trombi ja keuhkoembolian jälkitila

blood clot

minulla oli veritulppa oik.jalassa nivusesta polveen asti ja polvesta nilkkaan asti ja tukokset lähti liikkeelle edelleen keuhkoihin sekä muutaman kuukauden kuluttua uudelleen oik.reidessä syvä laskimotukos. jälkitila jatkuu edelleen mm. oik.jalan turvotus nilkasta polveen asti. lääkärit ovat kertoneet että turvotus voi olla pysyvä ongelma koska verisuonet on vaurioituneet käytän tukisukkaa ja liikun riittävästi mutta silti tilanne jatkuu samanlaisena. onko jollain lukijalla mahdollisesti sama ongelma? tukisukkako ainoa ratkaisu?

7

7364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toveri

tukisukalla varmaankin tarkoitat lääketieteellistä hoitosukkaa, joka pitää mitata yksilöllisesti kullekin omien mittojen mukaan. Hoitosukan päivittäisestä käytöstä on paras apu tukoksen jälkeisen turvotuksen ehkäisyssä. Käyttö täytyy olla jatkuvaa ja pitkäaikainen.

• Tukossa

Minulla on ollut vasemmassa nivusessa tukos maaliskuusta lähtien. Käytän painesukkia ja pistän Arixtraa vatsan seudulle joka päivä.Minulle kerrottiin myös sairaalassa että jalka voi jäädä turvonneeksi.Onneksi nyt näyttää siltä että parantuminen on alkanut ja pääsen töihin pikku hiljaa.
      Sinullako uusi toiseen jalkaan heti?
      Minulla oli vuotta aiemmin pieni tukos oikean jalan pohkeessa ja nyt siis vasemassa nivusessa.
      Viikko sitten tosin minullakin oireita oikessa nivusessa mutta menivät ohi!
      Kipu on ollut aika kovaa ja samoin turvotus.Sairaalassa makasin viikon ensin liikkumatta ja sitten kotiin.
      Hoitona Klexane piikit ja Marevan lääkitys.Marevan ei tehonnut minulle joten aloitettiin Klexane pistokset kesäkuussa uudelleen.Hoidon aikana tuli kaksi uutta trombia pohkeeseen ja reiteen. Sitten vaihdettiin Arixtraan elokuussa ja nyt näyttää hyvältä.
      Miten sinua on hoidettu?
      Tuki/painesukka auttaa siihen turvotukseen ja olen niitä uskollisesti käyttänytkin.
      Kerro ihmeessä voinnistasi, ilmeisesti ollaan kohtalotovereita!Tsemppiä vaan...

• blood clot

kiitti vastauksesta. Minulla oli n. vuosi väliä kun tulppa uusiutui reiteen. Minulle tehtiin spr-hyytymistekijä testi ja siinä ilmeni että minulla on s-proteiini vajaus joka taas aiheuttaa trombeja. nyt on pysyvä verenohennuslääke marevan ja sillä on pysynyt hoitotasolla 2-3 (inr). viimeisestä tulpasta kulununut jo 5kk eikä ainakaan vielä ole turvotus poistunut kokonaan taitaa vaatia paljon aikaa ennenkuin paranee ja jos paranee ollenkaan. toivottavasti paranee. käytän trombexin merkkistä tuki/painesukkaa jonka sain sairaalasta.Tsemppiä sullekkin!

• Tukossa
        blood clot kirjoitti:

kiitti vastauksesta. Minulla oli n. vuosi väliä kun tulppa uusiutui reiteen. Minulle tehtiin spr-hyytymistekijä testi ja siinä ilmeni että minulla on s-proteiini vajaus joka taas aiheuttaa trombeja. nyt on pysyvä verenohennuslääke marevan ja sillä on pysynyt hoitotasolla 2-3 (inr). viimeisestä tulpasta kulununut jo 5kk eikä ainakaan vielä ole turvotus poistunut kokonaan taitaa vaatia paljon aikaa ennenkuin paranee ja jos paranee ollenkaan. toivottavasti paranee. käytän trombexin merkkistä tuki/painesukkaa jonka sain sairaalasta.Tsemppiä sullekkin!

Minulle myös tehtiin spr;n hyytymistekijäkoe mutta siinä ei ilmennyt mitään erikoista.
        Olin taas nyt 24.9 sairaalassa päivän kokeissa ja nyt sain todellakin luvan kokeilla töihin menoa 1.11 vihdoinkin.Kohta seitsemän kuukautta sairaslomalla on tosi pitkä aika ja koettelee ihmistä.Talouttakin koettelee koska olen ollut kelan päivärahalla jo kesäkuusta asti...onneksi tuo lääkemaksu katto tuli vastaan, ei varmaan muuten olisi varaa ostaa näitä lääkkeitä kun maksavat 18e/pv!
        Hoitosukatkin ovat mielestäni aika kalliit 37e kpl (siis yksi sukka!) ja minun pitää käyttää sukkia molemmissa jaloissa. Käytän Venosan nimisiä sukkia jotka ostan erikoisliikkeestä. Nehän tilataankin mittojen mukaan, mutta istuvat kyllä aika mukavasti kunhan tottuu niihin. Tosin kesähelteillä olivat aika lämpöisiä joten oleskelinkin varjossa.
        Vuosi minullakin oli väliä edellisestä tulpasta joka kylläkin oli paljon pienempi ja pohkeessa. Nyt oli tulppa niin korkealla ja tukki koko lantion/reiden alueen. Vielä on turvotusta mutta nyt jo laskemassa, onneksi.
        Sinulla meni sitten keuhkoihinkin??? Minkälaisia oireita oli? Tilahan on aika vakava ..
        Olit varmaan sairaalahoidossa sinäkin? Tekivätkö liuoitushoidon?
        Minä sairastuin talvilomani ensimmäisenä päivänä ja siinä peruuntui myös etelänmatka, ma sairaalaan kun lähtö olisi ollut ke...onneksi sairastuin kotona eikä siellä!

• blood clot
        Tukossa kirjoitti:

Minulle myös tehtiin spr;n hyytymistekijäkoe mutta siinä ei ilmennyt mitään erikoista.
        Olin taas nyt 24.9 sairaalassa päivän kokeissa ja nyt sain todellakin luvan kokeilla töihin menoa 1.11 vihdoinkin.Kohta seitsemän kuukautta sairaslomalla on tosi pitkä aika ja koettelee ihmistä.Talouttakin koettelee koska olen ollut kelan päivärahalla jo kesäkuusta asti...onneksi tuo lääkemaksu katto tuli vastaan, ei varmaan muuten olisi varaa ostaa näitä lääkkeitä kun maksavat 18e/pv!
        Hoitosukatkin ovat mielestäni aika kalliit 37e kpl (siis yksi sukka!) ja minun pitää käyttää sukkia molemmissa jaloissa. Käytän Venosan nimisiä sukkia jotka ostan erikoisliikkeestä. Nehän tilataankin mittojen mukaan, mutta istuvat kyllä aika mukavasti kunhan tottuu niihin. Tosin kesähelteillä olivat aika lämpöisiä joten oleskelinkin varjossa.
        Vuosi minullakin oli väliä edellisestä tulpasta joka kylläkin oli paljon pienempi ja pohkeessa. Nyt oli tulppa niin korkealla ja tukki koko lantion/reiden alueen. Vielä on turvotusta mutta nyt jo laskemassa, onneksi.
        Sinulla meni sitten keuhkoihinkin??? Minkälaisia oireita oli? Tilahan on aika vakava ..
        Olit varmaan sairaalahoidossa sinäkin? Tekivätkö liuoitushoidon?
        Minä sairastuin talvilomani ensimmäisenä päivänä ja siinä peruuntui myös etelänmatka, ma sairaalaan kun lähtö olisi ollut ke...onneksi sairastuin kotona eikä siellä!

Kyllä minulle tuli myös keuhkoveritulppa.Olin 2 viikkoa sairaalassa ja hepariinia sain suonensisäisesti ja marevaania koko ajan ja myös happea kun oli hengitysvaikeuksia ja happisaturaatio liian alhainen. kävin lähellä kuolemaa tuo kyllä pysäytti ja lääkärit totesivatkin että sinulla kävi hyvä tuuri. n.20% keuhkoveritulpan saaneista menehtyy.serkkuni kuoli n. 20 vuotta sitten keuhkoveritulppaan.lääkäri sanoi myös että pitäisi siirtyä kasvisruokiin ja rasvaiset ruoat pitää jättää syömättä kuten makkarat yms.oletko saanut valistusta ruuan suhteen? ainakin vihreät kasvikset esim. kaalit , parsa, pinaatti sisältävät paljon k-vitamiinia joka ohentaa verta joka on huono asia kun on verenohennuslääke.

• k-vitamiini
        blood clot kirjoitti:

Kyllä minulle tuli myös keuhkoveritulppa.Olin 2 viikkoa sairaalassa ja hepariinia sain suonensisäisesti ja marevaania koko ajan ja myös happea kun oli hengitysvaikeuksia ja happisaturaatio liian alhainen. kävin lähellä kuolemaa tuo kyllä pysäytti ja lääkärit totesivatkin että sinulla kävi hyvä tuuri. n.20% keuhkoveritulpan saaneista menehtyy.serkkuni kuoli n. 20 vuotta sitten keuhkoveritulppaan.lääkäri sanoi myös että pitäisi siirtyä kasvisruokiin ja rasvaiset ruoat pitää jättää syömättä kuten makkarat yms.oletko saanut valistusta ruuan suhteen? ainakin vihreät kasvikset esim. kaalit , parsa, pinaatti sisältävät paljon k-vitamiinia joka ohentaa verta joka on huono asia kun on verenohennuslääke.

Juuri toisinpäin!
        K-vitamiinia sisältävät vihannekset aiheuttavat lisäävästi hyytymistekijöitä vereen, jota Marevan päinvastoin ohentaa.

Kasvisravinto on terveellistä aina ja myös verenohennuslääkityksellä, mutta on huolehdittava K-vitamiinin tasaisesta saannista. Lääkitys määrätään veren hyytymistekijän mukaan ja siihen siis vaikuttaa ravinto suuresti.

Paljon K-vitamiinia sisältäviä vihreitä kasviksia (kuten nuo mainitsemasikin) tulisikin välttää ja keskittyä värillisiin tai esim. kuoria kurkku tai vaikkapa kesäkurpitsa.

• Tukossa
        blood clot kirjoitti:

Olen saannut valistusta ravinnosta.Paljon värikkäitä vihanneksia siis ja vihreitä vähemmän. Näin minulle kerrottiin.
        Olen vielä ensi kuun kotona kuntoutumassa mutta 1.11 ajattelin mennä kokeilemaan töihin mitenkä se jalka kestää.
        Vähän on turvotusta edelleen ja kipujakin mutta toivon että nekin häipyy pikku hiljaa.
        Sinulla olikin kova juttu tuo kun keuhkoihin meni. Sitä pelättiin minun kohdalla koko ajan ja siksi olin viikon liikkumatta.Onneksi selvisin siitä ja olen nyt toipumassa.
        Pitkä on ollut sairasloma mutta todella tarpeen.Enhän minä ole lainkaan varma että pystynkö vieläkään kuukauden kuluttua töihin mutta haluan ainakin yrittää!
        Tsemppiä sinulle sinne ja koita jaksella!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      402
      2132
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1959
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1059
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      965
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      948
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      818
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      789
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      760
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe