Rintasyöpä ja Femar

onko kokemusta

Maaginen 5 v vähän ylikin rintasyöpäleikkauksesta. Kävin tänään kontrollissa. Lääkäri kertoi kaiken olevan kunnossa silläpuolen pöytää. Lueskeli siinä pöytänsä takana labrakoe- ja mammografia-tuloksia, siis veriarvot ok ja mammo puhdas. Eikä itsellänikään ollut mitään valittamista. Työssä käyn ja elelen päivän kerrallaan. Välillä tuskin muistankaan sairastaneeni. Toisinaan tai siis aika usein se kuitenkin tulee mieleeni, enää se ei kuitenkaan ole mikään peikko tai kummitus.

En saanut enää Tamofenia estämään estrogeenin muodostumista. Tilalle tuli Femar, jota pitäisi syödä ainakin pari vuotta vielä. Sen jälkeen uudet kokeet (labrat mammo) ja lääkärissäkäynti. Ihan hyvä, sillä ehdinkin jo itse pohtia miten se lääkitys menee viiden vuoden jälkeen. Jääkö sitä ikäänkuin tyhjän päälle oman onnensa nojaan. Voiko tosiaankin olla varma, ettei estrogeenia enää elimistössä ole ja syövän uusiutumisvaaraa ei olisi.

Femarin lääkeohjekirjasesta luin näistä lääkkeistä, että tamoksifeenia ei suositella käytettäväksi viittä vuotta kauempaa, koska sen haitat voivat korostua ja teho laskee. Sen jälkeen voidaan käyttää tätä Femaria, jonka vaikutusmekanismi on erilainen.

Femarin letrotsoli sitoutuu aromataasiin estäen sen toiminnan. Aromataasi-ensyymiä tarvitaan estrogeenin muodostumisessa ja estrogeenia muodostuu monissa kudoksissa, vaikka munasarjat vaihdevuosien yhteydessä olisivat lakanneetkin tuottamasta sitä, tosin vähäisemmässä määrin.

Femar siis estää aromataasin, aromataasin puuttuminen estää estrogeenin ja estrogeenin puuttuminen estää syöpäsolujen toiminnan. Tästä taas seuraa että rintasyövän pitkäaikainen uusiutumisvaara vähenee.

Onko kellään kokemusta ko. lääkkeestä. Kirjasessa väitetään, että haittavaikutukset ovat yleensä lieviä. Tavallisimpia haittavaikutuksia voivat olla hikoilu, kuumat aallot ja nivel- ja lihaskivut. Lääkärin mukaan varsinkin aamulla liikkeelle lähtö saattaa olla kankeaa.

Kertokaapa kokemuksistanne. Kerron sitten omistani, kunhan saan haettua lääkkeen apteekista. On kuulemma kallis isolla K:lla. Niinpä lääkäri kirjoittaa minulle B-todistuksen, jolla sitten, käytyäni KELA:ssa, saan lääkkeen halvemmalla (tai ehkäpä ilmaiseksikin, en tiedä). Tamofen ei maksanut muuta kuin apteekin käsitelykulut, vaikka sekin kuulemma on kallis.

Mitähän muuten tuo B-todistus tarkoittaa, kun en huomannut kysyä lääkäriltä.

12

5536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikäinen

      olet, jos saa kysyä. Itselläni kolmas vuosi menossa Tamofenia, olen 49.

      • Aloittaja

        Olen 53 ja sairastuin 47 vuotiaana. Kuukautiset loppuivat kuin seinään heti kun sain ensimmäisen sytostaattihoidon.

        Sinulla ei siis ole kokemusta vielä Femarista, mutta toivottavasti sait aloituksestani tietoa siitä mitä myöhemmin saattaa olla tulossa. Sanon 'saattaa' koska ainahan tuo syövän hoito on yksilöllistä.


      • .." ikäinen"
        Aloittaja kirjoitti:

        Olen 53 ja sairastuin 47 vuotiaana. Kuukautiset loppuivat kuin seinään heti kun sain ensimmäisen sytostaattihoidon.

        Sinulla ei siis ole kokemusta vielä Femarista, mutta toivottavasti sait aloituksestani tietoa siitä mitä myöhemmin saattaa olla tulossa. Sanon 'saattaa' koska ainahan tuo syövän hoito on yksilöllistä.

        koska on mietityttänyt, että mitä sen viiden vuoden jälkeen. Toisaalta hoitomuodot kehittyvät koko ajan. Terveyttä sinulle! - ja hyvää syksyä!


      • Aloittaja
        .." ikäinen" kirjoitti:

        koska on mietityttänyt, että mitä sen viiden vuoden jälkeen. Toisaalta hoitomuodot kehittyvät koko ajan. Terveyttä sinulle! - ja hyvää syksyä!

        Olet näemmä miettinyt samaa kuin minä itsekin eli mitä sitten sen viiden vuoden jälkeen.

        Silloin viisi vuotta sitten minulle kerrottiin, että koko juttu olisi ohi viidessä vuodessa, ja että voisin katsoa olevani parantunut.

        Nyt kuitenkin sain lisälääkityksen. Ehkä tuo parantuminen pitääkin paikkansa eli on totta. Ehkä nyt halutaan vielä varmistaa se, ettei sairaus uusiutuisi.

        Lääketiede kehittyy todellakin koko ajan huimaa vauhtia, vähän samaan tapaan kuin monet muutkin asiat, esim. tietotekniikka. Aika näyttää.

        Toivoa on siis aina olemassa.


    • B-todistuksen

      Kelaan, saat siitä todistuksen viemispäivästä lähtien lääkkeesi erityiskorvattuna, eli halvemmalla. Saat korvauksen takautuvasti, kunnes saat postissa uuden Kela-kortin. Sen jälkeen saat erityiskorvaukset heti lääkkeiden ostohetkellä kun näytät korttia. Sitä en tiedä montako prosenttia saa korvattuna, se on varmaan joko 75% tai 100%. 100%:ssakin on pieni ostoskohtainen omavastuumaksu, joitain euroja vissiin, ehkä joku muu muistaa paremmin.

      • maksan

        kuusi euroa omavastuuta / kerta eli kannattaa ottaa kolmen kuukauden satsi kerralla.
        ( tosin minulla on sekä Tamofen että Foladex).


    • Kukka-maaria

      Kun kerrottiin että Tamofenin jälkeen vielä jotain muuta 2 vuotta. En vaan muista mitä. Jos se sitten on tuota. Olen syönyt yli 3 vuotta Tamofenia ja olen kohta 53 v. Pitää varmaan kysyä kun menen polille kohta.

      • aloittaja

        Siis kannattaa kysyä, jos asia ei tule muuten puheeksi.

        Itse olin täysin tietämätön tällaisesta, mutta lääkäri kertoi, ja oli sitäpaitsi erittäin, erittäin (tuplaten) kohtelias ja huomaavainen, ihmettelin oikein.

        Oma kokemukseni on, että kyllä meistä pidetään ihan oikeesti, ihan aikuisten oikeesti, hyvää huolta ja meillä täällä Suomessa on hyvä niin terveydenhuolto kuin sairaudenkin hoito.

        Tsemppiä teille kaikille!

        Jatketaan keskustelua, joohan !


    • kysyä

      milainen tapaus rintasyöpäsi oli. Ilmeisesti hormonipositiivinen, mutta ... oliko levinnyt jne.

      • Aloittaja

        Syöpäni oli hormoonipositiivinen. En nyt muista tarkempaa luokitusta, mutta tässä sairauskertomus.

        Havaitsin kyhmyn itse suihkussa käydessäni maaliskuussa -02. Seurailin tilannetta pari kuukautta, sillä ajattelin että se voisi liittyä jotenkin kuukautiskiertoon. Eipä se kyhmy mihinkään muuttunut, joten menin toukokuun lopulla lääkäriin terveyskeskukseen. Heti samana päivänä kävin ensin labrakokeissa ja sitten mammossa, ultrassa ja samalla otettiin neulanäytekin. Viikon kuluttua sain kuulla, että syövästä todellakin oli kysymys.

        Leikkaus oli noin komen viikon kuluttua vähän ennen juhannusta. Sairaalassa olin yhden yön. Leikkaus oli joku 'vartija'-systeemi eli leikkauksen aikana kasvaimeen laitettiin radioaktiivista ainetta, joka sitten ymmärtääkseni hakeutui sinne missä sitä syöpää oli. Geiger-mittarilla kirurgi sitten sai selville mitä pitää leikata. Kyhmyn lisäksi syöpää oli yhdessä imusolmukkeessa. Leikkauksessa poistettiin toinen rinta kokonaan ja varmuuden vuoksi 12 imusolmuketta. Lääkäri kertoi jälkeenpäin että hänen kokemuksensa mukaan tämä oli paikallinen juttu ja nyt syöpää ei enää ole. Leikkauksen jälkeen olin sairauslomalla viisi viikkoa.

        Elokuussa kävin kaikenlaisissa lisätutkimuksissa. En enää tarkkaan muistakaan kaikkea, mutta paljon niitä oli: verikokeita, keuhkojen kuvaus, sydänfilmi, vartalokuvaus ja luustokartta nyt ainakin. Syöpää ei löytynyt muualta.

        Syyskuussa aloitettin syto-hoidot, kuusi kertaa kolmen viikon välein. Ensimmäisen hoidon jälkeen olin sairauslomalla kolme viikkoa, koska haluttiin katsoa miten hoito vaikuttaa minuun. Muuten olinkin koko ajan työssä. Hoidot loppuivat vähän ennen joulua.

        Joulunajan jälkeen heti vuoden vaihduttua sain sädehoidot, 25 kertaa eli viisi viikkoa jokaisena arkipäivänä. Tuon ajan olin sairauslomalla, koska hoidot olivat milloin mihinkin aikaan päivässä. Jos ne olisivat olleet säännöllisesti esim. heti aamusta, niin olisin ihan hyvin voinut olla työssäkin.

        Samaan aikaan sädehoitojen kanssa aloitin Tamofen-lääkityksen, jota sitten jatkuikin näihin päiviin asti. Kerran vuodessa olen käynyt kontrollissa syöpäklinikalla. Nyt siis tuo Tamofen vaihdettiin Femariksi ja seuraava kontrolli on kahden vuoden kuluttua.


      • sytostaatit
        Aloittaja kirjoitti:

        Syöpäni oli hormoonipositiivinen. En nyt muista tarkempaa luokitusta, mutta tässä sairauskertomus.

        Havaitsin kyhmyn itse suihkussa käydessäni maaliskuussa -02. Seurailin tilannetta pari kuukautta, sillä ajattelin että se voisi liittyä jotenkin kuukautiskiertoon. Eipä se kyhmy mihinkään muuttunut, joten menin toukokuun lopulla lääkäriin terveyskeskukseen. Heti samana päivänä kävin ensin labrakokeissa ja sitten mammossa, ultrassa ja samalla otettiin neulanäytekin. Viikon kuluttua sain kuulla, että syövästä todellakin oli kysymys.

        Leikkaus oli noin komen viikon kuluttua vähän ennen juhannusta. Sairaalassa olin yhden yön. Leikkaus oli joku 'vartija'-systeemi eli leikkauksen aikana kasvaimeen laitettiin radioaktiivista ainetta, joka sitten ymmärtääkseni hakeutui sinne missä sitä syöpää oli. Geiger-mittarilla kirurgi sitten sai selville mitä pitää leikata. Kyhmyn lisäksi syöpää oli yhdessä imusolmukkeessa. Leikkauksessa poistettiin toinen rinta kokonaan ja varmuuden vuoksi 12 imusolmuketta. Lääkäri kertoi jälkeenpäin että hänen kokemuksensa mukaan tämä oli paikallinen juttu ja nyt syöpää ei enää ole. Leikkauksen jälkeen olin sairauslomalla viisi viikkoa.

        Elokuussa kävin kaikenlaisissa lisätutkimuksissa. En enää tarkkaan muistakaan kaikkea, mutta paljon niitä oli: verikokeita, keuhkojen kuvaus, sydänfilmi, vartalokuvaus ja luustokartta nyt ainakin. Syöpää ei löytynyt muualta.

        Syyskuussa aloitettin syto-hoidot, kuusi kertaa kolmen viikon välein. Ensimmäisen hoidon jälkeen olin sairauslomalla kolme viikkoa, koska haluttiin katsoa miten hoito vaikuttaa minuun. Muuten olinkin koko ajan työssä. Hoidot loppuivat vähän ennen joulua.

        Joulunajan jälkeen heti vuoden vaihduttua sain sädehoidot, 25 kertaa eli viisi viikkoa jokaisena arkipäivänä. Tuon ajan olin sairauslomalla, koska hoidot olivat milloin mihinkin aikaan päivässä. Jos ne olisivat olleet säännöllisesti esim. heti aamusta, niin olisin ihan hyvin voinut olla työssäkin.

        Samaan aikaan sädehoitojen kanssa aloitin Tamofen-lääkityksen, jota sitten jatkuikin näihin päiviin asti. Kerran vuodessa olen käynyt kontrollissa syöpäklinikalla. Nyt siis tuo Tamofen vaihdettiin Femariksi ja seuraava kontrolli on kahden vuoden kuluttua.

        sait?Jaksoit töissä hoitojen aikan!Minulla taxot ja ceff,en jaksa enkä kykene töihin.


      • Anonyymi
        Aloittaja kirjoitti:

        Syöpäni oli hormoonipositiivinen. En nyt muista tarkempaa luokitusta, mutta tässä sairauskertomus.

        Havaitsin kyhmyn itse suihkussa käydessäni maaliskuussa -02. Seurailin tilannetta pari kuukautta, sillä ajattelin että se voisi liittyä jotenkin kuukautiskiertoon. Eipä se kyhmy mihinkään muuttunut, joten menin toukokuun lopulla lääkäriin terveyskeskukseen. Heti samana päivänä kävin ensin labrakokeissa ja sitten mammossa, ultrassa ja samalla otettiin neulanäytekin. Viikon kuluttua sain kuulla, että syövästä todellakin oli kysymys.

        Leikkaus oli noin komen viikon kuluttua vähän ennen juhannusta. Sairaalassa olin yhden yön. Leikkaus oli joku 'vartija'-systeemi eli leikkauksen aikana kasvaimeen laitettiin radioaktiivista ainetta, joka sitten ymmärtääkseni hakeutui sinne missä sitä syöpää oli. Geiger-mittarilla kirurgi sitten sai selville mitä pitää leikata. Kyhmyn lisäksi syöpää oli yhdessä imusolmukkeessa. Leikkauksessa poistettiin toinen rinta kokonaan ja varmuuden vuoksi 12 imusolmuketta. Lääkäri kertoi jälkeenpäin että hänen kokemuksensa mukaan tämä oli paikallinen juttu ja nyt syöpää ei enää ole. Leikkauksen jälkeen olin sairauslomalla viisi viikkoa.

        Elokuussa kävin kaikenlaisissa lisätutkimuksissa. En enää tarkkaan muistakaan kaikkea, mutta paljon niitä oli: verikokeita, keuhkojen kuvaus, sydänfilmi, vartalokuvaus ja luustokartta nyt ainakin. Syöpää ei löytynyt muualta.

        Syyskuussa aloitettin syto-hoidot, kuusi kertaa kolmen viikon välein. Ensimmäisen hoidon jälkeen olin sairauslomalla kolme viikkoa, koska haluttiin katsoa miten hoito vaikuttaa minuun. Muuten olinkin koko ajan työssä. Hoidot loppuivat vähän ennen joulua.

        Joulunajan jälkeen heti vuoden vaihduttua sain sädehoidot, 25 kertaa eli viisi viikkoa jokaisena arkipäivänä. Tuon ajan olin sairauslomalla, koska hoidot olivat milloin mihinkin aikaan päivässä. Jos ne olisivat olleet säännöllisesti esim. heti aamusta, niin olisin ihan hyvin voinut olla työssäkin.

        Samaan aikaan sädehoitojen kanssa aloitin Tamofen-lääkityksen, jota sitten jatkuikin näihin päiviin asti. Kerran vuodessa olen käynyt kontrollissa syöpäklinikalla. Nyt siis tuo Tamofen vaihdettiin Femariksi ja seuraava kontrolli on kahden vuoden kuluttua.

        Olen 67-vuotias eläkeläinen. Rinta poistettiin v 03/2018 ja vas. kainalon imusolmukkeet. Sen jälkeen 6xsyto ja 25xsädehoito. Nyt kolmatta vuotta Letrozol 2,5 mg. Letrozolista sivuvaikutuksena niveljäykkyys jaloissa. Odottelen kutsua 3.-vuotiskontrolliin, varmaan viivästynyt koronatilanteen takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe