Lupavapaat vanhat kuvat

Käyttäjä

Suomessa ja Eu-maissa on käytäntönä, että teoksiin, kuten vaikkapa maalauksiin, kirjoituksiin tai valokuviin pätee tekijänoikeus vielä 70 vuotta tekijänsä kuoleman jälkeen. Tämän jälkeen niitä saa käyttää kuka tahansa hyväksi, ei vain alkuperäinen yritys jolle kuva on aikanaan valmistettu tai perikunta joka on perinyt vaikkapa oikeudet sukunsa jäsenen kirjoittamaan kirjaan.

Entäpä jos kyseessä on vielä elävän (tai alle 70 vuotta sitten kuolleen) henkilön A ottama tarkka valokuvakopio alkuperäisestä teoksesta jonka tekijä B on jo kuollut yli 70 vuotta sitten?

Eli jos B on maalannut taulun. B kuolee ja kuluu 70 vuotta. Tämän jälkeen valokuvaaja A menee arkistoihin ja valokuvaa B:n taulun. Hän kuvaa taulun joko siten että a) valokuvassa näkyy vain itse kuva, ei mitään muuta kuten valokuvastudion taustaa b) valokuvassa näkyy muutakin kuin pelkkä taulu.

Noniin, saanko minä - henkilö C - nyt 2007 käyttää lupavapaasti ja ilmaiseksi valokuvaaja A:n ottamia kuvia vaikkapa internet-sivuillani? Entäpä jos kyseessä on kaupallinen käyttö, vaikkapa julkaisen omaa lehteäni johon painan kuvan?

Ja erottaako laki valokuvauksen skannaamisesta? Entäpä jos kuvaaja A olisikin skannannut taulun, ei valokuvannut sitä. Saanko siinä tapauksessa käyttää jonkun toisen skannaamaa kuvaa (jonka sisältö on jo ajallisesti lupavapaata materiaalia) ilman henkilön A lupaa?

Tietääkseni valokuvaan ei aina kaikissa tapauksissa päde automaattisesti tekijänoikeussuoja. Yksi tälläinen syy on jos kuva ei ole sisällöltään oleellisesti uusi. Niimpä esimerkiksi suomalainen oikeus on katsonut eräässä tapauksessa tietyn maisemavalokuvan X olevan niin geneerinen koska kaikki muutkin muiden henkilöiden paikalta ottamat maisemavalokuvat Y, Z jne. näyttävät hyvinkin samalle.

Sinällänsä tämä aihe on hyvinkin oleellinen koska 2000-luvun maailmassa internetissä käytetään mm. tieteellisten kirjoitusten ohessa paljon kuvia joidenka alkuperäiset tekijät ovat kuolleet jo yli 70 vuotta sitten. Mutta kuka on ottanut valokuvat tai skannannut alkuperäiset kuvat digimuotoon jotka on sitten myöhemmin laitettu internettiin ilman skannaajan/valokuvaajan suostumusta?
Missä menee raja?

Hyvänä esimerkkinä on Wikipedian lukemattomat kuvitukset, esim täällä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Thor_with_Mjolnir_and_belt.jpg

Kuva on ikivanha, mutta sisältyykö se tekijänoikeuden piiriin vain sen takia että joku on valokuvannut tai skannannut sen? Wikipedian mukaan kuva olisi vapaasti käytettävissä.

4

804

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Käyttäjä

Nähtävästi saamme Suomessa käyttää valokuvia vanhoista taideteoksista seuraavin ehdoin:

-kuvan aiheena olevan kohteen (taulu, maalaus, piirros jne.) alkuperäinen tekijä on kuollut 70 vuotta sitten (1936) tai aiemmin

"Tekijänoikeus on voimassa, kunnes 70 vuotta on kulunut tekijän tai, jos kysymys on 6 §:ssä tarkoitetusta teoksesta, viimeksi kuolleen tekijän kuolinvuodesta."

- ja lisäksi valokuvan ottamisvuodesta on kulunut 50 vuotta (kuva otettu 1956 tai aiemmin)

45 §
        "Kirjallisen tai taiteellisen teoksen taikka kansanperinteen esitystä ei esittävän taiteilijan suostumuksetta saa:

2) välittää yleisölle siten, että yleisöön kuuluvilla henkilöillä on mahdollisuus saada se saataviinsa itse valitsemastaan paikasta ja itse valitsemanaan aikana;

3) levittää yleisön keskuuteen.

Jos esityksen tallenne julkaistaan tai julkistetaan ennen kuin esitysvuodesta on kulunut 50 vuotta, 2 ja 3 momentissa säädetty suoja on voimassa, kunnes 50 vuotta on kulunut siitä vuodesta, jona tallennettu esitys ensimmäisen kerran julkaistiin tai julkistettiin."

49 a §
        "Oikeus valokuvaan on voimassa, kunnes 50 vuotta on kulunut sen vuoden päättymisestä, jona kuva valmistettiin."

• fiksua?

Mietipä onko fiksua heittää 6 vuotta vanhaan kysymykseen vastaukseksi pelkkä URL.

Vihje: oikea vastaus on "ei".

Hymyile, olet peelokamerassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      188
      1673
    2. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      259
      1149
    3. Mulla ei ole Suomessa enää mitään

4 vuotta joutuu asumaan henkisessä vankilassa. Sitten voi muuttaa takaisin ulkomaille.
      Turku
      179
      826
    4. Provider miehistä..

Tietyt miehet puhuvat ilkeästi naisista, jotka haluavat elää miehen tuloilla. Eikö? Mutta miksi tietyt miehet siitä pah
      Ikävä
      222
      731
    5. Kuinka nainen jaksat ja voit

Toivottavasti hyvin.
      Ikävä
      43
      731
    6. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      63
      695
    7. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      53
      684
    8. Sut.

Tuhotaan. :)
      Tunteet
      72
      607
    9. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      50
      603
    10. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      40
      596
    11. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      68
      580
    12. Yt:t kunnassa päättyi

Oliko nämä tarpeelliset ja ratkeaako taloushuolet näiden avulla? Lehdessä ilmoitettujen lukujen perusteella lisää on tul
      Lappajärvi
      67
      576
    13. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      38
      573
    14. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      514
    15. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      81
      509
    16. Tulisitpa käymään joskus vielä

Olisi niin kiva nähdä pitkästä aikaa. Oletko vielä joskus tulossa?... Niin monet muutoksen tuulet puhaltavat, olisi lohd
      Ikävä
      23
      509
    17. 29
      506
    18. Lämpimiä katseita aikoinaan vaihdettiin, siihen se sitten jäi

Sinulla uudet tuulet ja välttelet kohtaamistamme.
      Ikävä
      30
      487
    19. Poromiehentien remontti ...

Mikä tilanne? mistä mennään
      Hyrynsalmi
      6
      473
    20. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      24
      472
    Aihe