sairaspäivärahasta

mievaan81

olen ollut sairaslomalla nyt n 2kk, ja tänään sain tiedon että olen tipahtanut kelan sairaspäivärahoille jo reilu 2 viikkoa sitten. Tästä ei siis ole minulle aiemmin ilmoitettu. Kysymys kuuluukin, että kuinka monta päivää on omavastuu? ja kauan asian käsittely vie kelalla, kun saavat tarvittavat tiedot palkanlaskennasta?

4

1401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fpa

Omavastuuaika on sairastumispäivä ja seitsemän sitä seuraavaa arkipäivää (arkilauantai mukanlukien).

Kelan käsittelyaikaa voit kysyä Kelasta. Sitä ennen sinne pitää toimittaa päivärahahakemus, lääkärintodistus ja työnantajan selvitys (lomake T17) sairausajan palkasta (maksetaanko sellaista, ja jos niin miltä ajalta ja paljonko).

Päivärahahakemuksen toimitat Kelaan itse, allekirjoitettuna. Työnantaja ilmeisesti lähettää lääkärintodistuksen ja tuon Y17-lomakkeen sinne suoraan. Milloin tämä tapahtuu, voi vain arvailla. Työnantajat eivät tiettävästi pidä kovin suurta kiirettä.

• ja sen hakeminen

Tuo sairaspäivärahahakemus on työntekijän velvollisuus. Nyt on kuitenkin niin, että useat työnantajat tekevät sen automaattisesti, varsinkin silloin, kun maksavat sairasajan palkkaa. Se ilmoitus nimittäin menee siten, että työnantaja kertoo maksaneensa palkkaa esim. 6 viikkoa ja saa tämän osuuden Kelalta takaisin. Siinä ilmoituksessa sitten kerrotaan, että palkanmaksu päättyy silloin ja silloin.

Omavastuu; omavastuu lähtee siitä, kun sairasloma alkaa. Joten jos olet saanut tuon 6 vko palkkaa, jää se omavastuu sinne, eikä tule sinun kontollesi.

Nyt siis tarkennat palkkatoimistosta, ovatko he tehneet päivärahahakemuksen, jos eivät, kipin kapin tekemään se. (virallisesti on oma velvollisuutesi)

• ap.

käsitinkö oikein? sairaslomani alkoi 30.7 jonka jälkeen olen ollut viikon työssä, ja saman vaivan vuoksi saikku jatkui 4.9 alkaen ja on vielä pari päivää sairaslomalla. Nyt palkanmaksu on keskeytetty 7.9 alkaen, tähän saakka palkkaa on siis maksettu. alkaako omavastuu tästä 7.9 kun ei enää palkkaa makseta, vaiko aivan alusta kun sairasloma alkoi, ja omavastuuta ei tavallaan sitten ole? olen ihan sekaisin näistä asioista=(

• Enää...
        ap. kirjoitti:

käsitinkö oikein? sairaslomani alkoi 30.7 jonka jälkeen olen ollut viikon työssä, ja saman vaivan vuoksi saikku jatkui 4.9 alkaen ja on vielä pari päivää sairaslomalla. Nyt palkanmaksu on keskeytetty 7.9 alkaen, tähän saakka palkkaa on siis maksettu. alkaako omavastuu tästä 7.9 kun ei enää palkkaa makseta, vaiko aivan alusta kun sairasloma alkoi, ja omavastuuta ei tavallaan sitten ole? olen ihan sekaisin näistä asioista=(

...alkaako omavastuu tästä 7.9 kun ei enää palkkaa makseta,

Ilmoitat sairauslomasi alkaneen jo 30.7. Koska työnantajasi on maksanut sinulle sairausloman ajalta palkkaa, niin Kela on maksanut työnantajalle sinulle muuten tulevan sairauspäivärahan. Omavastuuaika on ollut sairausloman alussa, joten se on mennyt työantajan piikkiin. Uutta omavastuuaikaa ei enää määrätä.

...vaiko aivan alusta kun sairasloma alkoi, ja omavastuuta ei tavallaan sitten ole?...

Näinkin asia voidaan ilmaista.

Koska palkanmaksu on keskeytetty 7.9., niin siitä alkaen kelan päiväraha kuuluu maksaa sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3554
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1961
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      224
      1309
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1166
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1053
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      106
      1005
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      68
      991
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      964
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      955
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      866
    Aihe