Lehmän nostaminen

carita

Onko kokemusta kuinka onnistuu lehmän nostaminen ylös. oli vaikea poikiminen, ja sen jälkeen on maannut oikealla kyljellä vajaan pari päivää. ei tahdo pysyä vasemmalla kyljellä vaikka kääntää. Lehmä on pihatossa, että raktoria pystyy käyttämään apuna.
Hyviä vinkkejä kaivataan!

24

4555

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poiki

enskertalainen ja siltä meni vaikeassa poikimisessa takajalat, oikea pahempi.lehmän pienuuden takia sitä oli helppo käännellä narujen ollessa apuna.kääntelin kahden viikon ajan 3-4 kertaa päivässä ja lopulta se sitten rupesi jo itse yrittämään nousemista, kun itse olin vieressä tukemassa.pikkuhiljaa se sitten siitä kuntoutui. jos on iso hehmä niin ehkä traktori on oiva apu tai sitten on vuokrattavana lehmien nostotelineitä httkysy eläinl. se ehkä tietää.liina lehmän etujalkojen taakse ja takajalkojen etupuolelle ja yrittämään ylös. laitoin tuohon osoitteen millanen teline on ja niitähän on monenlaisia, mutta nuiden liinojen kohta on jalkojen taka-ja etupuolella. p://www.elisanet.fi/lieksan.rhs-metalli/kuvat/2006_n.jpg

• aikasempaa osotetta

poista tuosta osoitteesta p:// niin saat kuvan esille. tuli moka osoitteessa, kirjaimet vääräs paikas.

• carita

miten jaksoit niin kauan käännellä.. Eläinlääkärin mukaan lehmän pitäisi nousta vuorokauden sisällä poikimisesta, mutta eiköhän siihen useampi päivä saata mennä. Mietin että millaiset liinat olis hyvät, ettei iho hankaannu rikki. Ajattelin että raktorin tyhjä sisuskumi olis ainakin pehmeä ja tarpeeks leveä. On tämä välillä niin ihana ala.. hirveitä nuo poikimiset välillä..

• kun emo
        carita kirjoitti:

miten jaksoit niin kauan käännellä.. Eläinlääkärin mukaan lehmän pitäisi nousta vuorokauden sisällä poikimisesta, mutta eiköhän siihen useampi päivä saata mennä. Mietin että millaiset liinat olis hyvät, ettei iho hankaannu rikki. Ajattelin että raktorin tyhjä sisuskumi olis ainakin pehmeä ja tarpeeks leveä. On tämä välillä niin ihana ala.. hirveitä nuo poikimiset välillä..

oli tosi kiltti ja ihana ja teiniäiti(karkasi sonnin tykö sähköaitojen läpi) laitumelta tuotiin suursäkin päällä heinälatoon hainien päälle. eläinl. kävi anto särkylääkettä ja sanoi että jos jaksat niin käännelkää ja kahtokaa muutama päivä. se on tärkeetä että on pehmyt alusta niin veri kiertää. jos saat sen sisuskumin paikalleen niin se ei ainakaan paina, mutta on niitä leveitä liinoja ja kuhan saat sen äpylin ylös niin näät mikä on kokonais tilanne. minulla viikon kääntelyn jälkeen rupesi takaset jo liikkumaan ja muista hieroa ammun takasia. lehmät on ihania. minulla on emosia ja eilen oli vierotus joten ääntä on riittänyt.onnee sulle ja kerro miten kävi...minulle naapuri sanoi että laita se turaaks mutta en raaskina ja nyt teki keväällä potran pojan.

• KOkemusta on
        kun emo kirjoitti:

oli tosi kiltti ja ihana ja teiniäiti(karkasi sonnin tykö sähköaitojen läpi) laitumelta tuotiin suursäkin päällä heinälatoon hainien päälle. eläinl. kävi anto särkylääkettä ja sanoi että jos jaksat niin käännelkää ja kahtokaa muutama päivä. se on tärkeetä että on pehmyt alusta niin veri kiertää. jos saat sen sisuskumin paikalleen niin se ei ainakaan paina, mutta on niitä leveitä liinoja ja kuhan saat sen äpylin ylös niin näät mikä on kokonais tilanne. minulla viikon kääntelyn jälkeen rupesi takaset jo liikkumaan ja muista hieroa ammun takasia. lehmät on ihania. minulla on emosia ja eilen oli vierotus joten ääntä on riittänyt.onnee sulle ja kerro miten kävi...minulle naapuri sanoi että laita se turaaks mutta en raaskina ja nyt teki keväällä potran pojan.

JOko syöt itse tai lopeta ja tlaa raatoauto

• Siivu5

Lehmien synnytykset ovat vaikeita, koska ne eivät
        pääse liikkumaan paljonkaan.
        Menee sellaisessa jalat huonoon kuntoon.

• ei kelpaa
        KOkemusta on kirjoitti:

JOko syöt itse tai lopeta ja tlaa raatoauto

ja oisin laittana omaan pakastimeen jos ei ois noussu ylös. mutta onneksi.....

• carita
        kun emo kirjoitti:

Lehmä nousi eilen itse pystyyn kun "säikäytettiin". oli kymmenen minuuttia tolpillaan ja sitte taas makuulle. Tänään nousi uudestaan ja nyt tuntuis pysyvän paremmin pystyssä. Harmittaa kun teuraaks joutuu laittamaan, on ahdas lantioinen, ihan niinku emänsäkin, eli vaikeuksia olisi tiedossa. Emällä oli kans tosi vaikeat kaks ekaa poikimista. Meillä oli myös yksi teinitapaus tässä talvella, oli vaikea saada pidettyä elikoita aisoissa kun olivat silloin laitumella läpi vuoden. No poikiminen oli vaikea, mut molemmat selvisivät, ja ihana kesy vasikka tuli. Nyt on parempi kun saatiin pihatto valmiiks ja pystyy paremmin valvomaan. Juttua riittäis tästä aiheesta.. Kiitos sulle kovasti!!

• carita
        Siivu5 kirjoitti:

lehmiä pidetään. Meillä ovat kesät laitumella ja talvet pihatossa. Ei ole liikunnan puutteesta kiinni. Oli lehmällä ahdas lantio, niinkuin meillä ihmisilläkin joskus.

• jotka
        Siivu5 kirjoitti:

ovat parressa koko talven niin niillä varmaan on hankalia poikimisia.ne jotka saa vapaasti olla laitumella tai pihatossa niin poikimiset helpompia. mutta onhan lehmilläkin rakenne-eroja ahtaita lantioita ym:ta.

• tulee pieni vavikka
        carita kirjoitti:

Lehmä nousi eilen itse pystyyn kun "säikäytettiin". oli kymmenen minuuttia tolpillaan ja sitte taas makuulle. Tänään nousi uudestaan ja nyt tuntuis pysyvän paremmin pystyssä. Harmittaa kun teuraaks joutuu laittamaan, on ahdas lantioinen, ihan niinku emänsäkin, eli vaikeuksia olisi tiedossa. Emällä oli kans tosi vaikeat kaks ekaa poikimista. Meillä oli myös yksi teinitapaus tässä talvella, oli vaikea saada pidettyä elikoita aisoissa kun olivat silloin laitumella läpi vuoden. No poikiminen oli vaikea, mut molemmat selvisivät, ja ihana kesy vasikka tuli. Nyt on parempi kun saatiin pihatto valmiiks ja pystyy paremmin valvomaan. Juttua riittäis tästä aiheesta.. Kiitos sulle kovasti!!

Kun et anna kantaa yli määräajan.

• pieni sellainen
        tulee pieni vavikka kirjoitti:

Kun et anna kantaa yli määräajan.

esim. Aberdeen Angus, helpot poikimiset ja pienet vasikat... Ja sarvettomat yleensä....

• aberdeen Angnus
        pieni sellainen kirjoitti:

esim. Aberdeen Angus, helpot poikimiset ja pienet vasikat... Ja sarvettomat yleensä....

Meillä oli sillä siemennetty puoliksi suomenkarjan lehmä-ja teki ihan jättiläisen sellasen!Jäi kiinni keskikohdasta,mutta onneksi emo paiskautui maate ja vasikka luiskahti helpostu ulos.-En usko muitten rotujen enää
        olevan pieniä kuin Suomen karjan!

• Eikös
        aberdeen Angnus kirjoitti:

Meillä oli sillä siemennetty puoliksi suomenkarjan lehmä-ja teki ihan jättiläisen sellasen!Jäi kiinni keskikohdasta,mutta onneksi emo paiskautui maate ja vasikka luiskahti helpostu ulos.-En usko muitten rotujen enää
        olevan pieniä kuin Suomen karjan!

Suomenkarjaa kannattaisi siementää ihan oikealla suomenkarjasonnilla.
        Jos vielä löytyy sonnia joka ei ole liian läheinen sukulainen, tukeakin siihen saa....
        Ei ollut nyt puhe mistään suomenkarjasta vaan ay ja friisiläis/holsteinlehmistä....

• Suomen karjaa,
        Eikös kirjoitti:

Suomenkarjaa kannattaisi siementää ihan oikealla suomenkarjasonnilla.
        Jos vielä löytyy sonnia joka ei ole liian läheinen sukulainen, tukeakin siihen saa....
        Ei ollut nyt puhe mistään suomenkarjasta vaan ay ja friisiläis/holsteinlehmistä....

Vaan Friisiläisen ja Suomenkarjan sekoitus.
        Oikea teräsmummu.Sarveton ja kiva persoona.
        Lähetin tänään progesteronitutkimuksen -10 tii-
        neydestä!-Yhdelle suomenkarjan lehmälle ei saa erikoistukea,käsit-
        tääkseni.Pitäisi olla useita.Mutta kyllä sairastelevat paljon vähemmän,eikä ole ollut koskaan sorkkavaivoja.

• AB-emo
        pieni sellainen kirjoitti:

periyttää omalta puolelta isoja vasikoita.muille emoille pieniä vasikoita ja sonnina AB.

• löytyy

monelta meijerin varastolta, hae se lainaan.
      Tai tehkää ns. aakkonen kahta puolen lehmää ja siihen tukeva parru ja taljalla ylös.
      Koettakaa saada ylös, ite sain eräällä tilalla viikon maanneen lehmän seisomaa isännän kanssa ja parin päivän päästä uskallettiin jo päästää pihaton puolelle hoitokarsinasta.
      Onnea yritykseen....

• Ippe79

Meillä on kerätty porukka ja ostettu lehmännostolaite. Nyt on kokemusta kolmen lehmän nostosta laitteen avulla ja ei voi kuin suositella. Kallishan tuo tietenkin on, mutta laitteella pystyy yksinkin nostamaan lehmän ylös.

• jpa
        Ippe79 kirjoitti:

Meillä on kerätty porukka ja ostettu lehmännostolaite. Nyt on kokemusta kolmen lehmän nostosta laitteen avulla ja ei voi kuin suositella. Kallishan tuo tietenkin on, mutta laitteella pystyy yksinkin nostamaan lehmän ylös.

hankitte nostotelineen ,kenen valmistaman ja mihin hintaan?

• Terttu

Meillä taisteltiin viime keväänä lehmän kanssa viikko, kun ei noussut ylös, liekö reväyttänyt nivusensa, koska halvausta se ei ollut.Haimme tehdastekoisen nostotelineen, jolla yritimme nostaa lehmää.Emme kuitenkaan saaneet lehmää ylös sen avulla, vaikka kuinka tavasimme ohjeita ja asensimme remmit oikein.Takajalkojen hihnat luistivat aina pois paikoiltaan.Jäi huonoja kokemuksia siitä.

Saimme lehmän kuitenkin ylös miesvoimin.Lehmä oli kuitenkin kova yrittämään itsekkin, eikä ollut ihan "veltto".Laitoimme leveän liinan utareen edestä ja sen avulla nostimme lehmää.Kaksi nosti molemmin puolin ja yksi piteli päästä.Tällä avuin lehmä pysyi pystyssä ja parina päivänä nostettiin, kunnes nousi kolmantena päivänä jo itse.Lehmä oli ulkona halvaantuneena.

Pihatossa jos sattuu olemaan sopiva parru tai palkki jossain lähettyvillä lehmän yllä, tai sellaisen saa kyhättyä, on ketjutalja hyvä ja kun laittaa kuormaliinan utareen edestä pystyy lehmä ponnistamaan itsekkin jos pystyy.Nivustaipeesta nostettavilla remmeillä mielestäni viedään mahdollisuus lehmän omaan yritykseen, koska nostopaine kohdistuu liiaksi taipeisiin ja lehmä roikkuu liinoissa kuin sammakko.Tälläiset remmit ovat yleensä niissä nostotelineissä.Onnea yritykseen!! Muistakaa jalkaremmit, ettei tule lisävaurioita.

• Ippe79

Nostotelineessä oikein asennettuna ei lehmän jalat ole "sammakkoasennossa". Jos laittaa väärin hihnat niin silloin tulee juuri tuo sammakkoasento ja silloin on turha yrittää lehmää ylös. Toki jotkut lehmät ovat sammakkoasennossa, vaikka laittaa hihnat oikeinkin, silloin täytyy lehmälle laittaa "jalat alle" eli saada lehmä tuntemaan, että se seisoo itse.

Nuo jalkaremmit säästävät kyllä monelta isommalta ongelmalta.

• terttu
        Ippe79 kirjoitti:

Nostotelineessä oikein asennettuna ei lehmän jalat ole "sammakkoasennossa". Jos laittaa väärin hihnat niin silloin tulee juuri tuo sammakkoasento ja silloin on turha yrittää lehmää ylös. Toki jotkut lehmät ovat sammakkoasennossa, vaikka laittaa hihnat oikeinkin, silloin täytyy lehmälle laittaa "jalat alle" eli saada lehmä tuntemaan, että se seisoo itse.

Nuo jalkaremmit säästävät kyllä monelta isommalta ongelmalta.

Jalkaremmit oli kyllä oikein, mutta lehmä ei ottanut jalkojaan alle.Väärin asennettuna ne varmasti tekisivät lisävammoja.

• poikimisen jälkeen
        terttu kirjoitti:

Jalkaremmit oli kyllä oikein, mutta lehmä ei ottanut jalkojaan alle.Väärin asennettuna ne varmasti tekisivät lisävammoja.

Hoidettiin halvauksena,mutta ei ottanut yhtään jaloilleen nostolaitteellakaan.
        Varmaan revähdytti lonkkansa.
        Lehmä oli parressa käänneltävänä neljä päivää.
        Söi ,joi,virtsasi ,ulosti ja ynyi.
        Vieläkin olen ihan puhki,kun piti juuri poikinut,
        tunteva lehmä lopettaa.
        Tämä oli jo kolmas lehmän menetys tänä vuonna.
        Alan olla tosi stessaantunut poikimisista.
        Mitä teette muut:annatteko mennä määräajan ylitse,vai käynnistättekö heti poikimisen?
        Olikohan halvaantumiseen syynä se,että meni toista viikkoa,ennenkuin tilasin käynnistyspistoksen?

• ............
        poikimisen jälkeen kirjoitti:

Hoidettiin halvauksena,mutta ei ottanut yhtään jaloilleen nostolaitteellakaan.
        Varmaan revähdytti lonkkansa.
        Lehmä oli parressa käänneltävänä neljä päivää.
        Söi ,joi,virtsasi ,ulosti ja ynyi.
        Vieläkin olen ihan puhki,kun piti juuri poikinut,
        tunteva lehmä lopettaa.
        Tämä oli jo kolmas lehmän menetys tänä vuonna.
        Alan olla tosi stessaantunut poikimisista.
        Mitä teette muut:annatteko mennä määräajan ylitse,vai käynnistättekö heti poikimisen?
        Olikohan halvaantumiseen syynä se,että meni toista viikkoa,ennenkuin tilasin käynnistyspistoksen?

pari vuotta sitten meni muutama lehmä ja vasikoita lyhyen ajan sisällä. oli niin vaikeita poikimisia. Alkoi jo tuntua ettei uskalla selkäänsä kääntää kun jo joku kuolee.. Raskastahan se välillä on, mut sit taas menee paremmin. Kannattaa valita pientä syntymäpainoa periyttävä sonni. ja onhan niissä emissäkin eroja.. Itsellä on emolehmiä, mutta kai sama pätee lypsylehmiinkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2018
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1478
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1187
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      877
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      822
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe