alzheimer 27 vuotiaana?

mahdollista?

unohdan jatkuvasti esineitä (avaimia, lompakon...) kotia ja minne lie sekä sekoilen jatkuvasti sanojen kanssa, puhekin on joskus sellaista että menee sellaiseksi sössöttämiseksi ettei kukaan tajua sitä! voiko 27 vuotiaalle tulla alzheimer, jos isovanhemmalla on ollut se?

7

1877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täälläkin

      niin kauan kun tiedostat unohtamisesi ja sekoilusi kaikki on hyvin. eli muistat unohtaneesi. enemmän uskoisin ikäiselläsi(ite olen 31) olevan unohteluun syynä "monta rautaa tulessa" vaiheen ja yksinkertaisesti muisti ei riitä. itse etsin joka päivä useita asioita ja unohtelen. sinäänsä jännä juttu, teen sitä vain kotona, töissä en unohtele...

    • kilpparikaisa

      Minulla lisääntyi unohtelu tosi paljon, myös väsymystä ja yleistä hitautta ja saamattomuutta. Syynä kilpirauhasen vajaatoiminta. Se on helppo todeta verikokeesta. Jos vähänkään tuntuu tutulta, niin käy katsomassa lisää kilprauhas.infosta

    • kikiki

      Sinulla ei varmasti ole alzheimerin tautia, tekisit Suomen ennätyksen jos tossa iässä olisi (ellei oteta mukaan dementiaa joka on runsaalla alkoholinkäytöllä aiheutettu).

      • bonobompi

        Juu ei ole sulla alzista, mene kuitenkin lekurin juttusille; syitä voi olla monia.


    • fat-butterfly

      Hei! Varmasti säikäyttää tuo, kun sanot että isovanhemmillasi on ollut se ja faktaa on, että dementia - alzheimer voi myös periytyä ja se voi tulla n. 40 ikävuodesta eteenpäin.

      Dementia - Alzheimer on sairaus, joka sekoittaa maailman, niin sairastuneen kuin läheisenkin. Ja sattuu niin paljon, kun huomaa että toisen maailmankuva on sekaisin, liukuu niin fyysisesti kuin psyykkisestikin pois...

      Ja jos olet kuullut niitä toistuvia kysymyksiä tai saman puhumisesta, jos on ollut avaimet kadoksissa tai muut tavarat, on jäänyt ruuat syömättä tai lääkkeet ottamatta, olet ehkä joutunut osalliseksi siitä eli vastaamaan toistuviin kysymyksiin, etsimään esineitä, lääkkeitä tvst.

      Minulla on läheisellä dementia - alzheimer ja omaiseni, joka kantaa vastuunsa todella, se vaikuttaa häneenkin - ja minuun.

      Suurin on ehkä henkisen puolen lujilla olo. Niin sairastuneella kuin itselläkin tuntuu olevan elämä ja asiat hukassa.

      Omaiseni muisti on itselläänkin huonontunut todella paljon, puhuu samoja asioita tai sitten unohtaa puhutut asiat. Hän on myöntänyt, että " seura tekee kaltaisekseen " eli ei pysty itse enää keskittymään omiin toimiinsa.

      Mutta ihan oireisiisi mennäksesi, suosittelisin että menisit lääkärin vastaanotolle - ja pyytäisit että verestäsi mitattaisi b 12 - vitamiini. Läheiselläni sen puute oli yksi erittäin ratkaiseva ja sitä annetaan lihaksen sisäisesti n. 3 kk välein, aluksi joka kuukausi.

      Kuin edellä joku kirjoittikin, niin ei olisi haittaa ottaa kilpirauhas - arvoa ( tyroksiini ).

      Opiskelulla tai harrastuksilla voi virkistyttää aivotoimintaansa ja yksi, mikä voi olla tärkeä, niin kunnollinen yöuni ja ehkes monipuolinen ravinto.

      Jos lääkäri näkee tarpeelliseksi, hän voi ottaa esim. aivojen tietokone - tai magneettikuvauksen.

      En tiedä, oliko tästä vastauksesta apua, mutta kuitenkin...

      Toivotan oikein hyvää syksyä ja vointia. Rohkeasti vain lääkärin luo. Et ole yksin.

      Ystävällisin terveisin fat - butterfly.

    • Nyt on viestistäsi, johon vastaan, jo neljä vuotta. Millainen on tilanteesi nyt? Uskon, että olet hakenut apua ja unohtelusi syy on todettu muuksi kuin dementiaksi. Minä muistan päivän marraskuulta 2007, jolloin aloin epäillä, että minulla oli dementia, vaikka täytin muutaman päivän päästä vasta 18! Hain apua, minulle tehtiin neuropsykologinen testi, jossa taitoni olivat toisilla aloilla valtavan hyvät, toisilla valtavan huonot. Unohteluni johtui siitä, että käytin tuolloin muistia vahingoittavaa epilepsialääkettä ja ehkä siitäkin, että ylitulkitsin oireitani dementiaksi, minkä ajatteleminen vei tolkuttomasti aikaa. Neuropsykologisten tutkimusten huonot tulokset johtuivat ehkö aínakin osittain siitä, että jännitin. Minulle määrättiin kaksi mielialalääkettä alzheimerepäilyjen aiheuttamaan henkiseen tuskaan. Ne tehosivat. Kun epilepsialääkkeeni vaihdettiin, muisti parani, ei tosin aivan entiselleen, sillä myöhemminkin käyttämäni epilepsialääkkeet voivat vähän aiheuttaa muistin huononemista. Myös epilepsiakohtausten jälkeen muistini on jonkun päivän huono. Jo ennen epilepsiaani minulla todettiin Aspergerin oireyhtymä ja sanottiin, että Asperfer-heikkouksien, lisäksi minulla on Asperfer-vahvuus, että jotkin - tosin vain harvan alan - asiat jäävät hyvin helposti ja pitkäaikaisesti mieleen, mutta se ei todellakaan koske kaikkia elämänaloja. Huolissani ollessani luin kirjaa dementiasta. Siinä ei ollut otettu huomioon päihteillä hankittua dementiaa. Ellet ole ollut rapajuoppo, voit olla täysiin varma, ettei sinulla ole vielä nyt kään dementiaa, sillä nuorimmat kirjan sadoista mainituista dementiatapauksista nuorimmatkin olivat sairastuneet dementiaan yli 36-vuotiaina. Voisin sanoa, että 27-vuotiaan dementia rikkoisi sekä Suomen että koko Euroopan ennätyksen ellei ole kyse alkoholin TAI MUIDEN HUUMEIDEN huumeiden aiheuttamasta sementiasta.

    • Anonyymi

      Rankka viinankäyttö mädänyttää aivot n. 50v töistä tulee monoa... sen jälkeen vajakki paskoo housuunsa.

      Viimeiset 10v meneekin raittiina.
      Lahopää ei muista missä viinakauppa on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe