Hiusten kiinni pitäminen

pakollista?

Jos työskentelee ravintolan kassalla, niin onko pakko pitää puolipitkiä hiuksia kiinni? Ruoka-annoksia minun pitää itse tehdä korkeintaan pari päivässä, silloin tietysti laitan hiukset kiinni. Nyt pitäisi kuulemma pitää myös kassalla, vaikka mielestäni se ei todellakaan ole tarpeellista.

Niille, jotka ovat kysymässä että "onko hirveetä pitää hiuksia kiinni?!" vastaan että kyllä on. En voisi olla oma itseni töissä, jos hiukset olisivat koko ajan tiukalla ponnarilla kiinni. Ja toistan vielä, että ruoka-annoksia tehdessä keittiön puolella pidän ne kyllä kiinni, tottakai.

Vaikka pitkiä hiuksia pitääkin kassalla irrallaan, ne voivat silti olla siistin näköiset. Varsinkaan kun ne eivät niin älyttömän pitkät edes ole, olkapäille ulottuvat.

Voiko siis hygieniatarkastajalla olla jotain sanottavaa, jos "kassaneidillä" on hiukset irrallaan? Luulenpa että ei. Mutta jos joku tietää miten asian laita oikeasti on, niin kertoisitko. Kiitos! :)

Nimittäin kaikkiin käskyihin en työpaikallakaan alistu, seuraavaksi varmaan sanotaan että töissä ei sitten saa olla meikkiä...

14

8702

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rotissööri

mikään ei ole naisessa viehättävämpää kuin irti olevat hiukset, varsinkin pään heilahtaessa on miellyttävää katsella hiusten liikehdintää. Nutturalla olevat hiukset kuuluvat vain tiukkapipon päähän. Pidä toki hiukset irrallaan, jotta me miehet saisimme mielihyvää katsellessamme niitä.

• aloittaja

No en minä nyt kuitenkaan miesten takia niitä irrallaan pidä, vaan sen takia koska se on mun tyyli. Mä vaan en yksinkertaisesti ole mikään nutturapää, mä tykkään pitää hiuksia irti ja sillä siisti. :) Mutta tosiaan, pointti oli se että onko olemassa ravintoloitten hygieniasäännöissä tai jossain vastaavissa sellainen sääntö että kassalla työskentelevänkin on pidettävä hiukset kiinni? Tietääkö joku?

• rotissööri
        aloittaja kirjoitti:

No en minä nyt kuitenkaan miesten takia niitä irrallaan pidä, vaan sen takia koska se on mun tyyli. Mä vaan en yksinkertaisesti ole mikään nutturapää, mä tykkään pitää hiuksia irti ja sillä siisti. :) Mutta tosiaan, pointti oli se että onko olemassa ravintoloitten hygieniasäännöissä tai jossain vastaavissa sellainen sääntö että kassalla työskentelevänkin on pidettävä hiukset kiinni? Tietääkö joku?

mitään lainsäädännöllistä määräystä ei ole olemassa, eikä perustuslain mukaan henkilökohtaiseen vapauteen kuuluvasta asiasta edes voi paättää millään hallinnollisella määräyksellä, esim. ravintolan johdon taholta. Sinulle on siis tarjolla lain suoja pitää hiuksesi niin kuin haluat.

• tällä tapaa

Hiukset on peitettävä kun käsittelee pakkamattomia ruoka-aineita. Eli siis jos laitat ruokaa, salaatteja, täytät sämpylöitä ym. Kassalla ei tällaista työtä tehdä. Eikä myöskään tiskatessa yms. töissä tarvi käyttää päähinettä. Hiusten kiinnipitäminen ei riitä, pitää olla päähine, mikä se sitten missäkin paikassa on.

• aloittaja

Meilläpä ei sellaista päähinettä kellään ole, mitä minäkin hieman ihmettelen. Jos ilman päähinettä laittaa ruokaa, voi mielestäni yhtä hyvin lyhythiuksiselta tippua hiuksia ruokaan kuin pitkähiuksiseltakin.

• tällä tapaa
        aloittaja kirjoitti:

Meilläpä ei sellaista päähinettä kellään ole, mitä minäkin hieman ihmettelen. Jos ilman päähinettä laittaa ruokaa, voi mielestäni yhtä hyvin lyhythiuksiselta tippua hiuksia ruokaan kuin pitkähiuksiseltakin.

No aivan takuulla, ja helpomminkin kuin pitkähiuksisen ponnarista. Onpa hauska juttu ettei teillä ole kokillakaan päähinettä, kuinka menee edes
        omavalvonnassa läpi? Meikata meillä saa kohtuullisesti (= ei sotamaalausta), lävistyksiä ei saa olla kasvoissa. Mutta luulen että useimmat hiukset jotka asiakkaan lautaselta löytyy on heidän omasta päästään. Usein näkee kuinka pitkälettiset naiset huitelee harjojaan linjastossa. Mutta kokin päästähän ne kuitenkin loppujen lopuksi on, vaikka sitten olisivat miten erilaisia hyvänsä kuin jäljellä olevat :)

• aloittaja
        tällä tapaa kirjoitti:

No aivan takuulla, ja helpomminkin kuin pitkähiuksisen ponnarista. Onpa hauska juttu ettei teillä ole kokillakaan päähinettä, kuinka menee edes
        omavalvonnassa läpi? Meikata meillä saa kohtuullisesti (= ei sotamaalausta), lävistyksiä ei saa olla kasvoissa. Mutta luulen että useimmat hiukset jotka asiakkaan lautaselta löytyy on heidän omasta päästään. Usein näkee kuinka pitkälettiset naiset huitelee harjojaan linjastossa. Mutta kokin päästähän ne kuitenkin loppujen lopuksi on, vaikka sitten olisivat miten erilaisia hyvänsä kuin jäljellä olevat :)

En tiedä miten se on mahdollista, mutta jos hygieniatarkastaja tulee niin ei varmaan hänen mielestään suuri ongelma ole mun hiukset... :) Vaan se ettei koko keittiöstä löydy sellaista päähinettä mitä ruokaa laittaessa pitäisi pitää.

• mitä tehdään

Jos työsopimuksessa kerrotaan, että työntekijän on ehdottomasti noudatettava sääntöjä, niin siinä ei ole vaihtoehtoja kuin mennä kassan kautta.

Ja ei se kassan naamataulukaan ole kiva katseltava, jos se on erittäin erikoisesti maalattu.

• aloittaja

Ja mitähän ne säännöt sitten mahtavat olla? Ihan mitä tahansa, mitä pomo vain sattuu milloinkin päättämään? Jos pomo sanoo että hiukset kiinni kassalla, täytyy totella. Jos pomo sanoo että töihin pitää tästä lähtien tulla ilman meikkiä, täytyy totella silloinkin. Entä jos pomo käskee tulla minihameessa töihin, ei kai auta kuin totella silloinkin ja noudattaa sääntöä jonka pomo on vasta laatinut?! Hei haloo!

Ja kyllä mä meikkaan kuule ihan normaalisti, miten muutkin ulkonäöstään huolehtivat naiset.

• Kokki ravintolasta

Just niin , "Minulla ja minun hiuksillani on oikeus" ihminen kirjoittelee.
      Itselläni on kokemus missä asiakas kiljui kuin sisävesihinaaja annoksesta löytyneestä hiuksesta, kokkien epähygieenisyydestä ja ammattitaidon puutteesta.
      Ja se s.tanan tarjoilija myönteli, kirjoitti lahjakortin ja kertoi kuinka kokille ei voi mennä kertomaan asiaa koska kokki on "raivohullu".
      Olen muuten täysin kalju.

• vetäsit

tarjoilijaa lättyyn?

• Minnnni
        vetäsit kirjoitti:

tarjoilijaa lättyyn?

Ei kai tuo pakollista ole, mutta nykyään minä ainakin pidä hiukseni töissä kiinni. Normaalisti hiukseni ovat vapaa-ajalla auki, mutta aina työssä kiinni.
        Hiukset kiinni= siisti asiakaspalvelija ilme
        Hiukset auki= oma ja rento tyyli

• tarkoittaa juurikin näitä a...
        Minnnni kirjoitti:

Ei kai tuo pakollista ole, mutta nykyään minä ainakin pidä hiukseni töissä kiinni. Normaalisti hiukseni ovat vapaa-ajalla auki, mutta aina työssä kiinni.
        Hiukset kiinni= siisti asiakaspalvelija ilme
        Hiukset auki= oma ja rento tyyli

Eli jos on työvaatetus kuten meillä ravintolassa on, ja sen lisäksi tulee olla siisti yleisilme niin se tarkoittaa juuri huoliteltua ilmettä. mulla on myös puolipitkät hiukset, useimmiten pidän ne kiinni koska sillätavoin pysyvät siisteimpinä ja näyttää omasta mielestäni asiallisemmalta..

Kun olen tuolla käynyt tekemässä keikkaa eri paikoissa, niin joissain on vastaavat sanoneet että hiukset kiinni tms.. Pyrin kyllä pitämään huolen ettei mulle tarvitse ulkonäöstä uomautella vaan että näytän ammattilaiselta jo töihin tullessani. Samaten jos sanotaan että asuna on hame ja tietynväsiset sukkahousut niin nehän on...

• Kokki Ravintolasta
        vetäsit kirjoitti:

tarjoilijaa lättyyn?

Mutta nykyäänhän ei kenellekkään saa sanoa mitään kun "tulee paha mieli".
        Nämä sanat on lausunut eräs ravintolapäälikkö.
        Eli ammattilaiset pitäköön suunsa kiinni, ja kakarat saa puuhata mitä haluaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      298
      6598
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      49
      5786
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      185
      5254
    4. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      61
      4033
    5. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      38
      3318
    6. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      5
      3303
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      52
      3227
    8. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      29
      3008
    9. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      11
      2232
    10. Mitäpä ostaisin ja lähettäisin Metsa Manille joulupäkitsiä?

Vähän vaikea miettiä ja keksiä eikä pelkkää rahalahjaa oikein kehtoo. Kertokaapa te?
      Tuusniemi
      38
      998
    Aihe