tasatyöntö..hiihtäjän vahvuus!!??

jts

nyt en ota kantaa ollenkaan huippuhiihtoon..ajattelin meitä seniori-ikäisiä johon itsekin kuulun!
tossako oon seurannu monen seni-hiihtäjän harjottelua kesällä kyllä se tuntuu olevan monella kuntotason kaverilla aika hakusessa!tänä päivänä jos meinaa saada itelleen hyvän tuloksen vaikka yp-hiihossa..ylävartaloon pitää satsata paljon..eli tasatyöntöä..pitkäkestosena ja voimareeneinä!
sen huomaa talvella miten puutteellinen ylävartalon voima monella on..seniori-ikäinenkin voi parantaa HUOMATTAVASTI suoritustasoaan uudistamalla koko kesäharjottelun lisäämällä ylävartalon ja varsinkin kasien ojentajien voimaa!
mun mielestä keskitytään liikaa ylämäkiharjotteluun..loikat..sauvarinne ym..toki nekin kuuluu asiaan ilmanmuuta!sen huomaa itestään kun tasuria on tehny niin pitkän ajan ett ei muistakkaan..ylämäen jälkeinen tasamaanosuushan se on kaikista haastavin..ja se on mentävä tänäpäivänä tasatyönnöllä..muuten jää toisten jalkoihin se on varma!
tulokset paranee jo yhden kunnollisen tasatyöntökesän jälkeen..uskokoon ken haluaa mutta näin se vaan on!
pitkänmatkan hiihossa tippuu monta minuuttia loppuajasta pois..mutta ainoastaan jos työntö on RAUTAA!!
saa olla erimieltä!!
seniorilykkääjä jts!!

13

7195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T.Tasatyöntö

Kerropa jts sauvojesi piikeistä... onko mitään erityis kikkoja niiden suhteen. Miten teroitat, minkälainen piikki ynm.?

Sauvojen pitohan on kaiken a ja o koko tasatyönnössä!!!!!!!!Vai mitä?????

Itselläni piikit kestää "pitävinä" n. 2-3 kahden tunnin tasatyöntölenkkiä, jonka jälkeen vaihdan/teroitan piikit!
      Niin...itse käytän vaihdettavia jousella varustettuja piikkejä.

• jts

kikkoja on ollu joskus..mutta nyt on löytyny hyvä sauva ja varsinkin piikit..one way..roller-sauva!
        rehellisesti itseäni ja muita kohtaan..yhdellä terotuksella ainakin 200 km!
        sillä on ihme kyky kestää terävänä..muut piikit alkoivat tavallaan pyöristyä sieltä kärjestä..ei ole ennen ollu näin hyviä piikkejä!
        joo..sauvan pitohan on kaiken a ja o..ja varsinkiin näin syksyllä..terotus iha timanttiviilalla..ja pitää muistaa että siinä kärjessä on vielä pieni kulma..sitä ei saa "hävittää" viilaamalla jolloin piikin työntökulma muuttuu ja pito huononee!
        jousipiikeistä ei ole kokemusta..

• T.Tasatyöntö
        jts kirjoitti:

kikkoja on ollu joskus..mutta nyt on löytyny hyvä sauva ja varsinkin piikit..one way..roller-sauva!
        rehellisesti itseäni ja muita kohtaan..yhdellä terotuksella ainakin 200 km!
        sillä on ihme kyky kestää terävänä..muut piikit alkoivat tavallaan pyöristyä sieltä kärjestä..ei ole ennen ollu näin hyviä piikkejä!
        joo..sauvan pitohan on kaiken a ja o..ja varsinkiin näin syksyllä..terotus iha timanttiviilalla..ja pitää muistaa että siinä kärjessä on vielä pieni kulma..sitä ei saa "hävittää" viilaamalla jolloin piikin työntökulma muuttuu ja pito huononee!
        jousipiikeistä ei ole kokemusta..

Vois helpoiten hankkia? Lahdessa urheilukauppojen sauvavalikoima(rullahiihtoon) on onneton!!!!!!!!

• jts
        T.Tasatyöntö kirjoitti:

Vois helpoiten hankkia? Lahdessa urheilukauppojen sauvavalikoima(rullahiihtoon) on onneton!!!!!!!!

etelä-haaga..siellä missä on liikaa immeisiä..eli helsingissä!
        pitäs olla one-way kaikki mallit!

• ami lempäälästä

Heippa hiihtäjät!
        minä olen teroittanut timanttilaikalla, ja se käy helposti, pitää olla pieni kulmahiomakone ja siihen timantti-laikka kiinni ,sillä hionta käy helposti, mutta kannataa ottaa varovasti, olen huomannut tämä on paras ja helpoin konsti.
        Laikkoja saa esim. Biltemasta on halpoja. Siksi näin ettei tartte vaihtaa piikkiä, suosittelen.
        Terveisin ami.

• ilmeisesti

perinteisen hiihdosta? Vapaassahan suurin työ tehdään jaloilla. Sauvoittaluistelu on hyvää treeniä jaloille, kun puhutaan kesätreenistä rullaluistimilla.

• jts

perinteisestä..mutta yleisesti ottaen tasatyönnön vahvuus korostuu nykypäivänä oleellisesti olkoon sitten kumpa tyyli tahansa!
        toit esille sauvoittaluistelun..se on koiville mitä parhainta reeniä..ja luisteluhiihtoharjotteluun sopii kuin nenä päähän!

• Taatelin tallaaja

Hei!

Puhut varmaan asiaa.

Millä tavoin suosittelet tasatyönnön harjoittelua näin ennen lumentuloa? Rullasuksia ei ole.

Jos pitkällä matkalla on tarkoitus hiihtää tasatyönnöllä, niin tarkoittaako se perinteisen suksen voitelua pelkästään luistovoiteella?

• rullasukset

Osta heti ne rullasukset. Jos Paloheinässä 20-25 km lykit tasatyöntöä, niin voi pojat.

• jts

hoituisi lajinomaisesti parhaiten rullilla..tietysti vetolaitteellakin mutta menee voimaharjottelun puolelle..sekin on tärkeä harjousmuoto..pitkät tasatyöntölenkit rullilla ja alhasella sykkeellä ja tietysti oman kunnon mukaan..se on mun mielestä parasta reeniä!
        sanoisin etä pelkällä luistovoitelulla lykkääminen on jo jonkinlaisen "ammattihiihtäjän" hommaa!vaatii jo useamman vuoden reeniä jos vaikka esim.pogosta vejetään tasurilla..se on jo aikamoista hommaa!ite oon joskus sipannu yp-matkalla niin ettei kädet enää jaksaneet toimia..se on aika outo tunne..aivankuin ranteissa ois lyijypainot!mutta tällee vanhemmalla iällä pystyy kyllä menemään pitkiäkin lenkkejä tasurilla..se on vuosien itsekurin ja harjottelun tulos!jokainenhan reenaa itellee..oman tasonsa mukaan mihin pystyy..mutta niinkuin totesin yhdenkin kesän kunnollinen tt-reeni auttaa jo kummasti seniori-ikäistä hiihtäjää!
        eli kehitystä voi tapahtua jo vanhemmalla iälläkin..sitten kun on jo "tarpeeksi" ikää on keskityttävä siihen ettei rupea oma taso hirveesti putoamaan..vaikka se onkin joskus väistämätön tosiasia!
        tasatyöntöhän vaatii hyviä vatsalihaksia..niitä kannattaa reenata joka päivä..se ei ole yhtään liikaa..varsinkin poikittainen vatsalihas mikä jää yleensäkin liian vähälle huomiolle!
        voimapyörä on siihen oiva laite..ja maksaa n.15e jossain halpakaupassa..mutta aluksi sen kanssa on oltava tosi VAROVAINEN ettei vatsan peitekalvot repeä..parin kolmen viikon jälkeen kun vatsalihakset ei enää ole kipeät voi jo tehdä ohjeitten mukaisia harjotuksia!parin kolmen kk jälkeen on havaittavissa keskikehossa huomattavaa "tiukkuutta" lähtökohtaan nähden..edellyttäen kyllä säännöllisyyttä sen käytössä!
        taitaa taas kirjotushulluus iskeä..talvi lähestyy ja 9 kk päästä on juhannus!!!!

• Taatelin tallaaja
        jts kirjoitti:

hoituisi lajinomaisesti parhaiten rullilla..tietysti vetolaitteellakin mutta menee voimaharjottelun puolelle..sekin on tärkeä harjousmuoto..pitkät tasatyöntölenkit rullilla ja alhasella sykkeellä ja tietysti oman kunnon mukaan..se on mun mielestä parasta reeniä!
        sanoisin etä pelkällä luistovoitelulla lykkääminen on jo jonkinlaisen "ammattihiihtäjän" hommaa!vaatii jo useamman vuoden reeniä jos vaikka esim.pogosta vejetään tasurilla..se on jo aikamoista hommaa!ite oon joskus sipannu yp-matkalla niin ettei kädet enää jaksaneet toimia..se on aika outo tunne..aivankuin ranteissa ois lyijypainot!mutta tällee vanhemmalla iällä pystyy kyllä menemään pitkiäkin lenkkejä tasurilla..se on vuosien itsekurin ja harjottelun tulos!jokainenhan reenaa itellee..oman tasonsa mukaan mihin pystyy..mutta niinkuin totesin yhdenkin kesän kunnollinen tt-reeni auttaa jo kummasti seniori-ikäistä hiihtäjää!
        eli kehitystä voi tapahtua jo vanhemmalla iälläkin..sitten kun on jo "tarpeeksi" ikää on keskityttävä siihen ettei rupea oma taso hirveesti putoamaan..vaikka se onkin joskus väistämätön tosiasia!
        tasatyöntöhän vaatii hyviä vatsalihaksia..niitä kannattaa reenata joka päivä..se ei ole yhtään liikaa..varsinkin poikittainen vatsalihas mikä jää yleensäkin liian vähälle huomiolle!
        voimapyörä on siihen oiva laite..ja maksaa n.15e jossain halpakaupassa..mutta aluksi sen kanssa on oltava tosi VAROVAINEN ettei vatsan peitekalvot repeä..parin kolmen viikon jälkeen kun vatsalihakset ei enää ole kipeät voi jo tehdä ohjeitten mukaisia harjotuksia!parin kolmen kk jälkeen on havaittavissa keskikehossa huomattavaa "tiukkuutta" lähtökohtaan nähden..edellyttäen kyllä säännöllisyyttä sen käytössä!
        taitaa taas kirjotushulluus iskeä..talvi lähestyy ja 9 kk päästä on juhannus!!!!

Kiitos paljon kommenteista ja vihjeistä.

• hiihtoniilo

Hiihtoniilo on huomannut kyllä saman tasatyöntö on rautaa, mutta olen koettanut kyllä parannella muitakin hiihdon osa- alueitani, elikkä
      1. Koetellut juosta nyt pidempiä lenkkejä. 21...33km maratoninharjoittelijoiden kanssa.
      2. Koettanut keskittyä siihen lumilla, että menee helpot osuudet mahdollisemman nopeasti. Siis keskittyä juuri tuohon tasatyöntöön.
      3. Parantanut kestävyyttä klapeja pilkkomalla niitä liiveriin heittämällä. Huomenna halkoja hakkaamaan huvikseni.
      4. Aloittanut luistelu rullahiihdon 26v tauon jälkeen. On muuten noi kotimaiset rullat hyvät ja parempia kuin takavuosina.

Siis en ole noita virtakoivumiehiä, niitä on kuulema kansallisissa hylättykin.

Arvostan kyllä herra Virtakoivua suuresti, se on kova tekijä. Katselin kun sen tyylin menijät harjoitteli, pienessä vastamäessä otettiin sivupotkut oliko se 3 kertaa ja taas tasatyöntöön. Soveltuu pitkille matkoille hyvin toi tyyli ja tiedän joitain muitakin tosi vahvoja työntäjiä.

• jts

tarkennan hiukan..tasuri on vain yksi osa munkin harjottelusta..mutta sitä teen kuitenkii suht.paljon!
        loput meneekin maastossa eri variaatioita käyttäen..punttisalia teen vähän..voimaharjottelua teen omaa kroppaa käyttäen..sehän on mun mielestä luontevinta jo tälläkin iällä!
        ja toi halonhakkuuhan on yksi parhaista..ja tuohon keskikehon rakentamiseen oon kyllä käyttänyt hirveesti aikaa..periaatteessa joka päivä..se ei saa pettää..huom.puhun nyt vain itestäni!!
        keskikehoa on reenattava..ja varsinkin syviä vatsalihaksia mitkä vaikuttavat eniten tasatyönnön oikeeseen lihaskäyttöön!jos on heikko keskikeho ei voi hyödyntää tehokkaasti myöskään ylävartaloa!
        moni valittaa alaselän "katkeemista" varsinkin perinteisessä..se johtuu mun mielestä heikosta keskikehosta..elikkä vatsasta!
        voimapyörä..voimakahvat..lankkuojennus..ym.ym..ovat niitä millä saadaan keskikehon betonimuotti aikaan!
        ja pee-vee onkin aivan oma lukunsa tasatyönnössä..se on tavallaan oma laji..ja kova sellanen!kyllä myös juoksu on tottakai hyvä..mun mielestä ainoastaa maastossa ja erilaisia maastoprofiileja vaihdellen!!
        ja tietysti renkaanveto..meinas iha unohtua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe