Koirien elinikä ?

.,.,..,. ...,,.,.

Elääkö joku rotu huomattavsti pidempään kuin joku toinen. Vaikuttaako ikään koiran koko, rotu jne..

Joidenkin koira kuoli vanhana ja oli kahdeksan vuotta.
Jonkun koira eli 14 vuotta jne..

10

2287

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terristi

elää joku huomattavasti pidempään kuin joku toinen. Tietysti rodun sisälläkin on vaihtelua, ovathan koiratkin yksilöitä mutta jonkinlaisia keskiarvioita on monista roduista annettu.

Tiettävästi monen alkukantaisen rodun sanotaan elävän pidempään, samoin monet terrierit. Esim. omassa rodussani kettuterriereissä 14 vuotias koira on vielä hyvin tavanomainen. Olen kuullut että myös dalmatialaisen sanotaan elävän pitkään.

Sitten taas näitä "lyhytikäisiä" lienevät nämä isoiksi luokiteltavat rodut, mm. tanskandoggi.

• näin olen

minäkin käsittänyt pääsääntöisesti.

Nimenomaan alkukantaiset elää pisimpään ja ne on terveinpiä.
        Myös sekarotuiset elää pitkään yleensä.

Eli liian pitkälle ja liian nopeasti jalostetut rodut ei taida pärjätä eliniässä.

Se koko ei minusta ihan suoraan tee lyhyt ikäiseksi.
        Joillakin roduilla se menee niin, mutta on paljon isoja koiria, jotka elää pitkästi yli 10V.
        Ihan samaan tapaan löytyy pilalle jalostettuja pikkukoiria, jotka ei elä pitkään.

• Nimetön
        näin olen kirjoitti:

minäkin käsittänyt pääsääntöisesti.

Nimenomaan alkukantaiset elää pisimpään ja ne on terveinpiä.
        Myös sekarotuiset elää pitkään yleensä.

Eli liian pitkälle ja liian nopeasti jalostetut rodut ei taida pärjätä eliniässä.

Se koko ei minusta ihan suoraan tee lyhyt ikäiseksi.
        Joillakin roduilla se menee niin, mutta on paljon isoja koiria, jotka elää pitkästi yli 10V.
        Ihan samaan tapaan löytyy pilalle jalostettuja pikkukoiria, jotka ei elä pitkään.

"Ihan samaan tapaan löytyy pilalle jalostettuja pikkukoiria, jotka ei elä pitkään."

Kuten mikä rotu esimerkiksi? :D Oma rotuni bichon havanais on varsin pitkälle jalostettu ja odotettu elinikä on se 15 v :P Että näin. Yleisesti voi sanoa, että raskasrakenteiset rodut eivät elä kauhean pitkään. Tietysti poikkeuksia löytyy.

• -lehdestä
        Nimetön kirjoitti:

"Ihan samaan tapaan löytyy pilalle jalostettuja pikkukoiria, jotka ei elä pitkään."

Kuten mikä rotu esimerkiksi? :D Oma rotuni bichon havanais on varsin pitkälle jalostettu ja odotettu elinikä on se 15 v :P Että näin. Yleisesti voi sanoa, että raskasrakenteiset rodut eivät elä kauhean pitkään. Tietysti poikkeuksia löytyy.

Sinun siteeraus, johon napsit vain yhden lauseen, jotta pääset näpäyttämään:

Oikea, jossa on yksi lause enemmän:

"Se koko ei minusta ihan suoraan tee lyhyt ikäiseksi.
        Ihan samaan tapaan löytyy pilalle jalostettuja pikkukoiria, jotka ei elä pitkään. "

Minusta noissa on eroa. Jälkimmäinen siteeraus ei yleistä samalla tavalla kuin sinun asiayhteydestä erilleen poimima lause.
        Jokainen käsittää, miten käsittää.

Tuossa tarkoitetaan ehkä pitkälle jalostetulla esim. nykyään vallalla olevaa ulkonäkökeskeistä asiaa. Näyttelykoirissa on tätä ongelmaa. Vrt. MOT-ohjelma, jos satuit näkemään.

Mm. sukusiitosaste tullut ongelmaksi kaikille roduille. Myös pienille. Sukusiitos lisää sairastuvuutta ja sitä myötä kuolleisuutta ja elinikä lyhenee. Siis myös pienillä koirilla.

Ei niitä tarvitse kovin paljoa hakea, jos haluaa vertailla pieniä ja isoja.
        Esim. mopsi(pieni koira) ei elä enempää eikä vähempää kuin vaikkapa Landseer (isokoira), keskimäärin.
        Mopsi max. 13v ja Landseer max. 15v. Tosin Landseereja menee joitakin jo aika nuorena manalaan.

Tuossa edellä sanottiin:
        "Se koko ei minusta ihan suoraan tee lyhyt ikäiseksi...."

Olen siis samaa mieltä, vaikka pääsääntöisesti pienemmät elää pidempään.

Mm. alkukantaisissa roduissa löytyy paljon isoja ja isohkoja ja ne on pitkäikäisiä tunnetusti.

• Koiransydän

Tiedän sekarotuisen keskikokoisen nartun, joka eli 20-vuotiaaksi. Ja olen tavannut mäyräkoiran omistajat (Suomessa ja ulkomailla), joilla oli kummallakin yli 19-vuotiaaksi elänyt mäyris (kk ja pk. kääpiö). Mäyräkoirat ovat pientenkin koirien joukossa suhteellisen pitkäikäisiä ja sekarotuiset elävät keskimäärin pidempään kuin puhdasrotuiset (ja ovat muutenkin terveempiä).

• wikipedia

Wikipediasta saa erirotuisista koirista tietoa myös niiden elin iän pituuden..

• eivät välttämättä

ole sen terveempiä, kuin rotukoiratkaan, niitä vaan ei tutkita niin paljon. Kahden eri rotuisen risteytys voi periä vanhempiensa sairauksia siinä missä kahden samanrotuisen jälkeläinen. totta on tietysti se, etteivät ne ainakaan ole sukua toisilleen mutta esim. lonkkavikaisen bernhandilaisen ja lonkkavikaisen saksanpaimenkoiran sekoitusjälkeläinen on hyvin todennäköisesti myös lonkkavikainen. Ja eliniän odotus varmaan kyseisten rotujen keskiarvo, noin suunnilleen.

• koettu jo
        eivät välttämättä kirjoitti:

ole sen terveempiä, kuin rotukoiratkaan, niitä vaan ei tutkita niin paljon. Kahden eri rotuisen risteytys voi periä vanhempiensa sairauksia siinä missä kahden samanrotuisen jälkeläinen. totta on tietysti se, etteivät ne ainakaan ole sukua toisilleen mutta esim. lonkkavikaisen bernhandilaisen ja lonkkavikaisen saksanpaimenkoiran sekoitusjälkeläinen on hyvin todennäköisesti myös lonkkavikainen. Ja eliniän odotus varmaan kyseisten rotujen keskiarvo, noin suunnilleen.

luullaan, että isot rodut elävät lyhyemmän elämän, on joitakin rotuja, myös pienissä!
        Itse tiedän pienen rodun, joka elää 11-13-vuotiaaksi, noin karkeasti sanottuna, mitä olen kuullut, lukenut ja itse kokenut. Jotkut mainittavasti kookkaammat taas elävät tyytyväisinä 12-16-vuotiaiksi. No, yksi kokemus on jättirodusta, joka on vielä Telluksella, ikää 17v.
        Koiran yleinen terveys, mikä alkaa jo pentuvaiheesta, ellei tule yllätyksiä, eli keuhkojen ja sydämen vahvistaminen (oikea ruokinta, liikunta jne), saattavat näkyä siinä, että taivallus onkin pitkä. Ylipaino takuulla pudottaa elinikää.
        Stressi, tuo aikamme ilmiö...tuskin on tutkittu sen mahdollista vaikutusta elinikään; olettais, että vaikuttaa.

• papillon-poika
        koettu jo kirjoitti:

luullaan, että isot rodut elävät lyhyemmän elämän, on joitakin rotuja, myös pienissä!
        Itse tiedän pienen rodun, joka elää 11-13-vuotiaaksi, noin karkeasti sanottuna, mitä olen kuullut, lukenut ja itse kokenut. Jotkut mainittavasti kookkaammat taas elävät tyytyväisinä 12-16-vuotiaiksi. No, yksi kokemus on jättirodusta, joka on vielä Telluksella, ikää 17v.
        Koiran yleinen terveys, mikä alkaa jo pentuvaiheesta, ellei tule yllätyksiä, eli keuhkojen ja sydämen vahvistaminen (oikea ruokinta, liikunta jne), saattavat näkyä siinä, että taivallus onkin pitkä. Ylipaino takuulla pudottaa elinikää.
        Stressi, tuo aikamme ilmiö...tuskin on tutkittu sen mahdollista vaikutusta elinikään; olettais, että vaikuttaa.

Tulee tammikuussa 17 vuotta. Kuulo on tosin mennyt, mutta näkö on vielä kohtuulisen hyvä, koska näkee kun viitomme sille.

Itse myös uskon koiran korkean iän johtuvan hyvästä kunnosta, kaikki vaivat hoidettu ajoissa. Virikkeitä koirallamme on aina ollut paljon, Pentuna olleessaan kisailivat silloin 6-vuotiaan veljeni kanssa; aina oli kumpikin valmis leikkiin, Säännöllinen liikunta, pitkät kävelylenkit...

Vieläkin koira otetaan mukaan ns. "kotitöihin";
        On mukana "tekemässä remonttia", katselee kun ruohoa leikataan, oli mukana perunan nostossa.. Lähtee mukaan laittamaan pyykiä narulle kuivumaan, ynnä muussa. Koira pysyy mieleltään virkeänä, kun se otetaan mukaan ihan tavallisiin ja arkisiin asioihin. Nämä asiat vaikuttavat varmasti eliniän pituuteen.

• Anonyymi

Snautserit elävät todella pitkäikäisiksi. Linkistä pääsee katsomaan koirien ikähaarukkaa roduttain.
      https:/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe