Pärjäänkö omillani?

1988

Olen 19-vuotias tyttö, ja pois pitäisi kotoa päästä... omasta halustani, ja myös äidin, joka minut varmaan piakkoin kotoa pois heittää ellen ala saada asiaa vietyä eteenpäin. Muutosta on ollut puhetta jo viimeiset kaksi vuotta, mutta en yksinkertaisesti osaa tehdä asialle mitään, en ymmärrä näistä asioista yhtään mitään.
Nyt askarruttaakin että onko minulla mitään mahdollisuuksia tulla toimeen omillani? Asun Jyväskylässä, lopetin lukion kesken, olen työtön (en saa työttömyyspäivärahaa, enkä mitään muutakaan tukia), ja lisäksi olen masentunut, joten en koe olevani työkykyinen. Joten; mitä tukia minun olisi mahdollista saada? asumistukea? Jotain muuta?
ja onko mitään mahdollisuuksia että pelkät tuet riittäisivät vuokran maksuun, ruokaan ja muuhunkin elämiseen? Edes jotenkuten? että pystyisin muuttamaan ilman että teen töitä, ja on tuloja. Toki tulevaisuudessa on aikomus töihin normaalisti yrittää päästä, mutta kuten sanoin, vielä en ole siihen valmis.
Auttakaa!

15

2729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...................

Yleisen asumistuen lisäksi on mahdollista saada esim. sairaspäivärahaa, mikä mulla sun tapauksessa tuli ekana mieleen kun et ole työkykyinen.
      Onko sulla hoitosuhdetta masennuksen takia?
      Lääkäri kirjoittaa sairaslomaa, ja sen jatkuttua yli vuoden on mahdollista hakea kuntoutustukea/työkyvyttömyyseläkettä.

Sairaspäiväraha alkaa juosta vasta 55 (muistaakseni) päivän jälkeen, eli olisi hyvä jos voisit hakea sitä jo ennen muuttoa.
      Vanhempien tulot ja se että asut kotona ei vaikuta tähän.

Asumistuen ja sairaspäivärahan lisäksi on mahdollista saada sossusta toimeentulotukea jos vajetta jää.
      Näillä tulee kyllä toimeen, mutta ei se mitään juhlaa ole, säästeliäästi pitää elää.

Ensimmäinen askel siis olisi tuo lääkärin luokse meneminen ja saikun hakeminen.
      Sitten kun se alkaa juosta niin asunto hakuun.

• 1988

Kiitos vastauksestasi!
        En ole lääkärissä masennuksen takia koskaan käynyt, joten mitään varsinaista diagnoosia minulla ei ole. Lääkäriin en haluaisi mennä, monestakaan syystä. Entäs jos lääkäri ei kirjoittaisikaan mulle sairaslomaa, kuin esimerkiksi kahdeksi viikoksi? Olen kuitenkin aika varma ilman lääkärin diagnoosiakin että olen keskivaikeasti/vaikeasti masentunut.. ollut jo reilun vuoden.
        Jos en olisi oikeutettu tähän sairaspäivärahaan, niin onko minun mahdollista tulla toimeen pelkällä yleisellä asumistuella mahdollisella sossun toimeentulotuella? Ja millä perusteella sossusta saa toimeentulotukea?

• -----
        1988 kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!
        En ole lääkärissä masennuksen takia koskaan käynyt, joten mitään varsinaista diagnoosia minulla ei ole. Lääkäriin en haluaisi mennä, monestakaan syystä. Entäs jos lääkäri ei kirjoittaisikaan mulle sairaslomaa, kuin esimerkiksi kahdeksi viikoksi? Olen kuitenkin aika varma ilman lääkärin diagnoosiakin että olen keskivaikeasti/vaikeasti masentunut.. ollut jo reilun vuoden.
        Jos en olisi oikeutettu tähän sairaspäivärahaan, niin onko minun mahdollista tulla toimeen pelkällä yleisellä asumistuella mahdollisella sossun toimeentulotuella? Ja millä perusteella sossusta saa toimeentulotukea?

Sossusta sen vajeen joka tapauksessa saa toimeentulotukena, mutta siinä on semmoinen juttu että tt-tuen kuuluisi olla se viimeinen oljenkorsi, eikä ainoana tukena yleensä suostuta maksamaan pitkään. Sossusta voidaan siis patistaa lääkärille sitä saikkua hakemaan tai työkkärin kanssa jotain järjestelyjä tekemään (työnhakijana täytyy vähintään työkkärissä olla jo toimeentulotukea hakiessa jos ei ole todistusta työkyvyttömyydestä, mikä taas voi jossain vaiheessa tarkoittaa pakollista osallistumista jonkinlaisille kursseille).
        Helpoin homma siis olisi se saikun hakeminen sieltä lääkäriltä.

Pelkällä asumistuella ei toimeen tule, se ei korvaa edes vuokraa kokonaan.

Mene ihmeessä lääkäriin jos olet sairas.
        Ei sitä tiedä mitä mieltä ovat jos ei kokeile.

• jokke777
        ----- kirjoitti:

Sossusta sen vajeen joka tapauksessa saa toimeentulotukena, mutta siinä on semmoinen juttu että tt-tuen kuuluisi olla se viimeinen oljenkorsi, eikä ainoana tukena yleensä suostuta maksamaan pitkään. Sossusta voidaan siis patistaa lääkärille sitä saikkua hakemaan tai työkkärin kanssa jotain järjestelyjä tekemään (työnhakijana täytyy vähintään työkkärissä olla jo toimeentulotukea hakiessa jos ei ole todistusta työkyvyttömyydestä, mikä taas voi jossain vaiheessa tarkoittaa pakollista osallistumista jonkinlaisille kursseille).
        Helpoin homma siis olisi se saikun hakeminen sieltä lääkäriltä.

Pelkällä asumistuella ei toimeen tule, se ei korvaa edes vuokraa kokonaan.

Mene ihmeessä lääkäriin jos olet sairas.
        Ei sitä tiedä mitä mieltä ovat jos ei kokeile.

Yleistä asumistukea et saa ilman mitään tuloja eli sun tarvii selvittää sitä hakiessas että aiot hakea toimeentulotukea sossusta. Sossu maksaa Suomessa sun elämises aina (pakolliset kulut). Asumisen kuulut ja vähän ruokarahaa / ostolappuja tulet saamaan AINA! Ei siis hätää sen puoleen.

• zzzzzzzzzzzzz

Kannattaisiko aloittaa yksineläminen vähän varmemmin kuin tukien varassa...? En käsitä ihmisiä, jotka elelevät vaan ilman että tekisi yhtään mitään!! Muut raataa niska limassa töitä leipänsä eteen... säälittäää pummimista. Ei tulisi pieneen mieleenikään!

• mistermen

Haluaisin antaa sinulle isänä pari neuvoa.
      Koska sinulla on tätä masennusta jonka itse tiedostat, on hyvä hiukan sitä selvittää lääkärin kanssa, johtuuko se fyysisistä vai henkisistä asioista.

En kuitenkaan suosittelisi sinulle kotoa muuttamista, jos kerran äitisi antaa sinun kuitenkin kotona vielä asua?! Kotoa muuttaminen yhdessä tämän masennuksen kanssa ei välttämättä asiaa vie eteenpäin, päin vastoin, yksin "seinien sisään" jääminen ja kaikkien yksin asumiseen liittyvine vastuineen voi asiaa vain pahentaa tai sitten parantaa??
      Kuitenkin kun talous tulee olemaan tiukaa, veikkaan että helppoa se ei tule olemaan tässä tilanteessa.

Hoida itsesi kuntoon, ala harrastaa fyysistä urheilua ja tapaa ystäviä. Ystävä, luotettava sellainen, jolle voit asioita purkaa, auttaa varmasti. Jos niitä ei ole, käänny vaikka paikallisseurakunnan diakonin puoleen jolta saat ammattimaista keskusteluapua... Siunausta elämääsi ja voimia...

• 1988

...Kun äitini ei anna minun asua enää kotona, vaan haluaa minusta jo epätoivoisesti eroon!!! Tammikuussa tehtiin "sopimus" että muutan tämän vuoden puolella pois.
        Ystäviä ei ole, tai ketään muutakaan kehen luottaisin, ja kuka voisi olla apuna näissä asioissa. Joten yksin pitäisi selvitä...

• mistermen
        1988 kirjoitti:

...Kun äitini ei anna minun asua enää kotona, vaan haluaa minusta jo epätoivoisesti eroon!!! Tammikuussa tehtiin "sopimus" että muutan tämän vuoden puolella pois.
        Ystäviä ei ole, tai ketään muutakaan kehen luottaisin, ja kuka voisi olla apuna näissä asioissa. Joten yksin pitäisi selvitä...

Moi,

Sun kannattaa mielestäni jutella jonkun luotettavan ihmisen kanssa, ettet pyörittele asioita täällä netissä tai muissakaan palstoilla. Saat niin monta neuvoa kuin on ihmistäkin, eikä ne sun asioita voi ratkaista!

Mene nyt sinne diakonin puheille, on maksuton ja pääsee melkein heti juttusille! Ne tekee työkseen tällasten asioidan kassa töitä ja ovat ammattilaisia ainakin kuuntelemaan ja ehkä myös auttamaankin vähän matkaa....

Ole kuitenkin päättäväinen mitä teetkin, sillä masentuneena hyvätkin päätökset jää tekemättä jos ei asiaan heti ryhdy. Toivotan kaikkea hyvää sinulle ja iloa tuleville päiville....

• zzzzzzz

Kannattaiskohan sun ryhdistäytyä ennen kuin muutat mihinkään??? Jos olet masentunut, hanki hoitoa asiaan. Se että muutat heti yksin ja paineet kasaantuu niskaan laskuja maksellessa ei ole kovin hyvä asia... pian olet perintäyhtiöiden listoilla. Voit toki saada vaikka mitä tukia, mutta kannattaisiko kuitenkin mennä hei töihin...? Ja jos sanot ettei töitä ole, niin olet harvinaisen väärässä. Ainoat ihmiset tässä maassa, jotka sanovat ettei ole mitään töitä, ovat suorastaan vaan saatanan laiskoja.
      Mitä tekisit asunnossasi päivät pitkät tekemättä mitään...? Mielestäni asenteesi kertoo, ettet ole tarpeeksi kypsä poistumaan mamman nurkista. Jos tuista haluat lisää tietää, turha niistä on palstoilla huohottaa... Jalat alle ja KELAan keskustelemaan juuri OMASTA tilanteestasi... Tuet määräytyy aina henk.kohtaisesti. Varsinkin kuin olet noin nuori, vanhempiesi tulot vaikuttavat enemmän tai vähemmän...

Ja jos ajattelet, että tuilla saat normaalisti ruokaa, sähkö/vesimaksut, puhelinlaskut, vuokran, mahd. vakuutukset, huonekalut yms. maksettua, olet harvinaisen väärässä. Elämäsi todella kävisi tiukoille! Ja rahaa mihinkään muuhun ei TODELLAKAAN jäisi.

Hoida ittesi kuntoon ja paranna asennettasi ja harkitse asiaa vasta sitten. En usko, että äitisi sua mihinkään ulos heittää... Kunhan vaan uhkailee.

• 1988

Oletkohan mahdollisesti itse ollut masentunut!? epäilen. Ei sinne töihin niin vain mennä, kun hädin tuskin jaksaa kotona edes siivota. Masennus on sairaus, eikä silloin ole työkykyinen!
        Ja sehän tässä onkin, kun on PAKKO muuttaa!!!

• -------

Kyllä niillä tuilla on moni opiskelija tai työtön pärjänny/pärjää.
        Se on vaan ittestä kiinni, että tuhlaileeko miten sattuu. Jos harrastaa aina
        savuisia ja kosteita baariviikonloppuja voi tiukkaa tehdäkin. Mitään kalliita
        huonekaluja ei ehkä saa, mutta on niitä halvempiakin. Vuosi voi
        mennä säästellessä että viimein asunto alkaa näyttämään kodilta. Mutta
        jos osaa tyytyä vähään niin elämä voi olla silti juhlaa alusta alkaen.

• vm89
        ------- kirjoitti:

Kyllä niillä tuilla on moni opiskelija tai työtön pärjänny/pärjää.
        Se on vaan ittestä kiinni, että tuhlaileeko miten sattuu. Jos harrastaa aina
        savuisia ja kosteita baariviikonloppuja voi tiukkaa tehdäkin. Mitään kalliita
        huonekaluja ei ehkä saa, mutta on niitä halvempiakin. Vuosi voi
        mennä säästellessä että viimein asunto alkaa näyttämään kodilta. Mutta
        jos osaa tyytyä vähään niin elämä voi olla silti juhlaa alusta alkaen.

Kasva kakara aikuiseksi! oon sua vuoden nuorempi ja heti peruskoulun jälkeen olin töissä,säästin,säästin ja vielä kerran SÄÄSTIN,että pääsin omaan kotiin,ja sä oletat että voit tosta noin mennä sossuun et
        "moi,saanko mä kämpän ja wyffee ku mun mutsi
        vihaa mua ja elämä on muutenki perseestä.!"
        kato peiliin.

• 1988
        vm89 kirjoitti:

Kasva kakara aikuiseksi! oon sua vuoden nuorempi ja heti peruskoulun jälkeen olin töissä,säästin,säästin ja vielä kerran SÄÄSTIN,että pääsin omaan kotiin,ja sä oletat että voit tosta noin mennä sossuun et
        "moi,saanko mä kämpän ja wyffee ku mun mutsi
        vihaa mua ja elämä on muutenki perseestä.!"
        kato peiliin.

....masennus on SAIRAUS!! eikä silloin ole työkykyinen. Ja tarkoitus on mennä HETI töihin kun siihen vaan suinkin kykenen. On aika pattitilanne; pakko muuttaa, ja sen takia kyselin että onko mitään mahdollisuuksia tulla tuilla toimeen, siihen asti kunnes olen taas jaloillani, ja kykenevä työelämään.
        Että kasvahan kuule itse aikuiseksi, ennenkuin tulet tänne haukkumaan muita, ja tuomitsemaan asiasta josta nähtävästi et ymmärrä yhtään mitään!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Cornbread
        1988 kirjoitti:

....masennus on SAIRAUS!! eikä silloin ole työkykyinen. Ja tarkoitus on mennä HETI töihin kun siihen vaan suinkin kykenen. On aika pattitilanne; pakko muuttaa, ja sen takia kyselin että onko mitään mahdollisuuksia tulla tuilla toimeen, siihen asti kunnes olen taas jaloillani, ja kykenevä työelämään.
        Että kasvahan kuule itse aikuiseksi, ennenkuin tulet tänne haukkumaan muita, ja tuomitsemaan asiasta josta nähtävästi et ymmärrä yhtään mitään!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laitat kaiken saamattomuutesi masennuksen piikkiin. Masennuksesi ei todellakaan tule parantumaan, jos et asiaan eteen mitään tee. Painotat koko ajan, että kuinka masennus on sairaus ja et pysty siksi tekemään töitä. Jos kerran masennus on sairaus, niin pitäisihän sinun sekin ymmärtää, että sairauksiin haetaan AINA hoitoa.

Itselläni rajatilahäiriö SEKÄ vaikea (diagnosoitu) masennus ja kas: Käyn lukiota ja minulla on kaksi työtä. Ja olen kaksi vuotta sinua nuorempi. Se, että sinulla on masennus ei ole hyväksyttävä syy kaikkeen. Et tosiaan elämässä pääse eteenpäin perustelemalla kaiken ainoastaan sillä, että nyt on vähän mieli maassa.

Ala tekemään jotain asian eteen: Hommaa itsellesi psykologi. Psykologin kanssa juttelet kaikista mieltä painavista asioista, mm. asuntoasioista. Oma terapeuttini on ollut korvaamaton apu tukiessa itseäni asuntohankkeessani ja hommaten minulle ihan käytännöntietoa aiheesta.

Todellakaan perustelu "Minulla on masennus ja makaan tässä siksi kuin homeinen lahna" ei ole riittävä. Maailmassa on MILJOONIA masentuneita ja vallan hyvin hekin pärjäävät, miksi sinä siis olisit poikkeus?

• Kiedis (-88)
        1988 kirjoitti:

Tunnen erittäin läheisen ihmisen, vm.-89, joka on masentunut. Tiedän tarkalleen, millaista elämä silloin on. Suosittelen, että heti ensimmäisenä askeleena menet jollekin lääkärille/terapeutille puhumaan asioistasi ja huolistasi, vaikket sitä haluaisikaan. Se on lähestulkoon ainut keinosi ulos tosta tilanteesta. Voin sen "kokemuksen" pohjalta kertoa. Itse en ole koskaan ollut niin masentunut, mutta tämä (nykyinen ystäväni) on ja tiedän, ettei siitä pärjää muilla keinoin. Hän oli valmis lähestulkoon luopumaan elämästään, mutta meni ja haki apua, vaikka väkisin, ja sen avulla pääsi jatkamaan elämää.

Hän keskeytti koulun masennuksen takia, mutta nykyisin on aloittanut 2. asteen koulutuksen ja jopa pärjää siellä masennuksestaan huolimatta. Jopa hän pärjäisi yksin omassa asunnossaan, jos olisi töitä tarjolla. Hän pääsi yli masennuksesta, vaikkakin välillä siihen vähän vaipuukin, joten miks et sinäkin?! Tee asian eteen jotain ja mene sinne lääkärille/terapeutille. Se on ainoa keino ulos tosta, ainut keino elää yksin omaa elämää, ainut keino parantua ja päästä töihin ja jatkaa sitä normaalia elämää. Tee se vaikket haluaisikaan! PAKOTA ITSESI!!! Oikeesti, se on ainoa keino. Muuten et tule pärjäämään, sen voin luvata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe