Näillä leveysasteilla kesä on lyhyt. Pihanurmikolla on lentopallokenttä. Vaikuttaa vähän siltä, että kentällä pystyy pelaamaan ainoastaan heinä-elokuussa. Muuhun aikaan kosteutta on niin paljon, että nurmi menee saviseksi hyvin helposti. Piha on entistä savipeltoa, ja etenkin keväällä vesi on hyvin lähellä pintaa. Olisiko kaupasta saatavissa nurmikkoa, joka kestäisi kulutusta paremmin, pystyisikö nykyisen nurmikon kestävyyttä parantamaan esim. hiekottamaalla ja uuden nurmikon syysistutuksella. Vai onko ainut toimiva ratkaisu nurmikon poisto ja esim. sepelikenttä. Sellaista ratkaisua tuskin viitsin tehdä, että kaivan puoli metriä monttua kokonaan uuden pohjustuksen tekemiseksi.
Miten kulutusta kestävä nurmikko
2
906
Vastaukset
- suunnitteluhortonomi
Melkeinpä joudut kaivelemaan uudet pohjat pelikentälle ja lisäksi tilaamaan ihan omanlaisensa seoksen kasvualustaa sekä kylvämään pelikentille tarkoitettua nurmiseosta. Kosteushan tuolla nyt kuulostaa olevan varsinainen ongelma, eli pohjarakenne ei päästä riittävästi kosteutta läpi. Salaojituskaan ei olisi pahitteeksi!
Kavualustaseoksessa tulisi olla reilusti kalliomursketta mukana (# 0,12 – 2 mm). Sen tekstuuri on sellainen, että tekee seoksesta kantavampaa, ja lisäksi rakeen pinnalle pidättyy hiukan kosteutta, jota myös tarvitaan, jotta nurmi viihtyisi. Mikäli tuossa kalliomurskeessa on hienoainesta niukalti, seokseen joutuu lisäämään vettäsitovia Terracottem-rakeita, jottei seokseta tule liian kuiva.
Sepeliä en nyt sentään pelikentälle laittaisi...sitäpaitsi lilluu vesi hiekkakentälläkin, jollei se pääse valumaan alaspäin. Pohjarakenteen uusiminen tulee tässäkin eteen.- Sotkamo
Kyllä se pohjatyö varmaan paras ratkaisu on. Ajattelin vaan, että jos jokin pelikenttänurmikko yhdistettynä hiekalla höystettyyn maahan saisi aikaan kovemman pinnan, ja kestäisi sen myötä paremmin kulutusta. On tuo salaojituskin tällä tontilla melko hankalaa, kun koko asuinalue on täysin tasainen, eikä ojatkaan ole kovin syvät, kun pohjavesi on niin pinnassa. Toukokuussa kun iskee lapion maahan, niin vesi tulee heti vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273343- 402197
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut352148Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s71887Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta421518- 381329
- 1251222
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2591200Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451145- 131099