Olen kesätelakalla oleva puutöitten ja entis ope ja olisi mukavaa jos joku kysyisi jotain pikku neuvoa korjaukseen tai pintakäsittelyyn. Saisin verrytellä taitojani.Huom haluan pitää oikeuden käyttää mahdollisia kys ja vast omilla kotisivuillani.Huom en pysty vastaamaan 31.5-6.6 välillä.
Huonekalujen entisöinti
16
1647
Vastaukset
- repesorsa
täytynee ottaa vähän kantaa että tulisi keskustelua.
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että kotonasi saattaa olla kaikki pinnat (puisetkin) päällystety muovilla. Parketin päällä saattaa olla katalyyttilakka tai vesiohenteinen lakka (muovihartseja).Keittiön puinen pöytä..yleensä samat aineet tehdastekoisessa katalyyttilakka (josta lisäksi haihtuu useita kuukausia formaldehydiä kuten katalyyttimaaleistakin).
Keittiökaappien rungot melamiini(muovi) pinnoitettua lastulevyä.Ovet mdf :ää joka on kyllä 97% puuta mutta useinmiten maalattu katalyyttimaalilla (muovi formaldehydi).
Työtasot lastulevyä jossa pinnoitteena korkeapainelaminaatti (muovi).Sinät ja katto maalattu alkydimaalilla(muovihartsi).
Olisihan miellä Suomessa puuta ja pinnat voi käsitellä paremmin kauniimmin ja ekologisemmin.
Esim pellavaöljyvernissalla ,vahalla ,temperamaalilla ja öljymaalilla. Mutta se vaatii vaivannäköä koska tavallisessa maali ja rautakaupassa yleensä suositellaan edellä olleita.Myyjäthän pitävät yleensä sitä parhaana mitä heillä on eniten myytävänä.
t muoviin kyllästynyt- restauroija
puhut.Muovi ei rakennusmateriaaliksi sovi. Korkeintaan saunaan sankoksi jos sinnekään. Mitä ns. perinnemaaleihin tulee, niin kaupasta harvoin saa kunnollista ns. perinne maalia. Teollisesti valmistetut tuoutteet sisältää usein erittäin arveluttavia aineosia. Useimmin juuri erilaisia muoviyhdisteitä.Usein kuluttaja harhauteaan yhdellä ainoalla taikasanalla. Tuote sisältää pellavaöljyä. Sekö muka takaa, että kyseessä on ekologinen ja perinteinen ratkaisu? no joo. Itse olen huomannut parhaaksi tehdä maalit itse. Niiltä osin kuin se vain on mahdollista. Täysin myrkyttömiä maaleja ei tahdo oikein ollakkaan, mutta minimoida myrkyt voi ainakin.Tietysti tämä ei mikään uskonto saa olla, vaan olen sitä mieltä että oikea maali oikeaan paikkaan.
- repesorsa
restauroija kirjoitti:
puhut.Muovi ei rakennusmateriaaliksi sovi. Korkeintaan saunaan sankoksi jos sinnekään. Mitä ns. perinnemaaleihin tulee, niin kaupasta harvoin saa kunnollista ns. perinne maalia. Teollisesti valmistetut tuoutteet sisältää usein erittäin arveluttavia aineosia. Useimmin juuri erilaisia muoviyhdisteitä.Usein kuluttaja harhauteaan yhdellä ainoalla taikasanalla. Tuote sisältää pellavaöljyä. Sekö muka takaa, että kyseessä on ekologinen ja perinteinen ratkaisu? no joo. Itse olen huomannut parhaaksi tehdä maalit itse. Niiltä osin kuin se vain on mahdollista. Täysin myrkyttömiä maaleja ei tahdo oikein ollakkaan, mutta minimoida myrkyt voi ainakin.Tietysti tämä ei mikään uskonto saa olla, vaan olen sitä mieltä että oikea maali oikeaan paikkaan.
on aika tyhmää että jos maalipurkissa lukee että öljymaali ,niin se onkin alkydimodifoitu öljymaali johon on sotkettu alkydihartsia jaka kylläkin tekee kuivumisen nopeaksi mutta hukkaa öljymaalin tärkeimmän ominaisuusen nimittäin sen että se tunkeutuu puuhun sisällä ja pysyy siinä kuin tauti.Vanha muovimaalin tunnistaakin seinässä siitä että se lähtee repeilemällä irti (räjähtäneen näköinen) kun taas öljymaali pinta on kauniin kulunut ja himmeä mutta irti se ei lähde muuta kuin maalattaessa märkään puuhun.
Kyllä kaupastakin saa jotain merkkejä kunnon öljymaalia esim. Uula (ei tosin joka kaupasta) ja Tikkurilallakin on yksi perinnemaali (toisin kuin mainos väittää)ei suinkaan Teho (joka on alkydisotkumaali) vaan Lin perinne pellavaöljymaali. Pitäsin Uulan maaleja parhaina laadukkaitten raakaineitten ansiosta.
Itse tehdenkin saa, jasilloin tietää mitä maali sisältää. - restauroija
repesorsa kirjoitti:
on aika tyhmää että jos maalipurkissa lukee että öljymaali ,niin se onkin alkydimodifoitu öljymaali johon on sotkettu alkydihartsia jaka kylläkin tekee kuivumisen nopeaksi mutta hukkaa öljymaalin tärkeimmän ominaisuusen nimittäin sen että se tunkeutuu puuhun sisällä ja pysyy siinä kuin tauti.Vanha muovimaalin tunnistaakin seinässä siitä että se lähtee repeilemällä irti (räjähtäneen näköinen) kun taas öljymaali pinta on kauniin kulunut ja himmeä mutta irti se ei lähde muuta kuin maalattaessa märkään puuhun.
Kyllä kaupastakin saa jotain merkkejä kunnon öljymaalia esim. Uula (ei tosin joka kaupasta) ja Tikkurilallakin on yksi perinnemaali (toisin kuin mainos väittää)ei suinkaan Teho (joka on alkydisotkumaali) vaan Lin perinne pellavaöljymaali. Pitäsin Uulan maaleja parhaina laadukkaitten raakaineitten ansiosta.
Itse tehdenkin saa, jasilloin tietää mitä maali sisältää.olen myös muutaman talon Uulalla maalannut. Ei mistään pahimmasta päästä. En muista mikä firma tekee loistavaa petroliöljymaalia Kalevi Järvisen reseptin mukaan, mutta siinä on myös hyvä maali.
Itsetehtynä maalit tulevat muuten vielä taloudellisesti huomattavasti halvemmaksi, kuin kaupasta ostamalla. - repesorsa
restauroija kirjoitti:
olen myös muutaman talon Uulalla maalannut. Ei mistään pahimmasta päästä. En muista mikä firma tekee loistavaa petroliöljymaalia Kalevi Järvisen reseptin mukaan, mutta siinä on myös hyvä maali.
Itsetehtynä maalit tulevat muuten vielä taloudellisesti huomattavasti halvemmaksi, kuin kaupasta ostamalla.Se oli joku Ylöjärveläinen pikku firma en muista nimeä.
Mutta Uulallakin on nukyään petroliöljymaali.
Siinä on ainakin semmoinen hyvä ominaisuus että pinta jää heti himmeäksi (kauniimpi), öljymaalillahan se kestää (himmeneminen) muutaman vuoden.
Perinteisessä öljymaalissa on kuitenkin maalarille yksi suuri etu, se ei sisällä ohenteita. Maaliahan tahtoo väkisin valua maalatessa esim käsiin
ja tärpätti imeytyy nopeasti ihon läpi.
- hmm?
onko petroliöljymaali luonnontuote ja rinnastettavissa pellavaöljymaaliin , kaseiinimaaliin,liimamaaliin?
- restaurija
lähinnä hyväksi havaituista perinnemaaleista. Joihin petrooliöljy maali voidaan lukea.käytetäänhän pellavaöljymaalinkin ohentamiseen tärppää...Liimamaalitkin usein tehdään nykyään erilaisista tapetti liistereistä. Harva sotkee niihin enää esim. eläinliimaa.
Vernissoista vielä sen verran, että harvoin saa enää kunnon vernissaa. Väriltään ja hajultaan ovat usein varsin epäilyttäviä. - hmm?
restaurija kirjoitti:
lähinnä hyväksi havaituista perinnemaaleista. Joihin petrooliöljy maali voidaan lukea.käytetäänhän pellavaöljymaalinkin ohentamiseen tärppää...Liimamaalitkin usein tehdään nykyään erilaisista tapetti liistereistä. Harva sotkee niihin enää esim. eläinliimaa.
Vernissoista vielä sen verran, että harvoin saa enää kunnon vernissaa. Väriltään ja hajultaan ovat usein varsin epäilyttäviä.pineenitärppää kuitenkin ei lakkabensiiniä. ja pellavaöljymaali ei tarvitse ohennusta ja jos tarvii sitä voi ohentaa pellavaöljyllä. tosin ranneohennus on se taikasana.
oikea liimamaali tehdään eläinliimasta, tosin olen tehnyt myös selluloosaliisteristä myös.
missään tapauksessa en lue petrolimaalia perinnemaaliksi. enkä jäteöljymaalia. enkä käyttäisi niitä missään. - restauroija
hmm? kirjoitti:
pineenitärppää kuitenkin ei lakkabensiiniä. ja pellavaöljymaali ei tarvitse ohennusta ja jos tarvii sitä voi ohentaa pellavaöljyllä. tosin ranneohennus on se taikasana.
oikea liimamaali tehdään eläinliimasta, tosin olen tehnyt myös selluloosaliisteristä myös.
missään tapauksessa en lue petrolimaalia perinnemaaliksi. enkä jäteöljymaalia. enkä käyttäisi niitä missään.ei ohenneta. Se on sideaine ei siis ohenna.
- hmm?
restauroija kirjoitti:
ei ohenneta. Se on sideaine ei siis ohenna.
siitä huolimatta käytetään "ohenteena".mutta, kuten kirjoitin, ei tarvitse kuin ranneohenteen. riittävän ohut kerros kerrallaan hyvin hiertäen.
- Hugo
Moi
Onko sulla tiedossa, mistä löytyis hyvä/hyviä yöpöydän piirustuksia?- repesorsa
Minä katsoisin kirjastosta Kotiteollisuuden keskusliiton piirustuksia (perinteisiä).Tai jonkun huonekaluliikkeen kuvaluetteloa. (omaan käyttöön luvallista)
niistä saa ainakin hyvää viitettä mitoista joita voi sitten säveltää omaa silmää miellyttäväksi.
- Keittiökaapin ovet
Kysymyksessä kokopyökkiset keittiökaapin ovet 90-luvulta.Peilien reunoissa ja kulmissa lakka kulunut puhki hankauksesta.Millä lakalla voisi lakata päälle ? Onko parempaa konstia palauttaa/säilyttää alkuperäinen puun väri ?
- rane 2
miten saisi muoviset kellastuneet komeron sulkijat valkoisiksi,mikä maali tai puhdistusaine olisi hyvä?
- hlool
Miten saisin vanhasta matka-arkusta kuvottavan hajun pois?
- Entisöijät
Tule elokuussa Viron Saarenmaalle huonekalujen entisöinti- ja verhoilukurssille, lue lisää: http://www.kskoolitus.com/verhoilu2.html
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760