Olen tässä mittaillut ilman lääkettä 4 päivää. Olen 37v nainen, 166 cm ja ilmeisesti pitäisi puhaltaa 460 ja ylöspäin. Paras tulos toistaiseksi 400, yleensä alle. Onko syytä huoleen? Ensi viikolla avaavan kanssa kokeilua, saa nähdä. Tsemppiä muille sairastaville!
pef-arvoista
11
8118
Vastaukset
- Miisula
Olen 32v., 163cm pitkä, tupakoimaton ja puhallan yleensä 400, eikä ole todettu astmaa. Saan vain pahan hengenahdistuksen joskus allergiasta ja puhallan silloin vain 250.
- FiFi
kiitos vastauksesta,
kiva kuulla etten ole ihan toivoton tapaus : ) - jeps..
FiFi kirjoitti:
kiitos vastauksesta,
kiva kuulla etten ole ihan toivoton tapaus : )Ite olen 21v, 169cm. Ennen astmalääkitystä arvot heitteli 350-420 välillä jonka takia alettiin astmaa epäilemään, minun pitäisi puhaltaa 480 yli. Spirometriassa selvisi olevan kaik pienet hengitystiet tukossa. Astmalääkitys tuli ja pysyväksi jäi..
Kannattaa ottaa ihan selvää arvojenkin perusteella, jos menee alle suositusrajan. Ota varmuuden vuoksi asiasta selvää :) - fifi
jeps.. kirjoitti:
Ite olen 21v, 169cm. Ennen astmalääkitystä arvot heitteli 350-420 välillä jonka takia alettiin astmaa epäilemään, minun pitäisi puhaltaa 480 yli. Spirometriassa selvisi olevan kaik pienet hengitystiet tukossa. Astmalääkitys tuli ja pysyväksi jäi..
Kannattaa ottaa ihan selvää arvojenkin perusteella, jos menee alle suositusrajan. Ota varmuuden vuoksi asiasta selvää :)Näyttää olevan tosiaan tarpeen tarkempi tarkastelu. En vain millään jaksaisi odottaa vielä viikkoa lääkärille pääsyä. Oliko sinulla selvästi joko aamulla tai illalla huonommat tulokset? Vai heittelikö tasaisesti? Eli jos on aamuisin huonommat tulokset kuin iltaisin, mistäköhän se kertoo vai kertooko mistään... että on nukkunut yönsä taas huonosti : )
Flunssatonta syksyä kaikille!!! - tyttö..
fifi kirjoitti:
Näyttää olevan tosiaan tarpeen tarkempi tarkastelu. En vain millään jaksaisi odottaa vielä viikkoa lääkärille pääsyä. Oliko sinulla selvästi joko aamulla tai illalla huonommat tulokset? Vai heittelikö tasaisesti? Eli jos on aamuisin huonommat tulokset kuin iltaisin, mistäköhän se kertoo vai kertooko mistään... että on nukkunut yönsä taas huonosti : )
Flunssatonta syksyä kaikille!!!Aloin huolestumaan, kun aloin heräämään suunnilleen joka aamu noin viiden aikaan siihen kun olin aivan tukossa ja hengitys vinkui. Sain sitten tuon kahden viikon pef-seurannan, josta selvisi että viiden aikoihin aamulla puhalsin jotain 250-300 ja aamuisin noin klo 8-9 320-350 ja iltaisin taas 350-380, eroa on hieman. Aamuisin arvot ovat huonommat. Toisen viikon seurannassa kun mukaan tuli ventoline niin arvot nousi huomattavasti ja oli jopa helpompi hengittää.
Nykyään on ollut astmalääkitys puolisen vuotta käytössä, aamu viiden heräämiset ovat jäänneet pois ja muutenkin helppo olla ja hengittää. Hengenhdistukset hävinneet ja hyvä olo. Pitäisi taas uudestaan mennä seurantaan ja spiroon, katotaan miten on lääkitys vaikuttanut.
Pef-seurannan jälkeen, jos on aihetta, niin pääset spirometriaan, joka kertoo vielä tarkemmin keuhkojesi tilanteen :) - fifi
tyttö.. kirjoitti:
Aloin huolestumaan, kun aloin heräämään suunnilleen joka aamu noin viiden aikaan siihen kun olin aivan tukossa ja hengitys vinkui. Sain sitten tuon kahden viikon pef-seurannan, josta selvisi että viiden aikoihin aamulla puhalsin jotain 250-300 ja aamuisin noin klo 8-9 320-350 ja iltaisin taas 350-380, eroa on hieman. Aamuisin arvot ovat huonommat. Toisen viikon seurannassa kun mukaan tuli ventoline niin arvot nousi huomattavasti ja oli jopa helpompi hengittää.
Nykyään on ollut astmalääkitys puolisen vuotta käytössä, aamu viiden heräämiset ovat jäänneet pois ja muutenkin helppo olla ja hengittää. Hengenhdistukset hävinneet ja hyvä olo. Pitäisi taas uudestaan mennä seurantaan ja spiroon, katotaan miten on lääkitys vaikuttanut.
Pef-seurannan jälkeen, jos on aihetta, niin pääset spirometriaan, joka kertoo vielä tarkemmin keuhkojesi tilanteen :)Kiitos vinkistä! Täytyykin puhallella mittariin aamuyöstä kun herään outoon oloon. Hienoa, että lääkitys on löytynyt ja auttaa. Tsemppiä syksyyn ja pidetään flunssat loitolla.
- Minullakin
tyttö.. kirjoitti:
Aloin huolestumaan, kun aloin heräämään suunnilleen joka aamu noin viiden aikaan siihen kun olin aivan tukossa ja hengitys vinkui. Sain sitten tuon kahden viikon pef-seurannan, josta selvisi että viiden aikoihin aamulla puhalsin jotain 250-300 ja aamuisin noin klo 8-9 320-350 ja iltaisin taas 350-380, eroa on hieman. Aamuisin arvot ovat huonommat. Toisen viikon seurannassa kun mukaan tuli ventoline niin arvot nousi huomattavasti ja oli jopa helpompi hengittää.
Pef-seurannan jälkeen, jos on aihetta, niin pääset spirometriaan, joka kertoo vielä tarkemmin keuhkojesi tilanteen :)Ensimmäinen viikko pef-seurantaa menossa. Tähän mennessä paras puhallukseni on 320. Huolestuttaa, sillä olen urheileva nelikymppinen. Ihmetyttää kovasti kuinka en saa parempia puhalluksia, kuntoa pitäisi kyllä olla. Onko syytä huoleen?
- FiFI
Minullakin kirjoitti:
Ensimmäinen viikko pef-seurantaa menossa. Tähän mennessä paras puhallukseni on 320. Huolestuttaa, sillä olen urheileva nelikymppinen. Ihmetyttää kovasti kuinka en saa parempia puhalluksia, kuntoa pitäisi kyllä olla. Onko syytä huoleen?
Vein puhallustulokset lääkärille, joka ei yllättäin huolestunut vaikka en puhaltanut yli 400 kuin kerran kahteen viikkoon.... Mutta se, että avaava lääke ei parantanut tuloksia sekä oireilu antoivat lähetteen keuhkotautien erikoislääkärille tarkempiin tutkimuksiin. Pef ei tosiaan aina kuulemma paljasta astmaakaan saati muita tauteja. Eli tutkimusputkessa mennään eteenpäin. Mulla on ammatti jossa ääni ( ja hyvä kunto) on tärkein työkaluni - kähinä ja rykiminen ei oikein passaa, eikä puhkuminen ja ähinä....
Varmaan yleinen olotila ja muut oireet vaikuttavat puhallusarvoja enemmän siihen kannattaako huolestua? Puhaltaminen ei ole kovin helppoa.Tutkimuksia on monenlaisia. Rohkeasti uutta lähestymistapaa etsimään! - Edellinen kirjoittaja
FiFI kirjoitti:
Vein puhallustulokset lääkärille, joka ei yllättäin huolestunut vaikka en puhaltanut yli 400 kuin kerran kahteen viikkoon.... Mutta se, että avaava lääke ei parantanut tuloksia sekä oireilu antoivat lähetteen keuhkotautien erikoislääkärille tarkempiin tutkimuksiin. Pef ei tosiaan aina kuulemma paljasta astmaakaan saati muita tauteja. Eli tutkimusputkessa mennään eteenpäin. Mulla on ammatti jossa ääni ( ja hyvä kunto) on tärkein työkaluni - kähinä ja rykiminen ei oikein passaa, eikä puhkuminen ja ähinä....
Varmaan yleinen olotila ja muut oireet vaikuttavat puhallusarvoja enemmän siihen kannattaako huolestua? Puhaltaminen ei ole kovin helppoa.Tutkimuksia on monenlaisia. Rohkeasti uutta lähestymistapaa etsimään!Epäiltiinkö sinulla kenties jotain muuta sairautta kuin astmaa, koska jouduit jatkotutkimuksiin? Minulla edelleen 330 paras tulos - voiko johtua pelkästään huonosta puhallustekniikasta? Urheilla kyllä jaksan, muutama minuutti suorituksen jälkeen alkaa yskiminen.
- FiFI
Edellinen kirjoittaja kirjoitti:
Epäiltiinkö sinulla kenties jotain muuta sairautta kuin astmaa, koska jouduit jatkotutkimuksiin? Minulla edelleen 330 paras tulos - voiko johtua pelkästään huonosta puhallustekniikasta? Urheilla kyllä jaksan, muutama minuutti suorituksen jälkeen alkaa yskiminen.
Sinulle tekisi varmaan terää myös juoksumattotesti eli rasitusastman tutkiminen? Minua ei tällä erää yskitä edes jumpan jälkeen - ahdistaa, puuskututtaa ja limaa erittyy rykimiseen saakka. Vähän keukoissa vinkuu uloshengityksen yhteydessä. Muuten olen aika hyvässä kunnossa juuri nyt.
Lääkäri ei oikein sanonut mitään. Kaikki on siis auki mutta vihjaisi, että infektioastma aikuisella viittaa usein siihen että astma on puhkeamassa tai ollut jo tulollaan. Lapset voivat sairastaa infektioastmaa ainoastaan flunssien seurauksena...? Minulle jäi kuva, että astmaa epäillään mutta sitä ei voida varmuudella vielä diagnosoida ilman lisävahvistuksia. Mun puhallusten keskiarvo oli 380. Avaavan lääkkeen teho pitäisi nostaa sen ainakin 460:n mitä ei tapahtunut.
- heidi82
mä olen 165cm pitkä, 25v. olen puhaltanut kaksi vuotta pef-arvoja, jotka tällä hetkellä illalla 350 aamulla 300. vuosi sitten arvot oli250
nyt puoli vuotta kestäneen yskän ja todella voimakkaan limanerityksen takia oon pef vuorokausiseurannassa. infektiosta ei lääkärin mukaan oo kysymys, kun antibiootit ei tilannetta paranna. et saa nähdä tuleeko astma tuomio?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan2014224- 2443374
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus12831En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.792295Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va851963Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391609- 1381270
- 151228
- 481208
- 991131