Imusolmukesyöpä

.....

Mitä muita oireita imusolmukesyöpä aiheuttaa kuin suurentuneita imusolmukkeita? Kuinka suuriksi imusolmukkeet suurenevat? Aiheuttaako kysyinen syöpä joitakin muutoksia veriarvoihin? Toivottavasti joku vastaisi.

14

5646

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aölaks

on ottaa koepala imusolmukkeesta. tauti voi olla pitkälle edennyt ilman että suurentuneita imusolmukkeita tuntee (ovat yleensä vatsaontelossa tai pernassa) tai veriarvoissa näkyisi mitään.

• miksi epäilet

Miksi moista epäilet? Onko jotain aihetta? Lämmön nousua, Kipua jossain ehkä rinnassa. Ja verikokeet kannattaa tutkituttaa ja tulehdusarvot ym. kokemusta on.

• .....
        miksi epäilet kirjoitti:

Miksi moista epäilet? Onko jotain aihetta? Lämmön nousua, Kipua jossain ehkä rinnassa. Ja verikokeet kannattaa tutkituttaa ja tulehdusarvot ym. kokemusta on.

Suurentuneita imusolmukkeita, lähinnä kainaloissa. Väsymystä, heikotusta ja epämääräistä sairauden tunnetta. Voimat on usein täysin poissa. Yöhikoiluakin, mutta sitä on kyllä ollut mielestäni aina. Lämpö on hieman tavallista korkeampi, mutta ei mitään kuumetta kuitenkaan, 37 astetta, kun normaalisti kainalosta mitattu lämpö on mulla ollut 36:n luokkaa. En nyt varsinaisesti syöpää epäile, mutta jotain häikkää kuitenkin varmasti on.

• syöpääsairastava

Imusolmukesyövässa veriarvot heittää kuperkeikkaa, kuten miulla. Mutta hoidot voidaan aloittaa tietenkin vasta, kun on täysin varmaa eli on otettu koepala. Joko neulalla puudutuksen kanssa tai nukutuksessa patologi leikkaa.

• syöpääsairastava
        ..... kirjoitti:

Suurentuneita imusolmukkeita, lähinnä kainaloissa. Väsymystä, heikotusta ja epämääräistä sairauden tunnetta. Voimat on usein täysin poissa. Yöhikoiluakin, mutta sitä on kyllä ollut mielestäni aina. Lämpö on hieman tavallista korkeampi, mutta ei mitään kuumetta kuitenkaan, 37 astetta, kun normaalisti kainalosta mitattu lämpö on mulla ollut 36:n luokkaa. En nyt varsinaisesti syöpää epäile, mutta jotain häikkää kuitenkin varmasti on.

Lisäämpä vielä, että yöhikoilu ja kuumeilu on ainakin oireita. Ja miulla ainakaan pattiin, joka oli kaulalla, ei koskenut. Mutta olihan se levinnyt, tämä syöpä leviää tosi kätevästi. Kannattaa käydä lääkärissä mahdollisimman pian! Verikokeetkin paljastavat jo paljon.

• Hodgkinin tautia....

Hänellä oli hiukan jotain selkäkipua, jonka hän sanoi olevan lihaksissa. Lisäksi hänellä oli allergisen oloista pientä kutinaa ollut jo varmaan puoli vuotta. En enää muista mistä syystä hän meni lääkäriin, mutta ei kumpikaan näistä syistä. Yksityinen yleislääkäri siis.

Mies pyysi kuitenkin lähetettä allergiatesteihin tuon kutinan vuoksi. Hänellä koivu ym. muita allergioita ja meinasi, että on jotain uuttakin. Sanoi sitten lääkärille, että pyytää labraa ottamaan laajemmatkin verikokeet, koska vakuutus maksaa.

Niistä sitten näkyi kaikenmoisia epämääräisiä heittelyitä arvoissa ja mm. crp oli 148 ja senkka 80. Lääkäri oletti, että siinä selässä on joku tulehdus tai jotain, mutta ei päässyt selvyyteen kun siellä ei tuntunut mitään, joten laittoi lisätutkimuksiin Poriin.

Porissakaan ei ensin keksitty missä vika eikä röntgenkuvissa näkynyt mitään. Ultrassa sitten näkyi pernassa tumma alue. Varjoainekuvauksessa se varmistui 6cm halkaisijaltaan olevaksi kasvaimeksi ja varjoainekuvauksessa näkyi sitten myös jo suurentuneet imusolmukkeet. Ja ne imusolmukkeet painoi selässä jotain hermoa ja sen mies tunsi lihaskipuna siellä tai muuna sen tyyppisenä.

Perna poistettiin ja siitä otetut näytteet sitten paljastivat imusolmuketyypin tarkemmin.

Sai 6kk sytoja ja sitten oli syöpä pois. 3kk hoitojen päättymisen jälkeen oli edelleen kutinaa, joka sitten lääkärissä todettiin tosiaan allergiseksi kutinaksi. Eli oli ihan sattumaa, että miehellä sitä kutinaa oli, vaikka se on myös oire imusolmukesyövästä. Ei kuitenkaan siis miehelläni.

Heti pian diagnoosin jälkeen mies löysi kaulaltaan patin. Olisi ehkä löytänyt aiemminkin, jos olisi osannut etsiä. Ja diagnoosin jälkeen mies myös totesi, että yöhikoilua on ollut. Ja myös kunnon heikkenimisen mies tajusi diagnoosin jälkeen. Ei ollut vain osannut ajatella asiaa, vaikka urheileekin paljon. Niin ja kuume nousi samana päivänä, kun meni sairaalaan sisään lisätutkimuksiin.

Ja miehelläni siis se oli muistaakseni kolmannen asteen vai miten ne luokitellaan, eikös neljä ole "korkein". Eli sitä oli jo pallean molemmin puolin, siis niitä suurentuneita imusolmukkeita.

Toivottavasti selvensi asiaa ja onnea jatkoon. Toivottavasti ei sinulla ole syövästä kyse. Mutta jos on niin miehellenikin lääkäri sanoi, että jos joku syöpä pitäisi valita niin se on imusolmukesyöpä.

• Balsamoija

Missä kohtaa selkää kipua esiintyi eniten?

• hmm..
        Balsamoija kirjoitti:

Missä kohtaa selkää kipua esiintyi eniten?

Näitä viestejä lueskellessa tuli mieleen että mulla on ollut lapsuudesta (nyt olen 19v) saakka ilmeisesti juuri turvonneet imusolmukkeet, ne on hieman kipeät ainoastaan silloin kun sairastan esim. flunssaa. Mulla on myös kaulassa semmoisia ihmeellisiä paiseita, ne ei kuitenkaan ole niin suuria että niitä huomaisi, eikä niistä ikinä ole ollut mitään vaivaa eikä ne ole kipeät. Lääkärissä en ole käynyt koska olen ajatellut että ei oo syytä koska ei nää ole mua koskaan sen suuremmin vaivannut. Ja luulisi varmaan että jos tässä nyt olisi joku syöpä kyseessä niin olisi alkanut tulemaan jotain oireita tässä elämän varrella? Mitäs olette mieltä?

• oli nimenomaan juuri
        hmm.. kirjoitti:

Näitä viestejä lueskellessa tuli mieleen että mulla on ollut lapsuudesta (nyt olen 19v) saakka ilmeisesti juuri turvonneet imusolmukkeet, ne on hieman kipeät ainoastaan silloin kun sairastan esim. flunssaa. Mulla on myös kaulassa semmoisia ihmeellisiä paiseita, ne ei kuitenkaan ole niin suuria että niitä huomaisi, eikä niistä ikinä ole ollut mitään vaivaa eikä ne ole kipeät. Lääkärissä en ole käynyt koska olen ajatellut että ei oo syytä koska ei nää ole mua koskaan sen suuremmin vaivannut. Ja luulisi varmaan että jos tässä nyt olisi joku syöpä kyseessä niin olisi alkanut tulemaan jotain oireita tässä elämän varrella? Mitäs olette mieltä?

siinä pernan alueella. Tai siis kun perna on tuossa sivussa niin se kipu oli sivussa selänpuolella. Jotain sellaista, ei kuitenkaan keskellä selkää mutta alaselässä kuitenkin. Minun on vaikea kuvailla kipua tai mitään sellaista, kun en sitä kokenut mutta mies kuvaili sitä lihaskivuksi. Tai siis tosiaan luuli itse, että kyseessä kipeä lihas tms. Pernan poiston jälkeen kipu ei lakannut vaan oli itseasiassa kovempaa jopa sen jälkeen. Mutta vähitellen sytojen aloittamisen jälkeen se sitten loppui, imusolmukkeet katosikin tosi nopeesti sieltä. Ekan 3kk jälkeen oli enää jossain tuossa rintalastan kohdalla rypäs niitä enää, jos nyt oikein muistan.

Ja tuolla toiselle, joka mietti omia suurentuneita imusolmukkeita voin sanoa, että toisilla on luonnostaan suurentuneet imusolmukkeet. Osa niistä tai vain pari, paha sanoa kun eihän niistä kaikista itse voi edes tietää. Meillä nyt 4v pojalla on nivustaipeessa yksi suurentunut imusolmuke. Se on suurentunut calmette rokotteen vuoksi, mutta ei ole koskaan oirehtinut ja luultavasti se jää tuollaiseksi. Tosin se varmaan häipyy näkyvistä kun tulee enemmän lihaksia ja kasvun myötä muutenkin. Mutta tällä hetkellä se näkyy hiukan hernettä isompana klomppina nivustaipeissa. Se ilmestyi 3kk iässä. Tällöin lääkäri kertoi siitä, että toisilla ne ovat luonnostaankin suurempia.

• ???
        oli nimenomaan juuri kirjoitti:

siinä pernan alueella. Tai siis kun perna on tuossa sivussa niin se kipu oli sivussa selänpuolella. Jotain sellaista, ei kuitenkaan keskellä selkää mutta alaselässä kuitenkin. Minun on vaikea kuvailla kipua tai mitään sellaista, kun en sitä kokenut mutta mies kuvaili sitä lihaskivuksi. Tai siis tosiaan luuli itse, että kyseessä kipeä lihas tms. Pernan poiston jälkeen kipu ei lakannut vaan oli itseasiassa kovempaa jopa sen jälkeen. Mutta vähitellen sytojen aloittamisen jälkeen se sitten loppui, imusolmukkeet katosikin tosi nopeesti sieltä. Ekan 3kk jälkeen oli enää jossain tuossa rintalastan kohdalla rypäs niitä enää, jos nyt oikein muistan.

Ja tuolla toiselle, joka mietti omia suurentuneita imusolmukkeita voin sanoa, että toisilla on luonnostaan suurentuneet imusolmukkeet. Osa niistä tai vain pari, paha sanoa kun eihän niistä kaikista itse voi edes tietää. Meillä nyt 4v pojalla on nivustaipeessa yksi suurentunut imusolmuke. Se on suurentunut calmette rokotteen vuoksi, mutta ei ole koskaan oirehtinut ja luultavasti se jää tuollaiseksi. Tosin se varmaan häipyy näkyvistä kun tulee enemmän lihaksia ja kasvun myötä muutenkin. Mutta tällä hetkellä se näkyy hiukan hernettä isompana klomppina nivustaipeissa. Se ilmestyi 3kk iässä. Tällöin lääkäri kertoi siitä, että toisilla ne ovat luonnostaankin suurempia.

..sinä itse jaksoit kaikki tutkimukset ja odottamiset ja hoidot? Meillä nyt näytteen oton jälkeinen odotus, mitä sieltä sitten löytyy.. Itse olen kauhean peloissani. (Mieheltäni otettiin imusolmuke)Miten nopeasti saitte tuloksen, että on syöpää?

• Tyttärelläni
        ??? kirjoitti:

..sinä itse jaksoit kaikki tutkimukset ja odottamiset ja hoidot? Meillä nyt näytteen oton jälkeinen odotus, mitä sieltä sitten löytyy.. Itse olen kauhean peloissani. (Mieheltäni otettiin imusolmuke)Miten nopeasti saitte tuloksen, että on syöpää?

Tytärelläni todettiin reilu vuosi sitten Hodgkinin tauti. Imusolmukkeesta otettiin koepala ja silloin tulokset tulivat seuraavana päivänä näytteen otosta. Ymmärsin niin, että jo heti näytettä otettaessa voi nähdä mikroskoopilla jotain Hodgkinin taudille tyypillisiä suurentuneita soluja. Sitten oltiinkin ihan hermona pitkään, kun taudin pelättiin uusineen ja otettiin uusi koepala. Heti sairaalassa sanoi leikannut lääkäri, että näytti normaalilta imusolmukkeelta, mutta tulokset tulevat noin viikon päästä postissa. Kahden viikon päästä tuli postissa vain aika lääkärille. Tietysti pelästytti, kun ei kai ihmisille kirjeellä ilmoiteta syövästä. Mutta yhteensä kolmen viikon todella piinaavan odotuksen jälkeen tulokset olivat positiiviset: syöpä ei ollut uusinut. Aivan ihana lääkäri sanoi jo heti vastaanotolle kutsuessaan tytölleni, että ei hätää, erinomaiset tulokset.

• vaan hyvin jaksettiin.
        ??? kirjoitti:

Raskain oli se viikko, kun mies oli sairaalassa ja minä lasten kanssa yksin kotona. Vaikka hyvin sekin silti meni, välillä vaan meinasi pinna pettää lasten kanssa herkemmin.

Tulokset luvattiin parissa viikossa mutta kuukausi siinä taisi vierähtää. Kyllä sekin aika meni, vaikka ärsyttävää oli ja puhelimella lääkäri sitten vapunalla soitti tulokset. Ja mies otti tuloksen ihan lunkisti, koska olettikin että kyseessä on syöpä mutta tyyppiä ei vain tiedetty tarkemmin.

Käsittämättömällä tavalla ihminen sopeutuu vaikeisiinkin tilanteisiin. Omaa tilannettani helpotti miehen positiivinen asenne. Emmekä kumpikaan asennoituneet missään vaiheessa niin, että se ei paranisi.

• .....

siis sitä, että aiheuttaa imusolmukesyöpä muutoksia veriarvoihin ja kuinka suuriksi esim. kainaloissa tai kaulalla olevat imusolmukkeet kasvavat?

• syöpääsairastava

Aiheuttaa muutoksia. Tulehdusarvot ym. on koholla. Miulla ei kainalossa edes tuntunut patteja, pesäkkeet oli niin syvällä, mutta kaulalla oli sellainen vähän kananmunaa pienempi patti. Ja se kohouma näkyi kyllä, jos oli avarakaula-aukkoinen paita.

Mie nyt vastailen monesti, anteeksi, mutta itselläni on pieni ahdistusvaihe sairauden kanssa menossa ja pakko kertoa muille jotain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe