Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lasten alapesu

Äiti

Mitenkäs muissa perheissä hoidetaan lasten intiimien alueiden puhtaanapito? Meillä vanhemman tytön pimppi ja peppu on pesty aina saunan ja suihkun yhteydessä eikä hommasta ole tehty sen suurempaa numeroa. Tyttö täyttää kohta jo 7 ja ehdotinkin yksi kerta että hän voisi jo itse pestä oman pimppinsä, mutta tyttö totesi suoraan että pese sinä vaan en mä halua sinne koskea. Itseäni ei homma sinänsä kiusaa, mutta ajattelin kysellä pestäänkö muissa perheissä vielä pimppejä ja pippeleitä tuon ikäisiltä lapsilta ja miten voisin auttaa tytärtäni tutustumaan omaan kehoonsa ja rohkaista koskemaan omaan pimppiinsä? Tytön vuotta nuorempi pikkuveli sen sijaan hoitaa homman jo ihan itsenäisesti, joskin äidin on edelleen valvottava touhu, koska muuten poika jättää homman tekemättä.

Olisi mukava muutenkin kuulla kokemuksia siitä, miten muissa perheissä tämä sinänsä kiusallinen juttu on saatu hoidettua.

8

2933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen äiti

      Minusta on kyllä syytä jättää alapesu jo tytön omaksi asiaksi, ja mahdollisimman vähällä huomiolla.

      • Äiti

        Olen itse ihan samaa mieltä ja mieluummin en enää hänen pimppiinsä koskisi. Tytöllä on kuitenkin ollut koko lapsuuden pieniä pulmia alapään kanssa ja pientä punoitusta ja kutinaa on ollut aina silloin tällöin. Tyttö itsekin on joskus valitellut että "pimppi kutiaa kauheasti" ja kun olen kysynyt asiaa lääkäriltä, on hän suositellut avuksi lähinnä hyvää hygieniaa. Myös joitain voiteita on suositeltu, mutta toistaiseksi en ole niitä ryhtynyt käyttämään, koska tyttö ei niitä varmasti itse suostuisi laittamaan jos kerran pimppiin koskeminen tuntuu muutenkin inhottavalta.

        Koska tilanne on nyt tämä, on alapesuja muodossa tai toisessa jatkettava. Parasta tietysti olisi, jos tytön saisi itse uskaltamaan, mutta tällä hetkellä ei siltä näytä. Ehkä on tosiaan parasta suhtautua asiaan matalalla profiililla ja odottaa. Millä tavalla teillä on muuten puhuttu lasten kanssa sukupuoliasioista?


      • kokemusta on
        Äiti kirjoitti:

        Olen itse ihan samaa mieltä ja mieluummin en enää hänen pimppiinsä koskisi. Tytöllä on kuitenkin ollut koko lapsuuden pieniä pulmia alapään kanssa ja pientä punoitusta ja kutinaa on ollut aina silloin tällöin. Tyttö itsekin on joskus valitellut että "pimppi kutiaa kauheasti" ja kun olen kysynyt asiaa lääkäriltä, on hän suositellut avuksi lähinnä hyvää hygieniaa. Myös joitain voiteita on suositeltu, mutta toistaiseksi en ole niitä ryhtynyt käyttämään, koska tyttö ei niitä varmasti itse suostuisi laittamaan jos kerran pimppiin koskeminen tuntuu muutenkin inhottavalta.

        Koska tilanne on nyt tämä, on alapesuja muodossa tai toisessa jatkettava. Parasta tietysti olisi, jos tytön saisi itse uskaltamaan, mutta tällä hetkellä ei siltä näytä. Ehkä on tosiaan parasta suhtautua asiaan matalalla profiililla ja odottaa. Millä tavalla teillä on muuten puhuttu lasten kanssa sukupuoliasioista?

        Onhan kai niin ettei sitä alapäätä ole pesty liikaa? Liiallinen pesu ja varsinkin pesuaineiden käyttö kun poistaa ihon luonnollisen suojan ja tarpeellisen bakteerikannan ja aiheuttaa juuri punoitusta ja kutinaa. Hoitona auttanut pesun jättäminen vähemmälle ja ehkä tarvittaessa rasvaus.

        Meillä on puhuttu sukupuoliasiat pieninä erinä aina silloin kun asia on luonnostaan noussut jostain yhteydestä esiin. Ei mitään opetustilaisuuksia siis, eikä enempää kuin lapsi itse kysyy tai pystyy ikään nähden ymmärtämään.


      • Ilmatar
        kokemusta on kirjoitti:

        Onhan kai niin ettei sitä alapäätä ole pesty liikaa? Liiallinen pesu ja varsinkin pesuaineiden käyttö kun poistaa ihon luonnollisen suojan ja tarpeellisen bakteerikannan ja aiheuttaa juuri punoitusta ja kutinaa. Hoitona auttanut pesun jättäminen vähemmälle ja ehkä tarvittaessa rasvaus.

        Meillä on puhuttu sukupuoliasiat pieninä erinä aina silloin kun asia on luonnostaan noussut jostain yhteydestä esiin. Ei mitään opetustilaisuuksia siis, eikä enempää kuin lapsi itse kysyy tai pystyy ikään nähden ymmärtämään.

        Pelkkä vedellä pesu riittää alapäähän oikein mainiosti. Pesuaineet aiheuttavat kutinaa. Kokemusta on, itsestäni nimittäin.


      • Anonyymi
        Ilmatar kirjoitti:

        Pelkkä vedellä pesu riittää alapäähän oikein mainiosti. Pesuaineet aiheuttavat kutinaa. Kokemusta on, itsestäni nimittäin.

        Jostainhan tyttö on saanut vastenmielisyyden pesuun, kun ei itse sitä halua tehdä.
        Lapsille on opetettava ettei se pimppi nyt ole mikään erikoinen asia vaan yksi osa muusta kehosta , joten kasvatus on joillakin sellaista että opetetaan lapset häpeämään itseään asioista jotka ovat luonnollisia .
        Tytöllä on väärä suhtautuminen omaan kehoonsa .
        En edes muista milloin minun tytöt alkoivat itse pesemään, sillä siitä eiollut koskaan mitään ongelmaa.
        Joten tieto työlle asioista niiden oikeista tarkoituksista . Sanoa että pimppi viruteaan kun on pussannut niin satttaa olla että alkaa haisemaan jos ei pestä.
        Kyllä seitsemän vuotias osaa itse itsensä pestä , ainut on hiukset usein jos lapsella on pitkät hiukset niin silloin ehkä äidin apua tarvitaan .jos pyhkiiitswnsä vessassa itse niin silloin myös pesu sujuu.


    • äiti76x4

      niin että menet itse tyttäresi kanssa suihkuun/saunaan peseydytte samaan aikaan ja sitten peset iseäsi niin että sanot nyt kainalot sitten tisut ja sitten masu ja pimppi sitten mennään taas alas päin aina varpaisiin asti ja sitten pyydä että lapsi pesee sinun selän ja sinä hänen.=) näin ainakin meillä toimi ja toimii samalla lailla molemmat tytöt itsenäisesti...
      teen jopa poikani kanssa samalla lailla annan hänelle saippua ja sitten pestään. poika on 2,5v ja hyvin osaa pestä=)

    • Anonyymi

      Pelaan gta5 ps3

      • Anonyymi

        Olisipa sellainen robotti joka on veden kestävä ja pesee lasten alapäät ja sitten että robotti sanoo että eiköhän olisi alapesun aika ja sitten olisi kuivaus ja rasvan laito jos pillussa on ihotumaa tai jotain muuta vastavaa


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe