Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Volvo Penta 205 hv kulutus

Maria

Mietimme veneen ostoa ja katsotussa mallissa olisi Volvo Penta 205 hv moottori vm 97. Paljonko mahtaa kuluttaa tunnissa? Mitään arvioita? Entä paljonko uudet noin 100hv:n moottorit kuluttavat?

11

6728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha58

      vaikka itsekin kun nykydieselien kulutus lienee
      200g/hv/tuntia kohti.
      Täten laskettuna 205hv teholla veisi n. 35l/h
      ja 100 hv noin puolet siitä, mutta niitä ilmeisesti olisi 2kpl. niin kulutus olisi yhteensä
      sama.

    • VolvoMan

      Kulutus on suhteellinen käsite, riippuu 100% veneen koo'osta, pohjan muodosta, painosta, matkanopeudesta, jne. Ja nyt ei ole tarkoitus olla epäystävällinen, vain että tiedät mistä puhutaan.

      Esim. sama 205hv kone (diesel?) voi kuluttaaa 6m 1,5t veneessä 0,5l/mpk 25kn vaudilla, ja 8m 4tn veneessä 20kn vauhdilla 2l/mpk.

      Käytännön esimerkki:
      Volvo Penta AQ151 moottori 146hv 2,5l:
      Fincraft 55, 5,5m, 1000kg: 42kn, marssi 30kn, 0,75l/mpk
      Jurmo Cabin 6,5m, 1800kg: 30kn, marssi 22kn, 1,1l/mpk

      Mutta jos vene on n.7m pitkä, ja 2500kg, jolle tuo kone sopisi, jos se siis on diesel, niin veikkaisin 1,1l/mpk polttoaineenkulutusta 22-25kn matkanopeudella, ja n.40kn huippunopeutta.

      Mutta kun hakua tein googlella, niin tuo kone osoittautuikin 4,3l V6 205hv bensa moottoriksi, ja sen kulutus sopivalla 6,5m 1800kg veneellä voisi olla n. 1l/mpk, ja marssinopeus 23kn paikkeilla, ja huippunopeus 35kn paikkeilla.

      N.100hv diesel ja bensamoottoreita (perävetolaitteilla) ei ole oikeastaan (harmi kyllä) ollut pitkään aikaa suuremmin markkinoilla. Itse janoaisin n.150hv KEVYTTÄ bensamoottoria veneeseeni, mutta tuntuu mahdottomalta.

      Mutta sitä venemoottorin kulutuslukemaa ei kannata niin hirveästi tiirailla, ellei tiedä, että ajoa tulee olemaan yli 1000mpk/vuosi. Itse ajan n.800mpk/vuosi, ja voin sanoa että se ei minua hötkähdytä syökö venemoottorini 0,5 vai 1,5l/mpk, saman verran ajan kumminkin.

      Ja diesel vs. bensa moottori ei kannata myöskään miettiä ellei ajoa ole REILUSTI yli 1000mpk/vuosi, koska samankokoinen diesel on tuplaten kalliimpi kun bensamoottori, ellei diesel konetta tule automaattisesti veneen mukana. Ja uskallan myös sanoa, että diesel koneella on korkeammat huotokustannukset "vanhana" kun bensakoneella.

      Tässä pieni malliesimerkki hölmöstä kaverini tempusta: Kaveri osti Fincraft 26DC veneen 225hv V8 moottorilla vm. 1986, moottori kulutti veneessä 1,5l/mpk, ja marssinopeus oli n.30kn. Hän vaihtoi tilalle 180hv diesel koneen, jonka kulutus oli 1l/mpk, huippunopeus 36kn, ja marssinopeus 25kn, ja pisti väliin vielä 5000€!!! ja hän säästää siinä vuodessa n.100€ (300mpk ajoa), eli häneltä veisi 50 vuotta että hän säästäisi koneen hintaeron!!! Ja sillonhan kone on jo todennäköisesti merenpohjassa.

      No se tämänkertaisesta valistussaarnasta. Ostakaa mitä ostatte, kunhan olette tyytyväisiä :)

      • Anonyymi

        Entä jälleenmyyntiarvo???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jälleenmyyntiarvo???

        Nousi n.500 €.


    • Maria

      Erityiskiitokset Volvo Manille kun jaksoit opastaa moottorin valinnassa. Bensakonetta haemme, tulipahan varmuus ettei dieseliin kannata näillä ajomäärillä satsata.

      • Juha58

        on muitakin etuja kuin pienempi ominaiskulutus.
        Esimerkiksi parempi paloturvallisuus on aika merkittävä asia,
        Kestävyys,
        Toimintavarmuus on usein parempi, jne.


      • VolvoMan
        Juha58 kirjoitti:

        on muitakin etuja kuin pienempi ominaiskulutus.
        Esimerkiksi parempi paloturvallisuus on aika merkittävä asia,
        Kestävyys,
        Toimintavarmuus on usein parempi, jne.

        Kyllähän dieselissä on etuja, mutta muutamankymmenen tunnin vuosiajolla, se ei ole moninkertaisen rahasumman arvoista sijoittaa moottoriin. Itse en ole vielä nähnyt palanutta venettä, ja kaverini on aina ajanut dieselillä, ja vaikka on huollettu enemmän kun asiallisesti, niin silti on joka kesä ongelmia polttoaineensyötön, startin ja muiden härveleiden kanssa, joita minulla ei ole 10v vanhemmassa bensakoneessa, jolla on ajettu 2x enemmän!

        Mutta tässä tapauksessa bensakone on ainoa järkevä vaihtoehto.


      • 123456
        VolvoMan kirjoitti:

        Kyllähän dieselissä on etuja, mutta muutamankymmenen tunnin vuosiajolla, se ei ole moninkertaisen rahasumman arvoista sijoittaa moottoriin. Itse en ole vielä nähnyt palanutta venettä, ja kaverini on aina ajanut dieselillä, ja vaikka on huollettu enemmän kun asiallisesti, niin silti on joka kesä ongelmia polttoaineensyötön, startin ja muiden härveleiden kanssa, joita minulla ei ole 10v vanhemmassa bensakoneessa, jolla on ajettu 2x enemmän!

        Mutta tässä tapauksessa bensakone on ainoa järkevä vaihtoehto.

        Miettikääs että v. 2007 loppuu polttoöljyn verotus ja hintana tulee todennäköisesti olemaan sama kuin autoille. Miten käy dieselveneiden hinnan tämän jälkeen??


      • VolvoMan
        123456 kirjoitti:

        Miettikääs että v. 2007 loppuu polttoöljyn verotus ja hintana tulee todennäköisesti olemaan sama kuin autoille. Miten käy dieselveneiden hinnan tämän jälkeen??

        Just tää mielessä, oon tänne dieselkoneiden kannattavuudesta kirjotellu, toi pelätty dieselvero/PÖ kielto veneille. Itse oon miettiny monta kertaa dieseliä, mutta joka kerta juttu on kaatunut veneen pieneen kokoon, ja suhteessa vähäiseen ajoon, ja siihen että dieselpolttoaine tulee olemaan lähes samanhintaista bensan kanssa, ja koneen hintaan bensakoneeseen nähden.

        Kiisseli isoon paattiin, pieneen paattiin bensakone!


    • veneillä on väliä!!!

      harmiku aika vanha jo Tämäki aihe mutta olisi Ollu kiva tietää et millasta venettä keskustelun aloittaja on ajatellu koska veneillä on oikiastaa aika paljoki väliä minkäläisen laittaa esim jos haluaa nauttia pitkistä välimatkoista ennen pysähyksiä niin siinnä tapauksessa kannattaa valita mahollinen Puoliplaanaava vene kuten esim joku Grand banks tai vastaava jotka on tunnettuja siittä et niillä pystytään taittamaan hyvinki pitkiä matkoja

    • Anonyymi

      18 vuotta, voe tokkiisa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe