2Kysymystä masennuslääkkeiden sivuoireista

Miljaanapiljaana

Moi! Olen nuori nainen. Olen kärsinyt keskivaikeasta masennuksesta muutaman vuoden.

Olen kokeillut efexor depotia lääkkeeksi masennukseen. Sain siitä sivuvaikutuksena masennusta(!). Toisin sanoen masennus paheni heti lääkekuurin aloitettuani äärimmäisen voimakkaaksi: istuin päivät pitkät paikallani sängyn päällä, tuijotin seinää kasvot ja koko ruumis jähmettyneenä ja ajattelin koko ajan yhä uudestaan että miten kauheaa on. Olotila oli todella tuskallinen. Lopetin lääkkeet alle viikon käytön jälkeen, ja onneksi tilani palautui ennalleen pian sen jälkeen. Minua kiinnostaa, onko kenellekään toiselle tullut masennuslääkkeen sivuvaikutuksena noin voimakasta, täysin lamauttavaa masennusta? Jatkoitko lääkkeen käyttöä? Minä en kerta kaikkiaan voinut jatkaa, se vain ei olisi ollut sen arvoista, tuska oli niin suuri....

Toinen kysymykseni koskee masennuslääkkeiden vaikutusta seksuaalisuuteen. Nyt käsi sydämelle, onko ketään, jolla masennuslääkkeet EIVÄT olisi vieneet seksuaalista halua/kykyä kiihottua tai vähentäneet sitä radikaalisti? Minulle kävi myös näin, ja ymmärtääkseni se onkin lähes vääjäämätöntä nykyisten masennuslääkkeiden kanssa. Poikkeuksena tietysti sellaiset yksilöt, jotka eivät muutenkaan ole kovin seksuaalisia (eivät koe asioita yleisesti ottaen seksuaalisesti, eivät masturboi usein jne), he tuskin eroa juuri huomaisivatkaan.

6

661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pseudo

SSRI -lääkkeet vievät usein seksihalut pois. Itse syön mirtsapiinia (kauppanimellä Remeron), jolla ei ole vaikutusta seksuaalisuuteeni, auttaa myös nukkumaan. Auttoi myös tehokkaasti masennukseeni ja ahdistukseen. Ts. ko. troppi pelasti elämäni. ;)

/pseudo

• toi ole

SE lihomistaipumusta tuova lääke ?

• toi ole kirjoitti:

Ei tosin kaikilla. Itse kokeilin ja koko ajan väsytti niin paljon että oli pakko lopettaa. Käytin siis Sepramin lisänä.

• pseudo
        toi ole kirjoitti:

Remeronhan ei itsessään lihota, mutta kasvattaa ruokahalua. Itse en ole huomannut lihoneeni.

/pseudo

• Kenen kanssa olet keskustellut lääkityksestä? Ohjeissakin mainitaan, että vaikutus alkaa myöhemmin ja alkuun saattaa olla pahojakin oireita. Mulla ainakin pää aivan sekaisin parin viikon ajan enkä muistanut oikein tapahtumia. Mutta kun alkoi vaikuttaa niin olen sentään mennyt parempaan suuntaan. Ja vaikeaa masennusta sairastan.

Ja kyllä. Halut ovat lähes kadonneet. Oli tosin yksi vaihe kun panetti koko ajan. Nyt aika harvoin. Ja lähinnä vieraat naiset kiinnostaa.

• alussa depressiota.

se mainitaan mm. Efen pakkausselosteessa!!!!!!!!!!!
      Eli ihan yleinen juttu. Lääkitystä ei kannata heti alussa oireuden túltua lopettaa vaan ottaa yhteyttä sen määränneeseen psykiatriin ja neuvotella asiasta.
      Kai olit ap. tietoinen siitäkin, että useat depr.lääkkeet lisäävät alussa suicidi-riskiä?! Sekin selittyy ihan loogisilla syillä.
      Ei olisi kannattanut lopettaa noin lyhyeen Efen käyttöä.
      Ihan samoja oireita ollut n. 3 viikkoa aikoinaan kun aloitin Efen, nyt Efe ollut käytössä 4 v ja hyvin toimii kohdallani.
      Libidoon se ei ole vaikuttanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      379
      1673
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      84
      1644
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      382
      1617
    4. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      89
      1467
    5. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      48
      1261
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      39
      1140
    7. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      271
      1103
    8. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      164
      942
    9. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      86
      909
    10. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      905
    Aihe