Oikeaoppinen maalauspohja

kokkeilija

Yrittelen tässä opiskella oikeaoppisen maalauspohjan tekemistä, maaleina tavalliset ja vesiliukoiset öljyvärit.

Mahdollisuuksia on kirjallisuuden mukaan lähinnä kaksi, jänisliima- tai akryylipohjainen (tai PVA), joista muutaman lukemani artikkelin perusteella jälkimmäinen tuntuu paremmalta. Ainoa haitta lienee se, että kokemus tuosta akryyliliimasta ei ole ihan öljyn luokkaa. Toisaalta Veikko Kiljusen kirjan (Taidemaalarin materiaalioppi) mukaan saa sen kuvan, että akryyli on jopa perinteisiä parempi, ainakin kellastuvuuden ja kosteudensiedon kohdalla.

Mutta siis, jos teen pohjusteen akryylillä seuraavasti, niin meneekö oikein:

1. Kangas pestään hennolla saippualiuoksella
2. Kangas niitataan märkänä kiilakehykseen
3. Kangas sivellään 1:3 veteen sekoitetulla PVA-dispersioliimalla (Kiilto, Eri-Keeper) kaksi kertaa ja annetaan välillä kuivua.
4. Liiman päälle leviteään valmisgessoa 1:1 veden kanssa ohennettuna 3 kerrosta, hiotaan aina välissä. Saa kuivua 24h aina kerrosten välissä.
5. Gessoa voi värjätä akryylimaaleilla, jos haluaa ei-valkoisen pinnan.

(Näin tehden pohja valmistuu noin viikossa.)

En ole pikamaalari, vaan teen yhtä työtä kauan ja huolella ja siksi haluaisin pohjan, joka varmasti kestää. Pohjan hinnalla tai sen vaatimalla työmäärällä ei ole niin väliä, koska tarvitsen niitä vain muutaman vuodessa. Säilyvyys on taas tärkeää, mutta sitä ei voi itse kokeilla, vaan on perehdyttävä muiden kokemuksiin ja kirjallisuuteen.

Mielipiteitä edellisestä? Jos jonkun mielestä huono pohja, niin perustelut olisi mukava kuulla. Samoin, jos jonkun mielstä jänisliimapohjainen on parempi, niin olisi kiva kuulla miksi.

Entä onko parempi käyttää vedenkestävää vai tavallista liimaa? Vedenkestävä kuulostaa paremmalta, mutta en tiedä sen lisäaineista ja mahdollisesta haitallisuudesta kankaalle.

43

16604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kevyt & kestävä

      Ei ole pakko käyttää kangaspohjaa. Mdf-levystäkin saa käyttökelpoisen pohjan. Ensin molemmille puolille ohuesti gessoa. Gesso kuivuu nopeasti kuumailmapuhaltimella. Sitten jos levy vääntyy, niin seuraavat 1-2 kerrosta ohutta gessoa koveralle puolelle. Jos levy ei väänny, ihan sama kummalle puolelle. Viimeisen gessokerroksen voi sävyttää guassilla tai vesivärillä.

      • kokkeilija

        on vaan mekaanisesti aika heikkoa ja katkeaa helposti. Jotenkin uskon kankaaseen enemmän. Helpompia ne on säilyttääkin, kuin levyt.


      • Jiiiiii

        Mdf-levy ei todellakaan ole heikkoa ja katkea helposti. Sekoitat varmaankin lastulevyyn.


    • teosta

      Jos haluat tehdä hyvän ja kestävän maalauspohjan eikä sinulla ole kiire, käytä Kiljusen materiaalioppia hyväksesi ja kokeile tehdä hyvä puoliöljypohja. Huomaat varmasti, että se on verrattomasti mukavampi alusta kuin liitupohja, gesso- tai akryylipohjasta puhumattakaan. (Vesiliukoisille öljyväreille se ei kuitenkaan välttämättä ole paras mahdollinen alusta.)

      Jos maalaat etupäässä hyvin vaaleita ja tai valkoisia töitä ja pelkäät, että öljypohja kellastuu (mikä sekään ei ole kovin todennäköistä muuten kuin ehkä hyvin pitkällä aikavälillä), tee liitupohja. Liitupohja ei kellastu, koska siinä ei ole öljyä. Tarvitset liitupohjaan jänisliimaa, liitujauhoa ja titaani- tai sinkkivalkoista, jotka ovat kaikki huokeita ja tulevat jopa edullisemmiksi kuin kemianteollisuuden liimat ja pohjusteet. Ohjeet löydät Kiljusen kirjasta. Liitupohjan väriä on helpompi muuttaa kuin gessopohjan, lisäät vain titaani- tai sinkkivalkoisen sijaan tai ohella pohjusteeseen jotakin muuta pigmenttiä. Gessoon väriaineita tai akryylimaaleja lisättäessä lopputulos on aina enemmän tai vähemmän pastelli, koska perusgesso on valmiiksi peittävän valkoista.

      Pohjustusohjeesi on muuten varsin hyvä, mutta kangas kannattaa niitata kiilakehykseen kuivana. Varmista, että kehys on tiukasti suorassa kulmassa ja tukevasti kasaan laitettu. Jos pohja on iso, tue se vielä tukipuilla, jotta se ei varmastikaan vääntyisi.

      Niittaa kangas kiilapuihin niin, että niittat muutaman niitin keskelle puun sivua, siirryt vastakkaiselle puulle, siitä seuraavalle ja seuraavalle ja etenet koko ajan kohti kulmia. Jos työ on pieni, pingota kangasta vähän , niin että se on melko napakka. Jos työ on iso, jätä kangas melko löysälle, jotta siinä on tarpeeksi kutistumisvaraa. Kun nyt sivelet ensimmäisen vesi-liimakerroksen kankaalle, se pingottuu kehyksiin eikä varmasti jää löysälle. Laita märkä pohja aina kuivumaan vaakatasoon pöydälle tai lattialle. Jos nostat sen pystyyn nojalleen, siitä tulee kiero. Jos kangas alkaa vääntää kehystä kieroon, aseta kulmien päälle painot, jotta se pysyy suorana.

      Vesi-liimaseos kannattaa levittää pohjalle huolellisesti. Työn säilymisen kannalta olennaisinta on, että kangas ja pohjuste on hyvin eristetty toisistaan. Näin varsinkin, jos pohjusteessa on öljyä.

      Jänisliima on ns. palautuva liima, eli se liukenee kuivuttuaan uudestaan veteen. Öljyväreillä maalattaessa asialla ei ole mitään merkitystä, enkä usko, että vesiliukoisilla väreillä maalatessakaan vettä "lotrataan" niin paljon että liima lähtisi siitä liukenemaan. Jos haluat veteen liukenettoman liiman, keitä kaseiinista ja hirvensarvensuolasta kaseiiniliima. Molempia saa apteekista. Tämä liima on hyvin kestävä ja pestävä, säilyy ja eristää vasrmasti.

      Erilaisia kemianteollisuuden liimoja en lähtisi testaamaan, jos töiden on tarkoitus säilyä pitkään. Akryylia tai puuliimaa olen joskus käyttänyt, mutta en ole huomannut niillä olevan mitään etuja perinteisiin pohjusteisiin nähden. Niidenkään säilyvyydestä ei muuten ole takeita; empiiriset tutkimukset tuskin ulottuvat pidemmälle kuin viidenkymmenen vuoden taakse. Perinteisillä menetelmillä valmistetut pohjat ovat todistettavasti säilyneet satoja ja satoja vuosia. :)

      • bristle

        Öljypohja on hyvä ratkaisu kankaalle maalattaessa, varsinkin jos kangas on pingoitettu kiilakehyksiin. Liitupohjaa ei tulisi mielestäni käyttää kiilakehyksissä koska se ei kestä kankaan liikkumista ja saattaa murtua. Liitupohja on ensisijaisesti levyille tarkoitettu.
        Mielestäni kannattaa käyttää ns.vanhoja klassia reseptejä esim.juuri Kiljusen kirjasta. Ja unohtaa kaikki akryyliliimat ym.gessot , uskoisin että jos työsi myyt niin ostajakin arvostaa ajan testaamien materiaalien käyttöä.


      • kokkeilija

        vaivannäöstäsi. Kirjoitit paljon ja epäilemättä asiaa.

        Sen verran kumminkin vielä jatkan, että kiljunen kirjoittaa muoviliimapohjasta:" ...tällöin se maalatessa saadaan käyttäytymään samalla tavoin kuin esim. puoliöljypohja." Jokin muukin kirja kehui muovipohjusta juuri sen stabiiliuden vuoksi, eli ei muutu auringonvalosta ei kosteudesta.

        Mutta aion toki kokeilla tuota liimapohjaakin. Itse asiassa ostin läträyksiini pussin jänisliimaa ja vielä pitänee käydä ostamassa pellavaöljyvernissaa, jotta saa tuon puoliöljypohjan tehtyä.

        Kokemusta minulla ei juuri ole, mikä on maalatessa mukavin, mutta kai sekin tästä selviää. Tähän astiset maalaukset ovat kaikki valmispohjilla.

        Tuo on yksi pohdinnan aihe ollut, että mikä olisi paras noille vesiohenteisille öljyväreille. Harva kirja niitä vielä tuntee, mutta niillä kai pääosin aion maalata. Mutulla luulisin, että sekä akryylipohja (= kaupan gesso) ja tuollainen puoliöljypohja toimisivat. Eiväthän ne oikeista öljyväresitä poikkea kuin liuottimen osalta, joka sekin haihtuu pois. Eli vesiohenteinen öljyväripitäisi olla kuivuttuaan ihan vastaava kuin tavallinen öljyväri.


      • kokkeilija

        kommentoida tuota pingoitusasiaa. Mielestäni Kiljunen (s. 20) neuvoo laittamaan kankaan kehyksiin märkänä:"...kun kangas kuivuessaan kiristyy", vaikka suoraan ei niin sano. Eli miksi kuivana olisi parempi, kuin märkähän juuri kuivuessaan pingottuu hyvin?


      • niinkin.
        kokkeilija kirjoitti:

        kommentoida tuota pingoitusasiaa. Mielestäni Kiljunen (s. 20) neuvoo laittamaan kankaan kehyksiin märkänä:"...kun kangas kuivuessaan kiristyy", vaikka suoraan ei niin sano. Eli miksi kuivana olisi parempi, kuin märkähän juuri kuivuessaan pingottuu hyvin?

        Varsinkin paksu pellavakangas kuitenkin lähtee voimakkaasti kutistumaan heti, kun sitä vähänkin kostuttaa, ja pikemminkin löystyy hiukan kuivuessaan. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa, jos kangas on pesty ennen kehyksiin kiinnittämistä. Siinä tapauksessa kostutus- ja kiinnitysjärjestyksellä ei ole kovinkaan suurta merkitystä, vaan on pyrittävä niittaamaan kangas mahdollisimman tiukasti kehyksiin.

        Jos kiinnittää kehyksiin pesemättömän, kuivan kankaan ja kostuttaa sen liimavedellä vasta kiinnityksen jälkeen, saa varmimmin tiukan maalauspohjan. Vaarana on silloin vain se, että on pingottanut kankaan liian tiukalle ja se vetää kuivuessaan kehyksen kieroksi.

        Tämä kaikki koskee siis ennen kaikkea pellavakangasta, joka on voimakas materiaali. Puuvilla- ym. kankaat ovat heikompia, kutistuvat vähemmän ja venyvät voimaakkaasti maalattaessa ja muuten rasitettaessa paljon enemmän.

        Jos kangaspohja venyy maalaamisen aikana tai jälkeenpäin säilytyksessä, sen taustapuolta voi kostuttaa esim. suihkepullolla suihkuttamalla, jolloin se yleensä pingottuu kehyksiin paremmin.


      • <AMMATTILAINEN>
        niinkin. kirjoitti:

        Varsinkin paksu pellavakangas kuitenkin lähtee voimakkaasti kutistumaan heti, kun sitä vähänkin kostuttaa, ja pikemminkin löystyy hiukan kuivuessaan. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa, jos kangas on pesty ennen kehyksiin kiinnittämistä. Siinä tapauksessa kostutus- ja kiinnitysjärjestyksellä ei ole kovinkaan suurta merkitystä, vaan on pyrittävä niittaamaan kangas mahdollisimman tiukasti kehyksiin.

        Jos kiinnittää kehyksiin pesemättömän, kuivan kankaan ja kostuttaa sen liimavedellä vasta kiinnityksen jälkeen, saa varmimmin tiukan maalauspohjan. Vaarana on silloin vain se, että on pingottanut kankaan liian tiukalle ja se vetää kuivuessaan kehyksen kieroksi.

        Tämä kaikki koskee siis ennen kaikkea pellavakangasta, joka on voimakas materiaali. Puuvilla- ym. kankaat ovat heikompia, kutistuvat vähemmän ja venyvät voimaakkaasti maalattaessa ja muuten rasitettaessa paljon enemmän.

        Jos kangaspohja venyy maalaamisen aikana tai jälkeenpäin säilytyksessä, sen taustapuolta voi kostuttaa esim. suihkepullolla suihkuttamalla, jolloin se yleensä pingottuu kehyksiin paremmin.

        Kylläpäs otatte tuon pohjakankaan "alustamisen" vakavasti. Ei millään pahalla mutta tuossa oli jo kannanotto mikä kannattaa todella pistää sinne pääkoppaan muhimaan. Nykyiselle pellavakankaalle ei hyvänen aika tarvitse tehdä mitään radikaalia. Mistä ihmeestä joku on saanut päähänsä että se pitää pestä ennen muuta työstämistä!
        Riittää että kankaan pingoittaa kiilakehyksille KUIVANA ja sen jälkeen on kaikista paras ratkaisu että sivelette muutaman kerroksen liivateseosta-tai jos haluatte tehdä sen kalliimmalla tavalla niin sitten laittakaa sitä liimaseosta. Mutta kymmenien vuosien kokemuksen perusteella suosittelen tuota liivateseosta. Se on ylivoimaisesti paras pohjustus ennenkuin laitatte sitä gessoa.
        OTTAKAA hyvät immeiset nyt järki käteen.
        Hyvää syksyä!


      • kokkeilija
        niinkin. kirjoitti:

        Varsinkin paksu pellavakangas kuitenkin lähtee voimakkaasti kutistumaan heti, kun sitä vähänkin kostuttaa, ja pikemminkin löystyy hiukan kuivuessaan. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa, jos kangas on pesty ennen kehyksiin kiinnittämistä. Siinä tapauksessa kostutus- ja kiinnitysjärjestyksellä ei ole kovinkaan suurta merkitystä, vaan on pyrittävä niittaamaan kangas mahdollisimman tiukasti kehyksiin.

        Jos kiinnittää kehyksiin pesemättömän, kuivan kankaan ja kostuttaa sen liimavedellä vasta kiinnityksen jälkeen, saa varmimmin tiukan maalauspohjan. Vaarana on silloin vain se, että on pingottanut kankaan liian tiukalle ja se vetää kuivuessaan kehyksen kieroksi.

        Tämä kaikki koskee siis ennen kaikkea pellavakangasta, joka on voimakas materiaali. Puuvilla- ym. kankaat ovat heikompia, kutistuvat vähemmän ja venyvät voimaakkaasti maalattaessa ja muuten rasitettaessa paljon enemmän.

        Jos kangaspohja venyy maalaamisen aikana tai jälkeenpäin säilytyksessä, sen taustapuolta voi kostuttaa esim. suihkepullolla suihkuttamalla, jolloin se yleensä pingottuu kehyksiin paremmin.

        onko kankaana pellava tai puuvilla. Mulla oli hieman ylimääräistä paksua puuvillaa ja kokeilin sillä. Se pingottui hyvin, kun laittoi kehyksiin kosteana. Eli pesin kankaan, silitin (en tiedä olisko saanut), kostutin suihkepullolla ja kiinnitin kiilakehyksiin. Sitten annoin kuivua ja toistaiseksi olen sivellyt siihen kaksi kerrosta jänisliimaa ja yhden kerroksen puoliöljypohjustetta. Ja ihan hyvältä vaikuttaa.

        Vinkkinä vielä, että sellaisella teräväkärkisellä, mutta leveällä vaahtomuovipensselillä, joka on kai tarkoitettu ikkunakarmien ja muiden reunojen maalaamiseen, on erittäin näppärä levittää näitä pohjusteita.


      • <AMMATTILAINEN>
        kokkeilija kirjoitti:

        onko kankaana pellava tai puuvilla. Mulla oli hieman ylimääräistä paksua puuvillaa ja kokeilin sillä. Se pingottui hyvin, kun laittoi kehyksiin kosteana. Eli pesin kankaan, silitin (en tiedä olisko saanut), kostutin suihkepullolla ja kiinnitin kiilakehyksiin. Sitten annoin kuivua ja toistaiseksi olen sivellyt siihen kaksi kerrosta jänisliimaa ja yhden kerroksen puoliöljypohjustetta. Ja ihan hyvältä vaikuttaa.

        Vinkkinä vielä, että sellaisella teräväkärkisellä, mutta leveällä vaahtomuovipensselillä, joka on kai tarkoitettu ikkunakarmien ja muiden reunojen maalaamiseen, on erittäin näppärä levittää näitä pohjusteita.

        Tarkoitin tietenkin Pellavakangasta jota suosittelen kaikille.
        Puuvillakangas on siinä mielessä vaarallinen että jos valmis taulu sattuisi kostumaan jostakin syystä vaikkapa vintillä niin pohjustus todella irtoaa maaleineen laattoina. Kokemusta on sillä olen joutunut korjaamaan lukuisia puuvillakankaalle maalattuja töitä ihmisille jotka ovat ostaneet niitä hyvässä uskossa.
        Pellavakankaille maalattuja töitä ei tarvi juurikaan korjailla paitsi niitä jotka on maalattu suoraan kankaale ilman mitään pohjustuksia. Sellaistakin tapahtuu.
        Itse käytän aina pellavakangasta tai siihen tarkoitukseen tehtyjä valmiiksi pohjustettuja levyjä, eikä koskaan tarvi miettiä irtoaako maalit pinnasta.


      • kokkeilija
        <AMMATTILAINEN> kirjoitti:

        Kylläpäs otatte tuon pohjakankaan "alustamisen" vakavasti. Ei millään pahalla mutta tuossa oli jo kannanotto mikä kannattaa todella pistää sinne pääkoppaan muhimaan. Nykyiselle pellavakankaalle ei hyvänen aika tarvitse tehdä mitään radikaalia. Mistä ihmeestä joku on saanut päähänsä että se pitää pestä ennen muuta työstämistä!
        Riittää että kankaan pingoittaa kiilakehyksille KUIVANA ja sen jälkeen on kaikista paras ratkaisu että sivelette muutaman kerroksen liivateseosta-tai jos haluatte tehdä sen kalliimmalla tavalla niin sitten laittakaa sitä liimaseosta. Mutta kymmenien vuosien kokemuksen perusteella suosittelen tuota liivateseosta. Se on ylivoimaisesti paras pohjustus ennenkuin laitatte sitä gessoa.
        OTTAKAA hyvät immeiset nyt järki käteen.
        Hyvää syksyä!

        näitä näppäriä "ammattilaisia", jotka tietävät kaikesta kaiken. Siksi on parempi olla uskomatta sokeasti yhtä tahoa, vaan selvitellä miten muut asiaa tekevät. Pitkiin perinteisiin on yleensä joku syy.

        Se, jos sinulle pieni vaivannäkö on noin vastenmielistä, ei tarkoita että se olisi sitä muille. Varmuus siitä, että materiaalit ja tekotavat ovat kunnossa tuo mielenrauhaa.

        Itse haluan tehdä asiat kunnolla, ja jos siinä palaa hieman ylimääräsitä aikaa tai energiaa ei haittaa. Toiset hutiloivat nopeasti ja istuvat ylijääneen ajan tv:tä tuijottamassa, minä teen mieluummin asiat rauhassa ja kunnolla ja pidän tv:n kiinni. Kukin tyylillään.


      • kokkeilija
        <AMMATTILAINEN> kirjoitti:

        Kylläpäs otatte tuon pohjakankaan "alustamisen" vakavasti. Ei millään pahalla mutta tuossa oli jo kannanotto mikä kannattaa todella pistää sinne pääkoppaan muhimaan. Nykyiselle pellavakankaalle ei hyvänen aika tarvitse tehdä mitään radikaalia. Mistä ihmeestä joku on saanut päähänsä että se pitää pestä ennen muuta työstämistä!
        Riittää että kankaan pingoittaa kiilakehyksille KUIVANA ja sen jälkeen on kaikista paras ratkaisu että sivelette muutaman kerroksen liivateseosta-tai jos haluatte tehdä sen kalliimmalla tavalla niin sitten laittakaa sitä liimaseosta. Mutta kymmenien vuosien kokemuksen perusteella suosittelen tuota liivateseosta. Se on ylivoimaisesti paras pohjustus ennenkuin laitatte sitä gessoa.
        OTTAKAA hyvät immeiset nyt järki käteen.
        Hyvää syksyä!

        kommentoida:

        > Mistä ihmeestä joku on saanut päähänsä että se pitää pestä ennen muuta työstämistä!

        Aika moni opaskirja mainitsee asian. Syy siihen on, että kankaaseen lisätään valmistusvaiheessa aineita, jotka helpottavat itse kankaan valmistusta, mutta joita ei tarvita sen jälkeen.

        Itse pesin nuo puuvillakankaat, ja niistä lähti keltainen pesuvesi. Eli jotain sieltä kyllä irtosi. Toisaalta ei tuosta pesusta mitään haittaakaan pitäisi olla.


      • ..siitä..
        kokkeilija kirjoitti:

        näitä näppäriä "ammattilaisia", jotka tietävät kaikesta kaiken. Siksi on parempi olla uskomatta sokeasti yhtä tahoa, vaan selvitellä miten muut asiaa tekevät. Pitkiin perinteisiin on yleensä joku syy.

        Se, jos sinulle pieni vaivannäkö on noin vastenmielistä, ei tarkoita että se olisi sitä muille. Varmuus siitä, että materiaalit ja tekotavat ovat kunnossa tuo mielenrauhaa.

        Itse haluan tehdä asiat kunnolla, ja jos siinä palaa hieman ylimääräsitä aikaa tai energiaa ei haittaa. Toiset hutiloivat nopeasti ja istuvat ylijääneen ajan tv:tä tuijottamassa, minä teen mieluummin asiat rauhassa ja kunnolla ja pidän tv:n kiinni. Kukin tyylillään.

        ..että se vapaa-aika on kortilla. Joo, toiset osaavat priorisoida aikaa itselleen ja toiset ne vaan pakertaa. Tuostakohan johtuu se joidenkin taitilijoiden älyttömät taulujen hinnat.


      • ..mutta ei..
        kokkeilija kirjoitti:

        kommentoida:

        > Mistä ihmeestä joku on saanut päähänsä että se pitää pestä ennen muuta työstämistä!

        Aika moni opaskirja mainitsee asian. Syy siihen on, että kankaaseen lisätään valmistusvaiheessa aineita, jotka helpottavat itse kankaan valmistusta, mutta joita ei tarvita sen jälkeen.

        Itse pesin nuo puuvillakankaat, ja niistä lähti keltainen pesuvesi. Eli jotain sieltä kyllä irtosi. Toisaalta ei tuosta pesusta mitään haittaakaan pitäisi olla.

        ..varmaan mitään hyötyäkään. Joskus on hyväksi myös ajatella ennenkuin tekee.


      • kokkeilija
        ..siitä.. kirjoitti:

        ..että se vapaa-aika on kortilla. Joo, toiset osaavat priorisoida aikaa itselleen ja toiset ne vaan pakertaa. Tuostakohan johtuu se joidenkin taitilijoiden älyttömät taulujen hinnat.

        tämä netti on pullollaan näitä trollipeikkoja, joilla ei ole muuta tekemistä kuin vänkääminen ja vittuilu. Hohhoijaa..


      • <AMMATTILAINEN>
        kokkeilija kirjoitti:

        näitä näppäriä "ammattilaisia", jotka tietävät kaikesta kaiken. Siksi on parempi olla uskomatta sokeasti yhtä tahoa, vaan selvitellä miten muut asiaa tekevät. Pitkiin perinteisiin on yleensä joku syy.

        Se, jos sinulle pieni vaivannäkö on noin vastenmielistä, ei tarkoita että se olisi sitä muille. Varmuus siitä, että materiaalit ja tekotavat ovat kunnossa tuo mielenrauhaa.

        Itse haluan tehdä asiat kunnolla, ja jos siinä palaa hieman ylimääräsitä aikaa tai energiaa ei haittaa. Toiset hutiloivat nopeasti ja istuvat ylijääneen ajan tv:tä tuijottamassa, minä teen mieluummin asiat rauhassa ja kunnolla ja pidän tv:n kiinni. Kukin tyylillään.

        "Pitkiin perinteisiin on yleensä joku syy."
        Onko sinulle selvinnyt tuo syy? Niinpä


      • kokkeilija
        <AMMATTILAINEN> kirjoitti:

        "Pitkiin perinteisiin on yleensä joku syy."
        Onko sinulle selvinnyt tuo syy? Niinpä

        mutta en taida haaskata aikaani vastaamalla enempää näille, "mistäs minä sanoin" -egonkohottajille.


      • pittore

        hyvä on myös liivate, 50 gr liivatetta per litra vettä on sopiva vahvuus.


      • kokkeilija
        pittore kirjoitti:

        hyvä on myös liivate, 50 gr liivatetta per litra vettä on sopiva vahvuus.

        on kai aika samaa tavaraa kuin jänisliima, mutta puhtaampaa. Eli eläimen nahasta (ja luista) keitettyä proteiinia. Ja lieköhän tuo mitä jänisliimana myydään, ihan jäniksistä on tehty.

        Täytyypä tehdä hintavertailu.


      • pittore
        kokkeilija kirjoitti:

        on kai aika samaa tavaraa kuin jänisliima, mutta puhtaampaa. Eli eläimen nahasta (ja luista) keitettyä proteiinia. Ja lieköhän tuo mitä jänisliimana myydään, ihan jäniksistä on tehty.

        Täytyypä tehdä hintavertailu.

        ei ole sama kuin jänisliima. Liivatetta saat jokaisesta elintarvikekaupasta, se on ruuanlaitossa käytetty tuote. Monet taiteilijat pitävät sitä parhaimpana pohjustusliimana.


      • kaikkienalojenerikoisasiant...
        kokkeilija kirjoitti:

        kommentoida:

        > Mistä ihmeestä joku on saanut päähänsä että se pitää pestä ennen muuta työstämistä!

        Aika moni opaskirja mainitsee asian. Syy siihen on, että kankaaseen lisätään valmistusvaiheessa aineita, jotka helpottavat itse kankaan valmistusta, mutta joita ei tarvita sen jälkeen.

        Itse pesin nuo puuvillakankaat, ja niistä lähti keltainen pesuvesi. Eli jotain sieltä kyllä irtosi. Toisaalta ei tuosta pesusta mitään haittaakaan pitäisi olla.

        Mielestäni kangasta ei kannata pestä ennen kiinnitystä.
        Kiinnittäessä sopiva kireys on, kun kiinntetty kangas painuu kevyellä kämmenpainalluksella lattiaan. ja nousee siitä "kireäksi". Tästä kangas kirenee, kunhan se pohjustetaan.

        Sitä ennen kankaan kolot liimataan umpeen, pastamainen liima on hyvää tähän. Se vedellään lastalla kankaalle.(juokseva liima roiskuu kankaan rei´istä kankaan taustalle, mitä ei ole tarkoitus pohjustaa)

        nojokatapauksessa,
        jos kangas myöhemmin löystyy, ja kiilojen kiristyksen jälkeen vielä lepsottaa, voit kevyesti sumuttaa vettä taustalle. Kun se siihen kuivuu, pingottuu kangas taas.
        Samalla lailla korjaat/kiristät kangasta, jos johonkn sen kolautat.

        Mutta jos kangas on pesty, ei se enää kutistu.
        Pellava kutistuu jopa 10% pesussa.Pvl n. 5%. Pestessähän menee materiaalia hukkaan!


      • kokkeilija
        kaikkienalojenerikoisasiant... kirjoitti:

        Mielestäni kangasta ei kannata pestä ennen kiinnitystä.
        Kiinnittäessä sopiva kireys on, kun kiinntetty kangas painuu kevyellä kämmenpainalluksella lattiaan. ja nousee siitä "kireäksi". Tästä kangas kirenee, kunhan se pohjustetaan.

        Sitä ennen kankaan kolot liimataan umpeen, pastamainen liima on hyvää tähän. Se vedellään lastalla kankaalle.(juokseva liima roiskuu kankaan rei´istä kankaan taustalle, mitä ei ole tarkoitus pohjustaa)

        nojokatapauksessa,
        jos kangas myöhemmin löystyy, ja kiilojen kiristyksen jälkeen vielä lepsottaa, voit kevyesti sumuttaa vettä taustalle. Kun se siihen kuivuu, pingottuu kangas taas.
        Samalla lailla korjaat/kiristät kangasta, jos johonkn sen kolautat.

        Mutta jos kangas on pesty, ei se enää kutistu.
        Pellava kutistuu jopa 10% pesussa.Pvl n. 5%. Pestessähän menee materiaalia hukkaan!

        kangas sitten kostuu kun maalaus on valmis. Irrottaako tuo 10% kutistuminen maalin/pohjusteen irti?


      • kokkeilija
        pittore kirjoitti:

        ei ole sama kuin jänisliima. Liivatetta saat jokaisesta elintarvikekaupasta, se on ruuanlaitossa käytetty tuote. Monet taiteilijat pitävät sitä parhaimpana pohjustusliimana.

        jänisliima (niin kuin luu- ja nahkaliima) ovat vaikuttavalta aineeltaan liki samoja (kollageeni niminen proteiini).

        Liivate on vain puhtaampaa kollageenia ja sitä voi käyttää elintarvikkeissa.


      • ..olethan..
        kokkeilija kirjoitti:

        kangas sitten kostuu kun maalaus on valmis. Irrottaako tuo 10% kutistuminen maalin/pohjusteen irti?

        ..pohjustanut pellavan asianmukaisella tavalla ja lopuksi vielä gessonnut. Olen 100% varma että se ei irtoa. Pellava on niin huokoista materiaalia ja koostumukseltaankin noille aineille sopivia. Samaa ei voi sanoa puuvillakankaista varsinkaan kun ne koskuvat.


      • pittore
        kokkeilija kirjoitti:

        jänisliima (niin kuin luu- ja nahkaliima) ovat vaikuttavalta aineeltaan liki samoja (kollageeni niminen proteiini).

        Liivate on vain puhtaampaa kollageenia ja sitä voi käyttää elintarvikkeissa.

        siveltäväksi teko on vain paljon yksinkertaisempaa liivatteella kuin jänisliimalla, joka pitää kuumentaa joko kksoiskattilassa tai vesihauteessa. Liivate tarvitsee vain liotuksen kylmässä vedessä ja sekoiteuksen lämpimään eteen. Makuasia tietysti miten paljon haluaa extraa puuhailla.


      • käyttöä
        pittore kirjoitti:

        siveltäväksi teko on vain paljon yksinkertaisempaa liivatteella kuin jänisliimalla, joka pitää kuumentaa joko kksoiskattilassa tai vesihauteessa. Liivate tarvitsee vain liotuksen kylmässä vedessä ja sekoiteuksen lämpimään eteen. Makuasia tietysti miten paljon haluaa extraa puuhailla.

        rajoittava tekijä on, että jos sitä on vahingossa tehnyt liikaa, se ei juurikaan säily, vaan alkaa varsinkin huoneenlämmössä aika pian haisemaan (jänis)ruotolle.

        Onko asia näin myös liivatteen kohdalla?

        Suosimani kaseiiniliima on erittäin herkkä pilaantumaan, eikä sitä ole helppo tehdä juuri oikeaa määrää, varsinkaan, kun en omista tarkkaa grammavaakaa. Sääli heittää pois sitä ylimääräistä tavaraa. Toisaalta, siitä saa myös erinomaista temperaa, jota voi käyttää alusmaalauksessa. Vinkki tämäkin.


      • kokkeilija
        käyttöä kirjoitti:

        rajoittava tekijä on, että jos sitä on vahingossa tehnyt liikaa, se ei juurikaan säily, vaan alkaa varsinkin huoneenlämmössä aika pian haisemaan (jänis)ruotolle.

        Onko asia näin myös liivatteen kohdalla?

        Suosimani kaseiiniliima on erittäin herkkä pilaantumaan, eikä sitä ole helppo tehdä juuri oikeaa määrää, varsinkaan, kun en omista tarkkaa grammavaakaa. Sääli heittää pois sitä ylimääräistä tavaraa. Toisaalta, siitä saa myös erinomaista temperaa, jota voi käyttää alusmaalauksessa. Vinkki tämäkin.

        pitäisi säilyä ainakin tuon viikon ja pari-kolme, jos sitä säilyttää jääkaapissa. En usko, että mikään eläinperäinen liima kovin kauaa liuenneena säilyy.

        Toisaalta on kai niin, että nuo liimat heikkenevät joka lämmityskerralla, että parasta olisi kai tehdä niin vähän kuin kerralla tarvitsee.

        Mutta tuohan on vain optimointikysymys. Pitää tehdä nippu pohjia samalla kerralla.


      • pohjustetusta
        <AMMATTILAINEN> kirjoitti:

        Tarkoitin tietenkin Pellavakangasta jota suosittelen kaikille.
        Puuvillakangas on siinä mielessä vaarallinen että jos valmis taulu sattuisi kostumaan jostakin syystä vaikkapa vintillä niin pohjustus todella irtoaa maaleineen laattoina. Kokemusta on sillä olen joutunut korjaamaan lukuisia puuvillakankaalle maalattuja töitä ihmisille jotka ovat ostaneet niitä hyvässä uskossa.
        Pellavakankaille maalattuja töitä ei tarvi juurikaan korjailla paitsi niitä jotka on maalattu suoraan kankaale ilman mitään pohjustuksia. Sellaistakin tapahtuu.
        Itse käytän aina pellavakangasta tai siihen tarkoitukseen tehtyjä valmiiksi pohjustettuja levyjä, eikä koskaan tarvi miettiä irtoaako maalit pinnasta.

        pitää ihan kysyä sulta, mitä tuumit niistä valmiiksi pohjustetuista kankaista? Siis niitä joita myydään rullalta, siinä on kankaalle tehty valkoinen pohjustus öljyä varten.
        Olen käyttänyt niitä, mutta kestääkö tuotokseni nyt noin 400 vuotta jos olen oikeaoppisesti maalannut öljyllä siihen. (Aikajakso on nyt vain viitteellinen, ;D)


    • ;Juksu;

      Olet saanut hyviä neuvoja mutta kalliita.
      Tulee paljon edullisemmaksi käyttää liimaseosten sijasta liivatepohjustusta joka on vanha ja ammattilaisten paljon käyttämä menetelmä sekä idioottivarma. Suhde: 7 liivatelevyä 3dl melkein kiehuvaan veteen.
      Pellavakangas pitää ehdottomasti olla niitattuna kiilakehyksiin ennen tuon seoksen levittämistä kankaalle. Anna välillä kuivua ja levitä liivateseosta kolme kerrosta.
      Vältä noita kaiken maailman levyjä paitsi tarkoitukseen varta vasten tehtyjä kangaspahvi levyjä.
      Naurettavin neuvo mikä tässä oli että jouduttaa gesson kuivumista lämminilmapuhaltimella. Vähänkin fysiikkaa lukenut ymmärtää mitä akryylipohjaiselle aineelle silloin tapahtuu. Vielä naurettavampi ehdotus oli että sivellä gessoa levyn molemmin puolin saadakseen levyn oikeamaan. Noh olipa pitkästä aikaa hauskaa. Olihan se osoitus että harrastajalla ei mene sormi suuhun.
      Siis turhaa tuhlaamista, miksi käyttää tuollaisia levyjä muka säästämiseen.
      Pellavakangas tulee lopulta halvaksi kun käyttää maalaisjärkeä.

    • Sole mio

      Vanha ketju, mutta pakko tulla kirjoittamaan ettei kukaan suotta hassaa aikaansa tämän ketjun nikseillä.. Joissa on kyllä faktaakin, ei sen puoleen, mutta turhaa työtä myöskin.

      Pohjustuksessa kannattaa pitää mielessä se, että ei sotke orgaanista ja ei-orgaanista ainesta keskenään, ts. ei liivatetta tai jänis/helmiliimaa ja gessoa. Jos jostain syystä haluaa hakata päätään seinään ja tehdä puoliöljy/öljypohjan, niin sitten pohjustakaa pupulla tai helmiliimalla tai liivatteella, levittäkää useita ohuita tasaisia kerroksia tai kitatkaa yksi kerros lastalla, ja käsitelkää pinta dammarilla niin pohja ei ole niin imevä. Nämä pohjusteet eivät sovi akryyleille. Ovat myös todella vaiketa pohjusteita, lähes aina halkeilevat, ja jos pohjuste ei ole tasainen, kuvat painuvat. On tarkkaa että pohjustus on peittävä ja tasainen, että maaliaineet ei mene kankaasta läpi ja pohja hengittää. Näille pohjusteille maalatessa pinnasta tulee himmeä ja pinta kestää vähemmän työstöä kuin gessolla.

      Ehdottomasti kannattaa kuitenkin niitata kuiva pellavakangas löysästi kiilapuihin, liimata erikeepperi-vesiseoksella (tms muoviliimalla) kerran tai kaksi (itse koen kerran riittävän) ja sen jälkeen (liimauksen kuivuttua) pari kerrosta sopivasti levittyväksi ohennettua gessoa. Kangasta ei tarvitse eikä kannata pestä ensin, sillä kuivaa pingotettua kangasta liimatessa kangas asettuu ja kiristyy ryhdikkäästi puihin. On tosiaan varottava liian kireää nitomista, muuten pohja vääntyy. Mutta kannataa jokatapauksessa kuivattaa pohja suorana ja painot kulmissa. Jos jostain syystä päättää pestä ja liimata kankaan ensin, kannattaa se saman tien sitten myös pohjustaa ja pingottaa valmiina puihin. Jos käyttää valmiiksi pohjustettua kangasta, tarvitsee pingoitushohtimet. Käsin kangasta ei saa vedettyä tarpeeksi kireälle.

      Jos maalaa akryyleillä ei tarvitse pohjustaa välttämättä ollenkaan! Pohjustus on tärkeää vain öljypohjaisissa maaleissa, sillä kankaaseen imeytynyt pellavaöljy ajan myötä tuhoaa kankaan. Akryylimaali taasen, kuten gessokin, on muovipohjaista, eikä tätä reaktiota tapahdu. Tämä on siis nopein ja halvin tapa, ja ihan ammattilaistenkin käyttämä. Jos haluaa hifistellä niin voi kevyesti hioa pohjan liimaamisen jälkeen. Ja jos pohjustaa levyä, niin hioo myös ennen liimausta. Kevyesti. Ja muistaa sen, että levy kyllä vääntyy jos sillä ei ole vastavetoa, eli molemmat pinnat tulee liimata.

      Kiljusen lisäksi suosittelen perehtymään Max Doernerin maaliaineniteeseen, joka on kyllä vanha, mutta hyvä, eikä siinä puhuta vielä muovipohjusteista ja maaleista mitään.

      Nämä neuvot teille tarjoaa ammattikuvataiteilija ja taideopettaja.

    • Arttari

      Liivate kovettuu kovaksi ja pyrkii halkeilemaan kangaspohjalla. Jänisliima on parempaa ja notkuu kankaan mukana eli ei muodostu halkeamia. Ja loppujäljessäkin jänisliimalla tehty on jotenkin maalauksellisemman näköinen. Liivatteella tullee jotenkin kovan oloinen lopputulos. Tositaidetta kannattaa tehdä jänisliimalla pohjustetulle pellavakankaalle, johon liimauksen jälkeen on levitetty gesso, jossa liimana on tuo jänisliima tai valmisgesso harjoitteluun!

      • "Taidemaalari"

        Mit'ä ihmeen gessoilijoita te olette sehän on muovimaali ja kaikenlisäksi räjähtävän valkoinen joten kilpailee värien kanssa ja tekee maitomaisen lopputuloksen. Voihan sille gessolle tehdä arkkitehtikuvia joissa valkoinen on valoa kuten akvarelleissä, mutta se ei ole mikään taidekuvien tekoon sovelias joissa väriopillisesti määritellään valon väri ja koko kuvan rakenne lähtee niistä valon ja varjon väreistä.

        Vanha taide on kyllä todella täynnä näitä valkoisen valon kuvia paikallisvärein väritettyjä ja mielestäni sitä ei enää kannata jatkaa, kun tieto on lisääntynyt näistä asioista viimeisen parinsadan vuoden aikana.


    • tapsa-art.com

      Mä laitan vaan pellavan jämäkästi kiinni (kulmista auki) ja ihan vaan gessoa reunoilta aloittaen. Sitä mukaa kuin kangas kiristyys niin mennään keskemmälle taulua ja lopuksi kerta kiellon päällä, kunhan ensin kuivahtaa.

      Tuollai olen tehny parikyt vuotta noi ja tuntuu pelaavan. Sieltä takaa se gesso tirskuu läpi hieman mutta ketä se haittaa..

      - Tapsa

      • Kokemustaonpilallemeni

        Luin että haittaa jos gesso tai muu pohjustusaine menee läpi kankaan, haurastuttaa ajan myötä työn pilalle.


    • efbjlkloet

      Olen tehnyt pellavalle ensin liima-vesiseoksella kaksi käsittelyä. Sitten olen vetänyt gessoa kaksi kerrosta. Ja tämän jälkeen sitten vasta olen päässyt maalaamaan. Kaltaiselleni malttamattomalle hätähousulle homma on kovin työlään tuntuista :D .

      • Hehehehehehe

        Sinä mikään hätähousu ole Markku. Sulla menee puoli vuotta yhdessä työssä.


    • ettäottaanuppiin

      Mulla meni kangas kupruille, kun en tiennyt, että sillä liima-vesiseoksella ei saa kastella sitä kanasta. Olisi pitänyt vain varovasti kuulemma pensselin syrjällä sipoa liisteriä.

      • bouguereau

        Eikö liimaliuksella pidä juuri se kangas kastellakkin? Pellava kastellessahan pitäisi itsestään pingottua. Kannttaa tosiaan aika tasaisesti kastella, ja jos on iso kangas, niin käyttää isoa pensseliä (tai lastaa, jos tekee tuon emulsiona, eli kylmennettyllä jänisnahkaliimalla). Olisiko niin että olisi kastellut tuon kankaan epätasaisesti.


    • kgjfhjsf

      Oikeesta tiiä , mutta kangas pohja pari kertaa kun vedetään ihan perus rautakaupan vesiohenteisella pohjamaalilla , niin kyllä pysyy muutaman vuosi kymmenen , jos haluaa lämmintä valoa , niin voipi sävyttää lämpimän oranssilla tuon maalin .

      • Virpsis

        Komppaan edellistä. Aina olen rautakaupasta pohjamaalia ostanut ja toimiva on! Eikä maalauspohjan tekemiseen tuhraudu turhaa aikaa.


    • bouguereau

      Jos saan sanoa mielipiteeni noihin rautakaupan maaleihin ja pva liimaan. Niin minun mielestäni kannattaa silloin ostaa rehellisesti valmiskangasta. Esimerkiksi temperassa on "ok" tasoisia valmiita kankaita. Parempaakin löytyy. Claessens 109 ja mitäs noita nyt olikaan.

      Sen takia että jokatapauksessa se konservoinnin näkökulmasta on sama, että maalaako tehtaassa akryylilla pohjustetulle kankaalle, joka maksaa vaan muutaman euron enemmän kuin raakapellava. Vai käyttääkö itse tuntitolkulla aikaa ja tekee yhtä huonon tai jopa huonomman viritelmän käyttäen pva liimaa, tai akryyli /lateksi pohjustetta.

      Se itse tekemisen idea on juurikin se maalauksen pitkäkestoisuus. Joku hyvä valmiskangas on oikein mielyttävä maalata. Siinä vaan voi tapahtua haparoitumista vuosikymmenten saatossa. Sen sijaan kuin oikein tarkasti ja hyvin tehty jänisliimalla ja gessolla tai öljypohjusteella tehty pohjustus. Kestää potentiaalisesti vuosisatoja oikein hyvässä kunnossa.

      Katsokaa jotain akryylipohjusteille pohjustettuja parin vuosikymmenen vanhoja maalauksia. Akryyli muuttuu nopeasti hauraaksi ja kovaksi. Tietysti maalarille yksi arvokkaimmista asioista on aika, jota ei ole loputtomiin. Niin varmasti akryylipohjustus tai valmiskangas on oikein hyvä vaihtoehto.

    • harrastelijamaalari

      Olin taide-opetuksessa aikoinaan ja siellä opetettiin pohjustus siten, että 1 liivatelehti/1dl vettä. Ensin tietenkin kylmässä vedessä liottaa liivatelehtiä ja sen jälkeen sulattaa kuumassa vesitilkassa joka sitten jäähdytetään lisäämällä vettä noin 40-50 asteiseksi, pidettiin lämpimänä työskentelyn ajan vesihauteessa, se oli tärkeää kait. Siveltiin useampi kerros hyvin ohuesti, kangas ei saanut mennä märäksi, välillä hyvin kuivaten. Sitten sekoitettiin liitujauhoa, sinkkivalkoista ja liivateliemestä sekoitus, kaikkia samanverran, jota voitiin ohentaa lämpimällä vedellä. Taas kerroksia ja välillä antaa kuivata.
      nykyään teen vain liivatekerrokset ja sitten gessoa päälle. Jos gessoa menee kankaan läpi se haurastuttaa kangasta vuosien kuluessa joten liimakerros estää läpimenon.
      Minulla on ollut jokin "väärä" oppi tuossa kankaan pingottamisessa, eli olen laittanut joskus liian tiukkaan kankaan kiilapuille ja ei ollut hyvä juttu, veti kieroon. En ole koskaan pessyt kankaita. Joskus olen liimannut vanhan lakankankaan vanerilevylle jotain työtä varten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe