No, tuli tässä mieleen suraava ajatus :
Mulla veneessä 2-pisteohjaus ja kaapelivälitteiset hallintalaitteet. Kuten jotkut tietävät, systeemi sisältää monta kaapelia, joita on metrikaupalla mutkia joka paikassa.
Vaihteet toimii ihan ok, mutta kaasu on ollut aina jäykkä ja vanhemmiten voitelusta huolimatta mennyt koko ajan huonommaksi.
Mitä, jos irrottaisi ne kaasukaapelit ja asentaisi kaukosäätimiin potentiometrit tms. ja välittäisi kaasutiedon sähköisesti konehuoneeseen jossa jokin toimilaite avaisi käskyn mukaan kaasua ? Vaihteiden valinta sujuisi kuten ennen, kaapelivälitteisesti.
Muutos ei maksaisi kuin murto-osan siitä mitä vaihto kokonaan sähköisiin hallintalaitteisiin maksaisi.
Oliskohan kellää kokemusta / ideoita ?
Sähköinen
18
3344
Vastaukset
- Vanha veneilijä
Volvolla on saatavissa sähköinen hallintalaitepaketti, jonka voi asentaa vanhaan koneeseen.
Kaksipiste hallinta tehdään vain kaapeli haaroituksilla. Helppoa ja laitteet ovat tosi mukavat käyttää.
Yksimoottoriasennuksessa on vain yhdistetty vaihde/kaasukahva. - heh
Idea on hyvä ja vetouistelijat ovat sitä pieniin uistelumoottoreihinsa jo toteuttaneetkin. Pitää kuitenkin muistaa, että systeemin luotettavuus pitää olla korkeata luokkaa, ettei laituriin tullessa tule suuria vahinkoja laitteiston pettämisen takia. Lisäksi kaasun pitää välillä toimia varsin nopeasti ja vastaavasti toisinaan olla taas tarkka joten rakentamisessa on haastetta.
Eli suoraan sanottuna ehdotan, että ostat valmiin ja koetellun systeemin, joko sähköisen tai hydraulisen.- peukalo keskellä otsaa?
On perin merkillistä tämä nykyajan uusavuttomuus, kun ei mitään voi/osata tehdä itse. Vielä 80-luvun alkupuolelle asti oli aivan tavallista, että ihminen osasi, halusi ja kykeni hyvien ystävien avulla rakentamaan monimutkaisiakin laitteita helpottaakseen eloaan. Miksei tänäpäivänä saisi mielestänne mitään olla tai itse tehdä? Kaikki pitää ostaa valmiina ja mieluiten vielä mahdollisimman kalliilla. Tottakai turvallisuus on ennen kaikkea muuta, mutta toimivia ja erinomaisia laitteita oli silloin käytössä paljon joita luovat ihmiset tekivät itselleen, ja joita sitten kopioitiin.
Ei muuta kuin otat asiasta selvää ja toteutat suunnitelmasi. - Vanha veneilijä
peukalo keskellä otsaa? kirjoitti:
On perin merkillistä tämä nykyajan uusavuttomuus, kun ei mitään voi/osata tehdä itse. Vielä 80-luvun alkupuolelle asti oli aivan tavallista, että ihminen osasi, halusi ja kykeni hyvien ystävien avulla rakentamaan monimutkaisiakin laitteita helpottaakseen eloaan. Miksei tänäpäivänä saisi mielestänne mitään olla tai itse tehdä? Kaikki pitää ostaa valmiina ja mieluiten vielä mahdollisimman kalliilla. Tottakai turvallisuus on ennen kaikkea muuta, mutta toimivia ja erinomaisia laitteita oli silloin käytössä paljon joita luovat ihmiset tekivät itselleen, ja joita sitten kopioitiin.
Ei muuta kuin otat asiasta selvää ja toteutat suunnitelmasi.Olen veneillyt -60 luvulta, mutta en silti kehota tekemään pellepelottoman ratkaisuja.
2000 luvulla ajat ja vaatimukset ovat toiset.
Ehkä 6 solmua kulkevaan veneeseen voi kehitellä omia hallintalaitteita, mutta itsekkin liikun 30-40 solmun nopeuksia, niin en kyllä laittasi omia viritelmiäni veneeseen.
Asia on helppo ja edullinen toteuttaa 12 VDC lineariliikemoottorilla, jota ohjataan vaikka joystckillä tai painonapeilla ja joka liikuttaa lyhyen vaijerin välityksellä kaasua. Rakenteeseen kun lisää vielä rajakytkimet niin homman pitäsi toimia. Hallinta paikkoja voi olla vaikka kuinka paljon. - peukalo keskellä otsaa
Vanha veneilijä kirjoitti:
Olen veneillyt -60 luvulta, mutta en silti kehota tekemään pellepelottoman ratkaisuja.
2000 luvulla ajat ja vaatimukset ovat toiset.
Ehkä 6 solmua kulkevaan veneeseen voi kehitellä omia hallintalaitteita, mutta itsekkin liikun 30-40 solmun nopeuksia, niin en kyllä laittasi omia viritelmiäni veneeseen.
Asia on helppo ja edullinen toteuttaa 12 VDC lineariliikemoottorilla, jota ohjataan vaikka joystckillä tai painonapeilla ja joka liikuttaa lyhyen vaijerin välityksellä kaasua. Rakenteeseen kun lisää vielä rajakytkimet niin homman pitäsi toimia. Hallinta paikkoja voi olla vaikka kuinka paljon.Eikös tuo sinunkin ehdotuksesi ole "pelle pelottoman" ratkaisu?
Sen voi toteuttaa itse, eikä sitä ole alunperin tuohon käyttöön tarkoitettu.
- älä tee
Itselläni on volvon sähköpalikat veneessä. Toisen moottorin hallintalaite temppuilee kokoajan ja vaaratilanteita syntyy.
Suosittelen, että älä ainakaan itse lähde moisia laitteita rakentelemaan, kun ei johtava merimoottorimerkkikään saa niitä toimimaan!
Volvolla väittävät salaman rikkoneen laitteet, vaikka salamoita ei ole ollut lähimainkaan.- mielessä tämä
Volvo on johtava merkki?
- aivan sama
mielessä tämä kirjoitti:
Volvo on johtava merkki?
mietinkin tuota kirjottaessani, että joku vähä-älyinen saa taas aihetta huonoihin juttuihin! Idiootti!
- Rovaniemen markkinat
mielessä tämä kirjoitti:
Volvo on johtava merkki?
Ihan vaan markkinaosuudella. Viimeisen Vene-lehden mukaan Volvo on euroopassa ylivoimainen markkinajohtaja ja Cummins vastaavasti USAssa.
- katastroofi
Tuollainen löysä elektrooninen kaasukahva saattaa olla ihan mukavan tuntuinen kädessä, mutta vaarallinenkin se saattaa olla. Siinä kun ei ole mitään varsinaista pykälää. Eräskin veneilijä oli parkkeeraanut veneensä laituriin ja koneet olivat vielä päällä kun pojankloppi viskasi liivinsä flybridgelle sillä seurauksella että pakki meni täysille ja paati repi pollarit huut helvettiin ja omille teilleen...
- Vanha veneilijä
katastroofi kirjoitti:
Tuollainen löysä elektrooninen kaasukahva saattaa olla ihan mukavan tuntuinen kädessä, mutta vaarallinenkin se saattaa olla. Siinä kun ei ole mitään varsinaista pykälää. Eräskin veneilijä oli parkkeeraanut veneensä laituriin ja koneet olivat vielä päällä kun pojankloppi viskasi liivinsä flybridgelle sillä seurauksella että pakki meni täysille ja paati repi pollarit huut helvettiin ja omille teilleen...
Itselläni on nuo Volvon sähköiset hallintalaitteen sisällä ja flaikkarilla. Edellä kuvatun kaltainen tilanne on mahdollinen.
Volvon kahvoissa on selvä "pykälä" kytkettäessä vaihde ja kahvan jäykkyyden voi säätää halutuksi. Itse ja varmaan moni muu nauttiin kahvojen keveästä käytöstä ja ei siksi lisää jäykkyyttä niihin.
Kun jompikumpi hallintapaikka on valittu, toinen kytkeytyy pois, eikä sitä voi ottaa käyttöön ennekuin molempien asennot ovat vapaalla.
On sitä vahinkoja tapahtunut tavallisillakin kahvoilla. Tunnetun suomalaisen moottoripurjehtijan yläohjaamon vaihde oli työnnetty veistämöltä lähdettäessä eteen, jotta veneen kuljetuskorkeus olisi mahdollisimman matala. Vesille laskun jälkeen konetta käynnistettäessä sisältä vene lähti täysillä eteenpäin, seurauksista en tiedä... - CUscus
Miltä näyttää moottoripurjehtijan yläohjaamo?
- ekstaasi.
Kiitoksia mielenkiintoisista vastauksista !
Taisin jo nyt haudata koko "projektin" noita lukiessa. Onhan se kaapelivälitteinen varma ja turvallinen. Jäykkyyskään ei sinänsä haittaa, kun liukuunlähdön jälken kaasu pannaan siihen vakioasentoon ja siinä se sitten on perille asti...
Mulla on Mercruiser ja Quicksilverin hallintalaitteet. Kyllähän tämäkin toimii vaihtokytkimellä niin, että vain toinen hallintapiste toimii kerrallaan. Eikä ainakaan tätä moottoria saa käyntiin, jos vaihde on päällä !- veijari 5
Vaijerit voi aika ajoin vaihtaa. Ne eivät maksa kovin hirveitä, mutta työläs homma se todennäköisesti on. Kuitenkin valmista tulee nopeammin ja halvemmalla kuin että rupeaisi kehittämään sähköistä systeemiä.
- täysin varma..
Kyllä kaapelikin voi pettää, jos kaapeli on selvästi jäykistynyt niin kannattaa todella harkita niiden vaihtoa. Itsellä tiedossa 12,5m vene -97 mallia josta on kaapeliohjaus pettänyt 2 kertaa, kummallakin kerralla "vaihde"kahva.
Ensin petti jokunen vuosi sitten itse kaapeli, päässä on paksumpi kierteellinen "tanko" jolla vaijeri kiinnittyy kahvoihin, vaijeri katkesi tuon tangon kiinnityskohdasta. Tänäkesänä petti kahvasta se vastakappale johon tuo tanko kiinnittyy.
Kummallakin kerralla jäi veto päälle eteenpäin, toteutus on niinpäin että vaijerin työntö kytkee vedon eteen ja vaijeria vedetään kun halutaan pakille ja vedossahan tuo helpommin katkeaa.
Ensimmäisellä kerralla olin itse ajamassa, onneksi saaren edustalle ankkurointitilanteessa niin ei tullut ongelmia, tänäkesänä oli kuulemma vähän täpärät paikat vaijerin petettyä ahtaassa paikassa.
Kyseisessä veneessä oli onneksi yläohjaamo josta ohjaus toimi vaikka sisäohjaamon kaapeli pettikin, ennen pettämistä kaapeli oireili selvästi jäykkyydellä ja välyksen kasvulla. Suunittelu&asennusvirheen takia kaapelissa on 2 tiukahkoa mutkaa joista tulee turhaa kitkaa ja joista vaijeri ja kuori kuluvat... mutkien säteet ovat kyllä valmistajan asennusohjeissa sallimien rajoissa mutta luultavasti osasyynä tuohon katkeiluun, kun kahva jäykistyy kasvaa vaijerin rasitus ja vaihdekahvaa liikutellaan usein enemmän kuin kaasua (satamat ja muu vastaava, veto päälle/pois useita kertoja).
- kahvoihin
Vetukselta löytyy hydrauliset kahvat jos herkkiä kahvoja haluat.
Sähköset kahvat on aikast vika-alttiit->en suosittele- "asentaja"
Montaako eri merkkiä olet kokeillut, kun voit sanoa, että "ovat vikaherkkiä"??
Vai onko kenties kyseessä "laituriparlamentin huhuja" Volvosta, niillä kuulemma on jotain ollutkin....???
Minulla on ollut nyt Steyr moottoreita 2 kappaletta sähköisellä kaasulla, joka tulee vakiona... 3 vuotta, eikä pienintäkään ongelmaa kyseisissä vehkeissä.
Bosch- merkkisiä olivat ainakin potikat jotka sopivat varret tekemällä istutin vanhoihin kaasukahvoihin. - Mulla ei
"asentaja" kirjoitti:
Montaako eri merkkiä olet kokeillut, kun voit sanoa, että "ovat vikaherkkiä"??
Vai onko kenties kyseessä "laituriparlamentin huhuja" Volvosta, niillä kuulemma on jotain ollutkin....???
Minulla on ollut nyt Steyr moottoreita 2 kappaletta sähköisellä kaasulla, joka tulee vakiona... 3 vuotta, eikä pienintäkään ongelmaa kyseisissä vehkeissä.
Bosch- merkkisiä olivat ainakin potikat jotka sopivat varret tekemällä istutin vanhoihin kaasukahvoihin.No eipähän ole kokemuksia, kun volvon EDC:stä.
Toisen koneen kahva temppuilee, pistää vaihteen itsekseen päälle, tyhjäkäynnillä ajaessa välillä nostaa kierrokset itsekseen 2500 kierrokseen, käynnistettäessä joutuu lähes aina etsimään "vapaa" kohdan, että saa koneen käymään.
Onneksi olkoon vaan jos palikkasi toimii, mutta voin väittää, että sähköset ON vikaherkempiä, kun mekaaniset tai hydrauliset.
Nykyään merimoottoreihin laitetaan liikaa VIKAHERKKIÄ sähkölaitteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257037Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451305Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291118- 75911
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49885Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96846Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43753