Nopeustesti

kertotauluissa???

Ihmettelen suuresti, että nykysin ei riitä että lapsi osaa kertotaulun, vaan kun se pitää osata NOPEESTI. Lapussa oli varmaan joku 60 laskua ja mun poika suoriutu 6min 16sek ja luokkansa paras oli jtn. parin minsan luokkaa. Nyt tuli pe:na pojalle 100 kertolaskua läksyksi, koska teki testin niin hitaasti.
Poika kertaa kolmosluokkaa hitaan lukemisen ja just noiden kertotaulujen takia koska ne ei pysy päässä, tosin nyt jo alkaa jäämään. Käytii koulupsygologin luonakin ja siellä jo selvisi että muisti toimii suht huonosti ja että luokassa pitäisi olla hänellä käytössä kertotaulu.
Näin hyvin kouluissa viestit menee opelta toiselle koska nykyinen opettaja ei ollut edes perillä, miksi poikani uusii luokan.
On se kumma kun ite joutuu hoitamaan asioita, jotka todellakin kuuluisi opettajille.

11

2727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AsiallinenIsi

      Hienosti lapsesi opettaja on ajatellut lastasi ja antanut hänelle vähän extraa, jotta kertotaulut jäisivät päähän paremmin. Olethan muistanut kerrata kertotauluja useasti lapsesi kanssa kotona? Sehän on luonnollisesti myös vanhempien tehtävä... Vaikuttaa hyvältä ja pätevältä opettajalta tuo lapsesi opettaja. Olisipa minunkin lapsella noin ajatteleva ja oppilaistaan (ja heidän ongelmistaan) huolehtiva opettaja...

      PS: se on nopEAsti eikä nopEEsti...

      • Anonyymi

        Se on sma asia


    • aineenope

      ...ettei tieto ole kulkenut uudelle opettajalle. Muista kuitenkin, ettei se ole hänen vikansa. Edellisen opettajan, rehtorin tai oppilashuoltoryhmän olisi tullut huolehtia asiasta. Toisaalta monet vanhemmat toivovat, ettei asioita kerrota eteenpäin edes niille, joita ne koskettavat...

      Luulisin, että nopeuden painottaminen kertotaulutehtävissä johtuu siitä, että tavoitteena on tosiaan muistaa yksinkertaisimmat kertolaskut ulkoa eli osata ne tietyllä tavalla automaattisesti. Tämä taito auttaa paljon tulevaisuudessa, kun laskutoimitukset pitenevät ja monimutkaistuvat. Silloin on kiva, jos laskun osana olevaa kertolaskua ei tarvitse alkaa varsinaisesti laskea, vaan sen tulon tietää heti.

      Opettaja antaa lisätoistoja läksyksi juuri siksi, että toisto on ainoa keino oppia muistamaan ulkoa. Nyt taitaa vielä olla niin, että lapsesi ei ehkä osaa kertotaulua muistamalla vaan koetilanteessa laskee laskut, mikä tietenkin vie paljon enemmän aikaa.

      • olikin

        se, että koulupsykolla (mukana silloin oli erityisope ja silloinen luokanpoe) ajateltiin helpottaa matikkaa liimaamalla kertotaulu pulpettiin vaan eipähän se toteutunutkaan vaan pitää päntätä ulkoo.
        Tiedän, että kertaus = opintojen äiti ja niitä kyselenkin säännöllisesti myös kotona ja keksin päässälaskuja esim, jon te kaikki lapset (3) syötte 8 karkkia, monta syötten yhteensä ym. ym.


      • torkka
        olikin kirjoitti:

        se, että koulupsykolla (mukana silloin oli erityisope ja silloinen luokanpoe) ajateltiin helpottaa matikkaa liimaamalla kertotaulu pulpettiin vaan eipähän se toteutunutkaan vaan pitää päntätä ulkoo.
        Tiedän, että kertaus = opintojen äiti ja niitä kyselenkin säännöllisesti myös kotona ja keksin päässälaskuja esim, jon te kaikki lapset (3) syötte 8 karkkia, monta syötten yhteensä ym. ym.

        Opettaja toimii kuten pitääkin. Kertolaskuja ei lasketa vaan ne tiedetään. Jokainen yleisopetuksen oppilas kykenee oppimaan kertotaulut ulkoa.


      • mapee
        torkka kirjoitti:

        Opettaja toimii kuten pitääkin. Kertolaskuja ei lasketa vaan ne tiedetään. Jokainen yleisopetuksen oppilas kykenee oppimaan kertotaulut ulkoa.

        isäni on rakennusalan suunnittelu ja valvonta yms tehtävissä joutunut ikänsä käyttämään kertotaulua monelta kanstilta eikä koskaan ole sitä opetellut ulkolukuna. Itse en koskaan opetellut sitä ulkolukuna vaan myös laskemalla, tosin suoriuduin siitä niin nopeaan että läpäisin testit jo silloin aatamin aikaan. Omat lapseni ovat myös laskeneet ja siten oppineet kertotaulun. Ulkoa meillä ei kukaan kolmessa polvessa ole sitä vielä päntännyt ja hyvin pärjätään. Niin ja laskento on meillä se vahva aina kaikilla..

        En oikeasti keksi yhtään syytä osata kertotaulua ulkoa eikä oikeasti keksinyt yksi opettajakaan kun siitä keskusteltiin. Se vain on päätetty tehdä niin ja siksi se pitää opetella...

        Normaaliopetuksessa? Normaaliopetuksen ryhmässä voi ola montakin oppilasta joilal on oma opetussuunnitelma tai helpotettuja aineita ja silloin he toimivat oman suunnitelmansa mukaan eikä sen yleisen.

        No, yhdellä on vielä kertotaulu edessä ja siitä tulee vähäksi aika avarmaankin taas varsinainen show kunnes se jää päähän. Oppisi nyt ensin lukemaan..


      • tarvitaan
        mapee kirjoitti:

        isäni on rakennusalan suunnittelu ja valvonta yms tehtävissä joutunut ikänsä käyttämään kertotaulua monelta kanstilta eikä koskaan ole sitä opetellut ulkolukuna. Itse en koskaan opetellut sitä ulkolukuna vaan myös laskemalla, tosin suoriuduin siitä niin nopeaan että läpäisin testit jo silloin aatamin aikaan. Omat lapseni ovat myös laskeneet ja siten oppineet kertotaulun. Ulkoa meillä ei kukaan kolmessa polvessa ole sitä vielä päntännyt ja hyvin pärjätään. Niin ja laskento on meillä se vahva aina kaikilla..

        En oikeasti keksi yhtään syytä osata kertotaulua ulkoa eikä oikeasti keksinyt yksi opettajakaan kun siitä keskusteltiin. Se vain on päätetty tehdä niin ja siksi se pitää opetella...

        Normaaliopetuksessa? Normaaliopetuksen ryhmässä voi ola montakin oppilasta joilal on oma opetussuunnitelma tai helpotettuja aineita ja silloin he toimivat oman suunnitelmansa mukaan eikä sen yleisen.

        No, yhdellä on vielä kertotaulu edessä ja siitä tulee vähäksi aika avarmaankin taas varsinainen show kunnes se jää päähän. Oppisi nyt ensin lukemaan..

        tietty nopeus kertotauluissa, jotta oppilas osaa käyttää niitä sujuvasti hyödykseen. Tosin itsekin "osaan" kertotaulut vain laskemalla, mutta se tapahtuukin sitten nopeasti. Eli 7*6 pitäisi sanoa, enkä muista, vaan lasken 6*6 6. Tätä strategiaa yritänkin opettaa myös oppilailleni, joilla vaikeuksia muistaa kertolaskut ulkoa. Eikä niitä ole järkeäkään vain opetella ulkolukuna, vaan periaate laskun takana pitää ymmärtää, jotta kertotaulua voisi hyödyntää parhaansa mukaan.
        erkkaope


      • tarvitaan kirjoitti:

        tietty nopeus kertotauluissa, jotta oppilas osaa käyttää niitä sujuvasti hyödykseen. Tosin itsekin "osaan" kertotaulut vain laskemalla, mutta se tapahtuukin sitten nopeasti. Eli 7*6 pitäisi sanoa, enkä muista, vaan lasken 6*6 6. Tätä strategiaa yritänkin opettaa myös oppilailleni, joilla vaikeuksia muistaa kertolaskut ulkoa. Eikä niitä ole järkeäkään vain opetella ulkolukuna, vaan periaate laskun takana pitää ymmärtää, jotta kertotaulua voisi hyödyntää parhaansa mukaan.
        erkkaope

        Isompia kertolaskujahan voi hajoittaa pienemmäksi osittelulain avulla:

        a x (b c) = (a x b) (a x c)

        Esimerkiksi jos meillä on laskettavana tulo 15 x 15, niin voimme menetellä seuraavasti:

        15 = 10 5, joten a = 15, b = 10, c = 5.

        Saadaan...

        15 x (10 5) = 15 x 10 15 x 5

        15 x 5 ei oikein aukea vielä mutta;

        15 x 10 5 x (10 5)

        = 15 x 10 5 x 10 5 x 5

        = 150 50 25 = 225.

        Tottakai tässäkin on hallittava normaali kertotaulu mutta kertolaskujen hajoittaminen tuohon tapaan (ja samalla se tieto että kertolasku on itseasiassa yhteenlaskua...) auttaa monesti oppilaita muistamaan asiat.

        Ulkoa opetteleminen ei auta jos ei tiedä mikä periaate koko hommassa on takana.


      • johoo
        Dawnbringer kirjoitti:

        Isompia kertolaskujahan voi hajoittaa pienemmäksi osittelulain avulla:

        a x (b c) = (a x b) (a x c)

        Esimerkiksi jos meillä on laskettavana tulo 15 x 15, niin voimme menetellä seuraavasti:

        15 = 10 5, joten a = 15, b = 10, c = 5.

        Saadaan...

        15 x (10 5) = 15 x 10 15 x 5

        15 x 5 ei oikein aukea vielä mutta;

        15 x 10 5 x (10 5)

        = 15 x 10 5 x 10 5 x 5

        = 150 50 25 = 225.

        Tottakai tässäkin on hallittava normaali kertotaulu mutta kertolaskujen hajoittaminen tuohon tapaan (ja samalla se tieto että kertolasku on itseasiassa yhteenlaskua...) auttaa monesti oppilaita muistamaan asiat.

        Ulkoa opetteleminen ei auta jos ei tiedä mikä periaate koko hommassa on takana.

        hmmmm... kyl mä olen ihan plonti. Oli tuossa kyl järkeekin vaikka en ihan tainnut hiffata.
        Poika kyllä tietää kertotaulun periaatteen ja siksi osaa laskea ja myös käyttää helppoa kertotaulua hyväksi, esim.10 tai 5 kertoo.
        Yhteenlaskuissa hänellä on käytössä jotai tuollaista kun ääneen aina pähkäilee ja mä kattelen ja kuuntelen suu auki ja lopuksi aina huomaan että vastaus oikea.


    • Näyttäisi siltä että mikään ei ole muuttunut sitten omien koulaikojeni. Itse en välttämättä lähtisi tekemään alakoululaisten kanssa mitään sekuntikellomittauksia kertotaulujen kanssa, koska kertotaulut tulee sisäistää ja niitä ei sisäistetä ns. telaketjumenetelmän avulla.

      Allekirjoittanut opiskelee matematiikkaa kolmatta vuotta yliopistossa ja testasi suoriutumisensa 60 satunnaisella kertolaskulla (ohjelmoin testin joka tekee satunnaisista luvuista 1-9 kertolaskuja 60 kpl) ja siihen meni neljä ja puoli minuuttia. Eli tuohon verrattuna poikasi selvisi ihan hyvin...

      Kolmasluokkalaiselta 60 laskun tekeminen minuutissa on ainakin omasta mielestäni hyvä tahti. Oikea matematiikka (ja luonnontieteet) vaativat huolellisuutta ja ainakin omasta mielestäni tuollaiset nopeustestit vain opettavat sähläämään...

      Vähän kriittisesti suhtaudun tuollaiseen toimintaan.

    • osata

      kuin vettä vaan.Nykyisin koulumaailmassa annetaan anteeksi paljon sellaisia asioita joihin ennenmuinoin on puututtu , ja mielestäni se on sääli. Itse koulunkäyntiavustajana¨olen huomannut,että kun lapsilta ei vaadita kertotaulun täydellistä osaamista, matematiikantunnit ovat yhtä helvettiä kun yhden jakolaskun pähkäilemiseen menee 5min ihan vaan siksi ettei muista kertotaulua...ja kun en itse voi lasta siinä juurikaan auttaa kertomatta vastausta niin tilanne on sitten se että osalla on tunnin lopulla hikisesti 5 laskua väännettynä..osaavilla koko sivu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4282
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3211
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      170
      2590
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1976
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe