406 3.0 V6 jakohihnasta ym.

Mister Two

Moikka,

Lueskelin tuolta vanhasta keskustelusta ( http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=575&posting=3000000000332386 ), että otsikon auton jakohihna maksaa 7000 mk, yli nyt euroaikaan varmaan 1200 - 1300 €? Voiko olla totta, tuntuu kerta kaikkiaan uskomattomalta. Eipä se nyt ainakaan montaa satasta nykyiseen autooni maksanut, kun viimeksi vaihdettiin.

Onko kaiken ikäisissä hihna vai joissakin ketju? Mikä on hihnan vaihtoväli?

Vaikka en muuten pidä kuin japanilaisista ja jenkeistä, tämä 406 tekee poikkeuksen (lähinnä Taxi-leffojen ansiosta) ja tulikin mieleen että entäs jos jonkun urheiluauton sijasta ostaisikin tälläisen sportti-sedanin...

17

4373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin ja näin

      Siinä mielessä viittaamasi kirjoitus on oikeassa, että kallis on tämän moottorin hihnanvaihto. Välttämättä se ei maksa noin paljon, mutta pahimmassa tapauksessa saattaa maksaakin. Moottorihan on rakenteeltaan sellainen, että molemmissa kansissa on sekä imu- että pakonokka-akselit. Akseleita on siis 4 kpl. Itse hihna maksoi merkkiliikkeessä markka-aikaan n. 500 mk. Jos sitten vaihdon yhteydessä vaihdetaan vesipumppu ja vaikkapa kaikki taittopyörälaakerit ja kiristin, tulee vaihdolle iso hinta. Lisäksi alkupään 97, 98, 99 mallien jälkeen on rakennetta muutettu (siis ennen kuin itse moottorista tuli seuraava versio). Jos sitten vanhempaan versioon joudutaan uusimaan vesipumppu kiristin, on laitettava uudempia osia ja näin taas hinta nousee.

      Omani on 99-mallia ja kun vaihtoväli on 4v tai 120000km, on hihna vaihdettu 2 kertaa, vaikka kilometrejä ei vielä ole paljonkaan. Vesipumppu on vaihdettu kerran ja molemmilla kerroilla vain osa taittopyörälaakereista. Jokunen laakeri on vielä alkuperäinen. Molemmat vaihdot on tehty merkkiliikkeessä, mutta hintoja en nyt muista.

      Jos selailet tätäkin sivustoa tai muita Pösö-palstoja löydät varmasti paljon tästä aiheesta. Sama moottorihan on käytössä myös ainakin Citikassa, joten Citikkaan erikoistuneet pikkukorjaamotkin osaavat hihnan vaihtaa. Vaihto sujuu varmasti myös pätevältä tekijältä missä tahansa korjaamossa.

      Tehtaan suosittama vaihtoväli on V6-moottorille pitempi kuin mitä suomen maahantuoja käyttää. Näin on monella muullakin merkillä erikoismoottoreissa ja tätä perustellaan suomen ankarilla olosuhteilla. 406 V6:n hihna on melkoisen leveä. Onkohan kukaan kuullut, että niitä olisi mennyt poikki?

    • listahinta

      Maan-Autolla on listahinta noille töille ja alkuperäisosina merkkiliikkeessä tehtynä V6:n nokkahihnan vaihto maksoi muistaakseni 750€ mutta liike antaa takuun töille ja osillekin muistaakseni 2v

      Kun kysyin saman työn hintaa kahdesta pk-seudulla toimivasta ranskalaisiin autoihin erikoistuneesta liikkeestä, annettiin KOVEMPI tarjous! ehheh.. Nuo käyttävät ties mitä tarvikeputkan osia ja takuunkin kanssa voi olla vähän niin ja näin.

      Kannattaa muistaa että nokkahihnan vaihto tehdään yleensä jonkin huollon yhteydessä ja jos samassa serviisissa vaihdetaan tulpat, tulee hintaa reilusti toista tonnia.

      • jatkoa vaan

        tuo vaihtoväli unohtui mutta tuossa virallinen lukema. Citroenissa on täsmälleen sama kone ja sille ilmoitetaan vaihtoväliksi 90tkm/10v


    • ..........................

      Motonetissa näyttää olevan seuraavat hinnat osille:

      Jakohihna 65.50
      406 V6-3,0 KIRISTIN 25-6229 122.50
      406 V6-3,0 OHJAIN vasen/54mm korkea tarve 2kpl! 25-6230 34.50
      406 V6-3,0 OHJAIN oikea/36mm matala 25-6231 49.90
      Vesipumppu 45.00

      Eli osat noin 350€

    • Mister Two

      Kiitokset vastanneille. Myös Motonetin hinnat oli mukava kuulla (vaikka ne toki olisin itsekin löytänyt) vertailun vuoksi, vaikka ei tulisi mieleenkään laittaa tarvikeosana tuollaista mihinkään autoon. Itse asiassa en tarvikeosia muutenkaan aio käyttää, pari kertaa olen 10 vuoden aikana hairahtanut ja aina on mennyt metsään (tavara on väärän kokoista, kumi pykii kahden viikon jälkeen yms.). Alkuperäisillä osilla laatu aivan eri planeetalta.

      • ..........................

        Niin ajattelit että PSA:lla on omat varaosatehtaat?
        luehan esim. http://gates.com/europe/brochure.cfm?brochure=5168&location_id=5275#19

        On tietysti oma asiasi jos haluat maksaa samasta tuotteesta 2-5 kertaisen hinnan ostamalla sen merkkiliikkeestä.

        Mitä PSA:n orggis kumeihin tulee, valmistaja lienee SWF/Valeo. Niidenkin hinnat pystyt näppärästi vertaamaan motonetista.


      • näitä taas
        .......................... kirjoitti:

        Niin ajattelit että PSA:lla on omat varaosatehtaat?
        luehan esim. http://gates.com/europe/brochure.cfm?brochure=5168&location_id=5275#19

        On tietysti oma asiasi jos haluat maksaa samasta tuotteesta 2-5 kertaisen hinnan ostamalla sen merkkiliikkeestä.

        Mitä PSA:n orggis kumeihin tulee, valmistaja lienee SWF/Valeo. Niidenkin hinnat pystyt näppärästi vertaamaan motonetista.

        mututiedon mestarit taas asialla.

        Kaksi viikkoa sitten ostetut Peugeotin alkuperäissulat ovat Boschin valmistamat JA kaiken lisäksi halvemmat kuin samat sulat Motonetista ostettuna. Merkkiliikkeestä ostettussa paketissa oli lisäksi pösön mallikohtaiset kiinnikkeet.

        Kulutusosilla hintaero on merkkiliikkeessä lähes poikkeuksetta niin pieni ettei juolahda mieleenkään laittaa sen tilalle tarvikeputkan paskaa ja Pösön merkkihuollossa vaihdettuna osille saa kahden vuoden takuun.

        Samojen valmistajien osiahan tarvikeliikkeissä on mutta kuvitteletko todella että alihankkijoilla on vain yksi tehdas jossa tehdään yhtä laatua samoista raaka-aineista?


      • Tonkiva
        näitä taas kirjoitti:

        mututiedon mestarit taas asialla.

        Kaksi viikkoa sitten ostetut Peugeotin alkuperäissulat ovat Boschin valmistamat JA kaiken lisäksi halvemmat kuin samat sulat Motonetista ostettuna. Merkkiliikkeestä ostettussa paketissa oli lisäksi pösön mallikohtaiset kiinnikkeet.

        Kulutusosilla hintaero on merkkiliikkeessä lähes poikkeuksetta niin pieni ettei juolahda mieleenkään laittaa sen tilalle tarvikeputkan paskaa ja Pösön merkkihuollossa vaihdettuna osille saa kahden vuoden takuun.

        Samojen valmistajien osiahan tarvikeliikkeissä on mutta kuvitteletko todella että alihankkijoilla on vain yksi tehdas jossa tehdään yhtä laatua samoista raaka-aineista?

        Tarvike sarjalla ja alkuperäisellä on kuulemma hieman eroa. Alkuperäisessä joku ohjuri tms. on jotenkin iskunvaimennettu ja kaikissa tarvikkeissa näin ei ole.


      • .................
        näitä taas kirjoitti:

        mututiedon mestarit taas asialla.

        Kaksi viikkoa sitten ostetut Peugeotin alkuperäissulat ovat Boschin valmistamat JA kaiken lisäksi halvemmat kuin samat sulat Motonetista ostettuna. Merkkiliikkeestä ostettussa paketissa oli lisäksi pösön mallikohtaiset kiinnikkeet.

        Kulutusosilla hintaero on merkkiliikkeessä lähes poikkeuksetta niin pieni ettei juolahda mieleenkään laittaa sen tilalle tarvikeputkan paskaa ja Pösön merkkihuollossa vaihdettuna osille saa kahden vuoden takuun.

        Samojen valmistajien osiahan tarvikeliikkeissä on mutta kuvitteletko todella että alihankkijoilla on vain yksi tehdas jossa tehdään yhtä laatua samoista raaka-aineista?

        Seuraavassa kopsattua tekstia pösön sivuilta:

        "Peugeot myöntää kahden (2) vuoden takuun Peugeot Alkuperäisvaraosille ja tehdaskunnostetuille osille. Takuu koskee valmistusvikoja, mutta ei normaalista käytöstä johtuvaa kulumista. Takuun piiriin eivät kuulu nesteet, öljyt, pakkasnesteet, suodattimet, sytytystulpat, polttimot, sulakkeet, lasien ja ajovalojen pyyhkimen sulat, kiila- ja muut hihnat sekä tuulilasit ja umpiot."

        Sulat 406:seen pösöllä näytti maksavan 31€/pari ja motonetissa boschit 21,50€/pari.

        Jos sinulla (joka ei käy essolla) on suurempaa tietämystä vaikkapa jakohihnojen materiaaleista ja siitä kuinka esim. HSN voidaan korvata jollakin halvemmalla materiaalilla, voisit avautua ja kertoa meille muillekin.

        Tuo materiaaleilla panettelu kuuluu oleisena osana merkkiliikkeiden taktiikkaan pitää vähenevistä asiakkaistaan kiinni ryhmäpoikkeusasetuksen tultua. Jollakin heidän pitää perustella miksi osat maksaa siellä enemmän. Tällä hetkellä merkkiliikkeiden liikevaihdosta tulee noin puolet varaosista ja huolloista ja liikevoitosta yli 80%. Eli suomeksi sama: ostat auton yhdellä repullisella euroja ja huollatat sitä kahdella repullisella, sillä monet eivät huollata autoaan nykyisin merkkiliikkeessä.


      • Mister Two
        ................. kirjoitti:

        Seuraavassa kopsattua tekstia pösön sivuilta:

        "Peugeot myöntää kahden (2) vuoden takuun Peugeot Alkuperäisvaraosille ja tehdaskunnostetuille osille. Takuu koskee valmistusvikoja, mutta ei normaalista käytöstä johtuvaa kulumista. Takuun piiriin eivät kuulu nesteet, öljyt, pakkasnesteet, suodattimet, sytytystulpat, polttimot, sulakkeet, lasien ja ajovalojen pyyhkimen sulat, kiila- ja muut hihnat sekä tuulilasit ja umpiot."

        Sulat 406:seen pösöllä näytti maksavan 31€/pari ja motonetissa boschit 21,50€/pari.

        Jos sinulla (joka ei käy essolla) on suurempaa tietämystä vaikkapa jakohihnojen materiaaleista ja siitä kuinka esim. HSN voidaan korvata jollakin halvemmalla materiaalilla, voisit avautua ja kertoa meille muillekin.

        Tuo materiaaleilla panettelu kuuluu oleisena osana merkkiliikkeiden taktiikkaan pitää vähenevistä asiakkaistaan kiinni ryhmäpoikkeusasetuksen tultua. Jollakin heidän pitää perustella miksi osat maksaa siellä enemmän. Tällä hetkellä merkkiliikkeiden liikevaihdosta tulee noin puolet varaosista ja huolloista ja liikevoitosta yli 80%. Eli suomeksi sama: ostat auton yhdellä repullisella euroja ja huollatat sitä kahdella repullisella, sillä monet eivät huollata autoaan nykyisin merkkiliikkeessä.

        Miksi olet niin kärkevä? Minulla ei ole mitään tietoa PSA:sta (en edes tiedä, mikä se on), mutta mm. Hondan, Yamahan, Volvon, Datsunin, Toyotan ja Fordin alkuperäisistä osista.

        Muutaman kerran lipesin halvemman hinnan takia pois alkuperäisestä. Mitä seurasi:
        -jarrusylinterin korjaussarja täysin sopimaton (mäntä millitolkulla liian paksu), vaikka oli olevinaan tarkalleen oikeaan malliin, lisäksi kumit huonolaatuiset ja setistä puuttui yksi osa ja oli yksi ylimääräinen
        -Motonetin iskarin suojakumi oli kertakaikkiaan sopimaton (ammattikorjaaja [ei merkkiliike] totesi että ei mitään mahdollisuutta sopia tähän autoon - Motonet väitti että sopii ja tänä päivänäkin on väärin heidän listoillaan (toinen saman auton omistaja kertoi, että on tyypillistä, tiesi myös heti mihin kumi oli tarkoitettu, kokonaan eri mallisarjaa)
        -tarvikestefat rupesivat vuotamaan kaksi päivää asennuksen jälkeen (ammattikorjaamolla laitetut), joutuivat asentamaan alkuperäiset takuuna
        -toisessa tapauksessa tarvikekumiosat olivat olleet paikallaan KAKSI VIIKKOA eikä päivääkään yli, kun se oli kauttaaltaan pykimien peitossa! Entinen kumi oli 19 vuotta vanha alkuperäinen, eikä siinäkään iässä pykimiä
        -tarvikeantennin kiinnitysrei'ät väärässä kohdassa ja olisi pitänyt porailla A-pilaria
        -tarvikeilmansuodatin ei istu paikalleen tiiviisti, vaan jää raot josta pöly pääsee väärään paikkaan
        -tarvikejouset olivat uutena hyvännäköiset, vielä normaalia paksummat, mutta vuoden päästä olivat väsyneet yhtä alas kuin ennen vaihtoa olleet 14 vuotta vanhat

        Loput kokemukset ovat alkuperäisistä tuotteista. Istuvuus 100% taattu. Kestävyys silminnähden parempaa, esim. -88 170 tkm ajetussa autossa vasta toiset jarrupalat menossa kun orggikset kestävät, orggis akku huoltovapaa jo 80-luvun lopulla ja oletettavissa taas 10 vuoden kestoikä (3 vuoden takuu), pakoputken takapönttö kaikkien lehtitestien mukaan ylivoimaisesti laadukkain (ja tuntuu kestävän...)

        Totta kai monet käyttävät Bilteman, Motonetin ym. osia, mutta vain hinnan takia. Mutta aina ei hintakaan ole sen halvempi, ja kun kestoikä on mitä on, niin juuri koskaan ei säästöä tule. On toki hyviä tarvikevalmistajia, kuten jotkut EBC, SBS jarruosat, K&N ym. "merkkitarvikevalmistajat", mutta nämä ovat eri asia kuin satunnainen bulkkivalmistaja jolla laatu heittelee hyvästä heikkoon.

        Merkkihuollolla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Sen sijasta olen kyllä itsekin käyttänyt muita huoltoja tai tee-se-itse -ratkaisuja, kunhan osa on kunnollinen.


      • Mister X
        Mister Two kirjoitti:

        Miksi olet niin kärkevä? Minulla ei ole mitään tietoa PSA:sta (en edes tiedä, mikä se on), mutta mm. Hondan, Yamahan, Volvon, Datsunin, Toyotan ja Fordin alkuperäisistä osista.

        Muutaman kerran lipesin halvemman hinnan takia pois alkuperäisestä. Mitä seurasi:
        -jarrusylinterin korjaussarja täysin sopimaton (mäntä millitolkulla liian paksu), vaikka oli olevinaan tarkalleen oikeaan malliin, lisäksi kumit huonolaatuiset ja setistä puuttui yksi osa ja oli yksi ylimääräinen
        -Motonetin iskarin suojakumi oli kertakaikkiaan sopimaton (ammattikorjaaja [ei merkkiliike] totesi että ei mitään mahdollisuutta sopia tähän autoon - Motonet väitti että sopii ja tänä päivänäkin on väärin heidän listoillaan (toinen saman auton omistaja kertoi, että on tyypillistä, tiesi myös heti mihin kumi oli tarkoitettu, kokonaan eri mallisarjaa)
        -tarvikestefat rupesivat vuotamaan kaksi päivää asennuksen jälkeen (ammattikorjaamolla laitetut), joutuivat asentamaan alkuperäiset takuuna
        -toisessa tapauksessa tarvikekumiosat olivat olleet paikallaan KAKSI VIIKKOA eikä päivääkään yli, kun se oli kauttaaltaan pykimien peitossa! Entinen kumi oli 19 vuotta vanha alkuperäinen, eikä siinäkään iässä pykimiä
        -tarvikeantennin kiinnitysrei'ät väärässä kohdassa ja olisi pitänyt porailla A-pilaria
        -tarvikeilmansuodatin ei istu paikalleen tiiviisti, vaan jää raot josta pöly pääsee väärään paikkaan
        -tarvikejouset olivat uutena hyvännäköiset, vielä normaalia paksummat, mutta vuoden päästä olivat väsyneet yhtä alas kuin ennen vaihtoa olleet 14 vuotta vanhat

        Loput kokemukset ovat alkuperäisistä tuotteista. Istuvuus 100% taattu. Kestävyys silminnähden parempaa, esim. -88 170 tkm ajetussa autossa vasta toiset jarrupalat menossa kun orggikset kestävät, orggis akku huoltovapaa jo 80-luvun lopulla ja oletettavissa taas 10 vuoden kestoikä (3 vuoden takuu), pakoputken takapönttö kaikkien lehtitestien mukaan ylivoimaisesti laadukkain (ja tuntuu kestävän...)

        Totta kai monet käyttävät Bilteman, Motonetin ym. osia, mutta vain hinnan takia. Mutta aina ei hintakaan ole sen halvempi, ja kun kestoikä on mitä on, niin juuri koskaan ei säästöä tule. On toki hyviä tarvikevalmistajia, kuten jotkut EBC, SBS jarruosat, K&N ym. "merkkitarvikevalmistajat", mutta nämä ovat eri asia kuin satunnainen bulkkivalmistaja jolla laatu heittelee hyvästä heikkoon.

        Merkkihuollolla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Sen sijasta olen kyllä itsekin käyttänyt muita huoltoja tai tee-se-itse -ratkaisuja, kunhan osa on kunnollinen.

        Ei kannata yleistää. Tarvikeosiakin on montaa laatua ja jos tietää mitä ostaa, saa tarvikeliikkeestä usein täsmälleen saman "alkuperäisosan" selvästi halvemmalla kuin merkkiliikkeestä. Esim. Motonet myy niiden jo aiemmin mainittujen Gatesin hihnojen ja Boschin sekä Valeon sulkien lisäksi muun muassa SKF:n laakereita Denson, NGK:n ja Boschin sytytystuppia, Valeon umpioita, Purfluxin ja Boschin suodattimia, Sachs/Boge iskunvaimentimia...

        Jos haluat kuvitella, että osien valmistajat myisivät tarviketukkureille heikompilaatuista tavaraa kuin autotehtaiden huolto-organisaatiolle, niin se on sitten oma-asiasi.


      • tarviketta
        ................. kirjoitti:

        Seuraavassa kopsattua tekstia pösön sivuilta:

        "Peugeot myöntää kahden (2) vuoden takuun Peugeot Alkuperäisvaraosille ja tehdaskunnostetuille osille. Takuu koskee valmistusvikoja, mutta ei normaalista käytöstä johtuvaa kulumista. Takuun piiriin eivät kuulu nesteet, öljyt, pakkasnesteet, suodattimet, sytytystulpat, polttimot, sulakkeet, lasien ja ajovalojen pyyhkimen sulat, kiila- ja muut hihnat sekä tuulilasit ja umpiot."

        Sulat 406:seen pösöllä näytti maksavan 31€/pari ja motonetissa boschit 21,50€/pari.

        Jos sinulla (joka ei käy essolla) on suurempaa tietämystä vaikkapa jakohihnojen materiaaleista ja siitä kuinka esim. HSN voidaan korvata jollakin halvemmalla materiaalilla, voisit avautua ja kertoa meille muillekin.

        Tuo materiaaleilla panettelu kuuluu oleisena osana merkkiliikkeiden taktiikkaan pitää vähenevistä asiakkaistaan kiinni ryhmäpoikkeusasetuksen tultua. Jollakin heidän pitää perustella miksi osat maksaa siellä enemmän. Tällä hetkellä merkkiliikkeiden liikevaihdosta tulee noin puolet varaosista ja huolloista ja liikevoitosta yli 80%. Eli suomeksi sama: ostat auton yhdellä repullisella euroja ja huollatat sitä kahdella repullisella, sillä monet eivät huollata autoaan nykyisin merkkiliikkeessä.

        Nuo pösön alkuperäis pyyhkijänsulat on muuten sitten todella hyvät, ja pitkään!

        Jakohihnan vaihtotyölle tulee muistaakseni vuoden takuu. Ja kyllä ne sen korvaa jos se remmi nyt ihan muutamassa kuukaudessa poikki napsahtaa.


      • Mister Two
        Mister X kirjoitti:

        Ei kannata yleistää. Tarvikeosiakin on montaa laatua ja jos tietää mitä ostaa, saa tarvikeliikkeestä usein täsmälleen saman "alkuperäisosan" selvästi halvemmalla kuin merkkiliikkeestä. Esim. Motonet myy niiden jo aiemmin mainittujen Gatesin hihnojen ja Boschin sekä Valeon sulkien lisäksi muun muassa SKF:n laakereita Denson, NGK:n ja Boschin sytytystuppia, Valeon umpioita, Purfluxin ja Boschin suodattimia, Sachs/Boge iskunvaimentimia...

        Jos haluat kuvitella, että osien valmistajat myisivät tarviketukkureille heikompilaatuista tavaraa kuin autotehtaiden huolto-organisaatiolle, niin se on sitten oma-asiasi.

        No eiköhän se jo tullut selväksi aiemmassa viestissä, että merkkituotteet kuten luettelemasi NGK, Denso ym. ovat asia erikseen.

        Myös aiempi "samalta tehtaalta ne tulevat" on kuultu jopa ammattikorjaajan suusta. Niinpä vaan kävi että sama korjaaja joutui alkuperäisen tilalle vaihtamaan, kun se samalta tehtaalta tullut tarvikeosa ei öljyjä pitänyt alkuunkaan. Homma kun ei ole niin yksinkertainen

        Itse olen työtön entinen opiskelija ja minulla ei ole missään tarkoituksessa pyrkimyksenä ylistää esim. merkkihuoltojen korkeita tuntitaksoja tms. joka on täysin eri asia MUTTA on jo tarpeeksi monta kertaa (muidenkin kuin itsensä kautta) tullut petyttyä tarvikeroskaan joka ei siis tule halvemmaksi useinkaan pitkässä juoksussa.

        Ja esim. Gabriel jousensuojakumit olivat kyllä hyvälaatuisen oloiset (paksut), mutta kun varaosaliike koodittaa sen väärälle mallille sopivaksi niin ei laadusta ole paljon hyötyä... Vielä kun joutuu postin kautta tilailemaan kun ei tätäkään liikettä ollut kuin 400 km päässä, niin ei paljoa huvita ostaa tuotteita joista ei ole varma, sopivatko edes paikalleen...

        Onneksi Biltema, Motonet ym. myyvät niin paljon kaikkea muuta, että pidän kyllä kyseisistä liikkeistä erittäin paljon. Ainoastaan varaosat jätän omaan rauhaansa. Joten ei teidän varaosamyyjien tarvitse niin kovasti kapinoida, kyllä kanta-asiakas olen. Vielä kun saisi Bilteman paikkakunnalle niin ei tarvitsisi ajaa satojen kilsojen päähän eikä tilata koko ajan 12 e postikuluilla tavaraa... :)


      • piilteema
        Mister X kirjoitti:

        Ei kannata yleistää. Tarvikeosiakin on montaa laatua ja jos tietää mitä ostaa, saa tarvikeliikkeestä usein täsmälleen saman "alkuperäisosan" selvästi halvemmalla kuin merkkiliikkeestä. Esim. Motonet myy niiden jo aiemmin mainittujen Gatesin hihnojen ja Boschin sekä Valeon sulkien lisäksi muun muassa SKF:n laakereita Denson, NGK:n ja Boschin sytytystuppia, Valeon umpioita, Purfluxin ja Boschin suodattimia, Sachs/Boge iskunvaimentimia...

        Jos haluat kuvitella, että osien valmistajat myisivät tarviketukkureille heikompilaatuista tavaraa kuin autotehtaiden huolto-organisaatiolle, niin se on sitten oma-asiasi.

        kun nyt otit esimerkiksi tulpat niin wanhan kansan automiehet tiesivät mm. sellaisen pikku detaljin että piilteeman NGK:t olivat Mexicon tehtailta tulevaa sekundaa kun taas muualla myydyt olivat made in Japan.

        Jokainen osa joka menee minkä tahansa merkkiliikkeen varastoon täyttää kyseisen valmistajan speksit ja on varmasti sopiva juuri tiettyyn autoon.

        Täsmälleen samalta näyttävä halvempi osa tarvikeliikkeen tiskillä saattaa olla ihan sama mutta monissa tapauksissa ei.

        Lähes poikkeuksetta se tarvikeputkan myymä osa on jo silminnähden heikkolaatuisempi kuin alkuperäinen vaikka leimojen perusteella valmistaja on sama.

        Kuten tuossa yksi kirjoittaja jo totesikin niin se joka tietää mitä ostaa voi säästää melkoisesti mutta yleisesti ottaen pitää vanha totuus paikkansa: kun halvalla ostaa niin halpaa saa.

        Puolen vuoden päästä myyntiin menevään käytettyyn autoon on omistajan kannalta tietenkin tarkoituksenmukaista laittaa halvin osa täysin riippumatta siitä minkä laatuinen se on.


      • Mister Two
        piilteema kirjoitti:

        kun nyt otit esimerkiksi tulpat niin wanhan kansan automiehet tiesivät mm. sellaisen pikku detaljin että piilteeman NGK:t olivat Mexicon tehtailta tulevaa sekundaa kun taas muualla myydyt olivat made in Japan.

        Jokainen osa joka menee minkä tahansa merkkiliikkeen varastoon täyttää kyseisen valmistajan speksit ja on varmasti sopiva juuri tiettyyn autoon.

        Täsmälleen samalta näyttävä halvempi osa tarvikeliikkeen tiskillä saattaa olla ihan sama mutta monissa tapauksissa ei.

        Lähes poikkeuksetta se tarvikeputkan myymä osa on jo silminnähden heikkolaatuisempi kuin alkuperäinen vaikka leimojen perusteella valmistaja on sama.

        Kuten tuossa yksi kirjoittaja jo totesikin niin se joka tietää mitä ostaa voi säästää melkoisesti mutta yleisesti ottaen pitää vanha totuus paikkansa: kun halvalla ostaa niin halpaa saa.

        Puolen vuoden päästä myyntiin menevään käytettyyn autoon on omistajan kannalta tietenkin tarkoituksenmukaista laittaa halvin osa täysin riippumatta siitä minkä laatuinen se on.

        "saattaa olla ihan sama mutta monissa tapauksissa ei."

        Juuri näin, tätä itsekin tarkoitin, eli "saattaa" olla tai sitten ei. Ja tosiaan monesti ei. Kun taas orggis on orggista.

        Ja tosiaan itsellä kun ei ole tarkoitus huijata ostajapoloisia eikä edes myydä autoa, nykyinenkin olllut jo 10 vuotta ja sitä ennenkin suvussa. Eli pitkäkestoiselle laadulle on ollut tarvetta.


    • Anonyymi

      vastaan aika vanhaan viestiin, mutta etsimälläkään en ole löytäny vastausta itsekää siihen, onko jollakin peugeot 406 v6 hihna katkennut ja millä ajalla ja kilometrreillä,
      itse ajoin edellisellä autollani 120000 km / 4v kun vesipumppu alkoi vuotamaan, siinä sit hihna vaihdettiin samalla.
      nyt on kaksi 406 , toisella aj hihnan vaihdon jälkeen 6v 55000 km, en aio vielä vaihtaa,
      toisella 9v 45000 km , kurkistin hihnaa, hyvältä näytti, katotaan ensi kesänä,
      oli kiva ehkä ajaa niin pitkään kun se kestää, sitten vois sanoa.

    • Anonyymi

      Minäkin vastaan vanhaan viestiin, syystä, että omistan ja olen omistanutkin 3 kpl Peugeot 406 v6 autoja. Jakohihnan uusimisen yhteydessä uusitaan koko sarja hihnapyörineen + vesipumppu, osat maksaa riippuen mistä ostaa 300-420 autokorjaamot saa tietenkin tukkuhintaan, työtä korjaamot veloittaa 6h,
      eli työhän tekee jo 500-600 ekee, eli kyllä se reipas tonni siinä menee,
      ammattikoulu lupas tehdä kuudellasadalla, mutta se lojuu siellä varmaan kuukauden tai pari, nimim kokemusta on.
      Itse voi tehdä, kuka osaa, teoriassa tiedän miten se tehdään, mutta enpä itse yksin eka kertaa lähtisi yrittämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      314
      3886
    2. 209
      3078
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2604
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2054
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1495
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe