Osaako

täällä

kukaan kertoa kokemuksiaan sukulaisten tai läheisten dementian oireista ja niiden hoidosta? Lähinnä askarruttaa että minkälaista lääkärien suhtautuminen on, yrittävätkö he tosiaan tukea potilasta kaikin keinoin vai onko asenne se että otetaan oikeudet heti pois(esim ajokortti) ja annetaan lääkepurkki mukaan? Läheiselläni on huomattu joitain alkavia oireita ilmeisesti alzheimerin taudista, mutta lääkärissä hän ei ole vielä käynyt. Päivittäinen elämä sujuu hyvin, muisti pelaa aika hyvin, mutta välillä kun tulee eteen jokin ongelmatilanne, niin hän ei aina saa mitään konkreettista aikaan. Nyt mietityttää lähinnä että minkälaisella asenteella yksityislääkärit tekevät noita diagnooseja, voiko siihen luottaa että sieltä tosiaan saa tukea ja hoitoa, eikä vain kyvyttömän leimaa otsaan?

3

793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin meillä

      yrittäisin vastata kysymyksiisi omasta kokemuksesta; n. 4 vuotta sitten huomasimme että omaisemme unohti asioita, kertoi samat asiat hetkenpäästä uudelleen jne. Ennen terävä ihminen muuttui unohtelevaksi, asioita sekottavaksi ihmiseksi ja vihdoin kun saimme hänet ensin terveyskeskukseen tutkimukseen ja sen jälkeen sairaalan neurologin juttusille tuloksena oli diagnoosi alzheimer.Elikä nähdäkseni sinulla on kaikki tämä edessä ja se aika diag. jälkeen on hyvin stressaavaa ja sekavaa, omaiset varsinkin ovat hädissään ja miettivät miten se arki nyt sujuu jne.Jo neurologilla saimme paljon asiaa koskevaa tietoa ja kotisairaanhoito on ollut hyvänä tukena pulmatilanteissa. Toi lääkärien asenne mietitytti minua;meillä joka paikassa asenne on ollut asiallinen ja rohkaiseva, tässä sairaudessa mennään sen mukaan mikä on potilaan taudin tilanne. Usein omaiset itse vihjaavat lääkärille että olisi jo aika ottaa kortti pois.Kunhan nyt ensin käytte lääkärissä niin tiedätte mikä on syy läheisen tilanteeseen, ja ehdottomasti omaiset mukaan lääkärille, itse sairastunut ei aina osaa tai halua kertoa oikeaa tietoa (muistihäiriöt) lääkärille.

      • Mie..

        Mikään ei tietenkään estä hankkimasta tietoa dementiasta ja sen hoidosta ilman diagnoosiakin. Dementoivia sairauksia on kuitenkin erilaisia, siksi olisi hyvä tietää, onko nyt kyseessä juuri se tavallinen alzheimer vai jotain muuta, jonka oireet ja hoito onkin erilaista. Mitä aikaisemmin lääkitys aloitetaan, sitä suurempi hyöty siitä on sairauden etenemisen estämisessä.

        Monet lääkräit suhtautuvat toiminnan rajoituksiin hyvin nihkeästi ikään kuin he eivät olisi edes oivaltaneet, että heidän pitää tarvittaessa kieltää autolla-ajo. he puuttuvat siihen yleensä vasta omaisten pyynnöstä ja omaisetkin silloin, kun he jo pelkäävät tämän läheisenä ja muiden kulkijoiden puolesta.


      • omainen
        Mie.. kirjoitti:

        Mikään ei tietenkään estä hankkimasta tietoa dementiasta ja sen hoidosta ilman diagnoosiakin. Dementoivia sairauksia on kuitenkin erilaisia, siksi olisi hyvä tietää, onko nyt kyseessä juuri se tavallinen alzheimer vai jotain muuta, jonka oireet ja hoito onkin erilaista. Mitä aikaisemmin lääkitys aloitetaan, sitä suurempi hyöty siitä on sairauden etenemisen estämisessä.

        Monet lääkräit suhtautuvat toiminnan rajoituksiin hyvin nihkeästi ikään kuin he eivät olisi edes oivaltaneet, että heidän pitää tarvittaessa kieltää autolla-ajo. he puuttuvat siihen yleensä vasta omaisten pyynnöstä ja omaisetkin silloin, kun he jo pelkäävät tämän läheisenä ja muiden kulkijoiden puolesta.

        Riippuu lääkäristä, kannattaa ehdottomasti kääntyä dementiaa tuntevan asiantuntijan puoleen! Tavallisille terveyskeskuslääkäreille ja jopa joillekin geriatreille dementia tuntuu olevan jotain aivan outoa, jota yritetään vältellä ja vähätellä. Ajokortin pois ottamista he eivät varmaan puhu yhtään mitään jos omaiset eivät sitä tiukasti vaadi. Lääkitykseenkin suhtaudutaan hyvin nihkeästi, meillä käytösoireisiin saatiin lääkitystä vasta siinä vaiheessa, kun laitospaikka oli haussa omaisten uupumisen vuoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe