sovittelusta

outo tunne

olen itse käynyt sovittelukurssin ja sovitellutkin pariin otteeseen. mulla on vaan joka kerta jäänyt sellainen olo että uhri jää monta kertaa häviölle. pareittain on työtä tehty ja mulla ollut joka kerta kaverina joku tyyppi joka niin haluaa ymmärtää tekijää ja ohjaillut uhria sopimaan hänelle huonon sopimuksen. toisaalta itsehän kai kaikki ovat suostuneet sovitteluun ja saavat allekirjoittaa mitä haluavat. en vain ymmärrä ajatustapaa, että tekijä olisi enemmän joku uhri kuin itse uhri??

6

855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sovittelu

      Koko sovittelu on täysin mätä. Siinä uhri häviää aina, kun sovinto yleensä tehdään rikoksentekijän ehdoilla.
      Lisäksi siinä rikas on eri asemassa, kuin köyhä.
      Rikas voi aina maksaa rötöksensä rahalla, jolloin kansalaiset eivät ole lain edessä samanarvoisia, syyttäjä kun yleensä jättää syytteen nostamatta, silloin kuin sovinto on saavutettu.

      • on käyttöä

        Itse sovittelusopimismahdollisuus on ihan käyttökelpoinen, mutta ongelma taitaa olla enemminkin siinä, että sopimuksen tehneet eivät ymmärrä, eivätkä tiedä, mitä sovittelu on. Menettely itsessään kun ei takaa samallatavoin oikeuksia esimerkiksi rikoksen uhrille kuin mitä rikosasian tuomioistuinkäsittely automaattisesti turvaa.

        Siinä voi olla hieman vaikeuksia rikoksen uhrilla päästä tilanteen tasalle, kun osapuolet ovat ikäänkuin samalla lähtöviivalla sopimusneuvotteluissa, jota uhrin asemaan joutunut ei välttämättä edes ymmärrä, koska nojaa sen varaan, että laki on rikoksen uhrin puolella. Ja kuitenkin se, joka onnistuu tavalla tai toisella mitätöimään vastapuolen vaatimukset, voittaa siinä sopimuksen loppusaldossa ihan riippumatta siitä, mitä lain mukaan asiasta olisi seurannut.


    • sovittelijana

      oman alueesi sovittelutoimistoon ja keskustele siellä ongelmastasi. Suosittelen tietysti ensin sovittelutilanteen jälkeen purkua sovitteluparin kanssa asiasta muttei jos se ei ole mahdollista niin asian hoito kuuluu sovitteluohjaajalle.

    • lexzus

      oikein käsitteellisesti valjennut se, mitä soviteltavaa rikoksen uhrilla olisi tekijän kanssa. Jos joku lyö sinua syyttä päin näköä, niin pitäisikö sinunkin pyytää tekijältä anteeksi ja pahoitella tapahtunutta. No,ehkä jossain alaikäisten pikkuvahingonteoissa on parempi "sovitella" kuin mennä käräjille. Sovittelun lisäämisen taustalla taitaakin olla se, että oikesministeriö yrittää oikeudenkäynnin kustannuksia säästäkseen tyrkkiä rikoksen uhreja mahdolisimman paljon sovitteluun.

    • mirella99

      Mulla on samoin ristiriitainen tunne, koska oon aina syyttämässä niitä syyllisiä jossain muodossa ja sitten mua haukutaan siellä yleisesti ja parjataan, etten sais tehdä niin(liioittelua)... Mulle se tulee luonnostaan... Ne summat mitä siellä on niin kyllä ne on ihan lain mukaisia, mutta jotenkin ne vielä sovittelussa on alhaisempia kuin oikeudessa. Miksi sitä väkisinki kysellään siltä uhrilta, että no teitkö sä jotain prvosoidakses tätä tapahtumaa?
      Ei tee mieli kyllä ottaa juttuja vastaan...

      • Krina

        Rikosasiain sovittelun ideana on nimenomaan parantaa uhrin asemaa. Sovittelussa uhri saa itse ottaa "ohjat" omassa asiassaan, toisin kuin oikeudenkäynnissä. Sovittelun tarkoituksena on tarjota osapuolille mahdollisuus kohdata ja käsitellä tapahtunutta. Uhrin kannalta esimerkiksi syyt vaikkapa satunnaisen pahoinpitelyn taustalla voivat olla merkityksellistä tietoa.

        Hyvä sovittelija ei ole puolueellinen, eikä ota kantaa esimerkiksi korvauksen suuruuteen. Tällöin uhri ja tekijä saavat keskenään sopia juuri sen suuruisesta korvauksesta kuin haluavat, eikä uhrin ole todellakaan mikään pakko suostua mihinkään.

        Sovittelussa ideana on nimenomaan enemmän sen henkisen puolen kuin korvausten vahvistaminen. On aivan uhrin oma asia, haluaako kohdata tekijän ja keskustella tämän kanssa, mikään pakko ei ole sovitteluun suostua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe