Osatyökyvyttömyyseläke, B-lausunto

-Nuppulinna-

Niin mites se homma nyt menee? Lääkärini kirjoitti suoraan lausunnon kelalle osatyökyvyttömyys eläkettä varten. Kelalta tuli laput sairaspäiväraha hakemusta ja eläkettä varten. Siis joudunko olemaan sairaslomalla siihen asti kun eläkepäätös on tehty? Koska haen osatyökyvyttömyys eläkettä luulin että voisin tehdä töitä tässä välissä. Mutta sekö menee sitten silleen että sinä joko olet työkykyinen tai sitten et? Ja päätökseen asti ollaan sairaslomalla vai miten pitkään sillä voi olla? Kovasti olen "yrittänyt" asioita selvittää mutta ei ole ihan tämä lakiviidakko auennut.

9

15473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SAP

      Osatyökyvyttömyyseläkettä voi saada vain työeläkelakien mukaan. Eläke on puolet siitä mitä olet ansioillasi kartuttanut. Kansaneläkelaki ei tunne lainkaan
      osatyökyvyttömyyseläkettä. Sairauspäivärahahakemus on varmaan tullut Sinulle aiheetta. Miksi yleensä ko. B-lausunto on kelaan lähetetty, Sinulle itsellesi se
      olisi pitänyt postittaa.

      Haet nyt osatyökyvyttömyyseläkkeestä ennakkopäätöstä. Jos saat myönteisen päätöksen, sovit työnantajasi ja eläkelaitoksesi kanssa aloittamisajankohdan.
      Lomakkeen löydät eläketurvakeskuksen tai kelan sivuilta ja rastit kohdan "haen ennakkopäätöstä".
      Töistähän ei kannata jäädä pois ennenkuin on varma tieto myönnöstä.

      • SAP

        Siinä tapauksessa että B-lausunnon kakkossivulla on selvästi merkitty työkyvyttömyysaika ns. täydestä työkyvyttömyydestä, tulee Sinun täyttää saamasi svpr-hakemus.

        Käväise kelalla pyytämässä kopio lausunnosta, ellet ole saanut omaa kopiota. Tai ainakin lukemassa se.


      • Toinen kysyjä
        SAP kirjoitti:

        Siinä tapauksessa että B-lausunnon kakkossivulla on selvästi merkitty työkyvyttömyysaika ns. täydestä työkyvyttömyydestä, tulee Sinun täyttää saamasi svpr-hakemus.

        Käväise kelalla pyytämässä kopio lausunnosta, ellet ole saanut omaa kopiota. Tai ainakin lukemassa se.

        Olisko muuten ollut mahdollista että olisin alkanut tekemään osa-aikaista työtä jo silloin kun aloin eläkettä hakemaan ja saanut sitten takautuvasti eläkkeen siitä asti?


      • SAP
        Toinen kysyjä kirjoitti:

        Olisko muuten ollut mahdollista että olisin alkanut tekemään osa-aikaista työtä jo silloin kun aloin eläkettä hakemaan ja saanut sitten takautuvasti eläkkeen siitä asti?

        Kyllä periaatteessa olisit voinut aloittaa, jos olisit ollut satavarma siitä että osatyökyvyttömyyseläke myönnetään. Pieni mahdollisuus on että osa-tke voidaan hylätäkin.
        Näitäkin tapauksia on.

        Työn vähentäminen on Sinun ja työnantajasi välinen asia. Mutta jos hakuvaiheessa työskennellään jaksamisen ylärajoilla,niin mielestäni kannattaa lääkäriltä pyytää reilusti sairasloma ja toipumisen jälkeen aloittaa osa-aikatyö.


      • Väärinkohdeltu
        SAP kirjoitti:

        Kyllä periaatteessa olisit voinut aloittaa, jos olisit ollut satavarma siitä että osatyökyvyttömyyseläke myönnetään. Pieni mahdollisuus on että osa-tke voidaan hylätäkin.
        Näitäkin tapauksia on.

        Työn vähentäminen on Sinun ja työnantajasi välinen asia. Mutta jos hakuvaiheessa työskennellään jaksamisen ylärajoilla,niin mielestäni kannattaa lääkäriltä pyytää reilusti sairasloma ja toipumisen jälkeen aloittaa osa-aikatyö.

        Hei tietäisikö joku vastata kysymykseeni?
        Lääkärien välinpitämättömyyksien takia olen ollut ensin sairauslomalla, sitten väliaikaisella kuntoutustuella, sitten työttömänä ja nyt taas sairauslomalla ja työkyvyttömyyseläkehakemus on vetämässä.

        Tässä on ollut kaikenlaista epäselvyyttä tän mun sairauden tiimoilta, eikä olla tutkittu tarpeeksi ajoissa. Siksi on välillä oletettu, että pystyisin palaamaan työelämään. Työkkäri järjesti jossakin vaiheessa työkokeilunkin, mutta ei onnistunut.

        Siis kysymys: Ilmeisesti mulla ei ole koko tänä aikana kertynyt eläkettä??

        Nyt kun mut todettiin työkyvyttömäksi kokonaan ja olen sairauslomalla, en kaiketi voi tehdä mitään työtä.

        Entäs sitten kun saan/jos saan eläkepäätöksen eikö silloin voi tehdä jonkin verran työtä?.

        Olen menossa uuteen leikkaukseen, vihdoinkin on uskottu vaivani ja mikäli leikkauksen avulla tulisin vähän parempaan kuntoon ja siten pystyisin tekemään jonkin verran työtä.


      • -Nuppulinna-

        Kelalla on käyty kyselemässä ja virkailija sanoi että täytä vaan se sairaspäivärahahakemus? Sitä en tiedä miksi lääkärini lähetti B-lausunnon suoraan Kelalle? Joka nyt on kyllä jo vakuutusyhtiössä kuten hakemukseni. Itse en kyllä kyseistä lausuntoa ole nähnyt mutta olen varsin tietoinen omasta terveydestäni ja sairaudesta mitä olen sairastanut yli 20 vuotta. Todistuksen kirjoittaneen lääkärin vastaanotolla olin noin 2 kuukautta sitten. Oli siis lääkärini ja osittain työkkärin ehdotus että kannattaisi miettiä tätä eläkeratkaisua. Ja hassua ja ikävää tilanteessa on se että ikää minulla on "vasta" 33.


      • 288998

        Miten jos ei ole ennättänyt olla töissä olenkaan. Minulla koulua ja työkokeiluja muttei oikeita töitä. Saanko millaista minimiä?


      • mills

        heips,jos olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja sitte loppuu firma jossa työskentelen sen toisen osan,saanko siltä menetetyltä työajalta normaalin työttömyyspäivärahan 500 päivältä?


      • :)
        288998 kirjoitti:

        Miten jos ei ole ennättänyt olla töissä olenkaan. Minulla koulua ja työkokeiluja muttei oikeita töitä. Saanko millaista minimiä?

        Jos et ole ollut missään töissä niin saat kansaneläkkeen. Et elämä on sitten sossunluukulla hyppäämistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4187
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4036
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3642
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3049
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2751
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2538
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2538
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2416
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2299
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2255
    Aihe