Hei, Kirjoittelin netissä aika pitkään kivan miehen kanssa. Hän asui aika kaukana, mutta päätin lomalla muiden reissujen yhteydessä käväistä katsomassa häntä. Tapasin henkisesti ihastuttavan miehen, meillä synkkasi aika pian. Vietimmekin sitten koko viikonlopun yhdessä. Hänellä oli kuitenkin aika vaikea sairaus, dystonia. Hänen kaulansa oli aamulla herätessä pystyssä ja kaula näytti suoralta, iltapäivään mennessa kaula yhä selvemmin kääntyi oikealle ja pää kallistui. Eipä ollut kiva näky. Sairaudestaan huolimatta hän teki tehtaassa fyysisesti raskasta 3-vuorovaihetyötä. Oli tehnyt jo 22 vuotta, yövuoroja tosin vasta 3-4 viimeistä vuotta. Hoitona hän sai ainoastaan botuliinipistoksen 3 kuukauden välein. Hän joutuu syömään suuria määriä särkylääkkeitä. Hieroin hänen selkäänsä ja niskaansa kylmägeeliä, josta oli jonkin verran apua. Hän oli työn alkuvaiheessa kärsinyt pahoista päänsärkykohtauksista työpäivän jälkeen, mutta meni vasta vuosia kärsittyään työterveyslääkärille. Aluksi häntä hoidettiin pitkään vain särkypotilaana, mutta lopulta lääkäri määräsi niska-hartia-alueen hierontaa. Hieroja huomasi niskassa olevan jotain vialla ja ilmoitti työterveyslääkärille ja dystonia havaittin ja botuliinipistokset aloitettiin. Muuta hoitoa ei ole. Hieroja sanoi miehen itsensä päästäneen tilanteen liian pitkälle ja taudin syntyneen siitä. Voisiko tämä olla totta? Haluaisin tavata miestä edelleenkin, mutta onko hänen tilanteensa toivoton. Onko kellään tietoa taudista tai kokemusta siitä. Lakkaavatko botuliinipistokset lopulta vaikuttamasta tai myrkyttyykö hänen elimistonsä niistä. Olisin kiitollinen vastauksista.
Mikä on prognoosi dystonialle?
4
707
Vastaukset
- lakkaa
vaikuttamasta eikä elimistö myrkyty. Ja onhan sekin mahdollisuus, että itse tulet sokeaksi, niin ei tarvitse nähdä kaveriasi.
- Syysperhonen
Ei, mutta olen todella onneton uuden ystäväni puolesta. Hän asuu Pohjois-Suomessa maalaiskylässä vanhojen vanhempiensa kanssa. Vanhemmilla ei ole autoa eikä lähin kauppa on 14 kilometrin päässä, joten hekin ovat pojastaan riippuvaisia. Minusta on uskomatonta, että mies, jolla on noin paha dystonia, että hänen vartalonsa on pahasti kiertynyt vasempaan suuntaan ja pää on joskus miltei kiinni olkapäässä, joutuu tekemään tehtaalla välillä ulkonakin kolmivuorotyötä liukuhihnan tahtiin. Onnettomuusriski lienee suuri.
Nyt, kun olemme tutustuneet toisiimme, hän soitaakin minulle melkein joka päivä. Hän ei ole kuulema koskaan voinut keskustella kenenkään kanssa sairaudestaan. Kotona ei ole tietokonettakaan, vaan työpaikalla on joskus vähäinen mahdollisuus käyttää nettiä. Ainoana hoitona hänen dystoniaansa on 3 kuukauden välein annettavat botox-piikit, jotka auttavat vain vähän. Hoitoja antava neurologi on ilkeä, ärtynyt mies, jolle ei uskalla valittaa vaivojaan. Hän ei koskaan edes kysy, miten mies pärjää työssään, vaan antaa nopeasti piikit ja häipyy tiehensä. Mies pelkää kovasti irtisanomista, joita tehtaalla on aika ajoin, joten hän ei kovistakaan kivuista huolimatta uskalla olla pois työstä. Särkylääkkeitä menee päivittäin paljon. Ajelimme jonkin verran hänen autollaan. Hän ei pystynyt ajamaan pitkiä matkoja kipujen vuoksi, ajaminen ei muutenkaan näyttänyt kovin turvalliselta. Uskon, että piakkoin häneltä otetaan pois ajokortti tai ainakin pitäisi. Hänen kohtalonsa tuntuu minusta hyvin ikävältä. Sairautensa vuoksi ihmiset ovat hyljänneet hänet, hän elää hyvin eristäytynyttä elämää. Pian vanhemmat kuolevat, sen jälkeen hän on yksin. Tuntuu vaan ikävältä, että hänenkin paikkakunnallaan on paljon nuoria terveitä ihmisiä työttömänä ja hänen täytyy invalidina tehdä noin raskasta työtä ja vielä kolmessa vuorossa. Työvuoron aikana ei ole mahdollista puhua kenenkään kanssa ja vuorossa on kaksi 15 minuutin kahvitaukoa ja 20 minuutin ruokatauko. Vessassakäynnut on hoidettava taukojen aikana. Luonteeltaan hän on hyvin henkistynyt, kuten paljon kärsineet ihmiset usein ovat. En tiedä, voimmeko tavata toista kertaa. tioivoisin kuitenkin, että hänen elämänsä helpottuisi. Oliskohan jokin instanssi, jossa hänen asiaansa voitaisiin käsitellä. Hän itse haluaisi päästä eläkkeelle. Silloin hän voisi päästä muuttamaan Etelä-Suomeen, jossa hänen sairauttaan voitaisiin ehkä hoitaa tehokkaammin.- Kesäperhotar
onnea kun olet löytänyt henkisen ystävän .Nyt kun hänelle olet ystävä niin lenkkeilyä ja liikuntaa voit suositella kaikessa muodossa niin kivutkin lievittyy.Botox hyvä jos auttaa kireisiin lihaksiin.RAKKAUTTA ja stressitöntä elämää.Maininta lääkärille eläkkeelle pääsystä niin asiat lähtee rullaamaan...yksi stressi vähemmän kun ei työ paineita .Kroppakin oikiaa kun aikaa itseään hoitaa.Tsemppiä teille
- Botuliini
Itselläni ollut jo 10 v. sama tauti. Eli pää kääntyy vasemmalle. Ja hoitona botuliini pistokset myös kolmen kuukauden välein. Olen saanut niistä todella hyvän avun, joskin joskus hoitojen välillä on ollut huonompia aikoja.
Minulle neurologini selitti, että tämä johtuu jostain aivojen kohdasta jossa ei tieto kulje niinkuin pitäisi. Vähän samalaista kuin parkinsonin taudissa.
Ikävää että lääkäri on sellainen kun on. Olisi ensiarvoisen tärkeää että lääkäripotilassuhde olisi kunnossa tällaisen vaikean ja parantumattoman sairauden hoidossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481558Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 261099
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789