Tupakoinnin vaikutus

lapsettomuuteen?

Tupakoin ja olen tupakoinut nyt kymmenisen vuotta. Olen aikaisemmin (kolmisen vuotta sitten) saanut "tuomion" siitä etten ovuloi.

Nyt sitten tulikin mieleen, että voiko olla, että tupakointi vaikuttaisi tähän? Joku elimistön oma "suojamekanismi"?

Olen lopettanut pillerit heinäkuussa ja lapsi olisi tervetullut jos sellainen meille suodaan.

Tupakoinnin lopetan nyt 1.10. sen olen päättänyt. Nyt riitti nimittäin!

Aina on puhuttu sitä, että tupakointi saattaa vaikeuttaa raskautumista.. Voisiko nyt olla niin, että minulla olisi 1/100000 mahdollisuus, että tupakoinnin lopettaminen voisi auttaa tähän ovuloimattomuuteen vai onko se vain toiveajattelua?

23

1746

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on vaikutusta...

Meiltä lääkäri kysyi heti ensimmäisenä että tupakoitteko. Ja koska molemmat poltellaan niin määräs ehdottomasti lopettamaan. Tupakka kuulemma heikentää munasolujen ja siittiöiden laatua. Minä lopetin eilen eli toinen enemmän tai vähemmän tuskainen päivä menossa :o)
      Tsemppiä lopettamiseen, minä ainakin yritän pitää mielessä syyn miksi lopetan niin pysyy tsemppi paremmin!

• ap...

Pillereiden lopettamisen jälkeen on kahdet menkat tulleet.. ja kierto on ollut pitkä noiden kahden välissä.. mutta sehän on aika yleistä pillereiden jälkeen..

katsotaan nyt sitten kuinka tupakoinnin lopettamisen jälkeen käy.

En varmaan muuta syytä tupakoinnin lopettamiselle oikein löytäisi kuin lapsi, tai tottakai niitä on, mutta ei taida olla mitään muuta niin suurta ja kannustavaa syytä!

Miten sinä olet nyt tupakoinnin lopettanut? Ihan kerrasta poikki vai apteekin avustuksella?

• purkalla
        ap... kirjoitti:

Pillereiden lopettamisen jälkeen on kahdet menkat tulleet.. ja kierto on ollut pitkä noiden kahden välissä.. mutta sehän on aika yleistä pillereiden jälkeen..

katsotaan nyt sitten kuinka tupakoinnin lopettamisen jälkeen käy.

En varmaan muuta syytä tupakoinnin lopettamiselle oikein löytäisi kuin lapsi, tai tottakai niitä on, mutta ei taida olla mitään muuta niin suurta ja kannustavaa syytä!

Miten sinä olet nyt tupakoinnin lopettanut? Ihan kerrasta poikki vai apteekin avustuksella?

olen aloittanut ja tuntuu tehoavan yllättävän hyvin! Olen polttanut n.puoli askia päivässä yli 15 vuotta, välillä enemmänkin enkä olisi varmaan edes harkinnut lopettamista ilman tätä vauva-asiaa! :o) Sen verran hankalaa "rakkaasta ystävästä" luopuminen on. Pitää vaan yrittää ajatella niitä terveysvaikutuksia, niin EHKÄ tää onnistuu! Toivotaan....

• ap...
        purkalla kirjoitti:

olen aloittanut ja tuntuu tehoavan yllättävän hyvin! Olen polttanut n.puoli askia päivässä yli 15 vuotta, välillä enemmänkin enkä olisi varmaan edes harkinnut lopettamista ilman tätä vauva-asiaa! :o) Sen verran hankalaa "rakkaasta ystävästä" luopuminen on. Pitää vaan yrittää ajatella niitä terveysvaikutuksia, niin EHKÄ tää onnistuu! Toivotaan....

ja olen ihan nyt näin ajatellut ilman mitään apuja aloittaa. Olen töissä ihan apteekin vieressä joten jos maanantai alkaa näyttää tuskaiselta niin kipitän sinne..

olen hankkinut myös tavallista purkkaa.. Joskus aikaisemmin kun olen ollut ilman tupakkaa pitkän aikaa niin jostain kumman syystä tulee tunne kuin "hampaat putoaisi pois".. :) ja silloin tuntuu että tarvii jauhaa jotain, joten ihan tavallista purkkaa on varattuna..

Toivotaan että onnistuu ja todella paljon tsemppiä sinullekin!!!

• samoin!
        ap... kirjoitti:

ja olen ihan nyt näin ajatellut ilman mitään apuja aloittaa. Olen töissä ihan apteekin vieressä joten jos maanantai alkaa näyttää tuskaiselta niin kipitän sinne..

olen hankkinut myös tavallista purkkaa.. Joskus aikaisemmin kun olen ollut ilman tupakkaa pitkän aikaa niin jostain kumman syystä tulee tunne kuin "hampaat putoaisi pois".. :) ja silloin tuntuu että tarvii jauhaa jotain, joten ihan tavallista purkkaa on varattuna..

Toivotaan että onnistuu ja todella paljon tsemppiä sinullekin!!!

pitää vaan uskoa itseensä, et kyl mä tähän pystyn!

• kukaan muuten

sanoa että kauanko pitää olla polttamatta että se alkaa vaikuttaa positiivisesti hedelmällisyyteen...?

• netistä...

Lähde: http://www.poliklinikka.fi/?page=2652164&id=6972437

Lopettaminen kannattaa aina!

Tupakoinnin lopettamispäätöksen tekemistä ja pitämistä saattavat helpottaa muutamat lopettamiseen liittyvät positiiviset asiat:

20 minuuttia lopettamisesta verenpaine laskee, sydämen syke tasoittuu ja raajojen lämpötila nousee.

24 - 48 tuntia lopettamisesta häkä on hävinnyt elimistöstä, keuhkot alkavat puhdistua tupakointijätteistä ja sydänkohtausriski alkaa laskea.

1 viikko: elimistön verenkierto paranee, miesten potenssihäiriöt vähenevät ja fyysiset vieroitusoireet helpottavat. Haju- ja makuaisti alkavat korjaantua.

1 - 3 kuukautta lopettamisen jälkeen käveleminen ja juokseminen on helpompaa, energisyys lisääntyy ja ruokahalun paranemisesta johtuva painonnousu on hallinnassa. Yskä ja limannousu lievittyvät, keuhkojen toiminta paranee.

10 vuotta: sydänkuoleman riski on merkittävästi alentunut, keuhkosyöpäriski on vähentynyt puoleen tupakoijaan verrattuna ja munuaissyöpävaara tupakoimattoman tasolle

Apua tupakoinnin lopettamiseen

Motiivi: Selvitä itsellesi, miten valmis olet lopettamaan tupakoinnin tai pysymään tupakoimattomana - Päätös: Tee selväksi itsellesi, miksi lopetat, ja päätä lopettamispäivä.

Suunnitelma: Hanki kirjallisuutta ja tee hyvä lopettamissuunnitelma niin, että olet varautunut tunnistamaan ja vastustamaan tupakointia laukaisevia tilanteita. Hävitä kaikki tupakat!

Vierotusoireiden hoito: Jos pelkäät vieroitusoireita, hanki nikotiinikorvaushoito ajoissa.

Mutta en sitten osaa sanoa, koska alkaa vaikuttamaan.. tuossa vaan nuo kauanko kestää minkäkin poistua elimistöstä..

• vastauksia viisailta kaivat...

Mietin ihan samaa, eli kuinka kauan se lopettaminen alkaa vaikuttaa postiivisesti kehossa. Itse en polta, mutta mies on polttanut pikkupojasta asti...lopetti viime vuoden lopulla ja alkuvuodesta saatiin siemennesteanalyysistä tyly tuomio...voiko olla, että se aikaisempi tupruttelu vielä olisi vaikuttanut tuohon meidän tuomioon? :)

Anteeksi, jos kyselen tyhmiä...pölhö kun olen niin aina vaan elättelen toiveita, ettei meissä oikeesti ole vikaa! ;)

• just tänään
        vastauksia viisailta kaivat... kirjoitti:

Mietin ihan samaa, eli kuinka kauan se lopettaminen alkaa vaikuttaa postiivisesti kehossa. Itse en polta, mutta mies on polttanut pikkupojasta asti...lopetti viime vuoden lopulla ja alkuvuodesta saatiin siemennesteanalyysistä tyly tuomio...voiko olla, että se aikaisempi tupruttelu vielä olisi vaikuttanut tuohon meidän tuomioon? :)

Anteeksi, jos kyselen tyhmiä...pölhö kun olen niin aina vaan elättelen toiveita, ettei meissä oikeesti ole vikaa! ;)

luin netistä hedelmättömyyden vaikutuksesta sekä naiseen että mieheen. Miehistä sanottiin, että kaikilla ei ole havaittu vaikutusta mutta sellaisilla joilla on jo valmiiksi huono laatuinen siemenneste, niin tupakka huonontaa sitä entisestään!
        Näin myös meillä. Mies oli ollut tupakoimatta lähes puoli vuotta kun otettiin ensimmäinen siemennestenäyte. Tulos:hyvin etenevät 4% ja hitaasti etenevät 18%, liikkumattomat 78%¨
        Reilun kolmen kuukauden päästä otettiin uusi näyte (tämän 3 kk ajan mies oli taas sortunut ja polttanut) ja tulos:hyvin etenevät 0%, hitaasti etenevät 4%, paikallaan liikkuvat 2%, liikkumattomat 94%

Että iso vaikutus tuntuu olevan, kun muut olosuhteet ja elintavat on kuitenkin pysyny ennallaan!

• jossa todella hyvää tietoa!
        vastauksia viisailta kaivat... kirjoitti:

http://www.stumppi.fi/portal/tupakka_ja_terveys/naistentaudit/oireet/hedelmallisyys/

• H&M

Mun pitäisi kanssa lopettaa tupakointi. Luin kirjan aiheesta, siinä sanottiin että ei kannata keksiä mitään sijaistoimintoja, vaan kärsii sen 2-3 viikkoa vieroitusoireista. Jos hommaa tilalle nikotiinipurkkaa, eihän siitä nikotiinista elimistössä pääse sitten koskaan irti, tai ainakin se pitkittyy. Ite yritin heti kirjan jälkeen, niin iski melkein paniikki ajatuksesta ettei saa polttaa tupakkaa..noloa huomata kuinka on "kiinni" tupakassa..ne päivittäiset hetket kun poltat tms..Nyt on onneksi hyvä syy lopettaa, meinaa huominen inssi.

• ap...

Nyt lopetat mun kanssa maanantaista lähtien! Puretaan yhdessä tuntoja täällä! :) Miltä kuulostaa?!

• H&M
        ap... kirjoitti:

Nyt lopetat mun kanssa maanantaista lähtien! Puretaan yhdessä tuntoja täällä! :) Miltä kuulostaa?!

Mä lopetin eilen aamupäivällä! Inseminaation jälkeen en ole polttanut yhtään. Vielä ei ole vaikeeta, mutta varmasti tulee nekin ajat =/ ne on vaan kestettävä!!!

• yks lopettanut
        ap... kirjoitti:

Kuinka lopettaminen on sujunut, onko tiukka linja pitänyt? Minä oon ollu polttamatta nyt viisi päivää, välillä tekee tiukkaa mut ainakin vielä oon pysynyt...

• ap...
        yks lopettanut kirjoitti:

Kuinka lopettaminen on sujunut, onko tiukka linja pitänyt? Minä oon ollu polttamatta nyt viisi päivää, välillä tekee tiukkaa mut ainakin vielä oon pysynyt...

tänään ensimmäinen päivä ja olo on ihan ok. yhtään en ole polttanut.. mieli tekee välillä, mutta täytyy vain ajatukset kääntää jonnekin muualle! :)

• H&M

Vielä ei tee tiukkaakaan..MUTTA todennäköisesti alkaa loppuviikosta huumorintaju loppumaan ;)
        Toisaalta olen kauhean positiivisella mielellä perjantaina tehdyn inssin takia, joten pienet niksat ei hetkauta (ainakaan vielä..)
        Karkkia ja suklaata oon vetänyt aikas paljon viikonlopun aikana.
        Heti lauantaina oli oikein testi mulle, kun oltiin käymässä juhlissa, jossa varmaan jokainen poltti tupakkaa, minä siinä sitten vieressä haistelemassa ;)

• yks lopettanut
        H&M kirjoitti:

Vielä ei tee tiukkaakaan..MUTTA todennäköisesti alkaa loppuviikosta huumorintaju loppumaan ;)
        Toisaalta olen kauhean positiivisella mielellä perjantaina tehdyn inssin takia, joten pienet niksat ei hetkauta (ainakaan vielä..)
        Karkkia ja suklaata oon vetänyt aikas paljon viikonlopun aikana.
        Heti lauantaina oli oikein testi mulle, kun oltiin käymässä juhlissa, jossa varmaan jokainen poltti tupakkaa, minä siinä sitten vieressä haistelemassa ;)

Mulla on nyt kuudes päivä menos ilman röökin röökiä.. Aika hassua, eilen oli kaikista tiukin päivä ja jos töis olis ollu mukana tupakkaa, niin VARMASTI olisin polttanut! Mutta eipä ollut, onneksi.. Pitää vaan pitää mielessä lääkärin ehdoton EI, ens kuussa ensimmäinen ICSI ja pitää nyt tehdä itse kaikki mitä tehtävis on... Se onkin AINUT SYY miks en oo hakenu askia :o)

• ap...

Mulla on nyt kuudes päivä menos ilman röökin röökiä.. Aika hassua, eilen oli kaikista tiukin päivä ja jos töis olis ollu mukana tupakkaa, niin VARMASTI olisin polttanut! Mutta eipä ollut, onneksi.. Pitää vaan pitää mielessä lääkärin ehdoton EI, ens kuussa ensimmäinen ICSI ja pitää nyt tehdä itse kaikki mitä tehtävis on... Se onkin AINUT SYY miks en oo hakenu askia :o)

Kolmas päivä menossa.. Suosittelen muuten lataamaan silk quit.. löytyy netistä googlettamalla "silk quit free version". Siihen laitatte tiedot koska olette lopettaneet jne ja se laskee teille kuinka kauan olette olleet polttamatta, kuinka monta tupakkaa, paljonko olette säästäneet rahaa ja aikaa! :) Aika mukava kannustin ja kun näkee numerot edessään niin laittaa kyllä miettimään, että miksi sitä on koskaan aloittanut..

• H&M
        ap... kirjoitti:

Kolmas päivä menossa.. Suosittelen muuten lataamaan silk quit.. löytyy netistä googlettamalla "silk quit free version". Siihen laitatte tiedot koska olette lopettaneet jne ja se laskee teille kuinka kauan olette olleet polttamatta, kuinka monta tupakkaa, paljonko olette säästäneet rahaa ja aikaa! :) Aika mukava kannustin ja kun näkee numerot edessään niin laittaa kyllä miettimään, että miksi sitä on koskaan aloittanut..

Huomenta kanssakärsijät! ;)
        Nyt on 1 vko ja 2 päivää tämä neiti ollut polttamatta. Välillä hermo kiristyy, lähinnä tilanteessa, jossa toinen osapuoli ei tajua mitä mä sanon ;) muuten olo jees, yöllä tosin herään useasti janoon ja vessahätään.Aiemmin nukuin kuin tukki koko yön. Ulkoillut oon tosi paljon, koira jo pyytää armoa..
        Voiko tämä oikeasti olla näin helppoa, vai voiko ajatus mahdollisesta raskaudesta tehdä tämän näin helpoksi? Meinaan, jos/kun tämä ei niin kauhea asia olekaan, niin kyllä mua hävettää etten ole aiemmin lopettanut, vaan myrkyttänyt itseäni =/

• ap...
        H&M kirjoitti:

Huomenta kanssakärsijät! ;)
        Nyt on 1 vko ja 2 päivää tämä neiti ollut polttamatta. Välillä hermo kiristyy, lähinnä tilanteessa, jossa toinen osapuoli ei tajua mitä mä sanon ;) muuten olo jees, yöllä tosin herään useasti janoon ja vessahätään.Aiemmin nukuin kuin tukki koko yön. Ulkoillut oon tosi paljon, koira jo pyytää armoa..
        Voiko tämä oikeasti olla näin helppoa, vai voiko ajatus mahdollisesta raskaudesta tehdä tämän näin helpoksi? Meinaan, jos/kun tämä ei niin kauhea asia olekaan, niin kyllä mua hävettää etten ole aiemmin lopettanut, vaan myrkyttänyt itseäni =/

Tupakanpoltto siis loppui syyskuun viimeisenä iltana ja nyt on menossa yhdeksäs päivä. Lopetin siis seinään eikä minkäänlaisia nikotiinituotteita ole ollut tarve käyttää.

Täytyy myös sanoa, että on tämä helppoa ollut. Tai siis todella paljon helpompaa kuin olin kuvitellut! Olo on parempi, itse kanssa heräsin tokana yönä noin 15 kertaa ihan ilman syytä, mutta nyt nukun jo rauhallisesti.

• H&M
        ap... kirjoitti:

Tupakanpoltto siis loppui syyskuun viimeisenä iltana ja nyt on menossa yhdeksäs päivä. Lopetin siis seinään eikä minkäänlaisia nikotiinituotteita ole ollut tarve käyttää.

Täytyy myös sanoa, että on tämä helppoa ollut. Tai siis todella paljon helpompaa kuin olin kuvitellut! Olo on parempi, itse kanssa heräsin tokana yönä noin 15 kertaa ihan ilman syytä, mutta nyt nukun jo rauhallisesti.

Hieno juttu! Tästä se lähtee pikkuhiljaa! Lenkkeilen päivittäin koirien kanssa, ja nyt jo huomaa 13 tupakattoman päivän jälkeen,että jaksaa paremmin eikä hengästy niin helposti. Ja tosiaan se kuinka helpolta nyt tuntuu. Viime yönä heräsin enää kaksi kertaa. Harmi kun tämä ketju painuu tänne pitkälle =/

• ap...
        H&M kirjoitti:

Hieno juttu! Tästä se lähtee pikkuhiljaa! Lenkkeilen päivittäin koirien kanssa, ja nyt jo huomaa 13 tupakattoman päivän jälkeen,että jaksaa paremmin eikä hengästy niin helposti. Ja tosiaan se kuinka helpolta nyt tuntuu. Viime yönä heräsin enää kaksi kertaa. Harmi kun tämä ketju painuu tänne pitkälle =/

keskustelu jatkuu etusivulla:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=694&posting=22000000029711600

• minä vain.

meihin ei kyseinen vaikuttanut. ivf hoidolla raskaaksi tullut (minussa vika) ja minä tupakoin ja lääkäri ihmetteli miten voi olla noin hyvät simpat vaikka polttaa (siis mieheni) ei uskonut että polttaa. heti kun kun testi näytti plussaa niin molemmat lopetimme. siinä oli hyvä syy. että näin meiullä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe