Nopeustesti

kertotauluissa???

Ihmettelen suuresti, että nykysin ei riitä että lapsi osaa kertotaulun, vaan kun se pitää osata NOPEESTI. Lapussa oli varmaan joku 60 laskua ja mun poika suoriutu 6min 16sek ja luokkansa paras oli jtn. parin minsan luokkaa. Nyt tuli pe:na pojalle 100 kertolaskua läksyksi, koska teki testin niin hitaasti.
Poika kertaa kolmosluokkaa hitaan lukemisen ja just noiden kertotaulujen takia koska ne ei pysy päässä, tosin nyt jo alkaa jäämään. Käytii koulupsygologin luonakin ja siellä jo selvisi että muisti toimii suht huonosti ja että luokassa pitäisi olla hänellä käytössä kertotaulu.
Näin hyvin kouluissa viestit menee opelta toiselle koska nykyinen opettaja ei ollut edes perillä, miksi poikani uusii luokan.
On se kumma kun ite joutuu hoitamaan asioita, jotka todellakin kuuluisi opettajille.

11

2852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AsiallinenIsi

      Hienosti lapsesi opettaja on ajatellut lastasi ja antanut hänelle vähän extraa, jotta kertotaulut jäisivät päähän paremmin. Olethan muistanut kerrata kertotauluja useasti lapsesi kanssa kotona? Sehän on luonnollisesti myös vanhempien tehtävä... Vaikuttaa hyvältä ja pätevältä opettajalta tuo lapsesi opettaja. Olisipa minunkin lapsella noin ajatteleva ja oppilaistaan (ja heidän ongelmistaan) huolehtiva opettaja...

      PS: se on nopEAsti eikä nopEEsti...

      • Anonyymi

        Se on sma asia


    • aineenope

      ...ettei tieto ole kulkenut uudelle opettajalle. Muista kuitenkin, ettei se ole hänen vikansa. Edellisen opettajan, rehtorin tai oppilashuoltoryhmän olisi tullut huolehtia asiasta. Toisaalta monet vanhemmat toivovat, ettei asioita kerrota eteenpäin edes niille, joita ne koskettavat...

      Luulisin, että nopeuden painottaminen kertotaulutehtävissä johtuu siitä, että tavoitteena on tosiaan muistaa yksinkertaisimmat kertolaskut ulkoa eli osata ne tietyllä tavalla automaattisesti. Tämä taito auttaa paljon tulevaisuudessa, kun laskutoimitukset pitenevät ja monimutkaistuvat. Silloin on kiva, jos laskun osana olevaa kertolaskua ei tarvitse alkaa varsinaisesti laskea, vaan sen tulon tietää heti.

      Opettaja antaa lisätoistoja läksyksi juuri siksi, että toisto on ainoa keino oppia muistamaan ulkoa. Nyt taitaa vielä olla niin, että lapsesi ei ehkä osaa kertotaulua muistamalla vaan koetilanteessa laskee laskut, mikä tietenkin vie paljon enemmän aikaa.

      • olikin

        se, että koulupsykolla (mukana silloin oli erityisope ja silloinen luokanpoe) ajateltiin helpottaa matikkaa liimaamalla kertotaulu pulpettiin vaan eipähän se toteutunutkaan vaan pitää päntätä ulkoo.
        Tiedän, että kertaus = opintojen äiti ja niitä kyselenkin säännöllisesti myös kotona ja keksin päässälaskuja esim, jon te kaikki lapset (3) syötte 8 karkkia, monta syötten yhteensä ym. ym.


      • torkka
        olikin kirjoitti:

        se, että koulupsykolla (mukana silloin oli erityisope ja silloinen luokanpoe) ajateltiin helpottaa matikkaa liimaamalla kertotaulu pulpettiin vaan eipähän se toteutunutkaan vaan pitää päntätä ulkoo.
        Tiedän, että kertaus = opintojen äiti ja niitä kyselenkin säännöllisesti myös kotona ja keksin päässälaskuja esim, jon te kaikki lapset (3) syötte 8 karkkia, monta syötten yhteensä ym. ym.

        Opettaja toimii kuten pitääkin. Kertolaskuja ei lasketa vaan ne tiedetään. Jokainen yleisopetuksen oppilas kykenee oppimaan kertotaulut ulkoa.


      • mapee
        torkka kirjoitti:

        Opettaja toimii kuten pitääkin. Kertolaskuja ei lasketa vaan ne tiedetään. Jokainen yleisopetuksen oppilas kykenee oppimaan kertotaulut ulkoa.

        isäni on rakennusalan suunnittelu ja valvonta yms tehtävissä joutunut ikänsä käyttämään kertotaulua monelta kanstilta eikä koskaan ole sitä opetellut ulkolukuna. Itse en koskaan opetellut sitä ulkolukuna vaan myös laskemalla, tosin suoriuduin siitä niin nopeaan että läpäisin testit jo silloin aatamin aikaan. Omat lapseni ovat myös laskeneet ja siten oppineet kertotaulun. Ulkoa meillä ei kukaan kolmessa polvessa ole sitä vielä päntännyt ja hyvin pärjätään. Niin ja laskento on meillä se vahva aina kaikilla..

        En oikeasti keksi yhtään syytä osata kertotaulua ulkoa eikä oikeasti keksinyt yksi opettajakaan kun siitä keskusteltiin. Se vain on päätetty tehdä niin ja siksi se pitää opetella...

        Normaaliopetuksessa? Normaaliopetuksen ryhmässä voi ola montakin oppilasta joilal on oma opetussuunnitelma tai helpotettuja aineita ja silloin he toimivat oman suunnitelmansa mukaan eikä sen yleisen.

        No, yhdellä on vielä kertotaulu edessä ja siitä tulee vähäksi aika avarmaankin taas varsinainen show kunnes se jää päähän. Oppisi nyt ensin lukemaan..


      • tarvitaan
        mapee kirjoitti:

        isäni on rakennusalan suunnittelu ja valvonta yms tehtävissä joutunut ikänsä käyttämään kertotaulua monelta kanstilta eikä koskaan ole sitä opetellut ulkolukuna. Itse en koskaan opetellut sitä ulkolukuna vaan myös laskemalla, tosin suoriuduin siitä niin nopeaan että läpäisin testit jo silloin aatamin aikaan. Omat lapseni ovat myös laskeneet ja siten oppineet kertotaulun. Ulkoa meillä ei kukaan kolmessa polvessa ole sitä vielä päntännyt ja hyvin pärjätään. Niin ja laskento on meillä se vahva aina kaikilla..

        En oikeasti keksi yhtään syytä osata kertotaulua ulkoa eikä oikeasti keksinyt yksi opettajakaan kun siitä keskusteltiin. Se vain on päätetty tehdä niin ja siksi se pitää opetella...

        Normaaliopetuksessa? Normaaliopetuksen ryhmässä voi ola montakin oppilasta joilal on oma opetussuunnitelma tai helpotettuja aineita ja silloin he toimivat oman suunnitelmansa mukaan eikä sen yleisen.

        No, yhdellä on vielä kertotaulu edessä ja siitä tulee vähäksi aika avarmaankin taas varsinainen show kunnes se jää päähän. Oppisi nyt ensin lukemaan..

        tietty nopeus kertotauluissa, jotta oppilas osaa käyttää niitä sujuvasti hyödykseen. Tosin itsekin "osaan" kertotaulut vain laskemalla, mutta se tapahtuukin sitten nopeasti. Eli 7*6 pitäisi sanoa, enkä muista, vaan lasken 6*6 6. Tätä strategiaa yritänkin opettaa myös oppilailleni, joilla vaikeuksia muistaa kertolaskut ulkoa. Eikä niitä ole järkeäkään vain opetella ulkolukuna, vaan periaate laskun takana pitää ymmärtää, jotta kertotaulua voisi hyödyntää parhaansa mukaan.
        erkkaope


      • tarvitaan kirjoitti:

        tietty nopeus kertotauluissa, jotta oppilas osaa käyttää niitä sujuvasti hyödykseen. Tosin itsekin "osaan" kertotaulut vain laskemalla, mutta se tapahtuukin sitten nopeasti. Eli 7*6 pitäisi sanoa, enkä muista, vaan lasken 6*6 6. Tätä strategiaa yritänkin opettaa myös oppilailleni, joilla vaikeuksia muistaa kertolaskut ulkoa. Eikä niitä ole järkeäkään vain opetella ulkolukuna, vaan periaate laskun takana pitää ymmärtää, jotta kertotaulua voisi hyödyntää parhaansa mukaan.
        erkkaope

        Isompia kertolaskujahan voi hajoittaa pienemmäksi osittelulain avulla:

        a x (b c) = (a x b) (a x c)

        Esimerkiksi jos meillä on laskettavana tulo 15 x 15, niin voimme menetellä seuraavasti:

        15 = 10 5, joten a = 15, b = 10, c = 5.

        Saadaan...

        15 x (10 5) = 15 x 10 15 x 5

        15 x 5 ei oikein aukea vielä mutta;

        15 x 10 5 x (10 5)

        = 15 x 10 5 x 10 5 x 5

        = 150 50 25 = 225.

        Tottakai tässäkin on hallittava normaali kertotaulu mutta kertolaskujen hajoittaminen tuohon tapaan (ja samalla se tieto että kertolasku on itseasiassa yhteenlaskua...) auttaa monesti oppilaita muistamaan asiat.

        Ulkoa opetteleminen ei auta jos ei tiedä mikä periaate koko hommassa on takana.


      • johoo
        Dawnbringer kirjoitti:

        Isompia kertolaskujahan voi hajoittaa pienemmäksi osittelulain avulla:

        a x (b c) = (a x b) (a x c)

        Esimerkiksi jos meillä on laskettavana tulo 15 x 15, niin voimme menetellä seuraavasti:

        15 = 10 5, joten a = 15, b = 10, c = 5.

        Saadaan...

        15 x (10 5) = 15 x 10 15 x 5

        15 x 5 ei oikein aukea vielä mutta;

        15 x 10 5 x (10 5)

        = 15 x 10 5 x 10 5 x 5

        = 150 50 25 = 225.

        Tottakai tässäkin on hallittava normaali kertotaulu mutta kertolaskujen hajoittaminen tuohon tapaan (ja samalla se tieto että kertolasku on itseasiassa yhteenlaskua...) auttaa monesti oppilaita muistamaan asiat.

        Ulkoa opetteleminen ei auta jos ei tiedä mikä periaate koko hommassa on takana.

        hmmmm... kyl mä olen ihan plonti. Oli tuossa kyl järkeekin vaikka en ihan tainnut hiffata.
        Poika kyllä tietää kertotaulun periaatteen ja siksi osaa laskea ja myös käyttää helppoa kertotaulua hyväksi, esim.10 tai 5 kertoo.
        Yhteenlaskuissa hänellä on käytössä jotai tuollaista kun ääneen aina pähkäilee ja mä kattelen ja kuuntelen suu auki ja lopuksi aina huomaan että vastaus oikea.


    • Näyttäisi siltä että mikään ei ole muuttunut sitten omien koulaikojeni. Itse en välttämättä lähtisi tekemään alakoululaisten kanssa mitään sekuntikellomittauksia kertotaulujen kanssa, koska kertotaulut tulee sisäistää ja niitä ei sisäistetä ns. telaketjumenetelmän avulla.

      Allekirjoittanut opiskelee matematiikkaa kolmatta vuotta yliopistossa ja testasi suoriutumisensa 60 satunnaisella kertolaskulla (ohjelmoin testin joka tekee satunnaisista luvuista 1-9 kertolaskuja 60 kpl) ja siihen meni neljä ja puoli minuuttia. Eli tuohon verrattuna poikasi selvisi ihan hyvin...

      Kolmasluokkalaiselta 60 laskun tekeminen minuutissa on ainakin omasta mielestäni hyvä tahti. Oikea matematiikka (ja luonnontieteet) vaativat huolellisuutta ja ainakin omasta mielestäni tuollaiset nopeustestit vain opettavat sähläämään...

      Vähän kriittisesti suhtaudun tuollaiseen toimintaan.

    • osata

      kuin vettä vaan.Nykyisin koulumaailmassa annetaan anteeksi paljon sellaisia asioita joihin ennenmuinoin on puututtu , ja mielestäni se on sääli. Itse koulunkäyntiavustajana¨olen huomannut,että kun lapsilta ei vaadita kertotaulun täydellistä osaamista, matematiikantunnit ovat yhtä helvettiä kun yhden jakolaskun pähkäilemiseen menee 5min ihan vaan siksi ettei muista kertotaulua...ja kun en itse voi lasta siinä juurikaan auttaa kertomatta vastausta niin tilanne on sitten se että osalla on tunnin lopulla hikisesti 5 laskua väännettynä..osaavilla koko sivu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      72
      8925
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      154
      5594
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      128
      5050
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      17
      3900
    5. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      85
      3480
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      53
      3379
    7. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      40
      2731
    8. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2701
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      55
      2667
    10. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

      11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      24
      1747
    Aihe