Minua yhdistää vanhoillislestadiolaisiin se, että luen mielelläni tuota ns vanhaa Bibliaa eli vuoden 1776 raamattukäännöstä. Se antaa usein uusia näkökulmia vanhaan ja tuttuun tekstiin.
Tässä on mielenkiintoinen kohta (Joh. 7:38)
Vuoden 1938 käännös:
"Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
Biblia 1776:
Joka uskoo minun päälleni, niinkuin Raamattu sanoo, hänen KOHDUSTANSA pitää vuotaman elämän veden virrat.
Tuo kreikankielen sana "Koilia" on todellakin paitsi sisin ontelo, myös äidin kohtu. Tässä yhteydessä se on mielenkiintoinen. Onko kyse Jumalan Pojan kuvainnollisesta synnyttämisestä uskovan sisältä ja siitä "lapsivedestä", joka edeltää Jumalan Pojan syntymistä.
Vertailukohtia (1938 käännös):
Ilmestyskirja:
12:1 Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä.
12:2 Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää.
12:5 Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö.
Galatalaiskirje:
4:19 Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää, kunnes Kristus saa muodon teissä,
1.Timoteuksen kirje:
2:15 Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.
Biblia 1776
1
284
Vastaukset
- charitaas
Gyllenberg kyllä antaa sille mielestäni oikean merkityksen "ihmisen syvin olemus". Hepreassa "ruuf".
j. Hedberg taas "ihmisen sisusta ajatusten, tunteiden ja tahdon paikkana".
Myös minun mielestäni ei pidä mennä tekemään liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä jonkun käännöksen perusteella.
Ne ovat kaikki kompromisseja, kilestä riippumatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1562687
- 2001968
- 711716
- 921638
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91441Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.321176- 761111
- 811040
- 951019
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes191954