Kortisoni

Q10

Onko kellään kokemusta, tai onko joku kuullut kortisonista aknen hoidossa? Kysyn asiaa sen vuoksi, että eräs lääkäri määräsi kortisonia jo rauhoittuneeseen akneen ja sai aikaan todella hurjaa jälkeä. Lääkettä määrätessään hän totesi, että oli mukava kokeilla erilaisia hoitomuotoja, kun potilaalla oli vakuutus!!!

Vahingon tapahduttua lääkäri ei ole suostunut edes tapaamaan potilasta. Tämän haluan sanoa varoitukseksi kaikille teille, jotka suunnittelette aknelääkärille menoa. Jos joku lääkäri esittää aknen hoitoon kortisonia, niin älkää suostuko, vaan vaihtakaa lääkäriä!

12

12319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Q10

      Vaatikaa, että lääkärinne merkitsee potilaskorttiin diagnoosin ja aknen vaikeusasteen sekä hoitoaika-arvion. Nämä tiedot ovat tärkeitä, jos hoidossa tapahtuu jotakin odottamatonta. Lisäksi kannattaa ottaa valokuvia hoitoa edeltäneestä tilanteesta.

      Varmasti suuri osa lääkäreistä on rehellisiä, mutta kokemuksesta tiedän, että vahingon tapahduttua lääkäri voi vääristellä hoitoa edeltänyttä tilannetta niin, että potilas ei saa edes vahingonkorvauksia. Vahingon tapahduttua totuuden selvittäminen ei välttämättä kiinnosta enää lääkärikeskustakaan, kuten kyseisessä tapauksessa kävi.

    • SAL

      Miksi aknea hoidettiin kortisonilla? Hoidettiinko sitä jollain muullakin lääkkeellä? Ensimmäistä kertaa kuulen, että kortisonia on määrätty akneen. Minulla itselläni on ollut hyvin paha akne monien vuosien ajan eikä minulle kertaakaan ole määrätty kortisonia.

      • Q10

        Aknen pääasiallinen hoito oli Roaccutan 40 mg/vrk, vaikka lopulta osoittautui, että oikea hoitoannos olisi ollut 20 mg/vrk. Hoidon alkaessa aknea oli kestänyt vain muutaman viikon. Alussa akne oli lääkärin suullisen määritelmän mukaan keskivaikea ja sen hoitoaika-arvio oli 3-4 kk. Lääke pahensi aknen ensin vaikeaksi ja käsittämättömät lääkekokeilut erittäin vaikeaksi. Lääkäri ei ota kokeiluistaan vastuuta.


    • Q10

      Vastaukseksi riittää sekin, että ette ole kuulleetkaan kortisonista aknen hoidossa. Tämä on tosi kummallinen juttu. Auttakaa, tämä juttu viedään oikeuteen!

    • Farmaseutti

      Sanoiko lääkärisi muka, että kortisoni on aknelääke? Huhhuh!!!

      Eihän kortisonia saa käyttää akneen, pitäisi lääkärin se tietää. Kortisonihan pahentaa aknea.

      • jopas jopas

        ihotautilääkäri sanoi, että joskus kun roaccutan/isotretinoin ei auta eikä antibiootti siihen pahenemisvaiheeseen niin silloin voidaan määrätä kortisonia.

        Näin mulle on sanonnu jopa kaks ihotautilääkäriä.


      • Q10
        jopas jopas kirjoitti:

        ihotautilääkäri sanoi, että joskus kun roaccutan/isotretinoin ei auta eikä antibiootti siihen pahenemisvaiheeseen niin silloin voidaan määrätä kortisonia.

        Näin mulle on sanonnu jopa kaks ihotautilääkäriä.

        Roan teho alkaa näkyä 4-8 viikon jälkeen aloituksesta. Sitä ennen lääke usein pahentaa aknea ja kystisyys altistaa sen pahentavalle vaikutukselle. Jos paheneminen on voimakasta, silloin kannattaa neuvotella lääkärin kanssa annoksen pienentämisestä. Roa on kumuloituva lääke, joten ei kannata hoppuilla. Tiedän, että erittäin vaikeassa, kuumeisessa aknessa ns. akne fulminansissa voidaan määrätä kortisonia, mutta lievemmässä aknessa sillä voi olla tuhoisat seuraukset. Ihokudoksia tuhoava akne fulminans taas voi olla Roan harvinainen haittavaikutus. Se on yksilöllinen ja annosriippuvainen. Olen nähnyt, miten Roa ja kortisoni yhdessä pahensivat tilannetta niin kauan, kunnes kortisoni jätettiin pois ja Roa puolitettiin annokseen 20 mg/vrk. Sen jälkeen akne alkoi heti rauhoittua. Lääkäri, joka lopulta ymmärsi asian, ihmetteli, että aknea oli hoidettu kortisonilla ja piti sitä pahana hoitovirheenä.


      • sain ...

        Minä sain lääkäriltä kortisonivoidetta arpiin jokatoinen päivä käytettäväksi. Tuloksista en tiedä kun olen vasta parikertaa käyttänyt.


      • Q10
        sain ... kirjoitti:

        Minä sain lääkäriltä kortisonivoidetta arpiin jokatoinen päivä käytettäväksi. Tuloksista en tiedä kun olen vasta parikertaa käyttänyt.

        En ole koskaan kuullut, että arpia hoidetaan kortisonivoiteella. Olen seurannut arpihoitoja sen verran pitkään, että kyllä varmasti olisin törmännyt asiaan, jos kortisonivoide olisi adekvaatti arpien hoidossa. Neuvoisin sinua kysymään asiasta joltakin toiselta lääkäriltä, ennen kuin jatkat hoitoa. Siinä jutussa, mistä olen kirjoittanut, kortisonihoito annettiin pillereinä.


    • Mielestäni väärin

      En ymmärrä, miksi? Sanoiko syytä?

      • Q10

        Kortisonia määrätessään, aknen jo rauhoituttua, lääkäri sanoi, että hän ei ollut aikaisemmin uskaltanut määrätä kortisonia, kun akne oli paha ja oli tulehdusta. Siitä olisi voinut tulla sellaiset seuraukset, että olisimme voineet joutua ihmeeseen. Kun ihme sitten tapahtui, lääkäri "pesi kätensä" ja jätti potilaan elämään yksin ihmeen kanssa.


    • kortisoninappi

      Minulle määrättiin kortisonia toiseen sairauteen. Minulla oli silloin paha akne, joka rauhoittui heti suunsisäisen kortisonkuurin alettua. Toisilla kortisoni saattaa tulehdusta lievittävästä vaikutuksestaan huolimatta taas aiheuttaa aknea, hormoni kun on.

      Joskus laitan kortisonivoidetta yöksi yksittäiseen tulehtuneeseen finniin. Tuntuu auttavan tulehduksen kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      75
      4752
    2. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1547
    3. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      39
      1524
    4. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      53
      1243
    5. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      66
      1169
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      990
    7. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      115
      987
    8. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      91
      914
    9. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      50
      810
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      59
      778
    Aihe