Osatyökyvyttömyyseläke, B-lausunto

-Nuppulinna-

Niin mites se homma nyt menee? Lääkärini kirjoitti suoraan lausunnon kelalle osatyökyvyttömyys eläkettä varten. Kelalta tuli laput sairaspäiväraha hakemusta ja eläkettä varten. Siis joudunko olemaan sairaslomalla siihen asti kun eläkepäätös on tehty? Koska haen osatyökyvyttömyys eläkettä luulin että voisin tehdä töitä tässä välissä. Mutta sekö menee sitten silleen että sinä joko olet työkykyinen tai sitten et? Ja päätökseen asti ollaan sairaslomalla vai miten pitkään sillä voi olla? Kovasti olen "yrittänyt" asioita selvittää mutta ei ole ihan tämä lakiviidakko auennut.

9

15788

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SAP

Osatyökyvyttömyyseläkettä voi saada vain työeläkelakien mukaan. Eläke on puolet siitä mitä olet ansioillasi kartuttanut. Kansaneläkelaki ei tunne lainkaan
      osatyökyvyttömyyseläkettä. Sairauspäivärahahakemus on varmaan tullut Sinulle aiheetta. Miksi yleensä ko. B-lausunto on kelaan lähetetty, Sinulle itsellesi se
      olisi pitänyt postittaa.

Haet nyt osatyökyvyttömyyseläkkeestä ennakkopäätöstä. Jos saat myönteisen päätöksen, sovit työnantajasi ja eläkelaitoksesi kanssa aloittamisajankohdan.
      Lomakkeen löydät eläketurvakeskuksen tai kelan sivuilta ja rastit kohdan "haen ennakkopäätöstä".
      Töistähän ei kannata jäädä pois ennenkuin on varma tieto myönnöstä.

• SAP

Siinä tapauksessa että B-lausunnon kakkossivulla on selvästi merkitty työkyvyttömyysaika ns. täydestä työkyvyttömyydestä, tulee Sinun täyttää saamasi svpr-hakemus.

Käväise kelalla pyytämässä kopio lausunnosta, ellet ole saanut omaa kopiota. Tai ainakin lukemassa se.

• Toinen kysyjä
        SAP kirjoitti:

Siinä tapauksessa että B-lausunnon kakkossivulla on selvästi merkitty työkyvyttömyysaika ns. täydestä työkyvyttömyydestä, tulee Sinun täyttää saamasi svpr-hakemus.

Käväise kelalla pyytämässä kopio lausunnosta, ellet ole saanut omaa kopiota. Tai ainakin lukemassa se.

Olisko muuten ollut mahdollista että olisin alkanut tekemään osa-aikaista työtä jo silloin kun aloin eläkettä hakemaan ja saanut sitten takautuvasti eläkkeen siitä asti?

• SAP
        Toinen kysyjä kirjoitti:

Olisko muuten ollut mahdollista että olisin alkanut tekemään osa-aikaista työtä jo silloin kun aloin eläkettä hakemaan ja saanut sitten takautuvasti eläkkeen siitä asti?

Kyllä periaatteessa olisit voinut aloittaa, jos olisit ollut satavarma siitä että osatyökyvyttömyyseläke myönnetään. Pieni mahdollisuus on että osa-tke voidaan hylätäkin.
        Näitäkin tapauksia on.

Työn vähentäminen on Sinun ja työnantajasi välinen asia. Mutta jos hakuvaiheessa työskennellään jaksamisen ylärajoilla,niin mielestäni kannattaa lääkäriltä pyytää reilusti sairasloma ja toipumisen jälkeen aloittaa osa-aikatyö.

• Väärinkohdeltu
        SAP kirjoitti:

Kyllä periaatteessa olisit voinut aloittaa, jos olisit ollut satavarma siitä että osatyökyvyttömyyseläke myönnetään. Pieni mahdollisuus on että osa-tke voidaan hylätäkin.
        Näitäkin tapauksia on.

Työn vähentäminen on Sinun ja työnantajasi välinen asia. Mutta jos hakuvaiheessa työskennellään jaksamisen ylärajoilla,niin mielestäni kannattaa lääkäriltä pyytää reilusti sairasloma ja toipumisen jälkeen aloittaa osa-aikatyö.

Hei tietäisikö joku vastata kysymykseeni?
        Lääkärien välinpitämättömyyksien takia olen ollut ensin sairauslomalla, sitten väliaikaisella kuntoutustuella, sitten työttömänä ja nyt taas sairauslomalla ja työkyvyttömyyseläkehakemus on vetämässä.

Tässä on ollut kaikenlaista epäselvyyttä tän mun sairauden tiimoilta, eikä olla tutkittu tarpeeksi ajoissa. Siksi on välillä oletettu, että pystyisin palaamaan työelämään. Työkkäri järjesti jossakin vaiheessa työkokeilunkin, mutta ei onnistunut.

Siis kysymys: Ilmeisesti mulla ei ole koko tänä aikana kertynyt eläkettä??

Nyt kun mut todettiin työkyvyttömäksi kokonaan ja olen sairauslomalla, en kaiketi voi tehdä mitään työtä.

Entäs sitten kun saan/jos saan eläkepäätöksen eikö silloin voi tehdä jonkin verran työtä?.

Olen menossa uuteen leikkaukseen, vihdoinkin on uskottu vaivani ja mikäli leikkauksen avulla tulisin vähän parempaan kuntoon ja siten pystyisin tekemään jonkin verran työtä.

• -Nuppulinna-

Kelalla on käyty kyselemässä ja virkailija sanoi että täytä vaan se sairaspäivärahahakemus? Sitä en tiedä miksi lääkärini lähetti B-lausunnon suoraan Kelalle? Joka nyt on kyllä jo vakuutusyhtiössä kuten hakemukseni. Itse en kyllä kyseistä lausuntoa ole nähnyt mutta olen varsin tietoinen omasta terveydestäni ja sairaudesta mitä olen sairastanut yli 20 vuotta. Todistuksen kirjoittaneen lääkärin vastaanotolla olin noin 2 kuukautta sitten. Oli siis lääkärini ja osittain työkkärin ehdotus että kannattaisi miettiä tätä eläkeratkaisua. Ja hassua ja ikävää tilanteessa on se että ikää minulla on "vasta" 33.

• 288998

Miten jos ei ole ennättänyt olla töissä olenkaan. Minulla koulua ja työkokeiluja muttei oikeita töitä. Saanko millaista minimiä?

• mills

heips,jos olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja sitte loppuu firma jossa työskentelen sen toisen osan,saanko siltä menetetyltä työajalta normaalin työttömyyspäivärahan 500 päivältä?

• :)
        288998 kirjoitti:

Miten jos ei ole ennättänyt olla töissä olenkaan. Minulla koulua ja työkokeiluja muttei oikeita töitä. Saanko millaista minimiä?

Jos et ole ollut missään töissä niin saat kansaneläkkeen. Et elämä on sitten sossunluukulla hyppäämistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      109
      1330
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      911
    3. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      736
    4. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      129
      684
    5. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      666
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      616
    7. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      597
    8. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      55
      555
    9. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      473
    10. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      20
      470
    11. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      458
    12. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      457
    13. Mitä jos...

Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät
      Sinkut
      142
      453
    14. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      115
      453
    15. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      5
      448
    16. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      49
      447
    17. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      51
      445
    18. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      85
      441
    19. Et sinä mitään

Oikeasti halua
      Ikävä
      52
      403
    20. Miksi jätit vastaamatta mies

Silloin kauan sitten 😔
      Ikävä
      42