Häviääkö lankapuhelimet ?

lavi

Luin Kalevasta tänä aamuna,että eräs ihminen pelkäsi,että ajan myötä lankapuhelimet häviää kokonaan. Miten käy vanhojen ihmisten,jotka ovat huonomuistisia,asuvat yksin eivätkä kaikki toki opi enään käyttämään kännykkää. Nykyään vielä panostetaan mahdollisimman pitkään kotona asumiseen. Miten saa mummon taikka vaarin puhelimeen,jos hän ei osaa kaukana asuvien omaisten soittoihin vastata ? Onkohan tämä taasen sitä vanhojen syrjimistä ?

20

1112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aarre

Langattomia ei tarvitse huoltaa. Linja ei katkea siitä syystä, metalli on hapettunut ja ruostunut.

• tyhmähkö

Vanhuksille pitää ostaa heille sopiva kännykkä. http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=286
      Jos tuota ei opi käyttämään, ei osaa käyttää kyllä langallistakaan versiota.

Mikä hitto siinä on että pitää kaikki hopealautasella tuoda nenän eteen. Itse ei voi tehdä asialle mitään vaan aletaan itkemään syrjinnästä... Kohta ollaan jenkkien tasolla ja haastetaan oikeuteen, kun vasarassa ei ollut varoitusta että voi sattua sormeen jos lyö siihen.

• Kalle-Aaretti

Hopealautasella nenän eteen ja kenelle? Ja kuka itkee syrjinnästä? Tarkennahan tarinaasi.

• toinen tyhmä?
        Kalle-Aaretti kirjoitti:

Hopealautasella nenän eteen ja kenelle? Ja kuka itkee syrjinnästä? Tarkennahan tarinaasi.

Nähtävästi ratkaisua puhelinpulmaan ja laville. Ja tuo lavihan se näyttää asian esiin ottaneen, tai sitten Kalevan ihminen. En osaa sanoa kumpi on "äänessä" aloitusviestissä.

Mielenkiintoinen kyllä tuo puhelin. Kelpaisi vaikka työsuhdekännykäksi ;)

• Remanteri

Kyähä se niin tuppaa olleen että kaikki kattoo.
        Lankapuhelinki. Se on siitä hyvä kapistus että pyssyy paikallaan johron päässä.
        Nää kännykät tuppaa unehtummaa mihim millonki.
        Kyä ne muutoin hyvvii on.
        Viäl parreen olis ku ne ei piänenis ku pyy maaliman lopun erellä. Huanonäköset ja näppiset ei ennää pysty niitä näpelöimään.
        Eikä tämmätteen isompaan laitteeseen meinaa löytää ennää mistää akkujakkaa.

• Remanteri

Minkäslaine käsitys kirjottajalla on suomalaisista vanhuksista? Piäni osa se meitistä on ku enklantii ossaa.
        Sitäpaitti ei sunkaan täällä passaa mainostaa?

• kai**

Taisipa olla harva vanhus joika osasi lukea linkistä tulleen asian ?.
        Useimilla vanhuksilla kieli taito taitaa loppua suomeen. Mitä, toisena kielenä lienee kotoinen murre.
        Korvauksia taasen taitaa hakea usein nuorempi polvi ? ?. Siis -50 luvun jälkeen syntyneet.

• olet hieman

väärässä.Oma äitini on 85v aivoinfaktin läpi käynyt vanhus.Ei siis todellakaan opi uusia asioita,juuri ja juuri osaa vastata ja soittaa tallennettuihin numeroihin.Että kyllä se uuden oppiminen,oli kuinka hekppoa tahansa,riippuu vanhuksen henkisestä vireydestä, sun muusta.

• ylen kampura

Tuo heitto vasarasta pani ajattelemaan. Olen lyönyt vasaralla monta kertaa sormeni mustaksi. Kyllä vasarassa pitäisi olla hyvin näkyvä varoitus, esim." Kun otat tämän työkalun,muista tarttua molemmilla käsillä samanaikaisesti varteen.Äläkä irroita työskentelyn aikana toista kättä.Työn loputtua irroita molemmat kädet yhtäaikaa varresta.Varo varpaitasi."

• yli 70 vee

Monelle nivelvaivaiselle ikäihmiselle ja varmasti nuoremmallekin pitäisi suunnitella paremmin käteen sopiva kännykkä. Eihän lankapuhelimella ja kännykällä muutaeroa ole kuin koko. Kunnollisen kokoinen laite, jonka näpyttimiin osuu tukevampikin sormi, ja numerot sen kokoisiksi, että huonompinäköinenkin osaa napsutella oikean puhelinnumeron.

Jäykillä sormilla postimerkin kokoisen kännykän käsittely on vaikeaa, joten tässä on tilaus suunnittelijoille ja valmistajille.
      Miksei tehdä senioripuhelinta, jolla voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä huonommallakin näppäryydellä?

Moni ikäihminen ei kaipaa muita puhelimen hienouksia, vaan lankapuhelimen taso riittää asioiden toimittamiseen. Sitä vartenhan puhelin on aikanaan keksitty.

• lavi

Osaanhan minä itse käyttää kännykkää,vaan on paljon huonompi kuntoisia ja huono näköisiä,jotka valittavat kännyköistä. En jaksa aina vain ajatella mitä itse osaan,vaan käy sääliksi huonokuntoiset.

• MUMMELI1
        lavi kirjoitti:

Osaanhan minä itse käyttää kännykkää,vaan on paljon huonompi kuntoisia ja huono näköisiä,jotka valittavat kännyköistä. En jaksa aina vain ajatella mitä itse osaan,vaan käy sääliksi huonokuntoiset.

Juuri eilen luin kyselypalstan sanomalehdestä ,jossa kysyttiin Soneran edustajalta yritetäänkö perusmaksua (vai oliko se kuukausimaksu)nostamalla hävittää lankapuhelimet pois. Vastaus oli ,että kyllä vähän sitäkin ,mutta ei kuulemma ole ainut syy.
        Jossakin haja-asutus alueella tämä maksu kuulemma on noussut huimasti.
        Minulla on lankapuhelin vielä ,kun lapsi asuu Kanadassa ja joskus on kätevämpi soittaa puhelimella kuin messingerillä.
        Jos on aikaa puolin ja toisin käytämme kyllä sitä.
        Itse olen vasta nyt opetellut lähettämään tekstiviestiä kun nykyään moniin paikkoihin pääsee vain tekstiviestillä. Onhan se osattava.
        Minulla ei ole aivan pienin mahdollinen puhelin jaksan kyllä kantaa tämänkin.

• suopursu33
        MUMMELI1 kirjoitti:

Juuri eilen luin kyselypalstan sanomalehdestä ,jossa kysyttiin Soneran edustajalta yritetäänkö perusmaksua (vai oliko se kuukausimaksu)nostamalla hävittää lankapuhelimet pois. Vastaus oli ,että kyllä vähän sitäkin ,mutta ei kuulemma ole ainut syy.
        Jossakin haja-asutus alueella tämä maksu kuulemma on noussut huimasti.
        Minulla on lankapuhelin vielä ,kun lapsi asuu Kanadassa ja joskus on kätevämpi soittaa puhelimella kuin messingerillä.
        Jos on aikaa puolin ja toisin käytämme kyllä sitä.
        Itse olen vasta nyt opetellut lähettämään tekstiviestiä kun nykyään moniin paikkoihin pääsee vain tekstiviestillä. Onhan se osattava.
        Minulla ei ole aivan pienin mahdollinen puhelin jaksan kyllä kantaa tämänkin.

Olen itse lopettanut lankapuhelimen kesällä
        se oli näinkin kauan maalla asuvan sisareni
        vuoksi ja hän kuoli keväällä, hänen lisäkseen minulla on kaksi ystävää jolla ei ole kännykkää,
        en usko että se meidän vanhusten tyhmyyden takia
        on hankala vaan nimenomaan kun on niin pienet
        kirjaimet ja numerot ettei kankeat kädet oikein taivu niihin, mitään muuta ei tarvitse olla kun vaan voi soittaa ja vastata ja kyllä se tekstin
        laittaminenkin saa olla eikö se tule halvemmaksikin ja voi lähettää vaikka yöllä.

• suopursu33 kirjoitti:

Olen itse lopettanut lankapuhelimen kesällä
        se oli näinkin kauan maalla asuvan sisareni
        vuoksi ja hän kuoli keväällä, hänen lisäkseen minulla on kaksi ystävää jolla ei ole kännykkää,
        en usko että se meidän vanhusten tyhmyyden takia
        on hankala vaan nimenomaan kun on niin pienet
        kirjaimet ja numerot ettei kankeat kädet oikein taivu niihin, mitään muuta ei tarvitse olla kun vaan voi soittaa ja vastata ja kyllä se tekstin
        laittaminenkin saa olla eikö se tule halvemmaksikin ja voi lähettää vaikka yöllä.

kännykkä minulla .
        Se ensimmäinen oli Nokian Banaanimalli ,oli sopiva käteen ja kaikinpuolin hyvä. Sain sen pojalta joskus 10 vuotta sitten ,kun hänen oli saatava hieno uusi malli.
        No minulla kävi tuuri . Mutta sitten siihen ei saanut enään patteria.
        Poika halusi ottaa sen ,koska se on jo antiikkia .

Seuraavaksi oli Ericksson , se oli niin pieni että taisi olla markkinoiden pienin .

Nyt minulla on Siemens A52 ,se on sellainen riisuttu malli ,ei mitään turhia hienouksia ,ja hyvin tuntuu sekin pelaavan.

Olen kahden vaiheilla ostanko sellaisen kamerakännykän ,kun minulla ei ole Dikitaali kameraa ,ja se olisi halpaa ottaa kuvia ,vaikka se infestointi onkin kallis.

Oikeastaan en tarvitse mitään ,kun järkevästi aattelen.

Kotona on puhelin jossa on nauhotukset . Ja voin sen kanssa kulkea paikasta toiseen ,ei ole johtoja.

Makuuhuoneessa on myös lankapuhelin.

• Kyllä lankaliittymät loppuvat. Suomi on laaja maa eikä koko maata kattavia lankayhteyksiä kannata ylläpitää.

Kysymys on kannattavuudesta. Lankaliittymien käyttäjien määrä pienenee voimakkaasti eikä loppujen takia kannata lankapuhelinyhteyksiä pitää yllä.

Skype kaikille niin puhelut ovat ilmaisia vaikka maailman ääriin.

• mutta vaatii tietokoneen.

Vaikka tietokone on yleistynyt, on vielä paljon ihmisiä joilla sitä ei ole, ja vaikea on tämänkin käytö oppia, kun tuo muisti pätkii.
        Kalliskin vielä on, pienellä eläkkeellä konetta ei hankita,toivoa sopii, että tekevät isompia kännyköitä vanhoja jäykkäsormisia vanhempia varten.
        Ei tuo aivan mahdotonta luulisi olevan,,

• SkillaN kirjoitti:

mutta vaatii tietokoneen.

Vaikka tietokone on yleistynyt, on vielä paljon ihmisiä joilla sitä ei ole, ja vaikea on tämänkin käytö oppia, kun tuo muisti pätkii.
        Kalliskin vielä on, pienellä eläkkeellä konetta ei hankita,toivoa sopii, että tekevät isompia kännyköitä vanhoja jäykkäsormisia vanhempia varten.
        Ei tuo aivan mahdotonta luulisi olevan,,

Asia on vain niin, että pienet "mummusarjat" tulevat kuitenkin kalleiksi.

Nokiallahan on kolmisenkymppiä maksava peruspuhelin, jota on sanottu maailman parhaaksi.
        Vain perustoiminnat ja halpa.

• Fanni

Tuttava juuri soitti ja ihmetteli, kun ei enää löytänyt luettelosta nimiämme, ei numeroita.
        Kysyi, olemmeko muuttaneet, eronneet vai kuolleet.
        Vielä kaksi vuotta sitten joku soitti ja kauppasi mahdollisuutta lisätä maksusta nimi luetteloon. Suostuin.
        Miehelläni ei, periaatteesta oikeuksien säilymisen puolesta, ole halua ryhtyä maksamaan luettelonimestä. Nimi luetteloon tulisi olla itsestäänselvyys, kun on systeemin jo maksanut.
        Mitalin eräs puoli: Tuttavapiirissä on vielä paljon sellaisia, joilla ei ole mahdollisuuksia etsiä numeroita sähköisin keinoin.

• Fanni kirjoitti:

Tuttava juuri soitti ja ihmetteli, kun ei enää löytänyt luettelosta nimiämme, ei numeroita.
        Kysyi, olemmeko muuttaneet, eronneet vai kuolleet.
        Vielä kaksi vuotta sitten joku soitti ja kauppasi mahdollisuutta lisätä maksusta nimi luetteloon. Suostuin.
        Miehelläni ei, periaatteesta oikeuksien säilymisen puolesta, ole halua ryhtyä maksamaan luettelonimestä. Nimi luetteloon tulisi olla itsestäänselvyys, kun on systeemin jo maksanut.
        Mitalin eräs puoli: Tuttavapiirissä on vielä paljon sellaisia, joilla ei ole mahdollisuuksia etsiä numeroita sähköisin keinoin.

Teillä sielä Suomessa on maksettava ,että saa nimensä puhelinluetteloon.
        Minä en ainakaan ole täällä maksanut ,ja se on ainakin kahdessa luettelossa .
        Ja olikoos se vielä niinkin, että 20v sitten tarvitsi Tampereen puhelin osuuskuntaan maksaa siittä luettelostakin .

• Fanni
        ullamirjami kirjoitti:

Teillä sielä Suomessa on maksettava ,että saa nimensä puhelinluetteloon.
        Minä en ainakaan ole täällä maksanut ,ja se on ainakin kahdessa luettelossa .
        Ja olikoos se vielä niinkin, että 20v sitten tarvitsi Tampereen puhelin osuuskuntaan maksaa siittä luettelostakin .

Lankapuhelimen poisto vie samalla sen "ilmaisen" luettelonimen, joka automaattisesti painettiin luetteloon.
        Matkapuhelimen numerosta joutuu maksamaan, jos haluaa sen luetteloon. Matkapuhelimen numeroita voi kyllä etsiä internetin kautta ENIROsta. Liian modernia ja epäoikeudenmukaista mielestäni.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8686
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4848
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4298
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3050
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      53
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2395
    Aihe