Polttopuiden ostaminen hullun hommaa?

Rince

Laskeskelin tässä että vaikka meillä on "kallis" sähkölämmitys niin polttopuiden ostaminen lämmittämiseen ei voi mitenkään olla kannattavaa?

Esim irtokuutio koivua vastaa n. 1000 kWh, mutta takassa polton hyötysuhde on n. 70% joten se lämmittää taloa n. 700 kWh:n verran. Yösähkönä tuo maksaisi 42 euroa, ja päiväsähkönäkin 56 euroa. Ei taida koivuklapeja saada kotiinkuljetettuna tuohon hintaan mistään?
("omasta metsästä" joo, mutta ei taida Uudeltamaalta saa metsäpalstaakaan sellaiseen hintaan että tuo olisi kannattavaa...)

19

6629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kovin halpaa sähköä

Itse lämmitän sähköllä ja yösähkökin on yli viiden senttin ja päivä sähkö yli kahdeksan...

Joka tapauksessa puulämmityksellä ei rikastu, eikä edes säästä, jos klapit on ostopuita.

• Rince

Päiväsähkö 8,05 senttiä ja yö 6,06 senttiä/kWh. Sisältää veron ja siirron.

• halpaa
        Rince kirjoitti:

Päiväsähkö 8,05 senttiä ja yö 6,06 senttiä/kWh. Sisältää veron ja siirron.

sinulla sähkö. Minulla Savon Voiman liittymä ja kausisähkö Hinnat tällä hetkellä kesä/yösähkö 6,93 c/kWh ja talvipäivä 11,87 c/kWh, sisältää siirrot ja verot.

• Mistä saa
        halpaa kirjoitti:

sinulla sähkö. Minulla Savon Voiman liittymä ja kausisähkö Hinnat tällä hetkellä kesä/yösähkö 6,93 c/kWh ja talvipäivä 11,87 c/kWh, sisältää siirrot ja verot.

Millä konstilla sinä noin kallista sähköä saat? Tuossa pitää olla joku jekku, kerro mullekin.

• maksaa
        halpaa kirjoitti:

Fortumi siirtää sähkön, mutta Vattenfall toimittaa sähkön. Viime kuussa päiväsähkö oli 3,72 snt/kWh ja yösähkö 2,76 snt/kWh lisäksi perumaksu 3 €/kk. Ihmettelen, miksi ette kilpailuta.

• Markkinasähköä?
        maksaa kirjoitti:

Fortumi siirtää sähkön, mutta Vattenfall toimittaa sähkön. Viime kuussa päiväsähkö oli 3,72 snt/kWh ja yösähkö 2,76 snt/kWh lisäksi perumaksu 3 €/kk. Ihmettelen, miksi ette kilpailuta.

Onkos tuo sellaista sähköä joka kallistuu sitten kun sitä alkaa kunnolla kulua?

Itse maksan yösähköstäni siirtoineen, veroineen ja energiamaksuineen 5,9565 enkä ole halvempaa löytänyt. tuo 2,76 tuntuu kyllä halvalta...

• Pinometri

Heittokuutiotako tarkoitat irtokuutiolla ? Klapia siillä tavalla koreissa kovalla hinnalla tietysti myyvät, ja varmasti kallista on.Kunnollisessa pinossa katon alla kuivunut koivuhalko on jo paljon halvempaa polttopuuta.Sellainen on helposti kortilla kuitenkin ostettavissa.

• -ja ei-

Kalliita ovat valmiit polttopuut kotiovelle tuotuna, samaa olen mieltä..

Vaan jos vähän näkee vaivaa, niin puuta kyllä saa halvallakin. Itse pätkin viime talvena eräältä raivatulta tontilta koivutukkeja 35 senttisiksi pätkiksi ja kotona sitte klapeiksi, eikä maksaneet ihmeitä.
      Joskus toin myös pakettiautollisen Itä-Suomen reissulta, maksoikohan se täyteen lastattu kuorma 50,-
      Ja jos purkujäte kelpaa ja viitsii kysellä, niin sitä saa ilmaiseksi.

Kaikki on suhteellista ja onhan tuossa puusavotassa hommaa. Mutta kun sen ottaa huvina ja kuntoiluna niin enpä hommaa ikäväksi koe. Vähän vehkeisiin pitää kyllä sijoittaa, eli moottorisaha ja pieni klapikone, niin homma on jopa mukavaa..

Ja onhan tuossa takkatulessa ja puilla lämmittämisessäkin oma hohtonsa. Ja kun on vielä puusauna, niin on vähän pakkokin hommata puuta jostain. Sitäkään en kyllä pois vaihtaisi, siis sitä puukiuasta..

• -lisäys-

Niin, se pakettiautollinen oli kolmisen kuutiota valmista, tiiviisti pinottua kuivaa klapia. Pikkusen on hiontaeroa etelässä ja 500 km pohjoisemmassa..

• Venäjän mallia

No just ehdotanpas vaimolle, et mennään hakee puujätettä tosta muutaman kilsan päästä..........Säästetään sit 300 vuodessa tai puolessa vuodessa....ihan sama.

Nyt pitäs kyllä jotenkin miettiä mitä elämä on ja mitä siltä haluaa jne.......

Jos toi on sähkölämmittäjän arkea tai jotain. Ei kiitos!

• -lämmittäjä
        Venäjän mallia kirjoitti:

No just ehdotanpas vaimolle, et mennään hakee puujätettä tosta muutaman kilsan päästä..........Säästetään sit 300 vuodessa tai puolessa vuodessa....ihan sama.

Nyt pitäs kyllä jotenkin miettiä mitä elämä on ja mitä siltä haluaa jne.......

Jos toi on sähkölämmittäjän arkea tai jotain. Ei kiitos!

Ei se sen kummempaa kuntoilua ole kuin mikään muukaan oman talon kanssa puuhastelu. Jos vaan vähän viitsii etsiä ja kysellä, niin ihan asiallista purutavaraakin löytyy.. Ja helpompi homma sen kanssa on pelata kuin pystyssä kasvavan puun.

Valmiita kuivia halkojahan ne laudat ja lankut on, sen kun vaan pistää pätkiksi. Nauloistakaan ei kannata välittää, sillä kyllä tulisija ne erottelee. Betonilautajätettä minäkään en kelpuuta, enkä suuritöisiä kuormalavoja (suhteessa saatuun puumäärään)

Ei se mitään arkea ole kuin sille, joka viitsii puilla lämmittää. Meillä on lämmitetty kaikennäköisillä polttopuilla niin öljy-, kuin sähkölämmitteistäkin taloa. Ihan vaan huvikseen ja harrastuksen vuoksi..

• kun rankoina ostaa

ja itse klapittaa niin tuskin halvemmalla enää pystyy lämmittämään.

• suht. edullista itse tehden

En osaa sanoa puiden energiasisällöistä mitään, mutta ostopuulla olen lämmittänyt ja kyllä siinä minun mielestä rahaa säästynyt on, mutta omaa aikaa siinä on kyllä kulunut paljon. Mulle lämmityksestä on tullut harrastus, siitä kertoo jo sekin, että tulee näiden sivujen kirjoituksiakin seurattua melko usein.
      Metsänomistajat myy puuta suunnilleen linkistä löytyvillä hinnoilla. http://www.metla.fi/metinfo/mo/puunhinnat.htm. Koivu maksaa tällä hetkellä n.32€ kiintokuutio alv. kuituna 3m pätkissä tienvarteen ajettuna. Kiintokuutiosta tulee hyvinkin 3-4 polttopuukauppiaiden irto/heittomottia. Kun viitsii itse pätkiä ja sahata, tulee puunpoltto jo kannattavaksi. Kannaattaa ottaa huomioon myös puun pilkkomisesta saatava liikunta - ei tarvita salikorttia kuukauteen, kun ottaa 15 kiintoa pilkottavaksi. Soittamalla paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen selviää lisää. Trukinlavoja ja laudanpätkiä polttamalla saa pakkaspaivät asua pannuhuoneessa, varsinkin jos on kaksoispesäkattila (minulla on).
      Tavallisen talon lämmitys maksaa kalleimmallakin lämmitysmuodollakin maksimissaan 2000€ vuodessa, joten sätkän käärimisellä, sahdin tekemisellä tai niiden käytön kokonaan lopettamalla tekee kyllä isommat säästöt.

• lautaa

Kyllä edellinen viesti hyvin oikeilla linjoilla,eli henkilöt turhankin "vakavasti" keskustelevat missä lämmitysmuodossa eniten säästää.Eli pitäisikö juuri talon lämmityksessä saada merkittävästi rahaa säästettyä,kun ihmisillä useita muitakin pakollisia /ei välttämättömiä menoja ja niissä varmasti eniten ja helpoiten säästää,jos asiat siltä kantilta haluaa ajatella.Puu vielä edullista,jos sitä ostaa maaseudulta,siellä kuitenkin aina paljon sivutoimisia polttopuukauppiaita ja tietysti säästää huomattavasti kun ei valmiiksi kuivattuja ja pilkottuja puita osta,ja tosiaan ne irtokuutioina myytävät polttopuut usein kalliinpia.Itse ostin kesällä pystyynkuivanutta kuusitukkia 100€ / 6 kiintokuutiota,eli melko huokeasti ja kotiin traktorilla tuotuna.Usein poltan kyllä lautoja ja varsinkin trukkilavojen poltto on yleistä,se kyllä työlästä niitä sahata ja aina kuitenkin onnistuu naulaan sahaamaan.Ne trukkilavojen "kuutiot" hyviä poltettavaksi,mutta pyrin kyllä keväästä-alkutalveen polttelemaan lautoja ja talvisin varsinaisia polttopuita.Laudoista saa hyviä virikkeitä tehtyä ja muutenkin pesän hyvin syttymään.Minulla myös kaksoiskattila ja pyrin iltaisin parhaimpia puita laittamaan viimeiseksi,että hyvän ja pitkään lämpöä tuottavan hiilloksen saa aikaiseksi.Käytössä pieni 600 litran varaaja ja sillä hyvin siten yön yli pärjäilee.Myös kivihiiltä tai antrasiittia, jos kyseisen kattilatyypin omistaa,hyvä mielenkiinnosta kokeilla,saa pitkään lämpöä tuottavan hiillostan.Polttopuita jos edullisesti/ilmaiseksi saa,kyllä kivaan säästöön pääsee ja liikuntana mitä parasta.

• saa riippuen missä

asuu kait...

isäni ja pikkuveljeni myyvät polttopuita Turun alueella... heittokuutio sekapuuta 25€ ja koivua 35€ kotiinkuljetettuna...

• aika edukas jos on totta

Enpä ole noin halvoista hinnoista kuullut. Naapuri osti Turussa kuorman klapeja pari vuotta sitten ja halvin sekapilkekuorma oli 35€ kuutio.

• puuhomma

Meillä on lämmityksenä on varaava sähkölämmitys jonka lisänä puulämmitys. Puuta saadaa helposti ja ilmaiseksi, kun naapuri on rakennusyrittäjä. Hän soittaa aina säännöllisin väliajoin, että tuonko tuon lautakuorman teille. Hyvä palvelu!!Jos on tarvetta, niin otan kuorman ja pätkin sen pojan kanssa polttopuuksi. En ole moneen vuoteen maksanut puusta yhtään mitään. Vuodessa menee puuta n. 3 kuorma-auton lavallista.

• tosihalpoja

kesällä kuivia koivuhalkoja maksoi 30e motti.

• Rince

niitä halpoja puita, yllättäen kyllä huuto.netistä.

Hinnaksi tuli n. 3,3 senttiä per kWh, jos oletetaan takan hyötysuhteeksi 70%. Ja tuo siis kotiin kuljetettuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      54
      6269
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2733
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1854
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1826
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      1708
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1690
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1470
    8. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1457
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1196
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe