Osa-aikainen vuokratyö ja lomakorvaus

Tietämätön_

Voiko vuokrafirma jättää lomakorvaukset maksamatta osa-aikaisilta tuntityöntekijöiltä vetoamalla johonkin laissa tai työsopimuksessa olevaan porsaanreikään? Tein kesällä kuukauden ja kolme viikkoa yhtä mittaan töitä samassa asiakasyrityksessä rakennuksilla, mutta vuokrafirma kieltäytyy maksamasta lomakorvauksia työsopimuksesa lukevaan osa-aikaisuuteen vedoten. Joku väitti, että lomakorvausten maksaminen on kirjattu työehtosopimukseen ja ne pitää aina maksaa, jos työntekijä tekee määrätyn määrän työpäiviä kuukaudessa. Jos olen oikeassa, niin voiko lomarahoja hakea palkkaturvasta jälkikäteen vai onko oikeusprosessi ainoa keino saada lomarahat?

4

726

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jättää

Vuokrausfirma voi jättää tosiaan lomakorvaukset maksamatta, jos työehtosopimuksessa on semmoinen mahdollisuus annettu. Tämän tarkemmin asiaa ei juurikaan voi arvioida, ennenkuin sovellettava TES on selvillä. Sen työehtosopimuksen nimi pitäisi löytyä siitä työsopimuksesta tai muutoin on kysyttävä työnantajalta (vuokrausfirmalta), jos et itse satu sitä tietämään.

On sekin mahdollista, että vuokrausfirmaan ei sovelleta lainkaan työehtosopimusta, jolloin pätee sen asiakasyrityksen tes.

Ja jos mikään tes ei olisi tullut sovellettavaksi, niin silloin lomarahat on maksettava vuosilomalain mukaisesti. Tämä tilanne on kohdallasi se kaikkein epätodennäköisin vaihtoehto, koska rakennusalalla on yleissitova tes.

• omistajan

mukaan yleisessä työehtosopimuksessa lukee, että lomakorvakset on maksettava ainakin hänelle suoraan rakennusyritykseen tuleville työntekijöille, mutta ei ollut varma miten sitä sovelletaan vuokrafirman tapauksessa ja neuvoi kysymään asiaa jostakin oikeusneuvontapalvelusta. Itse työsopimuksessa vuokrafirman kanssa ei lue mitään muuta kuin että palkkaus saattaa vaihdella eri asiakasyrityksissä ja se voidaan sopia myös suullisesti. Lomakorvauksista ei mainita mitään.

• jättää
        omistajan kirjoitti:

mukaan yleisessä työehtosopimuksessa lukee, että lomakorvakset on maksettava ainakin hänelle suoraan rakennusyritykseen tuleville työntekijöille, mutta ei ollut varma miten sitä sovelletaan vuokrafirman tapauksessa ja neuvoi kysymään asiaa jostakin oikeusneuvontapalvelusta. Itse työsopimuksessa vuokrafirman kanssa ei lue mitään muuta kuin että palkkaus saattaa vaihdella eri asiakasyrityksissä ja se voidaan sopia myös suullisesti. Lomakorvauksista ei mainita mitään.

Kyllä, arvatenkin rakennusalalla nämä asiat ovat hoidettu. Mutta sinun tapauksessasi työnantajasi on se vuokrausfirma, jolloin työehtosopimus määräytyy ensisijaisesti sen vuokrausfirman toimialan tai järjestäytymisen perusteella. Ja vasta siinä tapauksessa, että sen paremmin yleissitovaa kuin normaalisitovaakaan tesssiä ei sen vuokrausyrityksen tai yrityksen toimialan kohdalla ole, aletaan työehtosopimusta etsiä vastaavalla tavalla sieltä asiakasyrityksen puolelta.

Työnantajan velvollisuuksiin kuuluu tietää se sovellettava tes, joten toki sitä voi kysyä ja itse asiassa siihen taitaa sinulla olla velvollisuuskin, ennenkuin voit lähteä peräämään palkkasaataviasi muuta kautta. Kannattaa siis ensin olla yhteydessä työnantajaan siitä sovellettavasta tessistä. Jos työnantajan vastaus on, ettei mikään tes sovellu, niin siinä tapauksessa tulee tiedustella, miksi lomakorvauksia ei ole maksettu vuosilomalain mukaan.

• persaahel

Lomakorvaus pitää kyllä maksaa vähintään vuosilomalain mukaan. Tyossa tapauksessa todennäköisesti työehtosopimuksen mukaan.
      Vuosilomalaki tuolla: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050162

Eipä uskoisi että yrittävät tuolla tavalla vedättää. Jos minun kohdalle sattuisi tuollainen vedätysyriyys niin pitäisin kyllä huolta että kyseisen vuokrafirman nimi tulisi tietoon.

Ilmeisesti et kuulu liittoon joten yhteys työsuojelupiiriin välittömästi. Työsuojelupiirit löytyvät tuolta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5781
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      56
      3098
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      183
      2665
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      11
      2392
    5. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      27
      2103
    6. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2099
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1796
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      14
      1409
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      147
      1344
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      262
      1175
    Aihe