Olen lähdössä reissuun lentokoneella yksin 3 kk ikäisen vauvan kanssa ja haluaisin kuulla kokemuksia, että mitä kannattaa ottaa huomioon vauvan kanssa matkustaessa. Minua kovasti mietityttää, että miten pikkuisen korviin käy nousut ja laskut... Toinen asia mikä jännittää, on että ei ole "auttavaa kättä" eli isää mukana vaan yksin on pärjättävä.. =)
3 kk vauva lentokoneessa
7
1378
Vastaukset
- perhelomalle
Omaa kokemusta ei vielä, mutta asiaa olen selvitellyt. Itse olemme lähdössä tammikuussa perheen kanssa matkaan, lapsemme silloin noin 1 kk ja 1,5 vuotiaat. Monet sanovat, että nieleminen auttaa vauvaa, eli tissi, tutti tai tuttipullo suuhun. Korviin sattuminen riippuu myös paljon lapsesta, toisille lentäminen ei aihauta mitään. Tutut ovat kertoneet, että lentoemot ainakin Finnairilla auttavat mielellään lapsien kanssa matkustavia, eli rohkeasti vaan sieltä apua kysymään.
- Kukan äiti
Ollaan lennenty työn kanssa Lontoossa muutaman kerran ja Italiassa, joten ohessa muutama vinkki:
Lennoille kannattaa varata Yliopiston Apteekin valmistamia korvanpuudutustippoja,
vettä pulloon, vaihtovaatteet äidille ja lapselle, sekä reilusti vaippoja.
Pieni huopa torkkuja varten. Pue vauva kerroksittain, ja muista villasukat :-)
Tuolta lisää infoa
http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/fi/info_and_services/travel_preparation?l=en&nodeid=1770696#ancN65617
Kannattaa kysyä, onko lennolla mahdollista saada lentoyhtiön vauvan koppaa (pitkillä lennoilla)
tai saisitko ottaa turvakaukaloa koneeseen.
Niissä pienen on mukavampi matkustaa.
Mukavaa matkaa :-)- Kukan äiti
Siis lennetty tytön kanssa...
Näppis on vähän hedelmäsoseessa ;-)
- YOY
Lensimme kesällä tuolloin 3-kuukautisen tyttäremme kanssa. Annoin ennen lentoa vauvojen nuhatippoja (esim. Nasolin), jotta röörit pysyisivät auki, eikä syntyisi painetta välikorvaan. Imetin nousun ja laskun ajan, eikä ongelmia korvien kanssa tullut. Jos vauvalla olisi ollut flunssa, niin en olisi lähtenyt lentämään, koska välikorvantulehdus tulee mulle itsellekin tukkoisella nenällä viimeistään koneen laskuvaiheessa.
Lentoemännät tuovat ennen lähtöä vauvan turvavyön, joka kiinnitetään omaan turvavyöhösi. Vauvan on oltava pitkällään kytkettynä nousun ja laskun aikana. Muun ajan vauvaa voi vaikka kanniskella koneen käytävillä, jos on rauhaton. Meillä viihdyttämiseen riitti helistin ja kattoon kiinnitetty mobile. Pikkuinen nukkui lentokoneen hurinassa lähes koko matkan ajan.
Koneessa on viileää ja vetoista, joten vauva kannattaa pukea suhteellisen lämpimästi myssyä myöten ja ottaa mukaan huopa. Myös äidin kannattaa pukeutua lämpimästi, koska tissit paljaana tulee äkkiä kylmä!
Hyvin se menee, hyvää matkaa!- YOY
Unohdin sanoa, että jos kone ei ole viimeistä paikkaa myöten täynnä, niin kannattaa lähtöselvityksessä pyytää tai viimeistään koneen sisällä vaihtaa penkkiriville, jossa ei ole muita matkustajia. Näin vauvan jalat eivät ole kanssamatkustajien sylissä ja tilaa löytyy äidin ruokatarjottimellekin.
- paljon matkustellut
Itse olen reissannut vauvan kanssa useasti, ja hyvin on mennyt. Meillä ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa korvien kanssa missään vaiheessa, olen kyllä usein imettänyt nousuissa ja laskuissa jos vauva on ollut hereillä.
Kantoliina on ollut itselle ihan ehdoton juttu lentokentillä liikkumiseen ja lentokoneessakin vauva on nukkunut siinä, se on käynyt myös suojana imettäessä ja peittona tarvittaessa. Kantoliinan avulla kädet ovat riittäneet hyvin. Meillä ei rattaita ole koskaan reissuissa ollut edes mukana. Jos otat rattaat, kysele lähtöselvityksessä miten niiden kanssa toimitaan. Joskus ne pitää tsekata heti sisään, joskus ne voi viedä lähtöportille asti (missä ne siirretään suoraan ruumaan). Helsinki-vantaalta saa rattaita varten hyvän paksun muovipussin, säilytä se paluumatkaa varten sillä muualta sellaisia ei saa!
Vapaata paikkaa kannattaa tosiaan myös kysellä, yksin vauvan kanssa matkustavana voit sellaisen saada jos koneessa vain on tilaa. Meillä on joskus ollut kaukalo mukana (vuokra-autoa varten) ja vauva on saanut olla myös siinä lennon aikana kun vapaa paikka on löytynyt.
Oman syömisen kanssa voi olla vähän niin ja näin jos joudut olemaan vauva sylissä koko ajan eikä vauva nuku. Mutta lentoemänniltä voi kysellä onnistuisiko joku osa ruuasta yhdellä kädellä tai voidaanko muuten vähän soveltaa :)
Mitäs muuta... imetyspaita päälle (jos imetät), lämmintä vaatetta varalle molemmille, vaippoja, puklurättiä, lelua ym. tarvittavaa käsimatkatavaraan joka saa mielellään olla reppu niin että kädet jäävät vapaaksi. Jos tarvitset korviketta mukaan, niin se pitää olla ehjissä purkeissa ja nostaa turvatarkastuksessa hihnalle erikseen. Pakkaa siis päällimmäiseksi. - vastauksista! =)
Tulin selkeästi luotettavammalle mielelle kun luin kokemuksenne/ohjeenne - varmasti ihan hyvin sujuu ja onneksi ei ole kovin pitkä lento!
Kiitos paljon!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä1012130Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2961924Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3441751Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1031663Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.2071607- 321321
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941123Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤671089- 511057
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii241052