Koiratutka on tärkeä!

RekMar

Viime lauantaina olin metsällä 3-vuotiaan suomenajokoiran kanssa. Iltapäivällä koira sai ajon ja ajoikin kiihkeästi. Otusta en nähnyt, mutta kuulin, että lujaa mentiin ja haukku oli tiheää.

Sitten tein nuotion ja kahvittelin. Kun lähdin nuotiolta, aikaa oli kulunut jo ajon alkamishetkestä pari tuntia. Joissain vaiheessa ääni lakkasi kuulumasta ja vain tutkalla pystyin koiran suuntaa seuraamaan.

Kello alkoi lähenemään jo kauppojen kiinimenoaikaa ja kun sielläkin oli pakko käydä, jätin autossa olevan tyynyn "parkkipaikalle", johon aamulla tulin, että koira löytää omat hajunsa kun palaa. Kävi vielä niin hullusti, että jostain syystä kelloni oli justiin sinä päivänä puolitoista tuntia jäljessä, joten en kerennytkään kauppaan. Kävin kuitenkin kotona syömässä.

Tulin takaisin n. klo 22.30, mutta "tyynylläpä" ei oltu käytykkään. Aloin tutkaamaan ja koiran tutka näytti samaan suuntaan, missä se iltapäivällä ajoikin. Mutta mitään haukkua ei kuulunut ja singnaali kuului vaimeana, kuin olisi tullut maan alta. Tuli jo mieleen, onko se hukkunut johonkin vesistöön ja ääni tulee veden alta. Pimeä oli ja läksin ajamaan lähimaanteitä jatkaakseni tutkaamista. Samalla yritin paikallistaa paremmin koiran olinpaikkaa. Kävin jo sen verran kaukana, että tutkasta kuului vaan sohinaa.

Klo 24.00 keitin autossa retkikeittimellä kahvit. Ne juotuani palasin paikalle, jossa auto oli aamulla. Olin toisen kerran lähtiessä ottanut mukaan myös ruokaa koiralle täysannoksen. Lähistöllä on kylä ja taloja oli aika lähellä, joten en oikein voinut siihen aikaan pilliäkään soittaa. Pilli kun on erotuomarinpilli, joten ääntä siitä tulee.

Siitä lähtee metsäautotie metsään päin ja päätin lähteä sitä pitkin autolla sinne, johon tutka antoi vieläkin kummallisen heikkoa signaalia. Välillä se oli kuitenkin selvempääkin, joten toiveita oli ilmassa. Tie oli aika märkä ja pelotti, jos jäänkin kiinni pimeällä taipaleella.

Pääsin kuitenkin pari kilometriä ja aloin tutkaamaan. Signaali oli vieläkin vaimeaa. Aloin puhaltaa pilliin ja huusin koiraa "täydellä kurkulla". Sitten huomasin, että tutkan signaali alkoi voimistua. Karjuin entistä enemmän ja laitoin autoon pitkät valot. Sitten huomasin että n.150 metrin päässä näkyi valkoista. Koirani hoippui jotenkin kummallisen tuntuisesti ja kun se tuli lähemmäs, huomasin että se tulee kolmella jalalla! Oikea etujalka oli kuin olisi ollut lavasta irti, niin hervoton se näytti olevan. Lähdin vastaan ja puhuttelin koiraa, niin näytti kuin se ei tuntisi minua. Se katsoi vuoroon minua ja vuoroon autolle päin, mutta mitään tuttua se ei tuntunut minussa huomaavan. "Mitä sinulle on tapahtunut", puhuin sille. Sitten vasta kun laitoin kämmenselän kuonoon kiinni, koira heräsi. Se alkoi volista ja suorastaan kiljui, kun se tunsi isännän. Soitin heti vaimolle, että koira löytyi.

Autoin koiran autoon ja kun palasin aamulliselle parkkipaikalle, johon oli jättänyt ruoan ja viltin autosta, annoin sille ruokaa. Se ahmi heti kupin tyhjäksi. Ruoka ainakin maistui!

Nyt koira on taas kunnossa. Se ontui vain paripäivää ja taas mennään lenkillä lujaa. "Kirjoitin" kuitenkin viikon sairausloman, joten nyt huilataan.

Tässä taas tuli huomioiduksi, miten tärkeä on koiratutka. Osaa hakea koiraa oikealta suunnalta. Ennen koiramiehet eivät pystyneet kuin kuuntelemaan, missä ajo kulkee. Ja jos ei ajoa kuulunut, oli mahdoton tietää, missä päin koira oli.

T: Onnellinen isäntä ja Reksi

10

1339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • penttih

hommaa gps:rutka niin ei tarvii haravoija

• RekMar

"hommaa gps:rutka niin ei tarvii haravoija"

Mikähän se "gps:rutka" lienee on? Hyvin olen pärjännyt ilman gps:rutkaakin...

• pupun perässä
        RekMar kirjoitti:

"hommaa gps:rutka niin ei tarvii haravoija"

Mikähän se "gps:rutka" lienee on? Hyvin olen pärjännyt ilman gps:rutkaakin...

Ei saa kai mainostaa mutta tuollainen gps tracker kertoo yhdellä tekstiviestillä missä koira on (karttakuva tulee paluuviestinä kännyyn), mihin suuntaan se on menossa ja millä nopeudella. En luopuis enää ikinä siitä härvelistä vaikka vähän maksoikin. On meinaan PALJON helpompi ja luotettavampi kuin tutka.

• Huolestunutkin

Mukava juttu melkein !Itse en kyllä kauppoja ja kahvi/ruokahetkiä ajattele, jos metsästyskaverini jää illan- tai yönselkään. Metsälle olisi lähdettävä miel. aamulla ja sitten iltapäivällä ruvettava jo koiraa tutkalla tai gepsillä etsimään. Itsellä on sellainen Gps systeemi. On varma peli ja koira löytyy ( jos vain antautuu kiinni ).
      Ps. Hyvä kun koira löytyi

• RekMar

"Itse en kyllä kauppoja ja kahvi/ruokahetkiä ajattele, jos metsästyskaverini jää illan- tai yönselkään."

Kyllä sitä kaupassakin pitää käydä, sillä monet kaupat ovat sunnuntaisin kiinni. Hyvin monesti entistenkin koirien kanssa olen tehnyt, että jätän viltin autonjättöpaikalle ja käyn kaupassa. Samalla olen käynyt myös kotona. Usein on ollut tilanne, että koira on saanut ajon tuntia paria ennen pimeää ja silloin on turha haaveilla 2-3 tuntiin ajosta poistuloa. Melkein aina on koira löytynyt viltiltä ja jos ei, niin pari vihellystä, ja "sieltähän se tuleekin".

Ja mitää pahaa siinä on, jos kahvit keittää autossa? Saa kait sitä nyt evästä olla mukana, olihan sitä koirallekin. Ei ainakaan minun tapauksessa koiran löytyminen olisi juuri sen enempää nopeutunut.

"Itsellä on sellainen Gps systeemi. On varma peli ja koira löytyy ( jos vain antautuu kiinni )."

Kyllä minäkin laittaisin Gbs-tutkan, mutta kun se on rahasta kiinni. Tutka on ollut käytössä jo kymmenkunta vuotta.

Kyllä kait se varma on. Tutkalla saa suunnan selville (joillakin matkankin), ei näytä tarkkaa olinpaikkaa. Ei ole "Gepsistä" kokemusta, mutta ainakaan tutkasta pilkkopimeässä ei juuri ole muuta hyötyä, kuin että suunnan saa selville, suunnilleen. Tuossa minun ja koiran tapauksessa oli se tilanne, että en voinut muuta kuin odottaa. Vaikea olisi ollut lähteä pilkkopimeään hortoilemaan. Autolla pääsin metsäautotietä kuitenkin lähemmäs, kun sattui olemaan koira siellä päin.

Täytyy myöntää, että iän mukana on tullut myös aamulaiskuutta. En "pääse" enää niin aikaisin kuin ennen. Silti on koirista tullut ajavia, vaikka ei olekkaan ihan puolipimeässä menty metsään. Eivät ainakaan ole päässeet haussa helpolla, joten ovat kehittyneet aika hyviksi hakijoiksi.

• JamesDoe

eikö koirasi antaudu kunnolla kiinni. Minkä ikäinen koira sinulla on ja minkä rotuinen

• Huolestunutkin
        RekMar kirjoitti:

"Itse en kyllä kauppoja ja kahvi/ruokahetkiä ajattele, jos metsästyskaverini jää illan- tai yönselkään."

Kyllä sitä kaupassakin pitää käydä, sillä monet kaupat ovat sunnuntaisin kiinni. Hyvin monesti entistenkin koirien kanssa olen tehnyt, että jätän viltin autonjättöpaikalle ja käyn kaupassa. Samalla olen käynyt myös kotona. Usein on ollut tilanne, että koira on saanut ajon tuntia paria ennen pimeää ja silloin on turha haaveilla 2-3 tuntiin ajosta poistuloa. Melkein aina on koira löytynyt viltiltä ja jos ei, niin pari vihellystä, ja "sieltähän se tuleekin".

Ja mitää pahaa siinä on, jos kahvit keittää autossa? Saa kait sitä nyt evästä olla mukana, olihan sitä koirallekin. Ei ainakaan minun tapauksessa koiran löytyminen olisi juuri sen enempää nopeutunut.

"Itsellä on sellainen Gps systeemi. On varma peli ja koira löytyy ( jos vain antautuu kiinni )."

Kyllä minäkin laittaisin Gbs-tutkan, mutta kun se on rahasta kiinni. Tutka on ollut käytössä jo kymmenkunta vuotta.

Kyllä kait se varma on. Tutkalla saa suunnan selville (joillakin matkankin), ei näytä tarkkaa olinpaikkaa. Ei ole "Gepsistä" kokemusta, mutta ainakaan tutkasta pilkkopimeässä ei juuri ole muuta hyötyä, kuin että suunnan saa selville, suunnilleen. Tuossa minun ja koiran tapauksessa oli se tilanne, että en voinut muuta kuin odottaa. Vaikea olisi ollut lähteä pilkkopimeään hortoilemaan. Autolla pääsin metsäautotietä kuitenkin lähemmäs, kun sattui olemaan koira siellä päin.

Täytyy myöntää, että iän mukana on tullut myös aamulaiskuutta. En "pääse" enää niin aikaisin kuin ennen. Silti on koirista tullut ajavia, vaikka ei olekkaan ihan puolipimeässä menty metsään. Eivät ainakaan ole päässeet haussa helpolla, joten ovat kehittyneet aika hyviksi hakijoiksi.

Se on mukava että koira hakee, mutta kaise jäniksenkin vielä löytää ? Minä olen pitänyt että huonommalla koiralla kun lähtee aamutuimaan niin se etes helpommin sen jäniksen ylös saa.Kyllä mulla ajuri juoksis vaikka koko päivän mutta koiraa on säästettävä sen jalkojen takia (aukeavat ).Ei kyllä aja kun 30 % siitä ajasta.
        Saa sitä kahvia juoda ja syödä ! Minä pyrin jos mahdollista tulemaan jo klo 9.00 kotia eikös se kahviaika ole silloin !Eikun jatketaan juttua!

• Huolestunutkin
        JamesDoe kirjoitti:

eikö koirasi antaudu kunnolla kiinni. Minkä ikäinen koira sinulla on ja minkä rotuinen

Hei! kummalta lienet kysellyt ? Minulla perinteinen Suomen ajokoira liki 8 vuotias.
        Tykkään että koira ei pyöriskele jaloissa ja en ole älynnyt opettaa vihellyksille jne.Eikä se enää opikkaan. Gps systeemillä haen koiran pois.
        En viitsi mainostaa mutta ostin niitä ensimmäisiä reppumalleja ja nyt on ollut viime syksystä tavallinen kaulamalli. Saan koiran kiinni kun pääsen koiran näköetäisyydelle ja kutsun, silloin se pysähtyy ja vikkelät jalat alle ja koira liekaan. Hakee jäljen perusteella eli mene silloin niin kiiruusti.Ja pyrin sitten kyttäilemään jos tulisi vaikka tielle ei tarvitse metsässä rämpiä ! Hirvikoiran saan yleensä tieltä kiinni ! Ja eikun juttu jatkuu..

• RekMar
        Huolestunutkin kirjoitti:

Se on mukava että koira hakee, mutta kaise jäniksenkin vielä löytää ? Minä olen pitänyt että huonommalla koiralla kun lähtee aamutuimaan niin se etes helpommin sen jäniksen ylös saa.Kyllä mulla ajuri juoksis vaikka koko päivän mutta koiraa on säästettävä sen jalkojen takia (aukeavat ).Ei kyllä aja kun 30 % siitä ajasta.
        Saa sitä kahvia juoda ja syödä ! Minä pyrin jos mahdollista tulemaan jo klo 9.00 kotia eikös se kahviaika ole silloin !Eikun jatketaan juttua!

"Se on mukava että koira hakee, mutta kaise jäniksenkin vielä löytää?"

Täytyy sanoa, että toissa viikonloppuna kun koira iltapäivästä ajoi, oli se sen ensimmäinen ajo, jonka on minulla ollessa ajanut metsässä. Tosi kiihkeärytmistä ajoa olikin! Otusta en nähnyt, mitä ajoi, mutta uskon sen olleen jäniksen. Ajoi kyllä jänistä tuossa kesällä, mutta kaupungissa kun pääsi irti. Ostin ajokoiran vasta viime marraskuussa 2,5 vuoden ikäisenä.

"Minä pyrin jos mahdollista tulemaan jo klo 9.00 kotia eikös se kahviaika ole silloin !"

Yhdeksältä jo kotia? Oletkin lähtenyt tosi aikaisin. Minä yleensä olen siihen aikaan vasta metsässä, monesti vähän myöhemminkin. Ilta venyy siihen 16-17 hujakoille. Täysi työpäivä tehdään, tosin voisi aikaisemminkin lähteä.

Viime lauantaina olin taas metsässä koirani kanssa ja jalka oli täysin kunnossa. Ajoa ei saanut.

Metsäverinen näyttää olevan tämä koira. Kun kaupungissa lenkkeillään ja jos matkan varrella lähtee jänis, niin se tulee aivan hulluksi! Vetää, haukkuu ja kiljuu, niin että on kova piteliminen, että tiellä pysytään. Samoin "käy" oravalle. Mutta tuo energia pitäisi vaan saada toteutumaan metsässä. Irtaantuu hyvin isännästä, mutta kun otuksia on vähemmän, ei vielä ole täysin syttynyt. Mutta nyt on hyvä alku matkassa!

• Huolestunutkin
        RekMar kirjoitti:

"Se on mukava että koira hakee, mutta kaise jäniksenkin vielä löytää?"

Täytyy sanoa, että toissa viikonloppuna kun koira iltapäivästä ajoi, oli se sen ensimmäinen ajo, jonka on minulla ollessa ajanut metsässä. Tosi kiihkeärytmistä ajoa olikin! Otusta en nähnyt, mitä ajoi, mutta uskon sen olleen jäniksen. Ajoi kyllä jänistä tuossa kesällä, mutta kaupungissa kun pääsi irti. Ostin ajokoiran vasta viime marraskuussa 2,5 vuoden ikäisenä.

"Minä pyrin jos mahdollista tulemaan jo klo 9.00 kotia eikös se kahviaika ole silloin !"

Yhdeksältä jo kotia? Oletkin lähtenyt tosi aikaisin. Minä yleensä olen siihen aikaan vasta metsässä, monesti vähän myöhemminkin. Ilta venyy siihen 16-17 hujakoille. Täysi työpäivä tehdään, tosin voisi aikaisemminkin lähteä.

Viime lauantaina olin taas metsässä koirani kanssa ja jalka oli täysin kunnossa. Ajoa ei saanut.

Metsäverinen näyttää olevan tämä koira. Kun kaupungissa lenkkeillään ja jos matkan varrella lähtee jänis, niin se tulee aivan hulluksi! Vetää, haukkuu ja kiljuu, niin että on kova piteliminen, että tiellä pysytään. Samoin "käy" oravalle. Mutta tuo energia pitäisi vaan saada toteutumaan metsässä. Irtaantuu hyvin isännästä, mutta kun otuksia on vähemmän, ei vielä ole täysin syttynyt. Mutta nyt on hyvä alku matkassa!

Kyllä sitä on lähdettävä hyvissä ajoin jos mahdollista ! Tänään en kyllä ehtinyt piti laittaa lapsia kouluun ! Ajo alkoi mutta meni naapuriseuran puolelle. piti hakea se pois sieltä.Kyllä noita jäniksiä minun mielestä on paljon ! En tiedä missä metsästelet ja kauanko olet harrastellut jänishommaa ! ? Koeta mennä sellaisille paikoille missä niitä kasvaa! Isäntien heinäpeltojen reunukset jne.! Ja sitten seuraa keliä jänis lymyää erikeleillä eri paikoissa.Senkin kyllä oppii( koirahan se kyllä etsii ).Tuntuu olevan ihan hyvä rekku sulla !Maltat vain käyttää sitä metsässä ja mene niinkuin sanoin aamutuimaan niin koirankin on helpompi toimia ja jänis on vielä tuurilla liikkkeessä. Nyt on vielä niin pirun lämmin kelikin minunkin koiralta valu kina jo päivällä !
        Pitää ladata karttaa kännyyn että saa taas kierrellä metsissä kuikuilemassa jäniksiä !Ps. näin tuossa aamulla 1 hirven ja 2 vasaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      20
      3365
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      11
      2788
    3. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2424
    4. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      42
      1837
    5. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      51
      1669
    6. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1428
    7. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      41
      1401
    8. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      8
      1355
    9. Oletko uhriutuja?

vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      52
      1273
    10. Missikohu edustaa nykyajan monimuotoisuutta

Puolesta vai vastaan, saako esittää pilkkaavasti jonkun toisen ihmisen syntyperäisiä ominaisuuksia? Kadulla vastaan tule
      Sinkut
      262
      1115
    Aihe