Saavatko opettajat määrätä pukeutumisesta

kysyn vaan

Paikkakuntamme yläasteella opettajia on puraissut siveellisyyskärpänen ja koulun tytöille on annettu määräys siitä että tytöt eivät saa käyttää LIIAN SEKSIKKÄITÄ VAATTEITA!Kiinnostaskin tietää mitä mieltä olette tempauksesta. Eikö se ole jokaisen oma asia, mitä päälleen laittaa.Meneekö lain mukaan?Ammattilaisten kommentitkaa ei olis pahitteeksi...

23

3288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nick

      Ei todellakaan ole oma asia miten pukeutuu, jos on liian nuori (Ylä-aste).
      Nykyään teinit kävelee kaduilla suunnilleen pillu paljaana ja se on todella törkeän näköistä!
      Teini ei vain yksinkertaisesti ole mitenkään kivan näköinen vielä ilman minkäänlaisia naisellisia muotoja tikkujalkoineen!
      Pitäkää nyt vaan ne vaatteet päällä ja kasvakaa aikusiksi ennenkuin vähennätte niitä.
      Jotkut kieroituneet yksilöt (miehet) varmasti saavat jotain kiksejä puolialastomista teineistä mutta uskokaa, että ei todellakaan kaikki!
      Teitä katsotaan todella halveksuvasti!

    • opettaja

      ei todellakaan saa. Olen itse opettaja ja luottamusmies ja tiedän, että kyllä olaan varsin harmaalla alueella...

    • Peksi

      hän meinas sen estää?

      • Ope myös

        MInun tunneillani kävi poika, joka mainosti kannabista laukuilla, puserolla, hajulla.

        Sanoin ja menen kyllä vaikka oikeuteen asti, että minun tunneillani et käytä aatevaatteita, en minäkään puhu politiikkaa tai uskontoa, nin et kyllä sinäkään. Jos ei olis uskonut, olisin kieltänyt osallistumisen tunneilleni.

        Kylläse työrauha täytyy minullakin olla ja toinen juttu. Kun koti tai mikä pesä se lieneekään,josta ne nykyään kouluun tulevat, sysää KASVATUSTEHTÄVÄN ja -VASTUUN kouluille, kyllä minä sitä sitten myös käytän ja edelleen: maassa maaan tavalla ja talo elää tavallaan...

        Sama koskee sitä tyrkytystä. Hyvä tapakin sanoo miten pitkä on esim. juhlapuvun hina kirkollisissa tilaisuuksissa. silti joku IDIootti kantoi kulkueen ristiä SIUNTION kirkossa muutama vuosi sitten rihmanauhat ja käpyä myöten menevä tosi tiukka minimittainen roiskeläppä suojanaan. Ei kyllä ole kotona mitään opetettu eikä kirkon ihmisetkään osanneet valistaa typerystä.

        Näen vieläkin sen silmilläni. Irvokasta.

        Kyllä opettaja saa päättää, se on sen tilanteen ohjaaja ja pomo. Jollei kelpaa, menkää tekemään sitä mitä osaatte. Riisumaan?


      • tiinu
        Ope myös kirjoitti:

        MInun tunneillani kävi poika, joka mainosti kannabista laukuilla, puserolla, hajulla.

        Sanoin ja menen kyllä vaikka oikeuteen asti, että minun tunneillani et käytä aatevaatteita, en minäkään puhu politiikkaa tai uskontoa, nin et kyllä sinäkään. Jos ei olis uskonut, olisin kieltänyt osallistumisen tunneilleni.

        Kylläse työrauha täytyy minullakin olla ja toinen juttu. Kun koti tai mikä pesä se lieneekään,josta ne nykyään kouluun tulevat, sysää KASVATUSTEHTÄVÄN ja -VASTUUN kouluille, kyllä minä sitä sitten myös käytän ja edelleen: maassa maaan tavalla ja talo elää tavallaan...

        Sama koskee sitä tyrkytystä. Hyvä tapakin sanoo miten pitkä on esim. juhlapuvun hina kirkollisissa tilaisuuksissa. silti joku IDIootti kantoi kulkueen ristiä SIUNTION kirkossa muutama vuosi sitten rihmanauhat ja käpyä myöten menevä tosi tiukka minimittainen roiskeläppä suojanaan. Ei kyllä ole kotona mitään opetettu eikä kirkon ihmisetkään osanneet valistaa typerystä.

        Näen vieläkin sen silmilläni. Irvokasta.

        Kyllä opettaja saa päättää, se on sen tilanteen ohjaaja ja pomo. Jollei kelpaa, menkää tekemään sitä mitä osaatte. Riisumaan?

        taidat olla joku feikki maikka?
        kirjoittaa et osaa ainakaan! kaikissa viesteissäsi on kirjoitusvirheitä!
        on myös tainnut mennä sinun kasvatuksesi penkin alle kun olet noin kauhean katkera muita kohtaan! kannattasko vilkaista peiliin ja vaikka pestä se peili ja katsoa sen jälkeen mitä sieltä löytyy! se voi olla että sieltä löytyy yksi "ihminen" jolla on elämä mennyt alamäkeä syntymästään lähtein? tai mistäs minä tiedän mutta tekstistä ja sen katkeruudesta vain päättelin. ja jos sinulla hyvä ope on jotain paino ongelmia niin ota yhteys painonvartijoihin. tai ala ulkoilla.

        eiköhän ihmiset saa käyttää sellaisia vaatteita kun itse haluaa? koululaisilla varsinkin on oma itsensä hukassa ja toiset hakevat vaatteilla,toiset meikillä, toiset luonteella ja yhdet ryyppäämällä ja kaman käytöllä.eikö kuitenkin ole paljon parempi että vaatteet ovat paljastavat kun se että opetustunnit olisivat täynnä narkkareita tai muita hihhuleita?
        mutta jos toinen haluaa olla huoran näköinen niin antaa olla. kyllä se joskus itse tajuaa mokanneensa. ja auttaako oikea pukeutuminen jotenkin oppimiseen?


      • äiti
        tiinu kirjoitti:

        taidat olla joku feikki maikka?
        kirjoittaa et osaa ainakaan! kaikissa viesteissäsi on kirjoitusvirheitä!
        on myös tainnut mennä sinun kasvatuksesi penkin alle kun olet noin kauhean katkera muita kohtaan! kannattasko vilkaista peiliin ja vaikka pestä se peili ja katsoa sen jälkeen mitä sieltä löytyy! se voi olla että sieltä löytyy yksi "ihminen" jolla on elämä mennyt alamäkeä syntymästään lähtein? tai mistäs minä tiedän mutta tekstistä ja sen katkeruudesta vain päättelin. ja jos sinulla hyvä ope on jotain paino ongelmia niin ota yhteys painonvartijoihin. tai ala ulkoilla.

        eiköhän ihmiset saa käyttää sellaisia vaatteita kun itse haluaa? koululaisilla varsinkin on oma itsensä hukassa ja toiset hakevat vaatteilla,toiset meikillä, toiset luonteella ja yhdet ryyppäämällä ja kaman käytöllä.eikö kuitenkin ole paljon parempi että vaatteet ovat paljastavat kun se että opetustunnit olisivat täynnä narkkareita tai muita hihhuleita?
        mutta jos toinen haluaa olla huoran näköinen niin antaa olla. kyllä se joskus itse tajuaa mokanneensa. ja auttaako oikea pukeutuminen jotenkin oppimiseen?

        Olen kyllä open kanssa ihan samaa mieltä. Tietyt tilanteet vaativat tietynlaisen pukeutumisen.
        Pukeutumisella viestitetään kunnioitusta tilaisuutta ja siihen osallistuvia kohtaan.
        Ei pukeutuminen merkitse, että vaatteiden tarvitsee olla hintavia tai muodinmukaisia, vaan siistejä. Kaikillahan ei ole varaa ostella upeita Diorin tai vastaavien suunnittelijoiden -luomuksia.
        Henkilö joka on kuin petolinnun persiistä revästy juhlatilaisuudessa, aiheuttaa se saman seurueen muille jäsenille häpeää.


      • 2.äiti
        äiti kirjoitti:

        Olen kyllä open kanssa ihan samaa mieltä. Tietyt tilanteet vaativat tietynlaisen pukeutumisen.
        Pukeutumisella viestitetään kunnioitusta tilaisuutta ja siihen osallistuvia kohtaan.
        Ei pukeutuminen merkitse, että vaatteiden tarvitsee olla hintavia tai muodinmukaisia, vaan siistejä. Kaikillahan ei ole varaa ostella upeita Diorin tai vastaavien suunnittelijoiden -luomuksia.
        Henkilö joka on kuin petolinnun persiistä revästy juhlatilaisuudessa, aiheuttaa se saman seurueen muille jäsenille häpeää.

        toinen äiti kirjoitti


      • Ope myös
        tiinu kirjoitti:

        taidat olla joku feikki maikka?
        kirjoittaa et osaa ainakaan! kaikissa viesteissäsi on kirjoitusvirheitä!
        on myös tainnut mennä sinun kasvatuksesi penkin alle kun olet noin kauhean katkera muita kohtaan! kannattasko vilkaista peiliin ja vaikka pestä se peili ja katsoa sen jälkeen mitä sieltä löytyy! se voi olla että sieltä löytyy yksi "ihminen" jolla on elämä mennyt alamäkeä syntymästään lähtein? tai mistäs minä tiedän mutta tekstistä ja sen katkeruudesta vain päättelin. ja jos sinulla hyvä ope on jotain paino ongelmia niin ota yhteys painonvartijoihin. tai ala ulkoilla.

        eiköhän ihmiset saa käyttää sellaisia vaatteita kun itse haluaa? koululaisilla varsinkin on oma itsensä hukassa ja toiset hakevat vaatteilla,toiset meikillä, toiset luonteella ja yhdet ryyppäämällä ja kaman käytöllä.eikö kuitenkin ole paljon parempi että vaatteet ovat paljastavat kun se että opetustunnit olisivat täynnä narkkareita tai muita hihhuleita?
        mutta jos toinen haluaa olla huoran näköinen niin antaa olla. kyllä se joskus itse tajuaa mokanneensa. ja auttaako oikea pukeutuminen jotenkin oppimiseen?

        Tervemenoa peruskouluun takaisin! paino ongelmia... heh heeh..

        Olitko vetelemässä pikku tötsyjä, kun yhdyssanat opetettiin? muutenkin, pikku vinkkinä: sinusta tulisi tosi hyvä kirjoittaja, kunhan opettelisit ensin kirjoittamaan. Jos joku ei osaa, se en ole minä.

        Minun kirjoitusvauhtini on 9363 merkkiä/30 minuuttia, en tuherra enkä äherrä sanoja, jotka tuotan. Kannattaisiko ihan itse pikku Tiinun painua sinne tiinuunsa, jossa ei näy kuin seinät. äly ei ainakaan ole päässyt yllättämään.

        Ei kiinnosta tuollaisten luuserien mielipiteet. Mee hermosavuille. pliis....


      • puuh
        Ope myös kirjoitti:

        Tervemenoa peruskouluun takaisin! paino ongelmia... heh heeh..

        Olitko vetelemässä pikku tötsyjä, kun yhdyssanat opetettiin? muutenkin, pikku vinkkinä: sinusta tulisi tosi hyvä kirjoittaja, kunhan opettelisit ensin kirjoittamaan. Jos joku ei osaa, se en ole minä.

        Minun kirjoitusvauhtini on 9363 merkkiä/30 minuuttia, en tuherra enkä äherrä sanoja, jotka tuotan. Kannattaisiko ihan itse pikku Tiinun painua sinne tiinuunsa, jossa ei näy kuin seinät. äly ei ainakaan ole päässyt yllättämään.

        Ei kiinnosta tuollaisten luuserien mielipiteet. Mee hermosavuille. pliis....

        Tämän threadin aiheenahan olikin kirjoitusvirheet/kirjoitusnopeus =)

        Ei se tekstin ymmärtäminen niin vaikeaa voi olla vaikka tekstissä jotain k1rjoitusvirheitä olisikin..


    • Kysyjä

      Saako luokassa olla alasti?
      Saako olla puolialasti?
      Missä on raja?

      Kyllä minun mielestäni joku raja on ja sen opettaja ja koulu määritelköön.

      • tuleva opettaja

        Mitä voittaa sillä, että esittelee kaikki paikkansa muillekin? Eihän opettajalla varmaan mitään lakipykälää ole tukenaan, mutta moraalinen tuki varmaan. Ollaan vaan iloisia Suomessa nykytilanteesta, kun ei ole koulupukuapakkoa. Kyllä jokaisella opettajalla on oikeus kommentoida pukeutumista, joka muistuttaa huoran dresscodea. Ainakin vanhemmille ilmoitus, niin ehkä jotain tapahtuu.


    • Äiti

      Yleensäkkin ihmiset saa pukeutua niin kuin haluaa,ei sitä kukaan voi estää,eikä sillä voi rangaista.Lukekaa lakikirjaa sieltä löytyy tekstiä.
      Taitaa siellä koululla olla opettajia jotka ovat havainneet joutuvansa kiusaukseen eli pedofili.

      • Anne

        Miksi et opeta tyttärellesi mikä on fiksu tapa pukeutua.Tosin lain mukaan saa pukeutua miten haluaa mutta jos pukeutuminen aiheutta häiriötä oppilaiden keskittymisessä?

        Sinun äitinä tulisi valvoa miten lapsesi pukeutuu kouluun lähtiessään.Totuushan on että lapset nykyään jo ennen kouluikää alkavat pukeutua kuin aikuiset naiset.

        Olisiko sinun "opettajana" mukava katsella koko päivä puolialastomia oppilaita?

        Lisäksi on aika mautonta tuolla perusteella ketään kutsua pedofiiliksi.
        Sitäpaitsi uskon että pedofiilitkin vähenisivät kun ei heidän sairasta mieltään ruokittaisi pukeutumalla liian rohkeasti.

        Kun itse kävin koulua ei sellaisia tiedetty olevankaan kuim pedofiilit.Sait rauhassa nukkua vaikka ojanpientareella ilman että kukaan häiritsi,aikuiset kunnioittivat lasten koskemattomuutta kun taas nykyään tuntuu ettei kukaan kunnioita ketään eikä mitään.


      • Ope myös

        Jotka ovat äidiksi tulleet, vaikkeivat vastuutaan tiedäkään. Kannattaisi opetella ihan ensiksi kirjoitustaito. Netinkäyttö taitaa sujua, kun uskottomuuspalstalla kirjoittelee kokemuksiaan.

        Sinä ja sun lakis. perusta nudistikoulu, rahat siihen voi hankituttaa vaikka näillä sun puolialastomien tyttäries tienesteillä, vai?

        Pedofiili. Mitenkäs tuli mieleen, että opettaja on mies? Opettajista valtaosa on kyllä naisia ja kunnollisia, moraalisia ihmisiä. Luotetaan vain heidän tietoonsa, taitoonsa ja asenteisiinsa. Heillä on TERVEET mielipiteet, kun tekstiäsi lukee, vanhemmista ei voi sanoa samaa. Tosin saatat olla se takarivin "Hellä", joka jäi sinne takariviin jo silloin eikä sieltä ole ehtinyt eteenpäin pyrkiä, kun on lapsenteko vienyt kaiken ajan ja voimia ei koskaan ole ollutkaan..

        Vanhemmuuteenkin kuuluisi olla jokin koulutus ja kriteerit tulisi täyttää ennen kuin lapsia vääntämään aletaan. Vehkeet on jokaisella, mutta kasvatustaitoa ja -kykyä ei.


      • Pöö!
        Ope myös kirjoitti:

        Jotka ovat äidiksi tulleet, vaikkeivat vastuutaan tiedäkään. Kannattaisi opetella ihan ensiksi kirjoitustaito. Netinkäyttö taitaa sujua, kun uskottomuuspalstalla kirjoittelee kokemuksiaan.

        Sinä ja sun lakis. perusta nudistikoulu, rahat siihen voi hankituttaa vaikka näillä sun puolialastomien tyttäries tienesteillä, vai?

        Pedofiili. Mitenkäs tuli mieleen, että opettaja on mies? Opettajista valtaosa on kyllä naisia ja kunnollisia, moraalisia ihmisiä. Luotetaan vain heidän tietoonsa, taitoonsa ja asenteisiinsa. Heillä on TERVEET mielipiteet, kun tekstiäsi lukee, vanhemmista ei voi sanoa samaa. Tosin saatat olla se takarivin "Hellä", joka jäi sinne takariviin jo silloin eikä sieltä ole ehtinyt eteenpäin pyrkiä, kun on lapsenteko vienyt kaiken ajan ja voimia ei koskaan ole ollutkaan..

        Vanhemmuuteenkin kuuluisi olla jokin koulutus ja kriteerit tulisi täyttää ennen kuin lapsia vääntämään aletaan. Vehkeet on jokaisella, mutta kasvatustaitoa ja -kykyä ei.

        Taisi kommenttini osua arkaan kohtaan. ;) Mut älkää masentuko,kyllä teillekkin hoitopaikka löytyy ja toivottavasti pian!
        Jo on markkinat, että opet on mielivaltaisesti ottamassa valtaa.Ei tule onnistumaan ikinä.

        Mutta onneksi laki on laki,eikä opet voi kenenkään pukeutumista määräillä!Ha!


    • opiskelija (oikeustiede)

      Kouluissa opettajilla / rehtorilla on paha tapa luulla, että he saavat keksiä oppilailleen sääntöjä ilman lain valtuuksia.

      Oppilaat saavat pukeutua koulussa, miten haluavat. Ainoana rajoituksena on laki. Aikaisempiin kirjoituksiin vastaten voidaan todeta, että eihän nuori saa torilla esim. alastomana pomppia. Mutta koulussa oppilas saa käyttää täysin samoja vaatteita kuin yleisillä paikoilla muutenkin. Jos pukeutuminen rikkoo siveellisyysnormeja, niin opettajat voivat puuttua poliisin avustuksella(kin) asiaan.

      Nuoren pukeutumisesta päättäminen kuuluu nuoren itsensä ohella vanhemmille. Jos opettajia huolestuttaa asia, niin heidän tulisi ottaa yhteys vanhempiin ja keskustella asiasta. Mutta esim. järjestyssäännöillä ei voida asiaan puuttua, ainakaan nyky lainsäädännön valossa.

      Näitä esimerkkejä, joissa opettajat luulevat itseään lainsäätäjäksi, löytyy koulumaailmasta useita.

      • Ope myös

        Ajaahan ne kauppatavatkin lain ohi. Sama koskee pukeutumista. Vakiintunut käytäntö varmasti se oieka tapa, eli hyvän pukeutumistavan noudattaminen.

        Ei lakiin kaikkea ole kirjoitettu, ei sellaista kirjaa olekaan jossa jokainen tyhmyri valistettaisiin.

        Minä anakin määrään, miten tunneilleni pukeudutaan, jos ei kelpaa, menkööt kotiin riisumaan :)


      • opiskelija
        Ope myös kirjoitti:

        Ajaahan ne kauppatavatkin lain ohi. Sama koskee pukeutumista. Vakiintunut käytäntö varmasti se oieka tapa, eli hyvän pukeutumistavan noudattaminen.

        Ei lakiin kaikkea ole kirjoitettu, ei sellaista kirjaa olekaan jossa jokainen tyhmyri valistettaisiin.

        Minä anakin määrään, miten tunneilleni pukeudutaan, jos ei kelpaa, menkööt kotiin riisumaan :)

        Muista viesteistäsi voi varmaan jo arvioida (henkisen) kelpoisuutesi opettajaksi. Toisaalta viestit saattoivat olla provoa.

        Kauppatapa ei aja kirjoitetun lain ohi, jos laki on indispositiivista. Kauppatavalla saattaa olla merkitystä esimerkiksi tulkittaessa sopimusta, jonka sisältö on epäselvä. Kauppatapa ja kirjoitettu laki toimivat toistensa rinnalla, eivät toisiaan poissulkevasti.

        Laki siis määrää, miten oppilas saa tunnillasi pukeutua, et sinä. On eri kysymys, tulisiko opettajan saada päättää oppilaansa pukeutumisesta.


      • minä myös
        Ope myös kirjoitti:

        Ajaahan ne kauppatavatkin lain ohi. Sama koskee pukeutumista. Vakiintunut käytäntö varmasti se oieka tapa, eli hyvän pukeutumistavan noudattaminen.

        Ei lakiin kaikkea ole kirjoitettu, ei sellaista kirjaa olekaan jossa jokainen tyhmyri valistettaisiin.

        Minä anakin määrään, miten tunneilleni pukeudutaan, jos ei kelpaa, menkööt kotiin riisumaan :)

        mikäs se sellainen opettaja on joka ei osaa kirjoittaa edes viestejä? kahdessa viestissäsi on kirjoitusvirheitä!
        taidat olla "käsityö" ope, joko käteen tai tumppuun vetäjä!!!


      • Ope myös
        opiskelija kirjoitti:

        Muista viesteistäsi voi varmaan jo arvioida (henkisen) kelpoisuutesi opettajaksi. Toisaalta viestit saattoivat olla provoa.

        Kauppatapa ei aja kirjoitetun lain ohi, jos laki on indispositiivista. Kauppatavalla saattaa olla merkitystä esimerkiksi tulkittaessa sopimusta, jonka sisältö on epäselvä. Kauppatapa ja kirjoitettu laki toimivat toistensa rinnalla, eivät toisiaan poissulkevasti.

        Laki siis määrää, miten oppilas saa tunnillasi pukeutua, et sinä. On eri kysymys, tulisiko opettajan saada päättää oppilaansa pukeutumisesta.

        Katsotaan, kuka päättää, se on saletti.
        Sinä ja sinun arviointikykysi...
        provo tai ei,väliäkö sen

        Pääasia, että tarina kulkee ja totuus on edelleen se, että hyvä tapa on se, joka määrää ja kuten edellisessä viestissänikin mainitsin, en puhu uskonnosta enkä politiikasta, ei mainosta narkit aatteitaan vaatteillaan minun tunneillani.

        Huomaa muuten suuressa viisaudessasi, että en opeta kasvatustieteitä enkä psyko-/sosiologiaa
        Osaan jotain ihan muuta, ei rivitietoa laisinkaan. Tervetuloa oppimaan elämää. Oppituntien energian ei ole tarkoitus valua turhuuksiin vaan tietoon, soveltamiseen yms.


      • Ope myös
        minä myös kirjoitti:

        mikäs se sellainen opettaja on joka ei osaa kirjoittaa edes viestejä? kahdessa viestissäsi on kirjoitusvirheitä!
        taidat olla "käsityö" ope, joko käteen tai tumppuun vetäjä!!!

        Kirjoitan ns. kymmensormijärjestelmällä enkä tarkista tekstejäni tällaisessa foorumissa.
        Näppis on melko kulunut, kaikki merkit eivät "kopioidu" aina.

        Pikkusieluiset ne hakevat asiaa asian vierestä. Älä nyt skitsoile turhasta. Liekö tuo omakaan tekstisi virheetön. En vain lukenut sitä tuomion ja arvostelun silmin. Minulle luettu teksti menee perille, vaikka siinä pieniä virheitä olisikin, kykenen kyllä äidinkielisen tekstin paikkaamaan. Olisi muuten kiva nähdä omaa kirjoitustasi pari liuskaa. Kumpikohan tässä hopealle jäisi. Tarkistan vapaa-aikanani kirjojen "vedoksia" = entinen oikoluku, liekö se nykyisin kieliasun tarkistus. Jos osaat minua paremmin, voithan aina ottaa paikkani. :)


    • Jarhon

      Ikivanha ketju mutta kirjoitan vastauksen koska täällä taas tollot pauhaavat mitä sattuu ilman vastausta.

      Eli siis EI saa määrätä oppilaiden pukeutumista. Opetushallitus ja Suomen laki sanovat tästä hyvin selkeästi. Koulu saa velvoittaa oppilaan pukeutumaan tarkoituksen mukaisesti, eli uimahallissa pitää olla uikkarit mukana ja jäävuorolla luistimet. Myös turvallisuus ja hygieenia syistä voidaan velvoittaa tiettyjä asioita esimerkiksi kotitalous- tai metallityötunneilla.

      Kuitenkin yleinen pukeutuminen on osa oppilaan ja yleisesti ihmisten mielipiteen ja ilmaisun vapautta ja sitä ei saa koulu millään tavoilla rajoittaa. Aivan sama mitkä ovat "järjestyssäännöt", jos ne loukkaavat omaa ilmaisunvapautta, niin ne ovat lainvastaiset.

      https://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/koululainsaadannon_soveltaminen/pukeutuminen

    • dekoltee

      Sanonpa minäkin mielipiteeni asiasta.
      Olen sitä mieltä, että kouluissa olisi opetettava myös käyttäytymistä, pukeutumissääntöjä, ruokailutapoja jne. Ne on poissa nykyisin kuvioista, niin että usein joutuu kärsimään myötähäpeää, kun joku tolloilee ihan tietämättään, on väärin pukeutunut tai latkii soppaansa kyynärpäät pöydällä. Monet nuoret eivät osaa edes vastata ystävällisyyteen, vaan heittävät jonkun tyhmän vastauksen tapaisen, joka on somistettu veellä alkavalla sanalla.
      Ulkonaiset käyttäytymistavat ovat tuki epävarmallekin ihmiselle, kun tietää edes jossakin asiassa osaavansa.
      Tämän päivän nuoret eivät osaa edes tervehtiä, puhumattakaan että olisivat ottaneet sanavarastoonsa muutamia apusanoja, kuten "kiitos" ja "anteeksi".

      En lukenut koko letkaa, sehän on 5 v. vanha. Mutta vilaukselta havaitsen, että se on luiskahtanut pois pukeutumisteemasta.
      Palatkaa asiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe