paksusuolen tähystys ja peräpukamat

Nimetön

Minulla sisäisiä peräpukamia ja muitakin oireita. Olen vähän yli kolmekymmentä vuotias.Olen menossa reilun viikon päästä paksusuolen tähystykseen jossa tarkoitus samalla hirttää pukamia. Onko kivulias toimepide ja onko jälkeenpäin kipuja? Toimenpide tehdään terveyskeskuksessa. Sitten toinen vaivani. aamuisin kauheita ilmavaivoja, kiire ulostamaan, verta ihan reilusti, uloste löysää. Kaikki mahdolliset verikokeet ja ulostenäytteet otettu, mistään ei löytynyt mitään. Lääkäri epäili paksusuolen tulehdusta. Onko kellään kokemusta miten hoidetaan? No reilun viikon päästä tietää enemmän,mutta tämä odotus on yhtä piinaa. Tulee mietittyä kaikkea syöpää ym. Vielä tyhjennyksestä onko ihan kamala? Joudun juomaan 4litraa illalla ja litran aamulla sitä litkua.

13

6958

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tähystetty

Hei .Itselläni on myös suoli tähystetty todettiin myös pukamia ja diverttikuliitti sekä adenooma.Oireina oli kovia vatsakipuja ummetusta ja ripulia vuoronperään.Diverttikuliittiin sain antibiootti kuurin ja adenooma tähytstys leikattiin.Pukamia ei hoidettu silloin,jotenka en tiedä onko kivulias operaatio.Tyhjennysjuoman juomisesta itse join sen jääkaappi kylmänä ja vc:n oli hyvä olla lähellä.Aine toimii tosinopeasti.Ei kamala kokemus.

• kävin tähystyksessä

Tyhjennysjuoma ei sinänsä ole pahaa, mutta on aika suolaista. Jos sen juo jääkaappikylmänä voisi olla parempi. Täytyypi selvittää saako laittaa vielä kylmempään veteen esim. pitää vettä vähän aikaa pakastimessa ja itse tyhjennyslääkettä jääkaapissa. Sitte juo sen lasillisen suuruisen annoksen limpsapullosta, niin voisi mennä vähän mukavammin. Ensimmäisellä kerralla meni alas hyvin, kuitenkin toisella kerralla suola kävi vähän etomaan.

• dr Quack

Tyhjennys on sinänsä kelju mutta erittäin tarpeellinen toimenpide.Hoida se kunnolla.
      Pukamien hirtto saattaa olla kivulias, mutta muista pyytää ennakkolääkitys, se helpottaa. Kaikkia ei satu lainkaan, etenkin jos puudutusgeeli on laitettu sääntöjen mukaan vähintään 5 min. ennen toimenpidettä.
      Verentulon voi myös selittää peräaukon haavauma eli fissuura, joka korjataan leikkauksella elleivät lääkevoidehoidot auta. Pyydä tutkimaan tämäkin samalla.
      Pukamahirton jälkeen on kyllä kipuja samana päivänä, sitten helpottaa. Pyydä kunnon kipulääkettä, esim. Panacod -poretabuja, niin saat nukutuksi.

• Ex-perien-ce

yhtä kokemusta rikkaampana ...

• ruokavalio?

Onko ideoita mitä voisi syödä? Muorilla kolonoskopia edessä, eikä oikein mielikuvitus piisaa ruoanlaitossa. Kieltoja on paljon, mutta mitä sitten voisi syödä? Onko kokemusta omaavilla ideoita? Mitä itse olette syöneet? Kiitos jo etukäteen avusta :)

• Nimetön

Siis mitä kaikkea on kielletty? Minun ohjeessa oli että kaikkia siemeniä sisältäviä elintarvikkeita tulee välttää viikon ajan. Ei mitään muuta mainittu.

• tähystetty
        Nimetön kirjoitti:

Siis mitä kaikkea on kielletty? Minun ohjeessa oli että kaikkia siemeniä sisältäviä elintarvikkeita tulee välttää viikon ajan. Ei mitään muuta mainittu.

Kävin itse skopiassa, edellisellä viikolla söin muuten normaalisti välttelin mainitsemiasi siemeniä sisältäviä ruokia, tomaattia, marjoja jne. joissa on siemeniä, myös marjajukurtteja ym. En tiedä olisiko ihan kaikkea näitä kuulunut vältellä, kuitenkin otin varman päälle, myös työpaikkaruokalan kastikkeet joissa oli tomaattia jäivät väliin.

Tutkimusta edeltävänä päivänä ja tutkimusaamuna söin lihalientä join omena- ja päärynämehuja. Kaupan lihaliemet aika tylsän makuisia, mutta antoivat suolaa ei ollut nälkä kun join aikapaljon ja sokeria sain mehusta.

Suoli oli hyvin tyhjentynyt ja tähystys meni hyvin, ei ollut paha.

• hyvä että pääsin tähystykseen

"Vielä tyhjennyksestä onko ihan kamala? Joudun juomaan 4litraa illalla ja litran aamulla sitä litkua."

Jouduin juomaan Phosporalia illalla yksi annos juomalasiin ja siihen vettä ja aamulla yksi annos eli liuoksen ja veden sekoitusta yhteensä kaksi lasillista. Tietenkin heti perään piti juoda lasillinen vettä ja illan mittaan vettä tai mehua. Join omena- ja päärynämehuja, ettei käynyt heikottamaan sokeritason lasku, myös aamulla ja illalla vielä lihalientä, valutin lihaliemen kahvinsuodatinpussin läpi, kun siinä oli jotain kiinteetä seassa.

Tähystyksessä todettiin suolen tyhjentyneen hyvin ja tähystys meni hyvin. Edellisenä iltana ja tutkimuspäivän aamuna tuli istuttua pöntöllä ja vettä tuli?

Itseasiassa ko. tyhjennys jeesasi myös vatsaoireisiin :)

Tähystys ei tuntunut muuten kuin ainoastaan vähän kivisteli suolessa sinne syntynyt ilmanpaine, ei ollut mitenkään hankala tunne. Jokainen on varmaan kokenut samanlaisen kivistelyn kun on ilmavaivoja ja ilmaa on suolessa. Kun tähystys oli ohi, täytyi käydä vessassa päästelemässä ilmaa ulos :)

Kotimatkalla kävellessä suolessa oli vielä ilmaa ja se kivisteli, kunnes pääsin kotiin tyhjentämään ilmaa pois.

Tähystys oli helpottava kokemus, näki oman suolen kunnon ja lääkäri kertoi mikä on vialla. Vielä ei ole koepaloja tullut, mutta lääkäri kertoi alustavasti kyseessä olevan haavaisen paksusuolen tulehduksen.

Lääkäri kertoi tähystyksestä, että miten se tuntuu riippuu potilaan suolesta. Eli on yksilöllinen juttu.

Kuitenkaan ei ole ylivoimainen juttu, mielummin menen tähystykseen kuin olen ilman sitä, joudun uudestaan noin neljän kuukauden kuluttua ja sen jälkeen vielä on tähystyksiä.

• Nimetön

mulla on tämä lääke nuimeltään colonsteril. En todella tiedä miksi näin paljon pitää juoda jos olisi helpompi tapa. tuttavat joille täällä päin tehty ovat joutuneet juomaan tätä samaa litkua.
        Joo, tänään pitäisi alkaa juomaan neljän aikaan ja aamulla on tähystys. Jännittää tosi paljon. Sitten minulla on vauva jota vielä imetän eli kipulääkkeet sen mukaan jota voi ottaa. Vauva ei suostu pullosta ottamaaan. No, toivottavasti kaikki menee hyvin ja mitään vakavaa ei löytyisi. Käyn kertomassa miten kävi kun homma ohi.

• kaikki menee hyvin
        Nimetön kirjoitti:

mulla on tämä lääke nuimeltään colonsteril. En todella tiedä miksi näin paljon pitää juoda jos olisi helpompi tapa. tuttavat joille täällä päin tehty ovat joutuneet juomaan tätä samaa litkua.
        Joo, tänään pitäisi alkaa juomaan neljän aikaan ja aamulla on tähystys. Jännittää tosi paljon. Sitten minulla on vauva jota vielä imetän eli kipulääkkeet sen mukaan jota voi ottaa. Vauva ei suostu pullosta ottamaaan. No, toivottavasti kaikki menee hyvin ja mitään vakavaa ei löytyisi. Käyn kertomassa miten kävi kun homma ohi.

Toivottavasti sulla on vauvanhoitoapua, ainakin kannattaisi jo nyt heti pyytää joku sinne, että saat vähän huilata, kun asiat mietityttää.

Kuitenkin vauvanhoidossa on jo muutenkin hommaa ja vielä sitten suolentyhjennykset ja ylimääräinen huoli omasta terveydestä. Ei kannata yksin koko kuormaa kantaa vaan joku sinne jeesaamaan.

On aika pieni todennäköisyys, että jotain vakavampaa kuin suolistotulehdus löytyisi.

Mulla on ollut kaksi kertaa sama huoli, ensin kilpirauhasen ultraäänitutkimuksen ja solunäytteen kanssa ja nyt tämän paksusuolen tähystyksen kanssa.

Suolen tyhjentämisessä jouduin illalla käymään noin viisi kertaa vessassa ja aamulla ainakin saman verran ja tähystyksessä suoli oli hyvin tyhjentynyt. Eli kunhan sieltä tulee paljon nestettä. Lueppas sen tyhjennyslääkkeen ohjeesta kuinka paljon tarvitsee juoda nestettä sen kanssa, vai riittääkö pelkästään ko. lääke.

Jaksamista, kaikki menee hyvin!

• Nimetön
        kaikki menee hyvin kirjoitti:

Toivottavasti sulla on vauvanhoitoapua, ainakin kannattaisi jo nyt heti pyytää joku sinne, että saat vähän huilata, kun asiat mietityttää.

Kuitenkin vauvanhoidossa on jo muutenkin hommaa ja vielä sitten suolentyhjennykset ja ylimääräinen huoli omasta terveydestä. Ei kannata yksin koko kuormaa kantaa vaan joku sinne jeesaamaan.

On aika pieni todennäköisyys, että jotain vakavampaa kuin suolistotulehdus löytyisi.

Mulla on ollut kaksi kertaa sama huoli, ensin kilpirauhasen ultraäänitutkimuksen ja solunäytteen kanssa ja nyt tämän paksusuolen tähystyksen kanssa.

Suolen tyhjentämisessä jouduin illalla käymään noin viisi kertaa vessassa ja aamulla ainakin saman verran ja tähystyksessä suoli oli hyvin tyhjentynyt. Eli kunhan sieltä tulee paljon nestettä. Lueppas sen tyhjennyslääkkeen ohjeesta kuinka paljon tarvitsee juoda nestettä sen kanssa, vai riittääkö pelkästään ko. lääke.

Jaksamista, kaikki menee hyvin!

Ohi on ja hengissä selvisin. Litkun juominen meni ihan hyvin kun otti omenamehua päälle. Tähystys kesti n.10min ja ei ollut kovin kivulias toimenpide. Pari tuntia oli maha kipeä mutta nyt jo normaali olo. Eivät edes kysyneet haluaako kipulääkettä. Eipä minulla sitten peräpukamia ollut ollenkaan. Löytyi haavainen paksusuolen tulehdus eli loppuelämä lääkkeitä. On kyllä tosi helpottunut olo kun tietää mikä vaivaa. Ihmetyttää miten tk lääkäri sanoi että kyllä on peräpukamia, teki jonkun tutkimuksen jolla näki. No sellainen se arvauskeskus... Tässä nyt pitää alkaa opettelemaan että muistaa lääkkeet ottaa...

• mummuli 69v

Olin kolonoskopiassa 2 pv sitten. olin kuulemma ensimmäinen tutkittava jonka mielestä se colonsteril oli hyvää...

Valitettavasti olen hyvin pienikokoinen mutta suolisto on normaalipituinen ja siksi sekä mutkalla että mykkyrällä ja kai lähes solmussakin ja joka mutkan kohdalla kipu oli aikamoinen.

Valitettavasti en saanut kipulääkettä ennenkuin pienessä paniikissa tähystyksen aikana vaikka olin pyytänyt.
      Tähystimen poisvetäminen ja koepalat eivät sattuneet yhtään. Ei myöskään mitään jälkivaivoja. Tuloksena löytyi polyyppeja ja adenoomia, tiedä häntä sitten mikä tuomio tulee.

Kertoivat että saamani 2 annosta kiputippaa vastasivat minulle 3 promillen känniä ;), joten menin taksilla linja-autolle ja taksilla kotipysäkiltä kotiin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      348
      2805
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1046
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe