Ruotsissa sh:n palkka 3800€

Sillä tavalla

Hesarin sunnuntaisivulla juttu suomalaisesta sairaanhoitajasta. Leikkausalihoitaja kertoo työstään. Ruotsissa työolot ovat muutenkin mukavammat hänen mielestään. Työtä ei tehdä tukka putkella ja lakisääteiset pidetään, eikä jätetä väliin. Työajat ja vuorot voi valita itse. Työvoimapulaa ei ole tällä hetkellä. Lukekaa itse tarkemmin. Joten turha valittaa suomalaisia sairaanhoitajia ahneiksi.

37

6859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eri maa, eri valuutta

      Ruotsissa myös lääkäreiden palkat ovat hieman toista luokkaa kuin Suomessa.

    • MENNÄ SINNE

      RUOTSIIN

      MITÄ SÄ TÄÄLLÄ VAAHTOOT

      EI MUUTA KUIN LAIVALLA YLI JA PYSYT SIELLÄ

      • vaahtoat!

        Unohtuiko lääkitys?


      • harkitsen

        Tätä vaihtoehtoa juuri harkitsen


    • loppui HUS:ssa

      ja uutta pätkää tarjottiin, kehotin os.hoitajaa käyttämään veskipaperina. Tukholmaan matkustan huomenna aamulla. Asuntokin on työpaikan puolesta järjestetty ja kielitaitoa on karttunut samassa sairaalassa kesäduunissa. Tervemenoa, koettakaa pärjäillä.
      Toiv. ne filippiiniläiset hier... eikun siis hoitajat paikkaa minunkin työmääräni!!??

    • ;--;

      Minun ruotsin kielen taito hiukan ruosteessa, mutta mikäli yhtään ymmärrän niin tässä todetaan, että tavallinen aloittelevan sh:n palkka Ruotsissa on 18000kr (1956.84€)

      "En vanlig lön för en nyutbildad sjuksköterska ligger runt 18 000 kr. I rapporten uppges samma summa som medellön för ett sjukvårdsbiträde 2005. Arbetet som sjukvårdsbiträde kräver ingen högskoleutbildning, medan en nyexaminerad sjuksköterska har minst tre års högskolestudier bakom sig, och i många fall även tidigare arbetslivserfarenhet från vården."
      -2007-02-16
         

      • palkkavertailua

        Suomessa kuntasektori on hoitajien suurin työllistäjä, Ruotsissa läänitason maakäräjät. Vertailu on siis tehtävä niiden välillä. Suomen kuntasektorilla sairaanhoitajan tehtäväkohtainen kokemus- ja muilla henk.kohtaisilla lisillä korotettu kuukausipalkka oli viime vuonna keskim. 2050 euroa. Sen siis saa ilman vuoro- tai ylitöitä. Ruotsissa sairaanhoitajan peruspalkka oli paikallisen Vårdförbundetin mukaan keskim. lähes 2500 euroa. Se on saman verran kuin suomal. kollegat keskim. ansaitsivat Suomessa yö-, pyhä- ja ylitöineen. Eli suomalaishoitaja joutui raatamaan epämiellyttäviin aikoihin ja enemmän päästäkseen Ruotsin perusansioihin.

        HS:ssa esiintyvä esh muutti Ruotsiin v. -95 ja saa nyt peruspalkkaa 30.000 kruunua eli 3250 euroa. Iltavuoroista, päivystys- ja ylitöistä hänen kokonaispalkkansa on 3800 euroa (töissä yksit.sairaalassa, trendikkäällä alueella olevan asunnon vuokra 300 euroa!!). Vaarala kertoo: "Palkka vaikutti muuttooni osaksi, mutta eniten se, että Suomessa sai vain määräaikaisuuksia, Ruotsissa heti vakipaikan".

        Ersta, jossa Vaarala työskentelee leikk.salihoitajana, on palkka noussut joka vuosi vähint. sadalla eurolla, viimeksi pari viikkoa sitten Vaarala sai 140 euron korotuksen. Osastonhoitaja on ihmetellyt suomalaisten haluttomuutta pyytää enemmän palkkaa, vaikka siihen olisi täysi syy.. mutta os.hoitaja on sitten itse hoitanut korotukset vaatimattomille mutta hyville suomalaisosaajille.

        Tässä murto-osa siitä, mitä haastattelussa tuli esiin ja jota suomalaishoitajat vain kateellisena voivat lukea. Muutens kielitaidosta, Vaaralan ruotsinkielen taito oli omien sanojensa mukaan ihan hakusessa ja salissa työskennellään monikulttuurisuuden vuoksi englannin kielellä. Että näillä näppylöin, TAHTOO MYÖS KORVAUKSEN TYÖSTÄ. Suomessa ruotsalaiseen ansiotasoon ei päästä minun jäljellä olevien työssäolovuosieni aikana, joten nyt, kun aikaa vielä on ja lapset kasvatettu, aion hakeutua lahden toiselle puolelle. En aio jäädä kituuttelemaan loppuelämäkseni asuntovelan kanssa huonolla liksalla, tämä on pitkän mietinnän tulos. Minulla on Tukholmassa paikka ja asunto valmiina odottamassa (sovin uuden työnantajani kanssa, että katson tämän palkkaneuvottelun ensin... mutta lakkoiluun en aio vähiä rahojani tuhlata, onnea teille kollegat, jotka jaksatte...). Kämpän laitan vuokralle ja toisessa päässä on tosiaan asunto valmiina. Haikea olo, mutta näin käy, kun työmies/nainen ei näköjään olekaan palkkaansa ansainnut. Niin muuten, siellä varmaan mietitään, millaisella palkalla olen valmis lähtemään. Olen esh ja 20 vuoden työputki takana. Yksityissairaalan kanssa olen tehnyt sopimuksen 2800 euron peruspalkasta yö-, päivystys- ja muut lisät. Pitäisi mennä n. 3300 euroon ainakin aluksi /kk, mutta ensialkuun pitää varmaan tyytyä untuvikkona vähempään, siis ennenkuin olen "kielipuolena" valmis esim. päivystämään. Asunnosta maksan 400 euroa, työnantaja järjesti.


      • kielitaidosta,
        palkkavertailua kirjoitti:

        Suomessa kuntasektori on hoitajien suurin työllistäjä, Ruotsissa läänitason maakäräjät. Vertailu on siis tehtävä niiden välillä. Suomen kuntasektorilla sairaanhoitajan tehtäväkohtainen kokemus- ja muilla henk.kohtaisilla lisillä korotettu kuukausipalkka oli viime vuonna keskim. 2050 euroa. Sen siis saa ilman vuoro- tai ylitöitä. Ruotsissa sairaanhoitajan peruspalkka oli paikallisen Vårdförbundetin mukaan keskim. lähes 2500 euroa. Se on saman verran kuin suomal. kollegat keskim. ansaitsivat Suomessa yö-, pyhä- ja ylitöineen. Eli suomalaishoitaja joutui raatamaan epämiellyttäviin aikoihin ja enemmän päästäkseen Ruotsin perusansioihin.

        HS:ssa esiintyvä esh muutti Ruotsiin v. -95 ja saa nyt peruspalkkaa 30.000 kruunua eli 3250 euroa. Iltavuoroista, päivystys- ja ylitöistä hänen kokonaispalkkansa on 3800 euroa (töissä yksit.sairaalassa, trendikkäällä alueella olevan asunnon vuokra 300 euroa!!). Vaarala kertoo: "Palkka vaikutti muuttooni osaksi, mutta eniten se, että Suomessa sai vain määräaikaisuuksia, Ruotsissa heti vakipaikan".

        Ersta, jossa Vaarala työskentelee leikk.salihoitajana, on palkka noussut joka vuosi vähint. sadalla eurolla, viimeksi pari viikkoa sitten Vaarala sai 140 euron korotuksen. Osastonhoitaja on ihmetellyt suomalaisten haluttomuutta pyytää enemmän palkkaa, vaikka siihen olisi täysi syy.. mutta os.hoitaja on sitten itse hoitanut korotukset vaatimattomille mutta hyville suomalaisosaajille.

        Tässä murto-osa siitä, mitä haastattelussa tuli esiin ja jota suomalaishoitajat vain kateellisena voivat lukea. Muutens kielitaidosta, Vaaralan ruotsinkielen taito oli omien sanojensa mukaan ihan hakusessa ja salissa työskennellään monikulttuurisuuden vuoksi englannin kielellä. Että näillä näppylöin, TAHTOO MYÖS KORVAUKSEN TYÖSTÄ. Suomessa ruotsalaiseen ansiotasoon ei päästä minun jäljellä olevien työssäolovuosieni aikana, joten nyt, kun aikaa vielä on ja lapset kasvatettu, aion hakeutua lahden toiselle puolelle. En aio jäädä kituuttelemaan loppuelämäkseni asuntovelan kanssa huonolla liksalla, tämä on pitkän mietinnän tulos. Minulla on Tukholmassa paikka ja asunto valmiina odottamassa (sovin uuden työnantajani kanssa, että katson tämän palkkaneuvottelun ensin... mutta lakkoiluun en aio vähiä rahojani tuhlata, onnea teille kollegat, jotka jaksatte...). Kämpän laitan vuokralle ja toisessa päässä on tosiaan asunto valmiina. Haikea olo, mutta näin käy, kun työmies/nainen ei näköjään olekaan palkkaansa ansainnut. Niin muuten, siellä varmaan mietitään, millaisella palkalla olen valmis lähtemään. Olen esh ja 20 vuoden työputki takana. Yksityissairaalan kanssa olen tehnyt sopimuksen 2800 euron peruspalkasta yö-, päivystys- ja muut lisät. Pitäisi mennä n. 3300 euroon ainakin aluksi /kk, mutta ensialkuun pitää varmaan tyytyä untuvikkona vähempään, siis ennenkuin olen "kielipuolena" valmis esim. päivystämään. Asunnosta maksan 400 euroa, työnantaja järjesti.

        että kaverin kanssa laivalla kertasi: ett, två, tre, fyra, fem, ja heter Virpi. Rohkea rokan syö ja tämä 39-v. nainen elää ja voi ihan sikahyvin siellä Tukholmassa.


      • vaan
        palkkavertailua kirjoitti:

        Suomessa kuntasektori on hoitajien suurin työllistäjä, Ruotsissa läänitason maakäräjät. Vertailu on siis tehtävä niiden välillä. Suomen kuntasektorilla sairaanhoitajan tehtäväkohtainen kokemus- ja muilla henk.kohtaisilla lisillä korotettu kuukausipalkka oli viime vuonna keskim. 2050 euroa. Sen siis saa ilman vuoro- tai ylitöitä. Ruotsissa sairaanhoitajan peruspalkka oli paikallisen Vårdförbundetin mukaan keskim. lähes 2500 euroa. Se on saman verran kuin suomal. kollegat keskim. ansaitsivat Suomessa yö-, pyhä- ja ylitöineen. Eli suomalaishoitaja joutui raatamaan epämiellyttäviin aikoihin ja enemmän päästäkseen Ruotsin perusansioihin.

        HS:ssa esiintyvä esh muutti Ruotsiin v. -95 ja saa nyt peruspalkkaa 30.000 kruunua eli 3250 euroa. Iltavuoroista, päivystys- ja ylitöistä hänen kokonaispalkkansa on 3800 euroa (töissä yksit.sairaalassa, trendikkäällä alueella olevan asunnon vuokra 300 euroa!!). Vaarala kertoo: "Palkka vaikutti muuttooni osaksi, mutta eniten se, että Suomessa sai vain määräaikaisuuksia, Ruotsissa heti vakipaikan".

        Ersta, jossa Vaarala työskentelee leikk.salihoitajana, on palkka noussut joka vuosi vähint. sadalla eurolla, viimeksi pari viikkoa sitten Vaarala sai 140 euron korotuksen. Osastonhoitaja on ihmetellyt suomalaisten haluttomuutta pyytää enemmän palkkaa, vaikka siihen olisi täysi syy.. mutta os.hoitaja on sitten itse hoitanut korotukset vaatimattomille mutta hyville suomalaisosaajille.

        Tässä murto-osa siitä, mitä haastattelussa tuli esiin ja jota suomalaishoitajat vain kateellisena voivat lukea. Muutens kielitaidosta, Vaaralan ruotsinkielen taito oli omien sanojensa mukaan ihan hakusessa ja salissa työskennellään monikulttuurisuuden vuoksi englannin kielellä. Että näillä näppylöin, TAHTOO MYÖS KORVAUKSEN TYÖSTÄ. Suomessa ruotsalaiseen ansiotasoon ei päästä minun jäljellä olevien työssäolovuosieni aikana, joten nyt, kun aikaa vielä on ja lapset kasvatettu, aion hakeutua lahden toiselle puolelle. En aio jäädä kituuttelemaan loppuelämäkseni asuntovelan kanssa huonolla liksalla, tämä on pitkän mietinnän tulos. Minulla on Tukholmassa paikka ja asunto valmiina odottamassa (sovin uuden työnantajani kanssa, että katson tämän palkkaneuvottelun ensin... mutta lakkoiluun en aio vähiä rahojani tuhlata, onnea teille kollegat, jotka jaksatte...). Kämpän laitan vuokralle ja toisessa päässä on tosiaan asunto valmiina. Haikea olo, mutta näin käy, kun työmies/nainen ei näköjään olekaan palkkaansa ansainnut. Niin muuten, siellä varmaan mietitään, millaisella palkalla olen valmis lähtemään. Olen esh ja 20 vuoden työputki takana. Yksityissairaalan kanssa olen tehnyt sopimuksen 2800 euron peruspalkasta yö-, päivystys- ja muut lisät. Pitäisi mennä n. 3300 euroon ainakin aluksi /kk, mutta ensialkuun pitää varmaan tyytyä untuvikkona vähempään, siis ennenkuin olen "kielipuolena" valmis esim. päivystämään. Asunnosta maksan 400 euroa, työnantaja järjesti.

        kuinkahan moni irtisanoo itsensä ennen kuin lakko edes ehtii alkaa ja lähtee ulkomaille töihin? Lakossa aina häviää enkä usko suuriin palkankorotuksiin (tyhjästä on paha nyhjästä). Inhottava tilanne. Kyllä on ala kriisissä.


    • NIIN...

      Opetelkaa tekemään töitä, Niin olette palkkanne ansainneet.

      • sinä ensin

        krrrrrrrrjoootumaan.


    • ;...;

      Tässä linkki mistä voi katsella palkkoja Ruotsissa terveydenhoitoalalla

      http://www.dagensmedicin.se/jobb/lonestatistik/

      Kovin palkka (mediaani) oli äkkiä katsottuna 55-65 vuotiaalla, osastonylihoitajalle yli 20 potilasta, ja alueena Tukholma. 29205kr/kk (3174.97€/kk). Kuinka vähään joutuu ruotsalaiset itse tyytymään, kun suomalaiset repivät kaikki vähintään 3800€/kk.

      • sh-Hanna

        Hittoja täällä Helsingissä pyörii, kun meren koittaisi uusi huomen!

        JA täällä ihmetellään, mistä ne rahat palkankorotuksiin Suomessa saataisiin. Panee se miettimään, että mistäköhän siellä Ruotissa, ottaen huomioon, että:

        - Ruotsissa on pienempi BKT/per capita
        - suurempi julkinen velka
        - keskimääräinen hintataso matalampi
        - valtiontalouden ylijäämä Ruotsissa pienempi kuin Suomessa

        Että voisiko joku kertoa, mikä näistä suomalaisten vaatimuksista tekikään niin kohtuuttomia, kun pääsi juuri unohtumaan..?


      • Tosiasia

        Ei sh hesarissa niin sanonut, että kaikki suomalaiset saavat sen 3800€. Ko leikkausalissa työskentelevän sh:n peruspalkka on 30 000 kr(3250€). Siihen lisät päälle = kokonaispalkka 3800€. Tämä on yksityisellä puolella, jossa pystytään maksamaan enemmän. Ruotsalaisten sisarten keskimääräinen peruspalkka ilman lisiä on lähes 2500€ sikäläisen hoitajaliiton Vårdförbundetin mukaan. Oj, joj, börja arbeta inom den privata sektorn toivottaa Dagens medicinissä toinen hoitaja toiselle, joka valittaa palkkaansa liian pieneksi.


    • lääkäri3923480

      Palkan euromääräinen taso on sivuseikka, se merkitsee, mitä sillä rahalla saa.

      Täytyy vertailla OSTOVOIMAA, ja siitä voidaan todeta, että eipä siellä Ruotsissakaan näille ahneille HOITSUILLE mikään taivas aukea.

      Jenkkeihin jos lähdette niin voitte nostaa elintasoanne HOITSUT.

    • lisse sinnekki

      Olin ruotsii töissä noin 15 vuotta osan aikaa yrittäjänä, en suoranaisesti hoitjana.

      Kyllä minulla oli huomattavasti parempi Brut palkka.

      Olen sitten huonannut muutavani takaisin Suomeen ettei real ansioni ei muuttunut juuri ollenkaa , ja elämän muoto muuten Suomessa maalaiskyla on rennompi kui siellä.

      Tokkii iso aia Superii hyväksyy vaik ovat pienenpii ansioilla ku Tehyläiset, jotka kummoo hyvin alkannuu asiat.

      Tähäkö tää tasa-arvo nousuu jää Tehy ahneuttee? Mites tehy ne pie palkka erat eiks ne pitany tul ennemmii meille ku jo teille jotta ansaitte väh. 3 * vuokranno määrän ja suatto sille noin 500€ saastoon kuin elatto niin kuin normalist?

      Weis up?

      • dfgh1

        en tajunnu mitään mitä kirjotit :)


    • Halvanmaan hoitoa

      Myös Norjassa hoitajien palkat paljon paremmat ja henkilöstöä enemmän kuin meillä, jopa 5000 €/kk.

      Espanjalaiset, Virolaiset, Filippiniläiset tulevat vain tänne rahan vuoksi ei siis minkään muun syyn vuoksi. Sekä eläkekertymien takia. Koska heillä ei ole näitä omassa maassa.

      Suomeenhan ollaan nyt palkkaamassa jatkuvasti näitä halpamaiden hoitajia ja lääkäreitä. Mitähän siitä tulee, ihmiisä kuolee turhaan, ei osata hoitaa, Suomen kieltä ei osata, kirjoitaa saati hoitaa.

      Myös Finnair palkkaa näitä halpamaan lentoemoja ja kouluttaa ne. On omituista touhua ja hallitus ei puutu asiaan jne.

      Yksityiset palkkaavat ja vielä kouluttavat heitä lähihoitajien työtehtäviin vaikka heillä on usealla jo yliopistotasoinen sairaanhoitajan tuutkinto. Miksi? Onko kyse ihmiskaupasta ja ammatin alennusmyynnistä?

      Missä on liitot, miksi he eivät puutu asiaan. mikis on ruvettu polkemaan palkkoja kun kyseessä on vastuullinen ammtti ja jopa ihmishenkiä pelastuu työssä. Ihmettelen suuresti.

      • ho1997

        Kerrot että heillä on usein yliopistotasoinen sh. tutkinto ja lisäksi koulutetaan lähihoitajaksi. Eikö koulutus enää mielestäsi riitä ?

        Mistä muuten tiedät millaisia hoitajia he ovat. Tiedätkö vai oletko tietävinäsi ?

        Eiköhän heille makseta työstään se sama palkka kuin muillekin, työnkuvan mukaan.

        Jos Suomesa on hoitajapula niin eikö he tule paikkaamaan sitä vajetta jos hoitajia ei ole.

        Sinulla ei ole näköjään muu hätä kuin että jos palkka alenee mutta tuskin sentään.

        Jos suomalaisia hoitajia ei ole niin eiköhän niitä ihmisiä kuole siihen että jäävät hoitamatta.Myös suomalaisia hoitajia on lähtenyt muihin maihin ja tuskinpa niissä maissa pelätään että palkka alenee ja ihmiset kuolee toisenmaalaisen käsiin.


    • Anonyymi

      Mikä on tilanne tällä hetkellä? Vieläkö Ruotsissa on inhimilliset työolosuhteet ja hyvä palkka Suomeen verrattuna? Kannattaako hakea terveydenhoitoalan töitä ja muuttaa Ruotsiin? Ruotsin mamupolitiikka ei häiritse.

      • Anonyymi

        Ruotsin mamupolitiikan ei pitäisikään häiritä, sillä olisit itse mamu siellä, mokomakin elintasopakolainen!

        Norja veti takavuosina röntgenhoitajia, mutta sitten koulutusmääriä nostettiin ja kielitaitovaatimuksia myös, joten nykyään norjalaisia röllejä hakeutuu Ruotsiin töihin. Olen ollut Norjassa elintasopakolaisena, sillä siellä tuli paremmin toimeen töissä kuin Suomessa työttömänä. Jos nyt iskisi työttömyys Suomessa, lähtisin Ruotsiin. "... må beherske norsk skriftlig og muntlig" on vähän kohtuuton vaatimus, koska työvuosistani huonojen maassa on jo aikaa.


    • Anonyymi

      Suomessa lähärin palkka on hyvä. Ottakaa oppia Tehyn kejulakuvasta Maisa Torpasta. Maisa tekee ahkerasti töitä ja ostelee upeita merkkilaukkuja ja lomailee luxuslomia, kustantaen ne itse.

    • Anonyymi

      Palkkatilasto näyttää kuukauden bruttopalkan. Uuden sairaanhoitajan peruspalkka ruotsissa on 36100,00 - 38000,00 kr. vuorolisät. Perus-/lähihoitajien palkat lähtevät 26800 kr. Jos ette usko, käykää itse katsomassa sivulta statsskuld.se. Heittoja palkoissa on tietysti, mutta ei alaspäin. Siinä liitoille tekemistä. Ei onnistu suomessa, missä hoitajia pidetään loisina. Täällä hoitajia arvostetaan ja se näkyy palkassa.

      • Anonyymi

        Kuinka pitkät vuosilomat on sairaanhoitajilla Ruotsissa. Suomessa alalla olleilla on lähes 8 viikkoa. Onko Ruotsissa työterveyshuoltoa.


      • Anonyymi

        Uuden sairaanhoitajan peruspalkka Ruotsissa on 26000-32000 kr/kk. Jos ette usko, niin hakekaa töihin Ruotsiin julkiselle ja keskustelkaa ruotsalaisten sairaanhoitajien kanssa.


    • Anonyymi

      Miten on lomarahojen (lomaltapaluurahojen) laita saako niitä Ruotsissa

    • Anonyymi

      Eikös Ruotsissa ole tuntia pidempi työviikkokin kuin Suomessa.

    • Anonyymi

      Sopimusasia. Laki määrää enimmäistyöajan. Viikoittainen enimmäistyöaika on 40 tuntia, työaika vaihtelee 35:stä 40:een tuntiin.
      Vuosilomalain mukaan kaikilla palkansaajilla on oikeus vähintään 25 työpäivän eli viiden viikon vuosilomaan.
      Ruotsissa lomaraha maksetaan samalla perusteella ja kesäloman yhteydessä kuten Suomessakin.
      Täältä löytyy Ruotsin lainsäädäntö: Semesterlag
      Lomapäivät Ruotsissa 2019 (25 13) 38
      Terveydenhuollon rahoituksesta ja järjestämisestä vastaa 20 maakäräjäaluetta tai vastaavaa yksikköä. Perusterveydenhuolto hoitaa pääsääntöisesti kaikkia ruotsalaisia

    • Anonyymi

      Tehyn puheenjohtaja on oikealla asialla. Juuri nyt on aika pistää suomalaisen klubin sovinistikerho itku kurkussa polvilleen armoa anelemaan.

      https://yle.fi/uutiset/3-11046925

    • Anonyymi

      Elikkä Ruotsissa on vuosiloma n.2 viikkoa lyhempi. Viikottainen työaika hivenen pitenpi ja työterveys on pelkkä terveystarkastys.
      Aikamoiset edut Suomalaisten eduksi Suomessa.

    • Anonyymi

      Ruotsin ja Suomen järjestelmissä on paljon eroja ja suoraa vertailu on vaikeaa. Täällä voi itse valita oman lääkärinsä tai lääkäriasemansa. Täällä on käytössä ns. perhelääkärit. Perhelääkärit ovat kokeneita yleislääketieteen erikoislääkäreitä Lääkäri valitaan ilmoittautumalla jonkun alueellaan toimivan palveluntarjoajan listalle. Lääkärin voi vaihtaa, jos ei ole tyytyväinen. Yleensä potilassuhteet ovat pitkäaikaisia, eikä lääkäri vaihdu kokoajan. Jonoja ei juurikaan ole. Tämä koskee julkista terveydenhuoltoa ja yksityisiä terveydenhuollon tarjoajia, joilla on sopimuksia alueen kanssa: Täysin yksityisessä hoidossa, jota mikään alue ei rahoita, joutuu maksamaan kokonaiskustannukset itse.
      Täällä on käytössä myös ns. korkea kustannussuoja. Täällä maksetaan, 12 kuukauden ajalta yhteensä enintään 1 150 kruunua käynneistä poliklinikalla. Poliklinikkahoito on kaikkea hoitoa, joka ei vaadi sairaalahoitoa. Esim. käynti yleislääkärillä tai sairaanhoitajalla terveyskeskuksessa tai käynti erikoislääkärillä. Jakso alkaa ensimmäisestä käynnistä, eikä sillä ole väliä, milloin vuoden aikana se tehdään. Kun 1150 kruunua tulee täyteen, käynnit ei maksa mitään. Mielestäni täällä on hyvä terveydenhuolto ja halpa. En kyllä enää muista mitä poliklinikkamaksu suomessa on. 35€ käynti oli ainakin joskus

    • Anonyymi

      Lääkäreiden palkat Suomessa kyllä nousevat tuntuvasti, kuten viimeisin uutinen Helsingin osalta kertoo. Mutta entäs muun hoitotyöhön liittyvän henkilökunnan palkat? Kevään 2020 neuvotteluissa veri punnitaan.

      https://yle.fi/uutiset/3-11135914

    • Anonyymi

      Muualla väitettiin verotuksenkin olevan kevyempää. Laitoin Ruotsin ja Suomen verotoimistojen laskureihin saman palkan 38000 kr, jolloin Suomessa jää 140 euroa kuukaudessa enemmän käteen. Taitaa syödä jo puolet erosta Suomen hoitajien keskipalkkaan. Molemmissa palkassa on alalla useimmille välttämätön 3-vuorotyö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe