Muistakaatten nyt hyvät pyöräilijät, että vain kääntyvä auto väistää pyörätietä suoraan ajavaa.
Suojatiellä ei saa ajaa polkupyörällä ellei ole yhdistetty pyörä/jalankulkuväylä.
Pyörään taluttava sen sijaan on jalankulkija.
Pyöräilijä väistää
60
3640
Vastaukset
- työmatkapyöräilijä
Kääntyvän auton pitäisi väistää. Suunnilleen 90% autoista väistääkin, mutta joka kymmenes yrittää ajaa päälle.
Usein risteyksissä on tiellä kärkikolmio ennen kevyenliikenteen väylää. Sitäkin noudattaa ilahduttavat 90% autoista ja vain joka kymmenes teilaa pyöräilijän.
Asiat on autoilijoiden puolelta siis aika hyvin kunnossa. Kunhan vaan saataisiin pyöräilijät noudattamaan sääntöjä tai jäämään kotiin.- vaarallisia?
Tarkistapa nyt vähän asenteitasi!
Viestisi mukaan 10 % autoilijoista ei noudata sääntöjä. Loppukommentti on, että pyöräilijöiden kaikkien pitää noudattaa sääntöjä tai jäädä kotiin. Mistä tämä ero vaatimuksissa tulee? Tasapuolisuuden vuoksi pitää tietysti antaa kymmenelle prosentille kevyestä liikenteesä samat oikeudet rikkoa sääntöjä.
Mitä ovat ne säännöt, joita erityisesti haluaisit pyöräilijöiden noudattavan kotiin jäämisen sijasta? Minua ainakin kiinnostaa, ajan sen verran paljon pyörällä. - Vierailija.
vaarallisia? kirjoitti:
Tarkistapa nyt vähän asenteitasi!
Viestisi mukaan 10 % autoilijoista ei noudata sääntöjä. Loppukommentti on, että pyöräilijöiden kaikkien pitää noudattaa sääntöjä tai jäädä kotiin. Mistä tämä ero vaatimuksissa tulee? Tasapuolisuuden vuoksi pitää tietysti antaa kymmenelle prosentille kevyestä liikenteesä samat oikeudet rikkoa sääntöjä.
Mitä ovat ne säännöt, joita erityisesti haluaisit pyöräilijöiden noudattavan kotiin jäämisen sijasta? Minua ainakin kiinnostaa, ajan sen verran paljon pyörällä.Ymmärsit asian varmaan hieman väärin.
Tuo aloittajahan edellyttää pyöräilijöiltä 100 % sääntöjen noudattamista.
Vastasit viestiin, jossa todettiin 10% autoilijoista ajavan pyöräilijän päälle.
Siis jos minä kuulun pyöräilijänä tuohon 10 % päälleajettavaan joukkoon ja tietäisin sen, en enää ikimaailmassa ajaisi pyörällä.
Tätä eroa vaatimuksiin siis sinun pitää kysyä tuolta aloittajalta.
- nimittäin
Muista väistää myös kolmion takaa tullessasi, äläkä ainakaan pysähdy suojatien päälle.
Valtaosa pyörien ja autojen kolareista johtuu autoilijan virheestä. Autolilijan mielestä kyllä pyöräilijät ajavat holtittomasti, mutta pyöräilijä kyllä osaa väistää autoa. Kun vaan autot osaisivat väistää pyöriä 100% luotettavasti, eikä vain 30% tapauksista. - Pyäräilijä-autoilija
Älä kuitenkaan unohda, että autoilija väistää aina!
Autoilijalla ei ole missään vaiheessa tai tilanteessa päälleajo-oikeutta.
Tämän oikeuden tosin muutamat autoilijat ovat ottaneet käyttöönsä, jolla näyttää olevat myös valvovan viranomaisen hiljainen hyväksyntä.
Pieni auton ylinopeus näyttää olevan paljon suurempi rikos, kuin jalankulkijan tai pyöräilijän tappaminen (poliisia lukuunottamatta).- Autoilija-pyöräilijä
Ei toki päälle saa ajaa.
Minä vain muistutin siitä, että väistämissäännöt muuttuivat taannoin, mutta edelleen osa pyöräilijöistä ajaa vanhoilla säännöillä.
Kaikkien terveys säilyy, kunhan ajetaan sääntöjen mukaan ja vielä vähän varovammin.
Hyvää pyöräilysyksyä vaan kaikille. - niin..
Autoilija-pyöräilijä kirjoitti:
Ei toki päälle saa ajaa.
Minä vain muistutin siitä, että väistämissäännöt muuttuivat taannoin, mutta edelleen osa pyöräilijöistä ajaa vanhoilla säännöillä.
Kaikkien terveys säilyy, kunhan ajetaan sääntöjen mukaan ja vielä vähän varovammin.
Hyvää pyöräilysyksyä vaan kaikille.Kuten kommenteista huomaat, aloitus oli tosi huono. Jos halusit sanoa jotain, olisit heti sanonut sen. Nyt tulit vain turhaan sohaisseeksi jonnekin sinne päin.
Pyöräilijöistä suurin osa noudattaa sääntöjä ihan hyvin. Kuten myös autoilijoista. Autoilijalla on vain se etu, että peltikuori vähän suojaa jos tulee töppäiltyä. Pyöräilijällä ei ole sitä etua. Siksi ihan turhaan tulet tänne ojentelemaan. Kiinnittäisit enemmän vain huomiota siihen, miten KAIKKI autoilijat saataisiin noudattamaan väistämisvelvollisuuksiaan. - pyöräilijä12345
niin.. kirjoitti:
Kuten kommenteista huomaat, aloitus oli tosi huono. Jos halusit sanoa jotain, olisit heti sanonut sen. Nyt tulit vain turhaan sohaisseeksi jonnekin sinne päin.
Pyöräilijöistä suurin osa noudattaa sääntöjä ihan hyvin. Kuten myös autoilijoista. Autoilijalla on vain se etu, että peltikuori vähän suojaa jos tulee töppäiltyä. Pyöräilijällä ei ole sitä etua. Siksi ihan turhaan tulet tänne ojentelemaan. Kiinnittäisit enemmän vain huomiota siihen, miten KAIKKI autoilijat saataisiin noudattamaan väistämisvelvollisuuksiaan.minä väitän, että suurin osa pyöräilijöistä ei sääntöjä noudata ja ei edes tiedä liikennesääntöjä mm. uudet pyöräilysäännöt ovat useille tienkäyttäjille, myös autoilijoille, täysin tuntemattomia.
Muutenkin liikentessä näkee aivan uskomattomia suorituksia kanssapyöräilijöiltä, ohitetaan toisia missä sattuu ja kiilataan eteen ohituksen jälkeen, kännytään edestä niin, että vastaantuleva joutuu tekemään paniikkjarrutuksen, väistetään väärältä puolelta kohtaamistilanteessa ja mennään ohi myös oikealta. Syöksytään auton eteen suojatielle, oli oikeutta tai ei....Myös jalkakäytävillä pyöräillään varomattomasti.
Nämä esimerkit ja moni muukin tapaus ovat tuttuja ja lähes päivittäisiä vaaratilanteita helsingin pyöräilyliikenteessä, autoliikenteeseen en tässä ota kantaa...olisi niin helppoa jos kaikki tosiaankin noudattaisivat liikennesääntöjä niin ei tarvitsis arvailla toisten liikennekäyttäytymistä. - Henki Hieveri
pyöräilijä12345 kirjoitti:
minä väitän, että suurin osa pyöräilijöistä ei sääntöjä noudata ja ei edes tiedä liikennesääntöjä mm. uudet pyöräilysäännöt ovat useille tienkäyttäjille, myös autoilijoille, täysin tuntemattomia.
Muutenkin liikentessä näkee aivan uskomattomia suorituksia kanssapyöräilijöiltä, ohitetaan toisia missä sattuu ja kiilataan eteen ohituksen jälkeen, kännytään edestä niin, että vastaantuleva joutuu tekemään paniikkjarrutuksen, väistetään väärältä puolelta kohtaamistilanteessa ja mennään ohi myös oikealta. Syöksytään auton eteen suojatielle, oli oikeutta tai ei....Myös jalkakäytävillä pyöräillään varomattomasti.
Nämä esimerkit ja moni muukin tapaus ovat tuttuja ja lähes päivittäisiä vaaratilanteita helsingin pyöräilyliikenteessä, autoliikenteeseen en tässä ota kantaa...olisi niin helppoa jos kaikki tosiaankin noudattaisivat liikennesääntöjä niin ei tarvitsis arvailla toisten liikennekäyttäytymistä.Kaiken kukkuraksi keskikorokkeelle mennään niin väljästi niin ettei takaa tuleva mahdu sinne lainkaan vaan jää autoille alttiiksi tien puolelle.
- sekä autoilijan
velvollisuuksiin kuuluu turvallinen ajotapa. Ennakointi on päivän sana, sitä noudattamalla säästettäisiin monta rannetta ja sääriluuta sekä lokasuojia yms. Itse autoilen hlö- sekä pakettiautolla, työkseni ajan isompaa kulkinetta, työmatkat sujuu polkupyörällä. Harrastuspelinä on moottoripyörä. Jokaisessa kulkineessa on omat vaarat, isommissa laitteissa vaarat kohdistuu siihen toiseen osapuoleen syylliseen katsomatta.
Pyöräilijän on syytä olla varuillaan aina muun liikenteen seassa ja luistettava omista "oikeuksistaan" mikäli moottorikäyttöinen ajoneuvo jättää omat velvollisuutensa noudattamatta. Mikäli siis haluaa säilyttää henkikultansa. Näin se vain menee, sanokoot pykälät mitä haluaa. Itse en aio joutua tilanteeseen jossa pääsisin auton alta huutamaan "minä olin oikeassa!" Siksi pyörässäni on jarrut ja myös käytän niitä. Ja näin hämärän tullen on syytä sytyttää valot myös. Valaistulla katuosuudellakin erottuu huomattavasti paremmin kun tuikku loistaa fillarin nenässä.- pyörätiellä
Tuossa oli asiaa. Pyörällä kulkiessa on pakko pitää huolta itsestään. Jarruttaminen on näköjään todella vaikeaa joillekin "tosipyöräilijöille". Itse olen yrittänyt olla se viisaampi kun näyttää tulevan tiukka paikka. Pyöräilen pääasiassa kunnon vuoksi, ja minulle jarruttaminen ja vauhdin uudelleen kiihdyttäminen eivät ole ongelma. Liikenteessä loukkaantuminen oman tyhmyyden johdosta olisi.
Itsestään ja omasta sääntöjen noudattamisesta voi pitää huolta. Toisten tekemisiin ei voi eikä kannata puuttua. Liikenteessä kouluttaminen on erityisen kummallinen muoto suomalaista käyttäytymistä ja toivon että kenenkään ei tarvitsisi sitä harrastaa. Netissä voi yrittää, mutta ihan yhtä turhaa se on täälläkin... - työmatkapyöräilijä
pyörätiellä kirjoitti:
Tuossa oli asiaa. Pyörällä kulkiessa on pakko pitää huolta itsestään. Jarruttaminen on näköjään todella vaikeaa joillekin "tosipyöräilijöille". Itse olen yrittänyt olla se viisaampi kun näyttää tulevan tiukka paikka. Pyöräilen pääasiassa kunnon vuoksi, ja minulle jarruttaminen ja vauhdin uudelleen kiihdyttäminen eivät ole ongelma. Liikenteessä loukkaantuminen oman tyhmyyden johdosta olisi.
Itsestään ja omasta sääntöjen noudattamisesta voi pitää huolta. Toisten tekemisiin ei voi eikä kannata puuttua. Liikenteessä kouluttaminen on erityisen kummallinen muoto suomalaista käyttäytymistä ja toivon että kenenkään ei tarvitsisi sitä harrastaa. Netissä voi yrittää, mutta ihan yhtä turhaa se on täälläkin...Näinhän se on. Pyöräilijän pitää varjella henkikultaansa.
Minä olen ollut kaksi kertaa onnettomuudessa auton kanssa. Molemmilla kerroilla syy oli autoilijan ja minulle hyvin hankalasti ennakoitavia tapauksia. Toisessa tapauksessa auto kääntyi vauhdilla autojonon välistä kylkeen ja toisessa auto tuli autoliikkeen pihasta puskien takaa kylkeen.
Eipä siinä mitään. Hengissä selvittiin ja syy oli autoilijan. Itseänikin syyttelin, mutta molemmissa tilanteissa koin ennakointimahdollisuuteni aika huonoiksi. Tässä välissä voi sanoa, että ajokortti on ja autollakin tulee ajeltua.
Mikä on ollut ihmeellisintä on ihmisten asenne yleisesti. Useimmat korostavat, että sinun pitäisi olla varovaisempi ajaessasi pyörällä. Oikeastaan kukaan ei ole spontaanisti sanonut, että autoilijoiden pitäisi olla varovaisempia.
Myönnän, että haluan edetä pyörällä mahdollisimman nopeasti ja liikennesääntöjä noudattaen. Hyväksyn myös sen, että ajoneuvoni ei tarjoa suojaa ja siksi minun pitää varoa enemmän. En silti haluaisi luopua kaikista oikeuksistani, koska silloin ei pyöräily olisi enää kovin tehokas liikkumismuoto. - -rav4-
työmatkapyöräilijä kirjoitti:
Näinhän se on. Pyöräilijän pitää varjella henkikultaansa.
Minä olen ollut kaksi kertaa onnettomuudessa auton kanssa. Molemmilla kerroilla syy oli autoilijan ja minulle hyvin hankalasti ennakoitavia tapauksia. Toisessa tapauksessa auto kääntyi vauhdilla autojonon välistä kylkeen ja toisessa auto tuli autoliikkeen pihasta puskien takaa kylkeen.
Eipä siinä mitään. Hengissä selvittiin ja syy oli autoilijan. Itseänikin syyttelin, mutta molemmissa tilanteissa koin ennakointimahdollisuuteni aika huonoiksi. Tässä välissä voi sanoa, että ajokortti on ja autollakin tulee ajeltua.
Mikä on ollut ihmeellisintä on ihmisten asenne yleisesti. Useimmat korostavat, että sinun pitäisi olla varovaisempi ajaessasi pyörällä. Oikeastaan kukaan ei ole spontaanisti sanonut, että autoilijoiden pitäisi olla varovaisempia.
Myönnän, että haluan edetä pyörällä mahdollisimman nopeasti ja liikennesääntöjä noudattaen. Hyväksyn myös sen, että ajoneuvoni ei tarjoa suojaa ja siksi minun pitää varoa enemmän. En silti haluaisi luopua kaikista oikeuksistani, koska silloin ei pyöräily olisi enää kovin tehokas liikkumismuoto.Jos sinäkin vasemmistolainen joskus saat töitä, niin ymmärrät paremmin autoilijoiden kiireitä. On ehkä pikkuisen mahdoton huomioida kaikkia risteyksiin syöksyviä pyöräilypellejä ja miksi pitäisi? Autolla liikkuvat tätä yhteiskuntaa pyörittävät ja muut loiset voivat odottaa vuoroaan, jos haluavat säilyä ehjänä
- minäkin pidän huolta
pyörätiellä kirjoitti:
Itsestään ja omasta sääntöjen noudattamisesta voi pitää huolta. Toisten tekemisiin ei voi eikä kannata puuttua. Liikenteessä kouluttaminen on erityisen kummallinen muoto suomalaista käyttäytymistä ja toivon että kenenkään ei tarvitsisi sitä harrastaa. Netissä voi yrittää, mutta ihan yhtä turhaa se on täälläkin...Miten niin toisten tekemisiin ei voi eikä kannata puuttua?
Jos jalankulkijatkin aina vain tyytyvät kiltisti odottamaan suojatien reunalla, niin eihän autoilijat koskaan opi. Olen välillä katsellut aikani nöyristelevien jalankulkijoiden odottelua ja hypännyt itse pyörän selästä ja taluttanut pyörää sarvista suojatielle, vaikkei oma reittini sieltä kulkisikaan.
Kyllä ne autot kummasti vaan pysähtyy, vaikka sitten tavallista ärhäkämmin. Ja kyllä, pidän kyllä huolen, että näytän ajoissa aikeeni autoilijoille enkä jää alle. - köyhät autoilevat
-rav4- kirjoitti:
Jos sinäkin vasemmistolainen joskus saat töitä, niin ymmärrät paremmin autoilijoiden kiireitä. On ehkä pikkuisen mahdoton huomioida kaikkia risteyksiin syöksyviä pyöräilypellejä ja miksi pitäisi? Autolla liikkuvat tätä yhteiskuntaa pyörittävät ja muut loiset voivat odottaa vuoroaan, jos haluavat säilyä ehjänä
Voi hellanlettas, jopas päätti näennäsmaasturilla elvistelevä läskiperse tuoda tyhmyytensä julki.
Ihan vaan tiedoksi: polkupyörillä liikkuvat ovat keskimääräistä varakkaampia. Ja ei, tämä ei ole vitsi, vaan fakta, josta oli juurikin kirjoitus jossain lehdessä ... olisiko ollut hesari?
Tämä kummallisuus johtuu siitä, että pienituloiset pelkäävät paljastuvansa pienituloisiksi, jos kulkevat polkupyörällä. Siis he kuvittelevat muiden ajattelevan, etteikö tuolla ole varaa autoon. Niinpä pienituloset yrittävät esittää varakasta ajamalla kaikki matkat autolla, jonka luonnollisesti pitää olla kalliimpi kuin mihin heillä oikeastaan olisikaan varaa ja pyöräily on jäänyt niiden harrastukseksi, joiden ei tarvitse *esittää* varakasta. - suurituloinenrikas
-rav4- kirjoitti:
Jos sinäkin vasemmistolainen joskus saat töitä, niin ymmärrät paremmin autoilijoiden kiireitä. On ehkä pikkuisen mahdoton huomioida kaikkia risteyksiin syöksyviä pyöräilypellejä ja miksi pitäisi? Autolla liikkuvat tätä yhteiskuntaa pyörittävät ja muut loiset voivat odottaa vuoroaan, jos haluavat säilyä ehjänä
Kyllä nimenomaan yhteiskuntaa pystyssä pitävät, hyvätuloiset ja rikkaat pyöräilevät. Vaikka itsekin kuulun 1%:n suurituloisimpaan osaan suomalaisista, ovat useimmat tuntemani työmatkapyöräilijät minua suurituloisempia. Professoreista yllättävän moni pyöräilee työmatkat, kuten myös teollisuuden hyvätuloisista päälliköistä ja avainhenkilöistä. Autoillessa pitää olla tarkkana ettei tule ajettua työmatkalla pomoa kuoliaaksi. Kannattaa autoillessa todella tarkasti varoa pyöräilijöitä ettei jotkut tärkeät teollisuudenalat kuole Suomesta tärkeän päällikön tultua yliajetuksi ja vieden hautaan kaiken tietämyksen alalta. Kyllä lähes aina kärkikolmion takaa tai pihasta pyörätien yli tullessa pitää autolla pysähtyä ja huolellisesti joka suuntaa katsoa, ettei pyöräilijöitä ole tulossa mistään väistettävästä suunnasta.
- Oppinut.
suurituloinenrikas kirjoitti:
Kyllä nimenomaan yhteiskuntaa pystyssä pitävät, hyvätuloiset ja rikkaat pyöräilevät. Vaikka itsekin kuulun 1%:n suurituloisimpaan osaan suomalaisista, ovat useimmat tuntemani työmatkapyöräilijät minua suurituloisempia. Professoreista yllättävän moni pyöräilee työmatkat, kuten myös teollisuuden hyvätuloisista päälliköistä ja avainhenkilöistä. Autoillessa pitää olla tarkkana ettei tule ajettua työmatkalla pomoa kuoliaaksi. Kannattaa autoillessa todella tarkasti varoa pyöräilijöitä ettei jotkut tärkeät teollisuudenalat kuole Suomesta tärkeän päällikön tultua yliajetuksi ja vieden hautaan kaiken tietämyksen alalta. Kyllä lähes aina kärkikolmion takaa tai pihasta pyörätien yli tullessa pitää autolla pysähtyä ja huolellisesti joka suuntaa katsoa, ettei pyöräilijöitä ole tulossa mistään väistettävästä suunnasta.
Aivan puhut asiaa.
Vielä kuitenkin lisäisin, että autoilijan pitää myöskin muualla pitää silmänsä auki, kuin kolmion takaa tai pihasta tullessaan.
Turhan usein autoilija sanoo "en nähnyt" aiheutettuaan onnettomuuden.
- mennyt oikein
Kun tulet sivutieltä toiselle tielle, jonka sivussa on saman suuntainen pyörätie, niin väistät kaikkia jos sinulla oli stop tai kärkikolmio risteyksessä ennen pyörätietä ja jos ei niin väistät oikealta tulijoita ja vasemmalle kääntyessäsi myös suoraan vastaan ajavia muun muuassa.
http://www.liikenneturva.fi/fi/liitetiedostot/turvatieto/Pyorailyesite_suomi.pdf- Fillariterroristi
Eli eiköhän kuitenkin parempi olisi pyöräilijän keskittyä vain omaan turvallisuuteen eli törmäysten välttämiseen, koska törmäävä pyöräilijä on aina vaaraksi itselleen. Ajan sieltä mistä mahtuu silloin kun ehtii. Kaksi sääntöä joilla pärjää aina, varsinkin silloin kun muut ovat ns. väärässä. Sen lisäksi olen huomannut että oikeassa oleminen on vaarallista, joko itselle tai toiselle. "Oikeassa" olivat nekin jotka kolmion takaa tai edestä kääntyivät melkein päin, hokien mielessään "pyörä väistää aina".
Liikennesääntöjen yhteydestä turvallisuuteen vielä, mitä turvallista on siinä että ajaa oikealle kääntyvän auton oikealta puolelta suoraan? Myös puhutaan että pyöräilijät noudattavat oikeanpuoleista liikennettä, kun pyörätie jota on pakko käyttää kulkeekin vasemmassa reunassa, tai vastaan tulee toinen pyörä ns. väärää puolta. Mitä enemmän sääntöjä opetetaan, sitä sotkuisemmaksi koko homma vain menee ja jokainen muistaa vain omat oikeudet ja muiden velvollisuudet.
Ja yksi sana vielä valoista. Viime vuonna viisi pyöräilijää kuoli pimeässä, hämärässä tai katuvalaistuksen ollessa päällä, kertoo Liikenneturva. Turhia kuolemia ne tietenkin ovat eikä tilasto kerro oliko kenelläkään valoa. Kaikki se into, jolla tätä lukua viisi pyritään vuosittain pienentämään, voitaisiin mielestäni suunnata paremminkinkin. - LIIKENNEVAKUUTUSTA
Eli kun niin tavallisesti se maailman keskipisteenä oleva elvispyöräilijä tulee sitä pyörätietänsä reipasta vauhtia ajoradan yli keskisormi tanakasti pystyssä ja törmää autooni aiheuttaen 2476e korjauksen hän maksaa sen itse omasta kukkarostaan (jossa saattaa olla Matti). Seuraavalla kerralla ainakin se sormi jää näyttämättä, sillä sekin katkesi.
Ei kannata luulla olevansa oikeassa. - yufukgvckjyf
"Kun tulet sivutieltä toiselle tielle, jonka sivussa on saman suuntainen pyörätie, niin väistät kaikkia jos sinulla oli stop tai kärkikolmio risteyksessä ennen pyörätietä ja jos ei niin väistät oikealta tulijoita ja vasemmalle kääntyessäsi myös suoraan vastaan ajavia muun muuassa."
Ei ihan oikein mennyt tuokaan. Pyöräilijä on pyörätieltä/kl-väylältä ajoradalle tullessaan väistämisvelvollinen. Ainoastaan kolmion/stopin takaa tuleva tai kääntyvä auto (tm. ajoradalla liikkuva ajoneuvo) on ko. pyöräilijään nähden väistämisvelvollinen. - yufukgvckjyf
yufukgvckjyf kirjoitti:
"Kun tulet sivutieltä toiselle tielle, jonka sivussa on saman suuntainen pyörätie, niin väistät kaikkia jos sinulla oli stop tai kärkikolmio risteyksessä ennen pyörätietä ja jos ei niin väistät oikealta tulijoita ja vasemmalle kääntyessäsi myös suoraan vastaan ajavia muun muuassa."
Ei ihan oikein mennyt tuokaan. Pyöräilijä on pyörätieltä/kl-väylältä ajoradalle tullessaan väistämisvelvollinen. Ainoastaan kolmion/stopin takaa tuleva tai kääntyvä auto (tm. ajoradalla liikkuva ajoneuvo) on ko. pyöräilijään nähden väistämisvelvollinen.Eli pyöräilijällä ei ko. tilanteessa ole mitään oikealta tuloon liittyvää oikeutta.
- wäsäilijä
Jos luulee saavansa Pyhältä Pietarilta lisäpisteitä siitä että oli lain mukaan oikeassa niin turha luulo.Liikennekäyttäytymisensä perusteella monet pyöräilijät vaikuttavat itsetuhoisilta hölmöiltä.
Valitettava tosiasia on että liikenteessä samaa kaistaa voi käyttää ilman ongelmia ainoastaan riittävän nopeasti liikkuvat ajoneuvot.Tämä tarkoittaa sitä,että polkupyörät ja mopot(vaarallisen pienellä rakenteellisella nopeudella varustettuina)eivät turvallisuussyistä kuulu liikenteen sekaan.Joka muuta väittää on vastuuton itseään ja muita kohtaan.Sehän ei tosin idealistien kohdalla ole uusi ilmiö,oikeuksistahan pitää pitää kiinni vaikka itseltä ja varsinkin muilta henki menisi.Kai se on jotenkin hienoa.
Parhaiten kyllä pärjää kun hyväksyy polkupyörän olevan liikenteessä arvoasteikon pohjimmainen ja väistää kaikkea ja kaikkia.Toimii yllättävän hyvin.Muu ajattelu on vaarallista turhaa idealismia.- pyörätiellä
> Parhaiten kyllä pärjää kun hyväksyy
> polkupyörän olevan liikenteessä arvoasteikon
> pohjimmainen ja väistää kaikkea ja
> kaikkia.Toimii yllättävän hyvin.Muu ajattelu on
> vaarallista turhaa idealismia.
Jotain rotia nyt näihin hommiin. Suomessa on kaikilla (myös sinulla) oikeus liikkua kuten haluat. Samoin kaikkia koskevat samat lait, jotka on tarkoitettu suojaamaan ihmisten (myös sinun) henkeä. KUKAAN, joka ei kunnioita toisen henkeä liikenteessä, ei saisi IKINÄ ajaa mitään ajoneuvoa. Kuitenkin jokainen siellä liikenteessä on IHMINEN. Lapsesikin (jos sinulla sellaisia on) ovat siellä. Haluatko muiden suhtautuvan heihin tuolla tavalla?
Jos tuo kirjoittamasi periaate olisi voimassa ilman sääntöjä, tietysti ajaisin panssarivaunulla. Mutta kun meillä on kuitenkin jonkinlainen järjestäytynyt yhteiskunta kyseessä tässä, niin en aja. Ajan pyörällä aina kun mahdollista ja autolla jos jostain syystä on "pakko". Molemmilla olen sopinut kaikille teille ihan hyvin, eikä minulla ole koskaan ollut vaikeuksia väistää toisia tarvittaessa.
Mikä siitä fillarin, mopon tai jalankulkijan väistämisestä tekee niin hiton vaikeaa ja vaivalloista? - Fillaristi...
Fillaristi voi halutessaa väistää kaikkia muita liikkujia. Se ei kenenkään turvallisuutta vaaranna. Tässä pitää nyt ymmärtää, että ainoastaan fillaristi itse voi tehdä tämän valinnan. Autoilija ei voi olettaa kaikkien fillaristien näin ajattelevan. Oli sitten oma mielipide mikä tahansa. Parempi lähteä vain siitä, että liikennesäännöt on tehty noudatettaviksi.
- turvallisesti
Tuolla sinun asenteellasi liikenne vasta onkin vaarallinen paikka pyöräilijälle, vaikka tämä kuinka valitsisi aina turvallisimman ajoreitin, käyttäisi kypärää, ajovaloa ja vaikka mitä viiriä. Sinänsä oikein, että tajuat edes varoittaa vaaroista, joita ylimielisyydelläsi aiheutat muulle liikenteelle.
Toisinaan pyöräilijän on pakko polkea ajoradalla tai sen pientareella. Tietenkään ajorata ei ole aina yhtä turvallinen kuin pyörätie, mutta aina ei ole varaa valita. Tällöin olisi toivottavaa ja jopa vaadittavaa, että kaiken maailman wäsäilijät ottaisivat myös pyöräilijät huomioon.
Oikeuksistaan voi ja kannattaakin pitää kiinni turvallisuuttaan vaarantamatta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että wäsäilijä itse tai wäsäilijän perseeseen ajaa toinen auto, kun minä lähden taluttamaan pyörääni suojatien yli. Toimii muuten yllättävän hyvin. - henkilöautollakin
Tällä logiikalla pitää kaikki henkilöautot poistaa liikenteestä, koska häiritsevät rekka-autoja kun kiihtyvät rekkoja nopeammin ja kiilaavat häiritsemään liikennevaloissaa etuillen. Kaikkihan tietävät että tavaroiden pitää kulkea että saadaan ruokaa pöytään, mutta henkilöautojen sijaan voi käyttää julkista liikennettä, ja autolla tultaisiin vain päätien varrelle bussipysäkille. Jostain syystä henkilöautoilijat kuitenkin vaativat että rekat ei saisi ajaa päin punaisia valoja tai edessä ajavan henkilöauton päälle, jos henkilöauto ei suostu väistämään ojan pohjalle maantiellä.
- autoilija-pyöräilijä
Ihan hyvä ketju tästä tuli.
Liikenteessä pitäisi kaikkien muistaa, että kysymys on hyvin pitkälle luottamuksesta.
Ja nimenomaan luottamuksesta sihen, että muutkin tekevät kuten säännöissä sanotaan. Tämä mahdollistaa tilanteiden ennakoinnin ja tekee liikenteestä turvallisen.
Eivät autoilijat suinkaan synnittömiä ole, mutta vaikea on ennakoida pyöräilijää, joka yhtäkkiä ylittää kadun paikasta, jota säännöt eivät salli, ajavaa jalkakäytävällä ja sitten suojatietä suoraan eteen tms.
Harvemmin sentään autoilija kurvaa yhtäkkiä pyörätielle. ;-)- enimmäkseen
Kaikille, jotka nillittävät siitä, että pyöräilijät eivät noudata liikennesääntöjä suosittelisin tutustumista liikenteeseen myös pyöräilijän näkökulmasta. Eli fillari alle ja minkä tahansa suuremman kaupungin keskustaan pyöräilemään...
Kyllähän pyöräilijöiden liikennekäyttäytymisessä paljon on parannettavaa, mutta on siitä sääntöjenmukaan pyöräilystäkin monessa paikassa tehty kohtuuttoman vaikeaa. Lisäksi veikkaisin että suuri osa autoilijoiden valituksesta johtuu siitä, että valittaja itse ei tunne pyöräilijöitä koskevia sääntöjä ja valittaa tavallaan turhasta. Tai sitten siitä että säännöt tunnetaan, mutta jostakin syystä oletetaan pyöräilijän aina ja joka tilanteessa väistävän autoilijaa. Ja kun näin ei tapahdukaan syytetään pyöräilijää holtittomasta ajamisesta. Täysin turhaan.
Oman kokemukseni perusteella sanoisin että autolla ajaessa pitää huomattavasti harvemmin väistää vastoin liikennesääntöjä ajavaa pyöräilijää, kuin pyörällä ajaessa vastoin liikennesääntöjä ajavaa autoilijaa. - fölkjgfdölglgköldköldflök
enimmäkseen kirjoitti:
Kaikille, jotka nillittävät siitä, että pyöräilijät eivät noudata liikennesääntöjä suosittelisin tutustumista liikenteeseen myös pyöräilijän näkökulmasta. Eli fillari alle ja minkä tahansa suuremman kaupungin keskustaan pyöräilemään...
Kyllähän pyöräilijöiden liikennekäyttäytymisessä paljon on parannettavaa, mutta on siitä sääntöjenmukaan pyöräilystäkin monessa paikassa tehty kohtuuttoman vaikeaa. Lisäksi veikkaisin että suuri osa autoilijoiden valituksesta johtuu siitä, että valittaja itse ei tunne pyöräilijöitä koskevia sääntöjä ja valittaa tavallaan turhasta. Tai sitten siitä että säännöt tunnetaan, mutta jostakin syystä oletetaan pyöräilijän aina ja joka tilanteessa väistävän autoilijaa. Ja kun näin ei tapahdukaan syytetään pyöräilijää holtittomasta ajamisesta. Täysin turhaan.
Oman kokemukseni perusteella sanoisin että autolla ajaessa pitää huomattavasti harvemmin väistää vastoin liikennesääntöjä ajavaa pyöräilijää, kuin pyörällä ajaessa vastoin liikennesääntöjä ajavaa autoilijaa.Kaupungissa pyöräillessä, monikaan autoilija ei tunnu ymmärtävän, että pyöräkin on ajoneuvo, ja jos ei ohi mahdu, on ajettava perässä.
Sitten luulevat, ettei pyöräilijä saa ajaa keskellä kaistaa, vaan pitäisi odottaa pysäköidyn auton takana että herra autoilija ajaa ohi.
Pyöräilijällä on paljon oikeuksia liikenteessä, joita autoilija eivät kunnoita paljonkaan. Moni ajaa suorastaan tavalla että 'älä aja eteeni, väistä tai tulen päin'. - Fillariterroristi
fölkjgfdölglgköldköldflök kirjoitti:
Kaupungissa pyöräillessä, monikaan autoilija ei tunnu ymmärtävän, että pyöräkin on ajoneuvo, ja jos ei ohi mahdu, on ajettava perässä.
Sitten luulevat, ettei pyöräilijä saa ajaa keskellä kaistaa, vaan pitäisi odottaa pysäköidyn auton takana että herra autoilija ajaa ohi.
Pyöräilijällä on paljon oikeuksia liikenteessä, joita autoilija eivät kunnoita paljonkaan. Moni ajaa suorastaan tavalla että 'älä aja eteeni, väistä tai tulen päin'.Kannattaakin aina ajaa pyörällä niin, että oikealle jää vähintään metrin verran tilaa väistää. Ei nimittäin ole mukavaa kun se joka kymmenes auto (yleensä bussi) kiilaa ja huomaat että reunakivi on jo polkimen alla, tai pysäköidystä autosta aukeaa ovi.
Ja jos vielä tykkää kiusata autoilijoita ja samalla olla kävelijöille kohtelias, eli noudattaa liikennesääntöjä, kannattaa aina pysähtyä suojatien eteen kun huomaa että kadun reunassa on ihmisiä odottamassa yli pääsyä. 10m on sellainen etäisyys että arempikin tajuaa että ihan oikeasti päästän hänet suojatielle. Pitää myös pysähtyä tarpeeksi keskelle tietä ettei muut mahdu ohi. Autolla ajaessa teen samoin. - Fillaristi...
enimmäkseen kirjoitti:
Oman kokemukseni perusteella sanoisin että autolla ajaessa pitää huomattavasti harvemmin väistää vastoin liikennesääntöjä ajavaa pyöräilijää, kuin pyörällä ajaessa vastoin liikennesääntöjä ajavaa autoilijaa.Parinkymmenen vuoden työmatkapyöräilyn kokemuksella eri kaupungeissa ja lähiöissä voin vahvistaa edellisen hyvinkin paikkansa pitäväksi. Yhdeksi suureksi ongelmaksi näkisin vielä monen autoilijan ajattelemattomuuden. Ei yksinkertaisesti ajatella kevyen liikenteen olemassaoloa. Tämä johtaa siihen, että kevyen liikenteen väylille ei juuri vilkaista, ajetaan siis sokkona. Säännöt kyllä tiedetään, mutta se ei riitä, jos ympärilleen ei edes katsele.
Sokkona ajelevien autoilijoiden lisäksi lähes yhtä suuri riski pyöräilijälle on pyörätiellä ristiin rastiin hortoilevat kanssapyöräilijät. Oikeanpuoleinen liikenne tuntuu olevan kummallisen vaikea käsite monille aikuisillekin.
Kevyenliikenteen huomioimisen vähyydestä puhutaan ihmeen vähän julkisuudessa. Jokainen enemmän pyöräilevä tietää, että vähänkin vilkkaammassa liikenteessä ei pitkään terveenä selviä jos olettaa kaikkien noudattavan liikennesääntöjä. Yleinen asenne tuntuu olevan, että pyöräilijän pitäisi olla vain varovainen. Tämä sitten vääntyy monen päässä ajatukseksi, että kyllä se pyöräilijä väistää tai pitäähän sen pyöräilijän väistää tai nojaa ..voi kai niitäkin tuolta joskus tulla ... - Autoilija-pyöräilijä
Fillaristi... kirjoitti:
Parinkymmenen vuoden työmatkapyöräilyn kokemuksella eri kaupungeissa ja lähiöissä voin vahvistaa edellisen hyvinkin paikkansa pitäväksi. Yhdeksi suureksi ongelmaksi näkisin vielä monen autoilijan ajattelemattomuuden. Ei yksinkertaisesti ajatella kevyen liikenteen olemassaoloa. Tämä johtaa siihen, että kevyen liikenteen väylille ei juuri vilkaista, ajetaan siis sokkona. Säännöt kyllä tiedetään, mutta se ei riitä, jos ympärilleen ei edes katsele.
Sokkona ajelevien autoilijoiden lisäksi lähes yhtä suuri riski pyöräilijälle on pyörätiellä ristiin rastiin hortoilevat kanssapyöräilijät. Oikeanpuoleinen liikenne tuntuu olevan kummallisen vaikea käsite monille aikuisillekin.
Kevyenliikenteen huomioimisen vähyydestä puhutaan ihmeen vähän julkisuudessa. Jokainen enemmän pyöräilevä tietää, että vähänkin vilkkaammassa liikenteessä ei pitkään terveenä selviä jos olettaa kaikkien noudattavan liikennesääntöjä. Yleinen asenne tuntuu olevan, että pyöräilijän pitäisi olla vain varovainen. Tämä sitten vääntyy monen päässä ajatukseksi, että kyllä se pyöräilijä väistää tai pitäähän sen pyöräilijän väistää tai nojaa ..voi kai niitäkin tuolta joskus tulla ...Fillaristi on oikeassa. Ennustettavuus vaatii kaikkien osapuolten sitoutumista sääntöihin. Muuten käy jollekin huonosti.
- nbhftyr
fölkjgfdölglgköldköldflök kirjoitti:
Kaupungissa pyöräillessä, monikaan autoilija ei tunnu ymmärtävän, että pyöräkin on ajoneuvo, ja jos ei ohi mahdu, on ajettava perässä.
Pyöräilijällä on paljon oikeuksia liikenteessä, joita autoilija eivät kunnoita paljonkaan. Moni ajaa suorastaan tavalla että 'älä aja eteeni, väistä tai tulen päin'."Sitten luulevat, ettei pyöräilijä saa ajaa keskellä kaistaa, vaan pitäisi odottaa pysäköidyn auton takana että herra autoilija ajaa ohi."
Jos joudut siirtymään sivusuunnassa esim pysäköidyn auton takia niin olet väistämisvelvollinen niinkuin kaikki muutkin ajoneuvot vastaavassa tilanteessa.
Ei ole kyse siitä siirrytkö "saman kaistan sisällä" tai jotain muuta sellaista, jolla tuota perustelet.
- Oikees.
Autoilijan nyt viimeiseksi pitäisi ruikuttaa toisten tienkäyttäjien käytöksestä, koska autoilijat itse nimenomaan rikkovat eniten liikennesääntöjä, sekä aiheuttavat onnettomuuksia.
- sanoo pyöräilijä
Logiikka pettää, taisi olla vain provokaatiota.
Ei ole oleellista, mikä ryhmä tekee eniten rikkeitä, ikäänkuin koko ryhmää voitaisiin sitten rangaista/syyttää sen huonommuudesta. Jos tehdään otanta jostakin katuosuudesta tms. vaikka tunnin ajalta ja lasketaan autot, polkupyörät ja jalankulkijat jne. varmaankin autoja kulkee eniten ja varmaankin rikkomuksiin syyllistyneistä useimmat ovat autoilijoita juuri lukumäärän vuoksi. Prosentuaalinen osuus onkin sitten asia erikseen.
Ihanteellisinta olisi, että kaikki tarkkailisivat ensisijaisesti omaa sääntöjen noudattamistaan ja tekisivät kaikkensa onnettomuuksien välttämiseksi kuten TLL jopa velvoittaa. - liisa1985.
Suhteessa autoilija/pyöräilijät:
Kummat ajavat enemmän päin punaisia?
Jalkakäytävillä?
Vastaantulijoiden kaistalla?
Kääntyvät ilman vilkkua/käsimerkkiä?
Näitä koskevat saman liikennesäännöt pyörille ja autoille.
- mf...
.. pyöräilijän itsesuojelu vaisto sen tekee, liikenne säännöt .
Näin oman kokemukseni mukaan.
Olen huomannut yleensä ajaessa pyörällä , kääntyvän auton väistöön ei pidä luottaa .Autoilija saattaa olla omissa ajatuksissaan sillä hetkellä ; ongelmia työpaikalla ,ihmissuhteissa ,lähiomaisen vakava sairaus tms.. silloin tahtoo unohtua jokin tärkeää liikennesääntö huomaamatta.- herätellä
Juu, noita ratissa nukkuvia autoilijoita on yllättävän paljon. Olenkin ottanut tavaksi vähän herätellä niitä. Polkupyörä pysähtyy loppujen lopuksi aika paljon nopeammin kuin keskimääräinen autoilija uskoo. Ajelenkin yleensä ihan normaalia nopeutta risteystä kohti ja vasta jos näyttää ettei autoilija väistä, teen tiukan jarrutuksen. Kyllä se autoilijakin yleensä jarrut löytää...
- kädet jarrukahvoilla
herätellä kirjoitti:
Juu, noita ratissa nukkuvia autoilijoita on yllättävän paljon. Olenkin ottanut tavaksi vähän herätellä niitä. Polkupyörä pysähtyy loppujen lopuksi aika paljon nopeammin kuin keskimääräinen autoilija uskoo. Ajelenkin yleensä ihan normaalia nopeutta risteystä kohti ja vasta jos näyttää ettei autoilija väistä, teen tiukan jarrutuksen. Kyllä se autoilijakin yleensä jarrut löytää...
Perään vielä vakava tuijotus autoilijaa silmiin, niin ehkä se siitä oppii. Kaikkien kannalta on varmasti parempi, että autoilija oppii ennemmin lavastetusta kuin todellisesta vaaratilanteesta kunnioittamaan ihmishenkeä.
- Fillariterroristi
kädet jarrukahvoilla kirjoitti:
Perään vielä vakava tuijotus autoilijaa silmiin, niin ehkä se siitä oppii. Kaikkien kannalta on varmasti parempi, että autoilija oppii ennemmin lavastetusta kuin todellisesta vaaratilanteesta kunnioittamaan ihmishenkeä.
Ei autoilija mitään opi jos et aja sellaisella ajoneuvolla jolla voit oikeasti uhata henkeä. Kerrankin eräs pakukuski huusi ikkunasta "Minä menen tästä nyt!", kun kehtasin kysyä miksi hän koitti tappaa minut vasemmalle kääntyessään. Tuollaisia ei kannata pyörän päältä ruveta kouluttamaan, parempi vain jatkaa matkaa pysähtymättä jos on selvinnyt hengissä. Muuten voi tulla nyrkistä tai puskurista. Opetusluvalla 70-luvulla kortin saanut ehdottomasti oikeassa oleva sotilasvalan vannonut kahvin hermostuttama isänsä hakkaama Reino-Kalevi on hengenvaarallinen. Jokaisen vaaratilanteen jälkeen minä ainakin heti kotiin päästyäni mietin, mitä voin muuttaa ajotavassani ettei sama tilanne enää ikinä toistuisi kohdallani. Ikinä. Oma turvallisuus paranee heti eikä vasta sitten kun olen ensin kouluttanut kymmentätuhatta muuta tielläliikkujaa. Tämän pakutapauksen jälkeen lopetin vasemmalla ajamisen (=pyörätiellä), sanokoot liikennesäännöt ja poliisi mitä tahansa.
- pitää väistää
myös ympyrästä lähdettäessä ja/tai tultaessa sekä rampilta tultaessa JOS JA KUN YLEENSÄ NIISSÄ ON KOLMIO autolle
- Ammattiautoilija_
Moikka kaikille. Meidän kaikkien turvallisuuden takia olisi parasta että liikennesääntöjä noudatettaisi sellaisina kuin ne on, eikä niitä sovellettaisi omien mieltymysten tai mielipiteiden pohjalta.
Väistämisvelvollisuus on asia jota kannatta noudattaa pilkulleen kuten pykälät sanovat, jotta epäselvyyksiä ei olisi. Joustaminen liikenteessä on aina suositeltavaa jos tilanne sitä vaatii, muuten ei, koska se aiheuttaa monesti turhaa hämmennystä ja sitä myötä vaaratilanteita ja onnettomuuksia.
Alla pari linkkiä säännöistä, sekä harjoitustehtävä. Käykää tutustumassa niin voimme kaikki osaltamme parantaa liikenneturvallisuutta.
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/863/pyorailyesite_suomi.pdf.pdf
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt
http://www2.ake.fi/TOT/- vcxxcvxcvsdf
Tietenkin pyöräilijä voi hypätä pois pyörän selästä ja taluttaa sen suojatien yli. Parempi vaihtoehto lienisi, että pyöräilijä polkisi nopeampaa pois edestä.
- Pyörällä ja autolla
Tässä hieman luettavaaja katseltavaa Keskusteluketjun aloittajalle nimemerkille "Autoilija-pyöräilijä" ja miksei muillekkin.
http://pyorailyahelsingissa.blogspot.com/p/liikennesaantoja.html- nhgtklijn
http://pyorailyahelsingissa.blogspot.com/p/liikennesaantoja.html
Linkissä on virheellisesti esitetty, että suojatielle saa ajaa pyörällä mikäli suojatie on toisesta päästään yhteydessä pyörätiehen.
Pyörätie täytyy jatkua molemmista päistä suojatietä ellei ajorataan ole erikseen merkitty maalauksin pyörätien jatkuvan suojatien vieressä.
"Suojatie
Toisin kuin usein väitetään, tällä hetkellä pyörällä saa ajaa suojatiellä ainakin silloin, kun se on myös pyörätien jatke. Pyörätien jatkeeksi riittää, että suojatien toisella puolella kulkee pyörätie, jota pitkin pääsee laillisesti pyöräilemällä suojatielle. Pyörätien jatke voi vuoden 2017 loppuun asti olla merkitty suojatieraidoituksella. KKO:1996:125, Pyörätien jatkeen merkintöjen voimaantulosäädös."
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/PFBD/B631F9D99360DC53C22577D000327759
"Pyörätien jatkeen ja suojatien viivoitukset on voitu yhdistää myös koko leveydeltään yhtenäiseksi viivoitukseksi. Tällöin pyörätie tulee olla merkitty liikennemerkillä jatkuvaksi suojatien molemmin puolin." - Huomioi tämä!
nhgtklijn kirjoitti:
http://pyorailyahelsingissa.blogspot.com/p/liikennesaantoja.html
Linkissä on virheellisesti esitetty, että suojatielle saa ajaa pyörällä mikäli suojatie on toisesta päästään yhteydessä pyörätiehen.
Pyörätie täytyy jatkua molemmista päistä suojatietä ellei ajorataan ole erikseen merkitty maalauksin pyörätien jatkuvan suojatien vieressä.
"Suojatie
Toisin kuin usein väitetään, tällä hetkellä pyörällä saa ajaa suojatiellä ainakin silloin, kun se on myös pyörätien jatke. Pyörätien jatkeeksi riittää, että suojatien toisella puolella kulkee pyörätie, jota pitkin pääsee laillisesti pyöräilemällä suojatielle. Pyörätien jatke voi vuoden 2017 loppuun asti olla merkitty suojatieraidoituksella. KKO:1996:125, Pyörätien jatkeen merkintöjen voimaantulosäädös."
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/PFBD/B631F9D99360DC53C22577D000327759
"Pyörätien jatkeen ja suojatien viivoitukset on voitu yhdistää myös koko leveydeltään yhtenäiseksi viivoitukseksi. Tällöin pyörätie tulee olla merkitty liikennemerkillä jatkuvaksi suojatien molemmin puolin."Vuosi sitten voimaan tullut tieliikenneasetuksen muutos velvoittaa muuttamaan kaikki suojatie-maalauksella merkityt pyörätien jatkeet varsinaiseksi pyörätien-jatke maalaukseksi noin viiden vuoden siirtymäajan kuluessa.
http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=913424&name=DLFE-10969.pdf
Jatkossa pyörätien jatke merkitään "jatke" merkinnällä ja tavallinen suojatie, jolla ei saa pyöräillä, merkitään kuten ennenkin.
Pyörätien jatke merkitään siis kahdella valkoisella katkoviivalla erottaakseen ne tavallisista suojateistä jotka merkitään pitkillä yhtenäisillä viivoilla, kuten ennenkin - Byöräilijä
Huomioi tämä! kirjoitti:
Vuosi sitten voimaan tullut tieliikenneasetuksen muutos velvoittaa muuttamaan kaikki suojatie-maalauksella merkityt pyörätien jatkeet varsinaiseksi pyörätien-jatke maalaukseksi noin viiden vuoden siirtymäajan kuluessa.
http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=913424&name=DLFE-10969.pdf
Jatkossa pyörätien jatke merkitään "jatke" merkinnällä ja tavallinen suojatie, jolla ei saa pyöräillä, merkitään kuten ennenkin.
Pyörätien jatke merkitään siis kahdella valkoisella katkoviivalla erottaakseen ne tavallisista suojateistä jotka merkitään pitkillä yhtenäisillä viivoilla, kuten ennenkinEntäs talvella, kun maalaukset on lumen alla?
- Filla-rilla
Byöräilijä kirjoitti:
Entäs talvella, kun maalaukset on lumen alla?
Tutulla reitillä tietää mitä maalauksia ja merkkejä löytyy mistäkin. Uusi reitti talvella saattaa tietenkin olla hivenen haasteellinen.
Minkä kesällä oppii, sen talvella taitaa.
- ei ollenkaanselvä
Jos poliisin tulkinta "Tällöin pyörätie tulee olla merkitty liikennemerkillä jatkuvaksi suojatien molemmin puolin" on pätevä, silloin pyöräteitä ei ole Suomessa kuin lyhyinä pätkinä siellä täällä, ja iso osa matkasta on ajettava ajoradalla tai pientareella. Pyörätie-liikennemerkkejä kun asetetaan säästelijäästi seuraten tiehallinnon ohjetta, jonka mukaan pyörätie-merkki voidaan jättä pois, jos seuraava pyörätiemerkki on näkyvissä ja väylän jatkumisesta ei ole epäselvyyttä. Näyttää siltä, että poliisi vaatii pyörätie-liikennemerkin jokaiseen risteykseen. Jos kuitenkin pyöräilijät noudattaisivat poliisin ohjetta, tukkeutuisivat taajamien kadut ja tiet kun pyöräilijät poukkoilisivat ajoradalle noin joka kolmanneksi risteysväliksi kun merkkejä ei aseteta läheskään jokaisen risteykseen kun asiasta annetut ohjeet sen sallivat. Totuus taitaa olla se, ettei asiaa kukaan oikeasti tiedä koska lainsäädäntö ei kerro kuinka pitkään pyörätie-merkin vaikutus jatkuu, pyörätie-merkki kun ei kuulu niihin merkkeihin joiden voimassaolon sanotaan loppuvan risteykseen, eikä vaikutuksen loppumisesta itse asiassa lainsäädäntö sano mitään.
- Surullista on
Selviä parannuksia kaivataan. Se on fakta.
- jos ne meni jo
liikenteessä ei ole oikeuksia.. vaikka toinen tekee väärin ei se hemmetti vieköö tarkoita että toinen saa tehdä väärin eli tässä tapauksessa ajaa yli tai päin
- siis kokonaisuus
isompi pahe on ajaa kolmion takaa ympyrään kun kolmion jälkeen on suojatie jota pyörä ylittää tai lähtee ympyrästä OLET SIIS Kääntyvä (esko riihelä TM) ja ajat siis suojatiellä päälle pyöräili tai ei. ymmärrä
- Kumpi kampi
Suojatiehän ei takaa pyöräilijälle ylitysoikeutta..., siitä saa mennä ajamalla yli vain jos toisella puolella tai joidenkin mukaan kummallakin puolella on pyörätie eli sen pitää olla "pyörätien jatke", muutoin se laitonta reittiä käyttävä pyöräilijä väistää AINA.
- Poljin
Kumpi kampi kirjoitti:
Suojatiehän ei takaa pyöräilijälle ylitysoikeutta..., siitä saa mennä ajamalla yli vain jos toisella puolella tai joidenkin mukaan kummallakin puolella on pyörätie eli sen pitää olla "pyörätien jatke", muutoin se laitonta reittiä käyttävä pyöräilijä väistää AINA.
Mistä autoilija erottaa merkitsemättömän pyörätien jatkeen tavallisesta suojatiestä. Aivan oikein. Ei mistään. Harvoin liikenteessä on aikaa maisemien katseluun, jolla pitäisi havaita ympäröivän infrastrukstuurin rakenne. Hän näkee ainoastaan se, mitä ajaessaan näkee eteen katsomalla. Jos edessä on merkitty suojatie, tarkoittaa se suojatietä. Pyöräilöiden ei pidä kuvitella, että paikallinen pyörätieverkko olisi mitenkään tuttu kaikille.
- liikkuja_
Poljin kirjoitti:
Mistä autoilija erottaa merkitsemättömän pyörätien jatkeen tavallisesta suojatiestä. Aivan oikein. Ei mistään. Harvoin liikenteessä on aikaa maisemien katseluun, jolla pitäisi havaita ympäröivän infrastrukstuurin rakenne. Hän näkee ainoastaan se, mitä ajaessaan näkee eteen katsomalla. Jos edessä on merkitty suojatie, tarkoittaa se suojatietä. Pyöräilöiden ei pidä kuvitella, että paikallinen pyörätieverkko olisi mitenkään tuttu kaikille.
Hyvä että tiedät eroittamisen vaikeuden, mutta sitten menet pahasti metsään. Jos autoilija ei tunne pyörätieverkkoa eikä kykene tunnistamaan onko kyseessä pyörätienjatke vai ei, tulee hänen olla entistä varovaisempi. Tietämättömyys ei anna päälleajo-oikeutta.
- rinse1222
liikkuja_ kirjoitti:
Hyvä että tiedät eroittamisen vaikeuden, mutta sitten menet pahasti metsään. Jos autoilija ei tunne pyörätieverkkoa eikä kykene tunnistamaan onko kyseessä pyörätienjatke vai ei, tulee hänen olla entistä varovaisempi. Tietämättömyys ei anna päälleajo-oikeutta.
Jos autoilija kääntyy ja pyöräilöijä ajaa suoraan, autoilija väistää. Jos pyöräilijä ajaa tien yli (ei risteys) pyöräilijä väistää aina. Oli suojatie, pyörätie tai mikä vaan.
- Taluttajat
rinse1222 kirjoitti:
Jos autoilija kääntyy ja pyöräilöijä ajaa suoraan, autoilija väistää. Jos pyöräilijä ajaa tien yli (ei risteys) pyöräilijä väistää aina. Oli suojatie, pyörätie tai mikä vaan.
Mutta pyörää taluttavat taas ovat aina jalankulkijoita, jolloin autoilija väistää, oli kyseessä sitten suojatie tai pyörätien jatke. Itse ainakin usein hyppään pyörän selästä juuri ennen suojatietä ja talutan pyörän tien yli, usein jopa pyörätien jatkeella, jos huomaan autoilijoilla olevan pyöräilijään nähden etuoikeus. Tällä tavalla nimittäin saan samat oikeudet kuin jalankulkijakin ja autoilijat hivenen herkemmin pysäyttävät suojatien eteen.
- qwerty22
Taluttajat kirjoitti:
Mutta pyörää taluttavat taas ovat aina jalankulkijoita, jolloin autoilija väistää, oli kyseessä sitten suojatie tai pyörätien jatke. Itse ainakin usein hyppään pyörän selästä juuri ennen suojatietä ja talutan pyörän tien yli, usein jopa pyörätien jatkeella, jos huomaan autoilijoilla olevan pyöräilijään nähden etuoikeus. Tällä tavalla nimittäin saan samat oikeudet kuin jalankulkijakin ja autoilijat hivenen herkemmin pysäyttävät suojatien eteen.
Ja leski saa eläkkeen. Onnittelut!
- ei saa
qwerty22 kirjoitti:
Ja leski saa eläkkeen. Onnittelut!
Ei saa, pyöräilijästä jalankulkijaksi vaihtanut ehtii hyvin astua askeleen taakse ja jättää pyörän ajoradalle tuohomaan auton puskurin ja hyvällä tuurilla myös öljypohjan. Sillä hetkellä osat muuttuvat paria astetta paremmiksi ja runko huippukalliiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve583183Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama62957Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä422926Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi932826On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622688Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732638Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä972610Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1132317Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl542056Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk661941