Päiväuni

Mikäpä ettei

Haave: purjeveneen hienosti lipuva runko, jossa sisällä seisomakorkeus, pari nukkumahyttiä, kajuutta, vessa, pentteri, kone hiljaisena lattian alla, vakaa, matala, paljon helposti kuljettavaa kansitilaa, ja kaikkea muuta hyvää, jota purjeveneissä on, kaikki tämä ilman purjeita - siis moottorivene purjeveneen parhailla ominaisuuksilla. Minulla on uusi volvopenta 40 hp, siis pelkkä moottori ja pyydänkin teitä joko tyrmäämään haaveeni, tai kannustamaan rungon etsinnässä.

21

2004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valumies

      Ratkaisusi on Nauticat! Siltalan aikaisista Nauticateista 5% purjetii, 20% liikkuu purjeet pakattuna puomille, 25% purjeet poisotettuina puomiltakin, 25% ilman puomia ja loput ilman takilaa. Kaikki käyttäjät ovat kuitenkin tyytyväisiä veneisiinsä!

      • Anonyymi

        Kuulun noihin kahteen ensimmäiseen kategoriaan (5% ja 20%) ja olen todella tyytyväinen veneeseeni, Nauticat 33 vm -89.
        Loistavat asuintilat. Käyttätyy rauhallisesti pitkän kölin ja painon ansiosta. Umpilasikuitua koko runko eikä mitään sandwichiä. Kaikki huoltokohteet hyvin esillä.
        Olen omistanut veneen 6 vuotta ja yhä huomaan kuinka eri ratkaisut ovat mietittyjä turvallisuus edellä!


    • samaa miettinyt

      Kun olen ajanut konevenneelläni ison koneella ajavan purkkarin vieressä olen huomioinut seuraavaa:
      -purkkarista ei tule keulakuohuja eikä juuri peräaaltojakaan
      - se kulkee samaa nopeutta puolet pienemmällä teholla
      Miksi siis niiden runko kulkee kuin norppa vedessä, taloudellisesti ja sulavasti. Purkkarista kun kaatais maston, madaltais köliä ja rakentais katetun ohjaamon nii olispa taloudellinen, mukava ja tilava matkavene.
      Nauticatit ovat kaukaloita purkkarin runkoon verrattuina eivätkä ne kulje purjeilla eikä koneella. Hienoja silti ovat.

      • Mikäpä ettei

        Juuri näin. Itselläni on myös pellinkiläinen, jok on aika sulava uimari, mutta siitä tulee kyntävä muuli kun mennään huippurunkonopeuksille. Tuota sulava leijuntaa ilman peräaaltoa kaipaan moottoriveneeseeni.


      • Purkkari74
        Mikäpä ettei kirjoitti:

        Juuri näin. Itselläni on myös pellinkiläinen, jok on aika sulava uimari, mutta siitä tulee kyntävä muuli kun mennään huippurunkonopeuksille. Tuota sulava leijuntaa ilman peräaaltoa kaipaan moottoriveneeseeni.

        Taikasana on nopeus. Useimmiten purjevene ei saavuta moottorilla ajettaessa sitä nopeutta, jota moottoriveneilijät kutsuvat runkonopeudeksi, vaan jäävät sille nopeusalueelle, jolla aaltoa ei muodostu.

        Toki runkokin on suunniteltu siten, että sen kulkuvastus on mahdollisimman pieni, mutta katsokaapa joskus koneella ajavaa 2000-luvun keskieurooppalaista purjevenettä, jossa koneteho riittää miehekkääseen aallonmuodostukseen! Kyllä purjeveneelläkin saa aaltoa aikaiseksi.

        Omalla 30-jalkaisellani ajan viittä solmua, jolloin syntyvä peräaalto on noin 5cm korkea. Purjehtiessani vene kulkee helposti 7,5kn, jolloin syntyy jo massiivinen peräaalto. Veneeni runkonopeukdeksi arvioisin 6,5 solmua.


      • Mikäpä ettei
        Purkkari74 kirjoitti:

        Taikasana on nopeus. Useimmiten purjevene ei saavuta moottorilla ajettaessa sitä nopeutta, jota moottoriveneilijät kutsuvat runkonopeudeksi, vaan jäävät sille nopeusalueelle, jolla aaltoa ei muodostu.

        Toki runkokin on suunniteltu siten, että sen kulkuvastus on mahdollisimman pieni, mutta katsokaapa joskus koneella ajavaa 2000-luvun keskieurooppalaista purjevenettä, jossa koneteho riittää miehekkääseen aallonmuodostukseen! Kyllä purjeveneelläkin saa aaltoa aikaiseksi.

        Omalla 30-jalkaisellani ajan viittä solmua, jolloin syntyvä peräaalto on noin 5cm korkea. Purjehtiessani vene kulkee helposti 7,5kn, jolloin syntyy jo massiivinen peräaalto. Veneeni runkonopeukdeksi arvioisin 6,5 solmua.

        Nyt rupeaa valkenemaan syyt ja seuraukset: optimaalinen suhde tuolla 40 heppasella Pentalla varustettuun runkoon olisi, että runkonopeus olisi 15 solmua (onko mahdollista?) ja matkanopeus 7-9 solmua. Ja tietenkin sillä ajatuksella, että runko on suunniteltu purjeveneperiaatteiden mukaan vähävastuksiseksi.


      • runkonopeus
        Mikäpä ettei kirjoitti:

        Nyt rupeaa valkenemaan syyt ja seuraukset: optimaalinen suhde tuolla 40 heppasella Pentalla varustettuun runkoon olisi, että runkonopeus olisi 15 solmua (onko mahdollista?) ja matkanopeus 7-9 solmua. Ja tietenkin sillä ajatuksella, että runko on suunniteltu purjeveneperiaatteiden mukaan vähävastuksiseksi.

        15 solmun runkonopeus edellyttää aika pitkää venettä (16-18m?)ja siitä on tehtävä varsinainen kanootti jos aikoo saada 40 hv riittämään.

        Lienee viisainta tyytyä vähän pienempään :)


      • Mikäpä ettei
        runkonopeus kirjoitti:

        15 solmun runkonopeus edellyttää aika pitkää venettä (16-18m?)ja siitä on tehtävä varsinainen kanootti jos aikoo saada 40 hv riittämään.

        Lienee viisainta tyytyä vähän pienempään :)

        Löytyisikö keneltäkään esimerkkiä tähän tarkoitukseen sopivasta purjevenemallista? Pituus olisi kai jotain 10 metriä ja runkonopeuden ja matkanopeuden suhde 10 knp/ 6 knp. Toisaalta hauskaa, että kun päiväuni tuodaan arkitodellisuuteen, huomataan, että kyseessä on 18 metrinen kanootti.


      • karkeatietäjä
        Mikäpä ettei kirjoitti:

        Löytyisikö keneltäkään esimerkkiä tähän tarkoitukseen sopivasta purjevenemallista? Pituus olisi kai jotain 10 metriä ja runkonopeuden ja matkanopeuden suhde 10 knp/ 6 knp. Toisaalta hauskaa, että kun päiväuni tuodaan arkitodellisuuteen, huomataan, että kyseessä on 18 metrinen kanootti.

        runkonopeuden kaava on muistaakseni 2,43 * SQRT vesilinjan pituus. Tästä saadaan helposti esim 10 metrin veneelle jolla on 9 metrin vesilinja vastaukseksi 7,3 solmua runkonopeudeksi. Kaava antaa 15 solmun runkonoepudelle 36 metriä vesilinjan pituutta ja 18 solmulle noin 55 metriä.

        Mitä kapeampi ja kevyempi runko, sen helpompi runkonopeus on ylittää ilman hurjaa lisätehon tarvetta. Kipparilehdessä oli muutama vuosi sitten, taisi olla 2002 aikoihin, koeajettu kapea uusi 8-9m pellinkiläinen, joka meni yli 15 solmua pienellä 50-60 hv teholla. Painoa sillä oli alle 2tn.


      • blop
        Mikäpä ettei kirjoitti:

        Löytyisikö keneltäkään esimerkkiä tähän tarkoitukseen sopivasta purjevenemallista? Pituus olisi kai jotain 10 metriä ja runkonopeuden ja matkanopeuden suhde 10 knp/ 6 knp. Toisaalta hauskaa, että kun päiväuni tuodaan arkitodellisuuteen, huomataan, että kyseessä on 18 metrinen kanootti.

        Purjeveneen ja uppoumarunkoisen moottoriveneen rungot ovat vähän eri asioita.

        Vaatimuksisssi oli mm. seisomakorkeus, mataluus ja vakavuus. Seisomakorkeuden tarjoavat rungot eivät ole kovin matalia.

        Purkarin vakaus johtuu kölistä, joka hillitsee keikkumista ja sortumista sivutuulessa. Köleihin on myös laitettu huomattavasti painoa vastustamaan purjeiden kallistavaa voimaa, joten kölitön purkkari ui huomattavasti ylempänä kuin mihin sen runko on suunniteltu, ja siis keikkuu, rullaa ja sortuu tuuleen.

        Uppoumarunkoisen runkonopeus lasketaan likimäärin V ~ 1.3*(LVL)^½
        eli 1.3 kertaa vesilinjan pituuden neliöjuuri.

        10 solmun runkonopeus vaatii siis 60 jalkaa (18 metriä) pitkän vesilinjan. 35 jalkaisella (~10m) vesilinjalla pääsee ~7 solmua. Tuossa nopeudessa se alkaa kiivetä oman keula-aaltonsa päälle.

        Rungon kokonaispituus on lähes aina vesilinjan pituutta suurempi, eli 7 solmun päiväuni toteutuu ehkä 12 metrisellä veneellä.


      • Mikäpä ettei
        blop kirjoitti:

        Purjeveneen ja uppoumarunkoisen moottoriveneen rungot ovat vähän eri asioita.

        Vaatimuksisssi oli mm. seisomakorkeus, mataluus ja vakavuus. Seisomakorkeuden tarjoavat rungot eivät ole kovin matalia.

        Purkarin vakaus johtuu kölistä, joka hillitsee keikkumista ja sortumista sivutuulessa. Köleihin on myös laitettu huomattavasti painoa vastustamaan purjeiden kallistavaa voimaa, joten kölitön purkkari ui huomattavasti ylempänä kuin mihin sen runko on suunniteltu, ja siis keikkuu, rullaa ja sortuu tuuleen.

        Uppoumarunkoisen runkonopeus lasketaan likimäärin V ~ 1.3*(LVL)^½
        eli 1.3 kertaa vesilinjan pituuden neliöjuuri.

        10 solmun runkonopeus vaatii siis 60 jalkaa (18 metriä) pitkän vesilinjan. 35 jalkaisella (~10m) vesilinjalla pääsee ~7 solmua. Tuossa nopeudessa se alkaa kiivetä oman keula-aaltonsa päälle.

        Rungon kokonaispituus on lähes aina vesilinjan pituutta suurempi, eli 7 solmun päiväuni toteutuu ehkä 12 metrisellä veneellä.

        Minulla on -71 rakennettu pellinkiläinen, pitkä ja kapea ja nopea: 70-luvun Tekniikan Maailma julkaisi jutun "Pellinkiläinen pikavene", jossa 100 heppasella noustiin plaaniin. Voisiko olla niin, että kaiken tämän unelmoinnin jälkeen herään todellisuuteen, jossa minulla on jo se, mitä kaipaan - ikiaikaisten venepuuseppien kehittämä optimaali - pellinkiläinen - jolla voi lipua seitsemää solmua, ja toisaalta hyökätä kahtatoista? Sisätiloissa joudun kyykkimään, mutta tosiasioiden edessä kumarrun, jos en muuta voi.


      • raq
        Mikäpä ettei kirjoitti:

        Minulla on -71 rakennettu pellinkiläinen, pitkä ja kapea ja nopea: 70-luvun Tekniikan Maailma julkaisi jutun "Pellinkiläinen pikavene", jossa 100 heppasella noustiin plaaniin. Voisiko olla niin, että kaiken tämän unelmoinnin jälkeen herään todellisuuteen, jossa minulla on jo se, mitä kaipaan - ikiaikaisten venepuuseppien kehittämä optimaali - pellinkiläinen - jolla voi lipua seitsemää solmua, ja toisaalta hyökätä kahtatoista? Sisätiloissa joudun kyykkimään, mutta tosiasioiden edessä kumarrun, jos en muuta voi.

        Se Teknikan Maailman "Pellinkiläinen pikavene" on minulla ja nousee plaaniin jo 50 heppasella. Ja toimii just näin ,sillä voi lipua seitsemää solmua, ja toisaalta hyökätä kahtatoista?


      • Päiväuni
        raq kirjoitti:

        Se Teknikan Maailman "Pellinkiläinen pikavene" on minulla ja nousee plaaniin jo 50 heppasella. Ja toimii just näin ,sillä voi lipua seitsemää solmua, ja toisaalta hyökätä kahtatoista?

        Rouheeta, mun pellinkiläiseni on vm.-71. En tiedä tekijää, mutta täällä Kuopiossa sitä ollaan laiteltu ja nelikymppinen penta odottaa tossa Esterin vieressä asennusta. Kerro lisää pikaveneestäsi, joka saattaa olla Esterin serkku!


      • Unelmavene
        Päiväuni kirjoitti:

        Rouheeta, mun pellinkiläiseni on vm.-71. En tiedä tekijää, mutta täällä Kuopiossa sitä ollaan laiteltu ja nelikymppinen penta odottaa tossa Esterin vieressä asennusta. Kerro lisää pikaveneestäsi, joka saattaa olla Esterin serkku!

        Kölipuu ollaan vaihdettu moottorin alta keulaan tänä vuonna ja pari lautaa. En ole asiantuntija, mutta näitä asiantuntijoitahan riittää, ja heidän mielestään runko on ammattimiehen tekemä. Puutavara on kauheen isoa ja paksua. Nyt moottorinvaihdossa kävi ilmi, että pitkittäin kulkevat parrut, joihin moottori vedetään kiinni, ovat "vanhaa vastaavat", siis ei uutta, vaan semmosta puuta, joka ei muuksi muutu, kun se hyvin laitetaan. Neljäkymmentä vuotta vanhaa, ja kuin uutta. Voisko "Pellinkiläinen pikavene" omistajineen auttaa serkkua kunnostumaan?


      • Pellinge
        raq kirjoitti:

        Se Teknikan Maailman "Pellinkiläinen pikavene" on minulla ja nousee plaaniin jo 50 heppasella. Ja toimii just näin ,sillä voi lipua seitsemää solmua, ja toisaalta hyökätä kahtatoista?

        [email protected]


      • Anonyymi
        Mikäpä ettei kirjoitti:

        Juuri näin. Itselläni on myös pellinkiläinen, jok on aika sulava uimari, mutta siitä tulee kyntävä muuli kun mennään huippurunkonopeuksille. Tuota sulava leijuntaa ilman peräaaltoa kaipaan moottoriveneeseeni.

        Jätät solmun parin pois teoreettisesta runkonopeudesta, niin alus, kuin alus ei kynnä...


    • Anonyymi

      No joo. Melkosta menoa on täällä

    • Anonyymi

      Veneilijöillä on märkiä päiväunia.

    • Anonyymi

      Ratkaisu: osta purjevene. Voit purjehtikin välillä kun sattuu sopiva tuuli. Joku käytetty bava..

      • Anonyymi

        Ei se ole ratkaisu, mastosta on oma riesansa / purjeista, lisäksi syväys


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      363
      3802
    2. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1413
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1267
    4. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      65
      1054
    5. Perjantaita!

      Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      58
      877
    6. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

      The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      13
      871
    7. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      860
    8. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

      Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      60
      839
    9. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

      Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      11
      837
    10. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

      Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      831
    Aihe