Itsetyydytys 5-vuotiaalla?

tähh

Missä iässä lapset "normaalisti" alkaa tyydyttää itseään? Jos tuon ikäinen tyttö lähes päivittäin(!) käyttäytyy noin, jopa seurassa ollessaan, niin voiko taustalla olla seksuaalista hyväksikäyttöä?

9

4923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sentään

      jos olisi, vanhemmat olisivat kieltäneet julkisesti sillai käyttäytymisen.

      Lienee hormoonit vain sekaisin?

    • sää vai mää

      Sisko oli kerran hoitamassa yhtä kehitysvammaista poikaa ja avusti häntä koulussa. Siellä luokassa oli kehitysvammainen pikku tyttö joka tyydytti itseään koko ajan ja piti katsoa että se ei tee sitä Epäilen kehityshäiriötä

      • ei kyllä

        ole mitään kehityshäiriötä, jos on muuten ihan ok!


    • epäilin kaikenlaista

      kun meidän tyttö teki sitä jo ehkä neljävuotiaana ja siitä eteenpäin. Ei tosin ihan vieraassa seurassa. Nyt tyttö on 7 ja on kai unohtanut koko jutun. Mun oli tosi vaikea löytää mitään apua esim.netistä ja mielessä velloivat kaikenlaiset asiat seksuaalisesta hyväksikäytöstä jne. Kai se on ihan normaalia. Lapsesta tuntuu ehkä kivalta, mutta siinä ei ole hänelle mitään seksuaalista. Ajattelin, voisiko johtua esim. tylsyydestä, että ei ole mitään tekemistä tai siitä, että vanhemmat eivät tarpeeksi huomioi tai vietä aikaa hänen kanssaan tms. Yritin ottaa enemmän syliin ja huomioida, en tiedä olisiko näillä ollut merkitystä sen vähenemiseen.

    • eräs vaan

      Lapsen itsetyydytystä kutsutaann unnuttamiseksi.
      Lapsi koskettelee itseään tutustuakseen omaan kehoonsa. Usein lapsi huomaa että sukuelinten kosketteleminen tuntuu hyvältä ja rauhoittavalta. Tästä syntyy yksi leikki muiden joukkoon. Varsinaisia orgmeja lapsi ei toiminnastaan saa, eikä miellä toimintaansa seksuaaliseksi.

      Unnuttavalle lapselle voi kertoa, että itsensä kosketeelu on täysin luvallista ja hyväksyttävä tapa, mutta niinkuin tietyt muutkin jutut (esim. vessassa käynti) sitä tehdään silloin kuin ollaan yksin. Sopiva paikka on esim. oma sänky, silloin kuin kavereita ei ole käymässä.

      Unnuttamisella ja lapsen seksuaalisella hyväksikäytöllä ei ole havaittu yhteyttä. Lähes kaikki lapset unnuttavat jossakin ikävaiheessa. Toiset näkyvämmin ja enemmän, toiset enimmäkseen yksin ollessa ja vain harvoin.

    • äis-kä

      Kyseessä on tietääkseni ohimenevä kehitykseen aika usein kuuluva ilmiö, samoin kuin esim. lääkärileikit tms. samanikäisenä.

      Itse kun olen ollut aikoinaan päiväkodissa töissä 4-5 -vuotiaitten ryhmässä, niin melkein järjestäin joka kerta on ryhmässä ollut vähintään yksi ihan "julkisesti" "itsetyydyttäjä". Yleensä nämä tilanteet oli päivälepotilanteessa ja muissa päivän toimintatilanteissa ei ko. lapsilla mitään "itsensä koskettelua" ollut.

      Sanoisin, että normaali kehitykseen kuuluva ilmiö, josta ei kannata olla huolissaan.

    • sehän..

      on yksi yleisempiä hyväksikäytön merkkejä. Lapsen liiallinen kiinnostus seksuaalisuuteen, jatkuva itsensä koskettelu jne. Joka päivä tapahtuva on kyllä jo paljon.

      Tietysti lapsilel pitäisi muistaa neuvoa, että nuo asiat tehdään omassa huoneessa, yksin ollessaan.

      Puhu neuvolassa. Lue Mll netti sivuilta.

    • äityliiiii

      Oma poikani, joka nyt on 5-vuotias alkoi tyydyttämään jo 3-vuotiaana.
      Tyydyttäminen on päivittäistä.
      Poikani menee aina omaan huoneeseensa ja laittaa oven kiinni.
      En tiedä onko normaalia, mutta kai sitä itseensä saa tutustua.

    • rt321

      Olen 14vuotias tyttö olen unnuttanut kohta jo 12vuotta, joka päivä melkein.
      vaurioittaakose jotenkin sisäisiä sukupuolielimiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe