Onko keho oikeasti näin viisas?

Luulenko vaan.

Voiko keho keksiä puolustuskeinon alkoholin juomisen välttämiseks.4-6 pulloa kerralla. (Olen nainen)..

Nyt noin yli puolen vuoden ajan olen kärsinyt "kaljanuhasta".. se naurattaa! Mutta tarkemmin olen huolissani.. En valehtele, mutta joka kerta kun aloitan juomisen (juon Itse olen 18v ja olen juonut 3vuotta säännöllisesti. Nyt kaljaa menee 3-5 päivänä viikossa noin siis olutta) saan nuhan.. Nuha alkaa yhden pullon jälkeen ja kestää sen illan..

Voiko se olla kehon puolustuskeino? vai olenko vaan allerginen jollekkin? Olen seurannut asiaa ja huomannut, että se tulee 100% joka kerta..

Olis kiva tietää, jos vaikka tää onkin allergiaa.. Muita oireita ei tule, vaan tuo nuha..

21

6631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup.

      (Edellinen teksti meni sekavaks, en tiedä miks se heitteli lauseet ihan epäselviks.. Ehkä joku virhe palstalla, tässä siis selvempi versio)

      Voiko keho keksiä puolustuskeinon alkoholin juomisen välttämiseks.4-6 pulloa kerralla. Olen 18v ja olen juonut 3vuotta säännöllisesti. Nyt kaljaa menee 3-5 päivänä viikossa noin 4-6 annosta kerralla..(Olen nainen)..

      Nyt noin yli puolen vuoden ajan olen kärsinyt "kaljanuhasta".. se naurattaa! Mutta tarkemmin olen huolissani.. En valehtele, mutta joka kerta kun aloitan juomisen (juon siis olutta) saan nuhan.. Nuha alkaa yhden pullon jälkeen ja kestää sen illan..

      Voiko se olla kehon puolustuskeino? vai olenko vaan allerginen jollekkin? Olen seurannut asiaa ja huomannut, että se tulee 100% joka kerta..

      Olis kiva tietää, jos vaikka tää onkin allergiaa.. Muita oireita ei tule, vaan tuo nuha..

      • ehkäpä noin.

        En tosin tiedä onko sellaista noin virallisesti olemassa. Vaikuttaa juopottelu nyt ainakin vastustuskykyyn ja jossain oli tutkittu että esim. kihdille se ei tee hyvää.

        Itselläkin pukkaa nenä vuotamaan kun ottaa enenpi huikkaa. Ja nimenomaan vuodenajoista tms riippumatta. Ehkä asiassa on perää.


    • calmato

      Siihen aikaan kun vielä käytin alkoholia sain kuvaamiasi oireita oluesta ja viineistä. Ainoa suomalainen olut, josta ei tullut nuhaa oli Auran Panimon olut, jossa ei siihen aikaan käytetty säilöntäaineita lainkaan. Sitten sen valmistus lopetettiin, en tiedä saako nykyään taas. Joku ulkomainen olut taisi käydä myös, mutta en enää muista merkkejä.

      Viineissä nuhaoireetoireet aiheutti minulle käymisenpysäyttäjä, se on kai jokin rikkiyhdiste.

      • Enzian

        kaljassa oikein on, jotka voisi aiheuttaa allergiaa? Mallas ehkä? Tai ne säilöntäaineet mutta niitähän on muutenkin elintarvikkeissa? Joka tapauksessa niin kauan on kumminkin asiat ok, jos ainoa sivuoire kaljasta on nuha ;-)


      • ...
        Enzian kirjoitti:

        kaljassa oikein on, jotka voisi aiheuttaa allergiaa? Mallas ehkä? Tai ne säilöntäaineet mutta niitähän on muutenkin elintarvikkeissa? Joka tapauksessa niin kauan on kumminkin asiat ok, jos ainoa sivuoire kaljasta on nuha ;-)

        pika-pikaa käytetyssä kemiallisessa oluessa on hartsia ja jäämiä entsyymeistä, joilla se olut pikavalmistettiin, ja käyminen tapettiin toisilla entsyymeillä.


      • säilöntäaineesta..
        Enzian kirjoitti:

        kaljassa oikein on, jotka voisi aiheuttaa allergiaa? Mallas ehkä? Tai ne säilöntäaineet mutta niitähän on muutenkin elintarvikkeissa? Joka tapauksessa niin kauan on kumminkin asiat ok, jos ainoa sivuoire kaljasta on nuha ;-)

        lidlissähän myydään saksalaista olutta ja siinä ei saa säilöntäaineita käyttää, joten siitä ei voi olla kyse. lidlin kaljakin aiheuttaa ainakin mulle kaljaflunssan.


    • ihan sama..

      mulla tulee kanssa aina kaljaflunssa heti juomisen alusta alkaen. en yhtään osaa sanoa, mikä sen aiheuttaa, kun millekään viljalle en ole allerginen.

      tuotakaan ei ole ollut aikasemmin, vaan muistaakseni vasta viimeisen vuoden sisällä.

      siideristä ja väkevistä mulle ei tollaista tule, mutta väkevät ei taas muuten mulle sovi (juon niitä samaan tapaan kuin kaljaa ja seuraukset tietää kaikki...)

    • aina..

      kun otan terävää viinaa. Vuotaa niin riivatusti ja aivastuttaa.

    • Omistajasta ei aina takeita.

      Alkaa kans yskittämään kun on maistissa. Limaa irtoaa enenpi kuin normaalista. Keuhkot varmaan aika tukkoiset kun tullut tupakoitua vuosikymmenet.

      Jotenkin olen tullut siihen tulokseen että uloshengityksessä kun on sitä promillea niin se jotenkin irrottaa limaa. Onhan se alkoholipitoisuus aika pieni noin desinfioimisen kannalta mutta näin olen aatellut.

    • viininuha

      Eli ystäväni juo usein viiniä, ja hänelle tulee aina nuha. Se on kumma, kun ensin hän on ihan ok, mutta otettuaan jokusen lasin, alkaa nenä olla tukkoinen ja niiskuinen. Ja tämä siis aina kun hän ottaa alkoholia, hän yleensä juo vain valkoviiniä, en tiedä tuleeko nuha kaikista alko-aineista? Hän on itsekin myöntänyt asian ja ihmetellyt sitä. Baarissa saa aina kantaa nenäliinatukkoa kassissa :)

    • KauheaPärske

      Minullakin tulee aina hirveä nuha. Hajuaisti katoaa 95%:sesti kahden oluttölkin jälkeen ja saa niistää tukkoista nenää auki tosissaan koko illan. Myös alkaa aivastuttaa 3 tölkin jälkeen johtuen nenän kutinasta. Aivastuttaa monta kertaa peräkkäin, vähintään 5 kertaa. Maksimissaan 10 kertaa. Esim. viski voi aiheuttaa lähes 10 aivastuksen sarjan. Naamakin on ihan kalpea peilistä katsoen ja poskiontelot turvoksissa. Minulla on aina ollut nämä oireet. Ilmankos ei nuorempana alkoholi maistunutkaan.

    • asdfh45621

      Elimistöni menee ihan sekaisin alkoholista.

      Perce tuuttaa kuolemalta haisevaa kivuliasta ripulia aamusta iltaan ja naapuritkin valittavat pöntöllä karjumisestani.

    • sepsundaali

      Sinut olisi pitänyt siittää 10 vuotta sitten.

    • Asdfh4523

      Kivulias riibul on kyllä paha ongelma. Pöntöllä tulee voihkittua ja seinänaapuri on heti seinän takana. Sekin on jännä miten haju muuttuu kun heittää kaakelit krapulassa. Jotenkin makea, imelä ja voimakas tuoksu.

    • Kylmis_aito

      Ihmiskeholla on kolme eri tajunnan astetta: Tietoisuus, alitajunta, sekä ruumiin oma puolustusmekanismi. Keho pitää alkoholia myrkkynä ja reaktiona on yleensä laattaaminen joko kittaamisen aikana, tai viimeistään krapulassa.

      Kun juot krapulaan vain lisää, kehosi alkaa pikkuhiljaa vuosien saatossa kehittämään toleranssin kyseiseen myrkkyyn, joka taas johtaa ennenpitkää fyysiseen riippuvuuteen.

      Se on henkilökohtainen, maanpäällinen Helvetti. Uskokaa 10 vuoden putkea.

      • Keijo_K

        Delirumia (juoppohulluuskohtaus) on kahden sorttista:

        1. Tuurijuoppous. Vedät kokemattomana kahden viikon ryyppyputken ja näet lopuksi pieniä vihreitä miehiä, jättiläis-ötököitä, sekä kuulet ääniä ja olet erittäin vainoharhainen (Maailma on sinua vastaan, jne.) Siitä toipuu pian.

        2. Juot vuosikausia, pidät itseäsi kokoajan kännissä. Heti herättyäsi korkkaat ja lopetat vasta nukkumaan mennessä. Alkoholin lopettaminen tuossa vaiheessa johtaa sydänkohtaukseen. Pienet, vihreät miehet ja mustat madot ihollasi melko pientä tässä kakkos- tapauksessa.


    • NussimallaTerveeksi

      Muistakaa naida, ei tule duha...... imuta

    • Faktaa_vakioista

      Kaljanuha ja viinakirput. Varmasti tuttu ilmiö monelle palstalaiselle.

      Varmasti kovanluokan alkoholisti ihmettelee, että mikä mun kämpässä on vikana, vaikka kokoajan siivoan ja käyn suihkussa, silti nokka on tukossa ja iho kutisee aivan suatanasti.

      Kaikki johtuu alkoholin suurkulutuksesta.

      • Järjestelmän_uhri

        Mää en koskaan siivoa, pese pyykkiä tai käy suihkussa, silti kutittaa.


    • Kohti_Alkoholismia

      Tiedän että suurkuluttajalla voi olla nuha mutta onko se myös tissuttelijoilla vai johtuuko kohonneista maksa-arvoista?

    • Anonyymi

      Sama homma…mikä lääkkeeksi? Siideri?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe