Mielessä hankkia vene jonka syväys hieman arveluttaa. Minkälaisia kokemuksia 2.4m tai lähelle sitä olevista syväyksistä. Yleensä
lomareissut on suuntautunut länteenpäin saaristomerelle ja Ahvenenanmaalle. Luonnonsatamia
on jonkun verran harrastettu ehkä kuitenkin vähemmän kuin ns. tavallisia vierasvenesatamia. Aina voi mennä dingillä maihin ja jättää paatin vähän kauemmaksi. Eli kokemuksia asiasta, miksei mielipiteitäkin.
syväys 2.4m
15
4195
Vastaukset
- KW1
Toi alkaa jo olla sellainen syväys että iso osa luonnonsatamista mainitsemillasi alueilla jää väliin, ja taitaa jäädä muutama väylä ja vierassatamakin. Oman veneen syväys on 1.80m, ja silläkin joutuu ajoittain miettimään minne voi mennä. Toi dingijuttukin voi alkaa vähän ajan päästä ottaa aivoon. Jossain Karibialla on helpompaa kun joka poukamassa on poijuja ja tuuli yleensä samasta suunnasta, mutta meidän vesistä ei voi sanoa samaa.
Sitä paitsi, jos veneesi ei ole järisyttävän kokoinen vaikuttaa siltä että tollanen syväys viittaisi lähinna kilpapurjehdusmaisiin ominaisuuksiin. Tarvitsetko sellaisia jos kruisailet saaristossa?
Toisaalta, kovalla kryssillä avomerellä 2.4 metriä syvyyttä tekee kyllä gutaa . . . - hydratech
Minulle purjehdusominaisuudet ovat tärkeämmät kuin johonkin kaislikkorantaan pääsy. Eli valitsisin syvemmän kölin.
Mutta makuasioitahan nämä. Mieti tarkkaan.- Pitkäkölinen
Syvällä uivasta kölistä hyötyy enimmäkseen vain kryssiessä tai hankavastaiseen mentäessä. Muuten siitä on Suomen rannikolla lähinnä haittaa. Kevyt nostoköliveneissähän köliä hilataan ylös märkäpinnan pienentämiseksi ja myötäisessä jopa täysin ylös mitä enemmän mennään tuulesta poispäin.
Sama juttu koskee yliarvostettuja purjeita, myötätuuleen mentäessä vain purjepinta-ala merkitsee, ei mitkään eksoottisista materiaaleista valmistetut purjeet. Sivutuulessa purjeet ja niiden muoto rupeavat merkkaamaan jo vähän enemmän ja mitä ylemmäs yritetään sitä enemmän.
Nimimerkillä, itse yli 30 vuotialla purjeilla (ehjiä ovat, miksi vaihtaa?) purjehtiva pitkäkölinen... - hydratech
Pitkäkölinen kirjoitti:
Syvällä uivasta kölistä hyötyy enimmäkseen vain kryssiessä tai hankavastaiseen mentäessä. Muuten siitä on Suomen rannikolla lähinnä haittaa. Kevyt nostoköliveneissähän köliä hilataan ylös märkäpinnan pienentämiseksi ja myötäisessä jopa täysin ylös mitä enemmän mennään tuulesta poispäin.
Sama juttu koskee yliarvostettuja purjeita, myötätuuleen mentäessä vain purjepinta-ala merkitsee, ei mitkään eksoottisista materiaaleista valmistetut purjeet. Sivutuulessa purjeet ja niiden muoto rupeavat merkkaamaan jo vähän enemmän ja mitä ylemmäs yritetään sitä enemmän.
Nimimerkillä, itse yli 30 vuotialla purjeilla (ehjiä ovat, miksi vaihtaa?) purjehtiva pitkäkölinen...Totta joriset. Makuasioitahan nämä ovat, mutta totesinkin itse arvostavani purjehdusominaisuudet pitkälle. Syvä eväköli ei sorra nimeksikään ja paatti kääntyy uskomattoman nopeasti. Painopistekin menee oikeasti alas.
Purjeidenkin kohdalla olet oikeassa - myötäisen osalta. Minua vain ottaa aivoon kun himpusti ylirikatun paattini purjeita ei pysty latistamaan kelillä kun ne venyy kuin kuminauhat. Uudet ja kalliit ostan heti kun on rahaa.
- Sir BB
Mulla 2.50 mtr, Naantali, Porvoo ja "Juddo-Öddö" jää väliin! Muuten syvästä kölistä on pelkkää iloa, purjehdusiloa ja tietysti naapuri veneilijöille surua.
Ne lepikkorannat on ihan kivoja kun aloitetaan veneilyharrastus, siellä on kiva leikkiä kotia puutiaisten ja käärmeitten kanssa.
Kokemuksen ja veneen kasvaessa arvostaa ............
Jos olet juristi, lääkäri, tai muu akateeminen kunnon kipolla, voit aina yrittää Merikarhuihin, saat kolmisenkymmentä saaritukikohtaa saunoineen, tukevine laitureineen parhailta paikoilta saaristostamme.- Tuota
Jep, kivoja saaria. Mutta, sitä seurakuntaa sääntöineen ei jaksaisi kauaa katsella...
- hoh
Tuota kirjoitti:
Jep, kivoja saaria. Mutta, sitä seurakuntaa sääntöineen ei jaksaisi kauaa katsella...
...."säännöistä" ovat erityisen ärsyttäviä?
- Lady B
Kerroit joskus veneesi olevan 43-jalkainen 'ocean racer', ja nyt syväys täsmentyy 2,5 metriksi. Vene ei ilmeisestikään ole ranskalainen, mutta olisiko se Baltic 43 - jos nimittäin et ole sepittänyt kaikkea? Kun ilmeisesti olet vielä Merikarhu (tosin aika poikkeava yksilö siinä yhteisössä), kipparimieheni taitaakin tuntea sinut ihan henkilökohtaisesti.
- Tuota
Lady B kirjoitti:
Kerroit joskus veneesi olevan 43-jalkainen 'ocean racer', ja nyt syväys täsmentyy 2,5 metriksi. Vene ei ilmeisestikään ole ranskalainen, mutta olisiko se Baltic 43 - jos nimittäin et ole sepittänyt kaikkea? Kun ilmeisesti olet vielä Merikarhu (tosin aika poikkeava yksilö siinä yhteisössä), kipparimieheni taitaakin tuntea sinut ihan henkilökohtaisesti.
Eikös peepee joskus kirjoitellut myös betoniveneestä?
- utelias
millaisen "veneen" olet hankkimassa?
Syväys kuulostaa aivan uskomattomalta näin perinteisiin runkoihin perehtyneenä. Muuta samalla läntiseen naapurimaahan. Siellähän on syvät vedet jo rannoilta asti. Tämä Suomen mutarannikko on matalaa.- jiippi
naapurimaahan. Kyseessä oli First 40.7 jota saa
myös 2,4m syväyksellä. Suomessa näyttää olevan vain yksi myynnissä ja se on juuri tolla syväyksellä. Asiaa pohdittuani päädyn kuitenkin
matalempaan eli 1.9m syväykseen. Sellaista joutuu
metsästämään näköjään Ruotsista ja muualta euroopasta. - Sir BB
jiippi kirjoitti:
naapurimaahan. Kyseessä oli First 40.7 jota saa
myös 2,4m syväyksellä. Suomessa näyttää olevan vain yksi myynnissä ja se on juuri tolla syväyksellä. Asiaa pohdittuani päädyn kuitenkin
matalempaan eli 1.9m syväykseen. Sellaista joutuu
metsästämään näköjään Ruotsista ja muualta euroopasta.merkkaa tuschilla kaikki liikkuvat palaset sisustuksessa, että osaat kasata myrskyn jälkeen.
Eikä sitteen veteenliukenevaa tuschia - hydratech
Sir BB kirjoitti:
merkkaa tuschilla kaikki liikkuvat palaset sisustuksessa, että osaat kasata myrskyn jälkeen.
Eikä sitteen veteenliukenevaa tuschiaMulla on ainakin Firstissä osat varmaan jumissa kun ei ne oo mihinkään liikkunu 6 purjehduskesän aikana :D
- Helmsman
jiippi kirjoitti:
naapurimaahan. Kyseessä oli First 40.7 jota saa
myös 2,4m syväyksellä. Suomessa näyttää olevan vain yksi myynnissä ja se on juuri tolla syväyksellä. Asiaa pohdittuani päädyn kuitenkin
matalempaan eli 1.9m syväykseen. Sellaista joutuu
metsästämään näköjään Ruotsista ja muualta euroopasta.Saaristomeren ja Ahvenanmaan satamissa jo 1,85 syväyksellä ollaan useamman kerran kesässä köli pohjassa kiinni. Viimeksi juuri 2 viikkoa sitten Kustavin Parattulassa. No pysyypähän vene taatusti yön paikoillaan, ei tarvitse edes köysiä ;-). Altaasta tosin kuulemma löytyy kyllä syvempiäkin kohtia ja ruoppaus on suunnitteilla.
Paljon löytyy matalia satamia ja kun alkaa olla heinäkuussa täyttä, et välttämättä pääse valitsemaan sitä sataman syvintä paikkaa. Ja noita 2,1 m väyliähän on myös runsaasti. Minua ainakin harmittaisi suunnattomasti jos veneen syväys rajoittaisi paljon liikkumistani.
- Köli
ymmärtänyt jotain oleellista väärin: se pitkä keppi laitetaan veneen katolle osoittamaan kohti taivasta; köli on se lyhyempi uloke.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465801Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki573115- 1832675
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t112432mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132139- 282115
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/151816- 151448
- 1471354
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2621185