Hei!
Olen raskausviikolla 15 ja minua mietityttää korkea sykkeeni. Yleensä sykkeeni on jotain 70-80. Nyt kun mittaan kotona verenpainetta, saattaa pulssi olla yli 90. Onko tämä vaarallista?
Yöllä on inhottavaa mennä nukkumaan, kun sydän takoo ja takoo, tuntuu ettei hiljene olleskaan. Välillä joku lisälyöntikin tulee.
Onko näin korkea syke vaarallista? Vai kärsiikö siitä joku muukin?
Korkea syke!!
6
11499
Vastaukset
- gyne
sykkeen nousu on sydämen tapa kompensoida lisääntynyttä verimäärää; kun kerralla ulospäin pumpattua verimäärää ei pysty lisäämään (vaatisi sydämen koon kasvun), täytyy lisätä pumppauskertojen määrää/minuutti, jotta sama kiertävä verimäärä (=minuuttitilavuus) säilyisi. Eli suomeksi, syketaso nousee. Raskaana olevalla leposyke voi hyvinkin olla 90-100 /min (jopa 120/min). Lisälyöntejä tulee jokaisella päivittäin, mutta kaikki eivät niitä tunne. Jos lisälyönnit ovat yksittäisiä, niistä tuskin on haittaa.
Matala hemoglobiinitaso (alle 100) nostaa myös sykettä, jotta elimistö saa tarvitsemansa hapen.- rv 7+2
tähän sykeasiaan liittyen - olen kuullut että sikiön kannalta turvallisen sykkeen yläraja olisi 140-150. No, kokeilin käyttää liikunnan aikana sykemittaria. Mulla oli jo tenniskentälle mennessä syke 116 (joka siis kai on ihan normaalia raskausaikana), niin eihän tuossa voi kun vähän sormea liikauttaa niin syke on jo se 140. Ja kuitenkin muka pitäisi jatkaa normaaleja liikuntaharrastuksia raskausaikana... jos mä noudatan tuota rajaa niin en taida voida harrastaa muuta kuin rauhallista kävelyä, vaikka normaalisti harrastan paljon liikuntaa (tennis, hiihto, jumpat, pyöräily). Olisi kyllä loistava juttu, jos jollain on tähän jotain faktatietoa..
- mutta maalaisjärkeä
rv 7+2 kirjoitti:
tähän sykeasiaan liittyen - olen kuullut että sikiön kannalta turvallisen sykkeen yläraja olisi 140-150. No, kokeilin käyttää liikunnan aikana sykemittaria. Mulla oli jo tenniskentälle mennessä syke 116 (joka siis kai on ihan normaalia raskausaikana), niin eihän tuossa voi kun vähän sormea liikauttaa niin syke on jo se 140. Ja kuitenkin muka pitäisi jatkaa normaaleja liikuntaharrastuksia raskausaikana... jos mä noudatan tuota rajaa niin en taida voida harrastaa muuta kuin rauhallista kävelyä, vaikka normaalisti harrastan paljon liikuntaa (tennis, hiihto, jumpat, pyöräily). Olisi kyllä loistava juttu, jos jollain on tähän jotain faktatietoa..
el iolen liikkunut siten, kun itsestä hyvältä on tuntunut, nyt 25. viikolla on alkanut juoksu tuntua pahalta, eli olen siirtynyt kävelyyn. Onneksi peruskuntoni on niin hyvä, ettei muutaman kuukauden tauko haittaa, keväällä mennään taas! (Lapsella on myös isä, joka voi katsoa hetken, jotta pääsen lenkille..., jos vain jaksan).
- Verivolyymin kasvu
En lukenut ylläolevia vastauksia, mutta korkea syke voi johtua niinkin luonnollisesta asiasta kuin anemia. Paljon Hb on neuvolassa ollut?
- Hb.
130 oli mun hemoglobiini. Ei se siitä voi johtua. MUlla on äidin kautta taipumus rytmihäiriöihin ja lisäreihin. NYt on pari päivää ollu ihan rauhallista, yölläkin ettei ole jyskytellyt.
- Nimetön
Mullakin on korkeampi syke ku normaalisti. Ekan kerran kún piti kuunnella sikiön sydäntä, mua jännitti paljon ja syke oli 102. Lääkäri oli ihan ihmeissään et mites sulla on noin korkea syke, oli muutenkin niin töykeä lääkäri etten jaksanut vaivata päätäni sillä. Nyt kun edellisen kerran mitattiin verenpainetta, syke oli 90. Neuvolatäti ei siitä mitään sanonut, joten uskon että ihan normaalia. Mullakin hb ihan hyvä..noin 120. Olen itsekkin huomannut että välillä nukkumaan mennessä sydän lyö tosi kovaa. Mutta eihän hätäillä, eiköhän tää kuulu asiaan. tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841