"Maitoa" vedessä

Kissus

Otsikossa onkin jo ongelman nimi eli vesi on maitomaista. Ongelma alkoi viime vedenvaihdosta 3vrk. sitten. Aikaisemmin sitä ei ollut.
Tietoja: 108 litrainen, nitriittiä ei ole. Ph: noin 6,5. Lämpötila 25-astetta. Veteen on lisätty inan akvaariosuolaa (Wardleyn valmistamaa) kalojen hyvinvoinnin edistämiseksi koska akvassa uiskentelee platyja (4kpl). Vedenvaihtojen yhteydessä on käyetty Aquasafea. Sitä käytän jokaisen vedenvaihdon yhteydessä käyttöohjeen mukaisena annostuksena. Muita "lisukkeita" on JBL:n mutakuulat kasveille juuristossa.
Pohjalla hyörii lisäksi partis seuranaan kolme kuparimonninkaista sekä muuttoa isompaan odottavat 2x leväbarbit. Lisäksi sopassa ui 5 kulmatetraa ja kolme kardinaalikalaa jotka ovat vielä hengissä vanhasta parvesta joka mulla oli isommassa akvassa. Lisäksi on tietty juurakko partikselle ja kasveja riittävä määrä akvan kokoon nähden. Suodatin on Fluvalin tuolle koolle sopivan kokoinen sisäsuodatin. Siihen laitoin nyt aktiivihiiltä ongelman poistamiseksi = ei apua.
Ongelma pahenee joka kerta ruokinnan jälkeen eli maalaisjärjellä ajattelin, että ruokinnan lopettaminen joksikin aikaa auttaisi. Pitkäänkö kalat pitäisi pitää paastolla jotta maitomaisuudesta päästään? Kaloja ruokitaan 2x päivässä hyvin maltillisesti. Mistä se noin äkkiä tuli ja mikä sen aiheuttaa? Liikaruokinnasta tuskin on kyse koska nitriittiä ei ole. Onko muita keinoja saada vesi jälleen kirkkaaksi?

3

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Mullakin on tollasta tilanteiden pakosta hankittua pohjatbua joka värjää akvan veden vihertäväksi aina ruokailun jälkeen koska tabut hajoaa liian nopeasti veteen ennenkuin kalat pääsee niitä napsimaan.
      KÄYTTÄKÄÄ VAIN HYVÄ LAATUISTA RUOKAA, ei kannata ostaa halppistuotteita!

      Miksi käytät tuota Aquasafea?
      - onko se kuitenkaan tarpeellista, rahan tuhlausta tarpeettomaan kaupalliseen litkuun???
      Mielipide? perustelu!

      Kuparimonnisille voisit hankkia hyvinkin muutaman kamun vielä, parvikaloihin kun lokeroituvat.

      Kulmatetrat EIVÄT ole saman vedenlaadun kalastoa kuin platyt, eivät myöskään kardinaalikalatkaan (C 21). Ne kyllä kärsivät tuosta suolalisästä ja veden lämpötilasta!!!
      Toiseksi nämä lajit ovat parvikaloja mikä tarkoittaa sitä, että niitä tulisi pitää mahdollisimman monta samaa lajia parvena, kymmenenkin on jo pieni parvi mutta sitten pitäisi olla suurempi akvaariokin, mikä olisi kalojen kannalta parempi vaihtoehto.

      Aktiivihiili poistaa KAIKKI elolliset pien eliöt ajallaan akvaariosta, ole varovainen sen käytön kanssa. Yleensä sitä käytetään lääkejäämien poistoon!

      Ruokippa kerran päivässä ja vaihda ruokalajia/valmistajaa...

      ULKOSUODATIN, sen hankinta tulisi mieleen mutta tuskin tarpeellinen tällä kertaa...

      • Pandanen

        Itse käytän TETRAN JA JBL:n ruokia ja tuotteita, tyytyväinen olen laatuun ollut. Mitä kokemuksia muiden valmistajien tuotteista?


      • Kissus

        Olen käyttänyt Aquasafea koska käytän normaalia, kloorattua vesijohtovettä. Ko. aineenhan sanotaan poistavan vedestä juuri noita siihen keinotekoisesti lisättyjä kemikaaleja ja sen ansioista tekee vedestä paremmin sopivan kalastolle ilman seisotusta (siihen ei tilat yksinkertaisesti riitä).
        Tiedän, että nuo kulmikset ja kardinaalit ovat parvikaloja, mutta kuten jo aiemmin kerroin: Kyse on isojen, vanhojen parvien viimeisistä senioreista jotta on siirretty parven vähyyden vuoksi eläkepäiviään viettämään tähän pienempään akvaarioon. Siirto oli välttämätön koska suuremmassa alkoi olla liikakansoituksen merkkejä jos toimiin ei alettu. Katsoin, että parempi näin kuin WC:n pytty.
        Ruoka:
        Pohjakaloja ruokin Novoflectillä (laatukamaa, ymmärtäisin) ja Tetran hiutalemixillä. Samat ruoat ovat olleet käytössä jo ennen ongelman syntyä eli ruoan liika nopea liukeneminen ei ole syynä. Tuo pohjatabuletto liukenee jopa hieman liian hitaasti koska kuparimonnit ei saa siitä "järsimättä" mitään irti. Niille tuntuukin maistuvan "raputikut" paremmin koska ne liukenee nopeammin. Niitä annankin ain ailtapalaksi kuparimonneille.
        Lisää kuparimonneja hommataan kunhan nuo kaksi leväbarbia muuttaa kaverin 400-litraiseen. Alun alkaen kuparimmonnejakin on ollut 5kpl. mutta kun niillä on ikää jo n. 5 vuotta, on aika tehnyt tepposensa.
        Hiiltä en käytä normaalisti suodattimessa mutta se oli tällä haavaa yksi kokeilu ongelman ratkaisemiseksi.

        Syystä tai toisesta ongelma on muuten kadonnut. Se lähti yhtä yllättäen kuin tulikin ja syy sen tuloon ja häviämiseen jäi mysteeriksi. Ehkäpä juuri tuo hiilli suodattimessa auttoi...ken tietää. Itse epäilen, että kyseessä oli syksyn sateiden (valumavesiä) aiheuttamasta veden väliaikaisesta laadun heikkenemisestä ja sen mukaan joidenkin eliöiden pääsystä veteen jota akvaan lisäsin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe