"VALITUS NEW YORKIN MATKASTA

-----------------------------

Parhaimmillaan ihmiset vaivautuvat kirjoittamaan tällaisia reklamaatioita matkanjärjestäjille:

-------

"VALITUS NEW YORKIN MATKASTA

Ostin kauttanne matkan New Yorkiin 22.–25.2.2007. Matkani hintaan sisältyivät Finnairin suorat lennot ja majoitus Hudson-hotellissa. Matkani maksoi 1.125 € ja kuvittelin sillä rahalla saavani kunnon kaupunkiloman isossa omenassa. Oletin myös, että aamiaiset olisivat sisältyneet hintaan, kuten yleensä kaupunkihotelleissa. Harmikseni huomasin jo ennen matkaa, että jos olisin ostanut lennot ja majoituksen erikseen netistä olisin selvinnyt paljon halvemmalla. Olisin nimittäin saanut pelkät lennot samalla koneella Finnairin omilta sivuilta hintaan 395 € ja suoraan hotellin omilta sivuilta huone olisi maksanut 189 taalaa yöltä. Te peritte vielä palvelumaksua 15 €.

Varasin matkani heinäkuussa 2006 ja maksoin varausmaksun 150 € saman tien. Jo lokakuussa minulta vaadittiin lisämaksua polttoaineesta. Maksoin loppumaksun laskun eräpäivän mukaisesti kuukautta ennen matkaa. Laskuun oli myös ympätty se polttoainelisämaksu 60 €. En ole yhtään vakuuttunut, että siitä oli kyse, taisi virkailija haluta vähän rahaa omaan taskuunsa. Kun kuulette miten kurjasti lomani meni, tämä ei voi olla mikään harhaluulo. Minua myös raivostuttaa se, että taalan kurssi on laskenut koko syksyn ja kuulin uutisista, että Aurinkomatkat oli maksanut asiakkailleen takaisin rahaa sen takia. Yritin soittaa marraskuussa asiasta toimistoonne, mutta linjat olivat varattu koko aamupäivän ja en päässyt läpi. Siksi valitan asiasta nyt. Katson olevani oikeutettu edullisempaan hintaan dollarin kurssin laskun takia. Mutta ensin muuhun asiaan:

Kun heinäkuussa otin yhteyttä toimistoonne, halusin varata Waldorf-Astoria – hotellin tai Plaza-hotellin, koska olen nähnyt ne monissa elokuvissa. Sain kuitenkin kuulla, että toimistonne ei tee yhteistyötä Waldorfin kanssa ja Plaza-hotellin oli ostanut joku israelilainen sijoittaja (siinä olisin ehdottomasti halunnut asua, koska Sinkkuelämän Carrie ja Mr Big tapasivat usein siellä). Virkailijanne suositteli sitten minulle vaihtoehdoksi Hudson-hotellia, sillä se oli muka tuttu monista muotikuvauksista ja on kuulemma varsin upea majapaikka. Virkailija kertoi, että minulla olisi mahdollisuus bongata julkkiksia Hudsonissa, mutta sellaista ei kuitenkaan tapahtunut matkani aikana. Sanoitte Hudsonin olevan tyylikäs hotelli, mutta minulle vulgäärit huoneet olivat suorastaan shokki. Kylpyhuoneen seinät olivat lasia ja ette arvaa kuinka kiusallista matkakaverilleni ja minulle oli jakaa huone, kun toinen näki kaiken mitä kylpyhuoneessa tapahtui. Kyllä sellaisesta asiasta kuin kylpyhuoneen lasiseinistä tulee kertoa etukäteen. Jos olisimme siitä tienneet, emme missään nimessä olisi halunneet tuota hotellia!

Toinen asia koskien huonettamme oli se, että siinä oli vain parisänky. Olimme tilanneet kahden hengen huoneen, ja koska meitä oli kaksi miestä matkalla, oletimme ilman muuta saavamme kaksi erillistä sänkyä. Yritimme vaihtaa huonetta sellaiseksi, jossa olisi ollut kaksi sänkyä, mutta meille kerrottiin, että hotellissa on vain kolme sellaista huonetta ja ne olivat kaikki varattu.

Lomalla ollessani haluan pysyä hyvässä kunnossa ja ehdoton edellytys hotellilleni on, että siellä on kunnon kuntosali. Suunnittelin koko syksyn tapaavani Hollywoodin kuumia nimiä Hudsonin kuntosalilla, mutta haaveeni ei koskaan toteutunut. Esitteessänne luki, että Hudson-hotellissa on kuntosali, mutta se ei pidä paikkansa. Vieläkin uudessa kesäesitteessänne sekä nettisivuillanne mainostatte Hudson-hotellia kuntosaleineen. Oletteko koskaan edes nähneet hotellia?! Olen valittanut toimistostanne ja turhista lupauksistanne jo kaikille tutuilleni eikä tämä lopu tähän. Kukaan kymmenistä ellei sadoista tuttavistani ei enää koskaan astu lähellekään teidän puljua tai edes harkitse ostavansa matkaa sieltä! Olen varsin käärmeissäni toteutumattomista lupauksistanne.

Hotellihuoneessani oli kylpyhuoneen lasiseinien lisäksi kokolattiamatto ja huonetta ei siivottu kunnolla. Kokolattiamatto teki pahaa astmalleni, jouduin ottamaan heti toisena päivänä yhteyttä lääkäriin, joka maksoi laboratoriotutkimuksineen USD 469 Mount Sinai –sairaalassa. Ei todellakaan kivaa katkaista lyhyttä lomaa tohtorin luona käyntiin, kun matkakaveri pääsi tutustumaan kauemmin Manhattanin matkailutarjontaan. Jäin paljosta paitsi. Esitteessänne mainostettiin niin kovasti New Yorkin mieletöntä iltamenoa. Sitä en päässyt edes testaamaan, koska astmani äityi niin pahaksi. Koen tulleeni petetyksi.

Illalla ja koko yön kadulta kantautui kamalaa melua, se oli kuin jostain amerikkalaisesta poliisisarjasta. Ambulanssit ja poliisiautot kulkivat pitkin katua pillit ulvoen. Myös roska-autojen äänet häiritsivät läpi yön. Mikä terveysriski laittaa roskapusseja kadulle! Kuulin uutisista, että Manhattanin useissa ravintoloissa oli rottia, ei mikään ihme…Huoneeni ikkunat olivat ohuita ja melu kuului neljänteen kerrokseen asti. Sain kärsiä unettomista öistä kaukana kotoa kohteessa, jossa ei kukaan välittänyt tuskistani. Olen Kyproksella matkaillessani tottunut siihen, että voin luottaa oppaan palveluihin läpi vuorokauden. New Yorkin matka oli kuulemma omatoimimatka, ja ette olleet laskeneet oppaan palkkaa matkan hintaan. Minulla ei myöskään ollut muuta kuin osaamattoman virkailijanne puhelinnumero, joten apua en saanut mistään. Eikö kaikilla matkatoimistoilla ole nykyään päivystysnumero, johon voi soittaa?

Astmani paheni kun ilmastointilaite ei kovasta hurinasta huolimatta varmaan toiminut kunnolla, loppumatkasta alkoi jo flunssakin tulla päälle. Jouduin lisäksi ostamaan lämpimämpiä vaatteita, koska ilmat muuttuivat loppuviikosta erittäin kylmiksi. Meitä ei oltu varoitettu siitä, että New Yorkissa voi olla arktiset olosuhteet helmikuussa. Esitteessännekin Keskuspuiston puissa on vehreät lehdet ja kaduilla kukkivat tulppaanit. Vaatekuluja minulle kertyi Calvin Kleinin ale-takin, parin college-paidan ja lämpimien housujen ostosta USD 345. Jouduin vielä maksamaan tippiä taksikuskille, mutta siitä ei ole kuittia.

Olen todella pettynyt matkaani. Hotelli oli kaikkea muuta kuin haluamani arvokas Waldorf-Astoria. Mainostatte Hudsonia ensimmäisen luokan hotellinna esitteessänne, mutta voin omasta kokemuksestani kertoa, että se ei sitä ole. Hotelli vilisi nuorta porukkaa, joka kansoitti baarin joka ilta. Olen matkustanut todella paljon ja tämä ei ollut lainkaan sellainen loma, johon olen tottunut. Henkilökunta oli epäystävällistä. Laukunkantajakin jäi jopa odottamaan ovelle juomarahaansa. Annoin sitten pari lanttia ja siitä kiitoksena sain katsella nyrpeitä naamoja koko loppuajan. Kaiken huippu oli, kun poistuin viimeisenä päivänä huoneestani, huonesiivooja huusi perääni. Kinusi rahaa, mutta olin päättänyt että niille en maksa lanttiakaan, kun palvelu ei pelaa. Huonosti olette valinneet hotellin, kun siellä ei edes saa palvelua.

Ja en ole edes maininnut lentoja! Halusin tietenkin Finnairin suorat lennot New Yorkiin. Finnair Plus – pisteiden keruu on minulle sydämen asia. Menolento meni ihan ok, tosin saimme matkakaverini kanssa paikat kapealta ja ahtaalta penkiltä. Olen mielestäni varannut matkan hyvissä ajoin, yli puoli vuotta ennen matkaa, mutta silti minut sijoitettiin koneen loppuosaan, paikalle 54G. Olivatko ne kaikki varanneet matkansa paljonkin ennen minua, siis ne jotka saivat kunnian istua niillä leveillä ja makuuasentoon menevillä penkeillä verhon takana edessä?? Olisitte voineet kertoa tästä myös minulle. Näin jopa että he siemailivat samppanjaa. Minun piti kuitenkin tyytyä jauhelihapihveihin ja haaleaan kokikseen. Toki sain myös monen pyynnön jälkeen olutta ja drinkkejä (sentään jotain hyvää verrattuna Kyproksen charter-lentoihin: viina ei maksanut mitään!). Osan juomista jouduin tosin itse hakemaan, kun emot eivät mukamas ehtineet tuoda niitä. Ja palvella suomalaisemot eivät osaa: Lentoemäntäkin kaatoi kömpelyyksissään ainakin puolet bloody mary -lasistani syliini ja pyysi tuskin anteeksi. Joduin siis myös laittamaan matka-asuni pestäväksi heti ensimmäisenä päivänä Hudson-hotellissa. Hintaa pesulakuluista tuli USD 45. Haluan myös tuoda esille syvän kiukkuni niistä ahtaista oloista, joissa jouduin istumaan lennolla. Se kesti kuitenkin melkein 9 h ja kuulin vierustoveriltani, että pitkistä lennoista voi seurata laskimotukoksia ja jopa kuoleman vaara on olemassa. Tästäkään minulle ei kerrottu toimistossanne. Jos olisin ollut tästä seikasta tietoinen, olisin ilman muuta vaatinut virkailijaa varaamaan jonkun kaupunkikohteen lähempää!

Olen matkustanut elämäni aikana todella paljon ja tiedän, että Rhodoksella ja Kyproksella lentokentät toimivat, ottavat koko koneellisen vastaan kun tullaan perille ja mitään sekaannuksia ei pääse syntymään. Kun sitten saavuimme New Yorkin JFK-kentälle, minua odotti yksi matkan harmillisimmista ja nöyryyttävimmistä kokemuksista. Jonotimme koko koneellinen noin 2 h passintarkastuksessa. Tunsimme olevamme kuin karjaa, kun olimme ahtautuneet tunkkaiseen ja ylilämmitettyyn tulohalliin. Pari matkustajaa taisi pyörtyäkin. Koneen miehistö luikahti passintarkastuksesta nopeasti ohi, mikä tuntui aika väärältä, maailman parhaimmassa demokratiassa kun oltiin. Minun kohdalleni osunut passintarkastaja oli vihainen vanha akka, joka ei osoittanut kiinnostusta lennolla saamaani huonoa kohtelua kohtaan. Hän vain sanoi, että olin täyttänyt vääränvärisen lomakkeen ja passitti minut kahden tunnin odottelun jälkeen jonon päähän (siellä oli taas uusi koneellinen jostain kehitysmaasta) ja taas sain odottaa toiset 1.5 h ennen kuin pääsin uudelleen passintarkastukseen. Siellä minulta otettiin sormenjäljet ja valokuva (tästä ei ollut mitään tietoa etukäteen, tunsin itseni rikolliseksi). Tarkastaja halusi myös nähdä rahani ja luottokorttini. Pöytä oli niin korkea etten nähnyt ottiko hän muutaman setelin lompakostani, mutta pahalta näytti. En voi todistaa mitään, mutta jotenkin tuntui siltä, että matkakassani hupeni tässä tilanteessa.

Matkakaverini oli jo tuskastunut odotteluun ja oli raskaan lennon jälkeen ottanut taksin hotelliin. Jouduin siis odottelemaan tullissa melkein neljä tuntia pitkän lennon jälkeen (ja aikaa meni myös laukkua odotellessa) ja ottamaan sitten uuden taksin – sekä maksamaan sen itse yksin. Hintaa tälle taksimatkalle tuli USD 45 tiemaksut tippi (huom. tästä minua ei varoitettu etukäteen), eli USD 60. Vaadin saada takaisin sen, sillä olisin muuten mennyt kaverini kanssa samalla taksilla. Ja lomani myös lyheni tuon tulliselvittelyn takia huimasti. Vaadin saada takaisin tämän lyhentyneen loma-aikani.

Menolennosta siis selvittiin hengissä, mutta kun luette paluumatkastani, niin ymmärrätte, että minun tulee saada kunnon korvaus kärsimyksistäni. Viimeisenä lomapäivänäni olin rauhallisesti viettämässä sunnuntaiaamua MoMA:ssa ja sain kännykkääni viestin Finnairin Nykin toimistosta. Paluulento oli noin vain peruttu ja minun käskettiin ottaa yhteyttä lentoyhtiöön. Tästä tuli roimasti puhelinkuluja (joudun odottamaan seuraavaa puhelinlaskuani, että saan tietää tarkan summan), koska jouduin soittamaan vastaajaani useaan kertaan, jotta sain toimiston puhelinnumerosta ja koko viestistä edes selvää. Jouduin myös jonottamaan Finnairin toimistoon, jossa puhuttiin vain englantia. Mitä hyötyä suomalaisesta lentoyhtiöstä on, jos palvelua ei saa suomeksi?! Jos olisitte palveleva toimisto, olisitte itse hoitaneet nämä puhelut, oli arki tai sunnuntai.

Sain tiedon, että minut on laitettu Deltan lennoille Amsterdamin kautta Suomeen. Minun piti olla maanantaiaamuna perillä klo 8.50, mutta nyt olisinkin perillä vasta 17.50. Menetin kokonaisen työpäivän! Jos jotain yhtiötä inhoan niin se on Delta, olen lukenut lehdistä, että se kuuluu Chapter 11 – yhtiöihin, eli on konkurssikypsä. En todellakaan halunnut päätyä lomallani Atlantin kylmiin aaltoihin…Deltan kone lähtisi New Yorkista samaan aikaan kuin Finnairin koneen olisi pitänyt lähteä, mutta minun pitäisi kuitenkin mennä ensin Finnairin tiskille. Tein kuten käskettiin, mutta ymmärrätte varmaan, että viimeinen lomapäiväni oli pilalla. Tästä Manhattanin matkasta jäi paha maku suuhun. Siinä jäivät picassot ja monetit ihan kakkosiksi, kun mietin huimasti pidentynyttä kotiinpaluutani. Sydän pamppaillen lähdin tekemään matkaa kentälle ja menin Finnairin tiskille, jossa käteeni lyötiin lentomatkustajan oikeudet - paperi. Lakimiehenä näin heti, että sen perusteella mitään ei heruisi. Olivat pesseet kätensä korvauksista. Ei paljon naurattanut. Nieleskelin itkua ja en jaksanut valittaa siinä tilanteessa. Myöhemmin verenpaineeni ja raivoni toki nousi, kun tajusin koko onnettoman tilanteeni.

Lähdin junalla vaihtamaan terminaalia ja olin aivan loppu. Sain kuulla muilta matkustajilta, että heistä osa oli saanut ruokalippuja ja paikan business-luokkaan omilla lennoillaan. Osa pääsi Brysselin ja Frankfurtin kautta kotiin. Itse en saanut edes istumapaikkoja Finnairin OMILLE lennoille Amsterdamista Helsinkiin. Miten saman koneen matkustajia voidaan kohdella näin eriarvoisesti? Olivatko he ostaneet matkansa Finnairin omista yrityksistä SMT:sta tai Areasta?

Jouduin itse raahaamaan laukkuni Deltan terminaaliin ja siellä minua taas kohdeltiin huonosti. Lähtöselvityksessä kiellettiin minua lukitsemasta matkalaukkuani. Jotain uusia määräyksiä ilmeisesti, josta minua ei oltu missään vaiheessa infottu. Tiedä mitä laukustani otettiin, niin sekaisin se oli saapuessani kotiin. Tiskiltä sain istuinpaikkalipun vain välille New York-Amsterdam, mutta en siitä eteenpäin. Osa oli saanut myös jatkolennoille istumapaikat. Oletteko maksaneet laskujanne lentoyhtiöille lainkaan, kun asiakkaitanne kohdellaan näin huonosti?

Turvatarkastaja veti minut syrjään ja pyysi ottamaan kengät pois. Sitten laukkuni tutkittiin rätillä, joka laitettiin laitteeseen, jonka avulla testattiin räjähteitä. Minua pidettiin selvästi terroristina. Miespuolinen turvavirkailija käpälöi minua ja se kaikki tehtiin toisten katseiden alla. Todella epämiellyttävää ja epäinhimillistä. Varsinkin kun monet suomalaiset kanssamatkustajani näkivät minut siinä tilassa. Käsimatkatavarani avattiin ja tongittiin. Tarkastaja halusi poistaa tavaroistani konjakkipullon, jonka olin ostanut menomatkalla Helsinki-Vantaalta ongelmitta. Juon aina vaan parasta konjakkia ja Remy-Martin -pullo maksoi 43 €, ohessa kuitti myös siitä. Tarkastaja sanoi, että nesteitä isoissa pulloissa ei saa ottaa mukaan. Tästä minua ei informoitu toimistossanne lainkaan. Pulloni tuotti varmaan hauskan illan turvatarkastajille. Tällaisesta kohtelusta ja erikoisista säännöistä olisi pitänyt varoittaa etukäteen. Pahoitin mieleni koko pitkän lennon ajaksi.

Sitten kun koneemme vihdoin piti lähteä, alkoi tapahtua ikäviä asioita. Kapteeni oli päättänyt odottaa viittä puuttuvaa ateriaa ja paria matkalaukkua. Odotettavissa oleva talvimyrsky alkoi tietenkin juuri silloin ja lunta tuli taivaan täydeltä. New Yorkin lentoasema meni aivan sekaisin. Olen joskus lukenut lehdistä, että näin voi käydä. Istuimme koneessa pari tuntia, sitten kapteeni keksi mennä pesemään lentokoneen siivet jollain aineella, joka estäisi niiden jäätymisen lennon aikana. Odotimme vuoroamme siihenkin käsittelyyn ja aikaa vierähti toinen pari tuntia. Kyproksella kaikki sujuu ilman odotteluja!

Pääsimme sitten kiitoradalla jonottelun jälkeen vihdoin matkaan kokonaista neljä tuntia myöhässä! Jostain kumman syystä Deltan kapteeni sai suurimman osan myöhästymisestä kiinni Atlantin yllä ja olimme vain pari tuntia myöhässä Amsterdamissa. Siellä minulle iski kova nälkä (kyllähän kaikki tiedämme, että amerikkalaisyhtiöt ovat karsineet palvelunsa minimiin ja ruoka ei ole syömäkelpoista lennolla), ja jouduin menemään syömään ravintolaan. Ohessa myös ravintolalaskuni Schipholin kentältä, 45 €. Jos olisin tullut suunnitelman mukaan Finnairilla, olisin ollut jo kotona oman ruokapöydän ääressä, joten katson laskun kuuluvan teille. Haluan myös huomauttaa, että saavuin kotiin kokonaisen työpäivän myöhässä. Ja lisäksi haluan myös saada Finnair Plus – pisteet koko matkalta, myös paluulennoltani, vaikka se tehtiin Atlantin yli Deltalla. Se, että Finnair meni ja perui lentonsa huoltoauton törmättyä alkuviikosta MD11-koneeseen ei todellakaan ollut minun vikani. Syytä peruuntumiseen ei minulle kerrottu, mutta luin siitä Ilta-lehdestä lennolla Amsterdamista Helsinkiin. Taisi olla peruuntuminen tiedossa jo silloin kuin lähdin Suomesta, mutta se tieto pimitettiin minulta. Olisin luullut, että ne olisivat Suomessa osanneet käyttää nastarenkaita Helsinki-Vantaalla jotta ei törmättäisi kalliisiin koneisiin, tai ostaisivat sitten tarpeeksi koneita, että olisi aina varalla joku.

Olen syvästi pettynyt toimistoonne ja syytänkin teitä matkani täydellisestä pilalle menosta. Tiedän, että Suomen valtio huolehtii omistaan ja täällä kunnioitetaan lakia. Vedän teidät vastuuseen kohtaamistani vääryyksistä, joihin teidän henkilökuntanne lähetti minut. En olisi itse ollenkaan halunnut asua Hudson-hotellissa vaan olisin halunnut jotain hienompaa, kun kerran maksoin noin paljon. Vaadin toki kivusta ja särystä sekä sopimattomasta hotellista korvausta, mutta myös kaikista kirjeessäni mainituista pyykki-, lääkäri- ja taksikuluista sekä valuuttakurssin muutoksesta ja lyhentyneestä loma-ajasta johtuen paluumatkan lentofarssista. Jos korvaussumma ei ilmesty tililleni kahden viikon kuluessa, soitan ensi tj:llenne ja sitten otan yhteyttä kuluttajavirastoon. En muista kenen virkailijan kanssa asioin, mutta toista kertaa en halua hänen sotkevan matkojani.

Pikaista korvausta odottaen"

-------

Tietenkään tässä ei nyt näytetä asiakkaan yhteystietoja, enkä paljasta matkanjärjestäjän toiminimeä. Tämä vain on esimerkki. Tuollaisia on sitten hauska käsitellä... Siis tiedoksi alalle pyrkiville, että näitä tulee.

11

8622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nekki

      *reps kops* ihan on kirjoittajalla väärä ura. Kandeis vaihtaan alaa nääs kirjailijaksi.. huumori sellaiseksi. =)

    • hudson

      Joo,o ei oikein vakuuta.Vaikuttaa kaikkea muuta kuin miehen kirjoitukselta.Ilmeisesti olet sen väsännyt aikasi kuluksi työssäsi matkatoimistossa.osoittaa ainakin että työpaine ei ole kummoinen,ei muuta kuin saneerausta....

      • Pride

        Samaa mieltä. Vaikuttaa niin överin tekaistulta, kun 'lakimies' hokee useampaan kertaan kuinka Kyproksella yms hommat toimivat.


      • Pride
        Pride kirjoitti:

        Samaa mieltä. Vaikuttaa niin överin tekaistulta, kun 'lakimies' hokee useampaan kertaan kuinka Kyproksella yms hommat toimivat.

        "Olivatko ne kaikki varanneet matkansa paljonkin ennen minua, siis ne jotka saivat kunnian istua niillä leveillä ja makuuasentoon menevillä penkeillä verhon takana edessä??"

        Pskaa. :


      • lollerer
        Pride kirjoitti:

        "Olivatko ne kaikki varanneet matkansa paljonkin ennen minua, siis ne jotka saivat kunnian istua niillä leveillä ja makuuasentoon menevillä penkeillä verhon takana edessä??"

        Pskaa. :

        Onnea vaan kummassakin tapauksessa valituksen kirjoittajalle. Köyhä on elämä hällä.


      • hänellä
        lollerer kirjoitti:

        Onnea vaan kummassakin tapauksessa valituksen kirjoittajalle. Köyhä on elämä hällä.

        on erittäin mielenkiintoinen ja aktiivinen elämä. Huonojen asioiden bongailu voi jopa tuottaa hänelle mielihyvää. Ns. normaali ihminen osaa ottaa rennosti ja nauttiakin kokemuksistaan. Me olemme niin erilaisia, onneksi. Asiakaspalvelijana koen nämä maailman murjomat vain haasteena ja huomaan miten helppoa oma elämäni on kun ei tarvitse koko ajan kärppänä vahtia hysteerisesti epäkohtia ja kohtaamiani vääryyksiä.


    • Larry the chef

      Koska olisin nauranut näin makeasti.
      Oletko ihan varma ettet jättänyt peräaukkotutkimusta kertomatta?

    • matkailija x

      ...joskaan ei varmaankaan totta. Viihyttävä kertomus. Laajasti matkustellut juristi tuskin olisi kirjoittanut tuota, vaikka kaikenlaisia reklamaatiokirjeitä varmaan tuleekin.


      Jos matkailija olisi halunnut todella valittaa jotain Hudson-hotellista, olisi huoneiden pienuudesta valitettu taatusti. Huoneet ovat millä mittakaavalla mitattuna tahansa todella pienet. Kylppärissä on lasi-ikkuna huoneeseen päin, mutta siihen saa vedettyä verhon eteen.

      Huoneissa on puulattiat, ei kokolattiamatot. Seinätkin ovat tumaa puupanelointia.

      Olen muuten itse kirjoittanut vuosia sitten matkatoimistolle reklamaatio erilaisista matkan vaiheista, jotka seurasivat matkatoimiston vaihdettua hotellia päivää ennen matkaa. Sain puolet takaisin melko kalliin matkan hinnasta, mutta varaamassani hotelli olikin paljon kalliimpi kuin se mihin jouduin ja matkaan tuli kaikenlaista muutakin mutkaa (mmm. yhden yön majoitus kesken matkan pitikin järjestää itse kun saamani vaihtoehtohotelli oli täyteen buukattu). Kun tämä selvisi vasta perillä, ajoin lähikaupunkiin ja majoituin viiden tähden hotelliin yhdeksi yöksi, laskun lähetin matkatoimistolle reklamaatiokirjeeni kanssa. Perustelin vaateeni hyvin ja lähetin kirjeen suoraan ison matkanjärjestäjän toimitusjohtajalle. Rahat tulivat viikon päästä tililleni. Mitän kirjallista vastinetta en tosin saanut kirjeeseeni.

      Jo vuosia olen hoitanut kaikki matkajärjestelyt itse, netti on mahdollistanut korkelaatuiset majoitukset kohtuuhintaan. Googlaamalla saa mm. kuljetuksista tietoa ja paikallissäätiedotteet niin hyvin, että oudoissakin paikoissa löytää julkisilla hotelliin ja varusteet ovat sään mukaan.

      Kaikenlaisia yllätyksiä sattuu, mutta ne ovat yleensä hoidettavissa.

    • HEHEE

      Hieno stoori!

      Olen samaa mieltä: reklamaation kirjoittaja ei vaikuta hetero-mieheltä, juristilta, eikä maailmanmatkaajalta.

      Tarjoan kuitenkin kaikille keskustelijoille uuden vaihtoehdon: reklamaatio on aito, mutta sen kirjoittaja yrittää k*settaa.

      • Virkailija9

        Voin hyvin kuvitella kyseisen tekstin oikeasti tulleeksi palautteeksi, olen itsekin lukenut jos monenmoisia palautteita.

        Yhteistä näille kaikille palautteille on se, että ne tulevat itseään maailmanmatkaajiksi kuvaavilta ihmisiltä. Yksikään matkustajista ei koskaan ole ollut elämänsä ensimmäisellä tai edes toisella matkalla, kaikki ovat aina "matkustaneet paljon, eikä koskaan aikaisemmin ole tällaista tapahtunut". Kaikki myös kertovat kyseisen kertomansa tapahtuman pilanneen heidän koko lomansa.

        Oma suhtautumiseni tuollaisiin palautteisiin vaihtelee, joskus sitä vain tuijottaa palautetta hyvin hämmentyneenä ja ihmettelee, että onko tämä nyt ihan totta, onko kirjoittaja aivan tosissaan palautteensa kanssa. Joskus on iloinen, että itse osaa ottaa asiat vähän rennommin ja joskus tekisin mieli käydä lisauttamassa ihmistä, jotta tämä heräisi todellisuuteen. Sitten taas muistan, että minun todellisuuteni ei ole kaikkien todellisuus...

        Omituisimpia todellisia palautteita, joita olen lukenut on ehkä mm. eräs mies, jonka lento oli lähtenyt 10 minuuttia etuajassa ja hän halusi korvausta tästä sen takia, että jos hän ei olisi ollut kentällä ajoissa, hän olisi VOINUT MYÖHÄSTYÄ lennolta.

        Tai sitten se nainen, joka vaati hyvitystä, koska lento ei ollut päässyt laskeutumaan erittäin huonon sään takia Rovaniemelle vaan oli mennyt Kemiin ja matkustajat oli kuljetettu bussilla Rovaniemelle. Naista oli alkanut pelottamaan hirveästi, kun hän oli kuullut, että Rovaniemelle ei pääse laskeutumaan turvallisesti ja että kone tästä syystä menee Kemiin. Nainen vaati korvausta sekä tämän ilmoituksen aiheuttamasta pelkotilasta (hän alkoi pelätä kuolevansa) sekä siitä, ettei kone sitten lentänytkään Rovaniemelle. Hän oli kuulemma ostanut nimenomaan matkan Rovaniemelle, ei Kemiin. Jos hän olisi halunnut lentää Kemiin ja matkata bussilla Rovaniemelle, hän olisi ostanut lentolipun Kemiin ja bussilipun sieltä Rovaniemelle.

        Tai voisihan se omituisin palaute olla myös se pariskunta, joka vaati koko kolmen viikon loman hinnan palauttamista, koska he eivät saaneet paluulennolle vauvalleen baby basketia. Omituisiseksi asian tekee se, että baby basketia ei ollut heille koskaan vahvistettu, sillä kaikki baby basketit oli jo varattu siinä vaiheessa, kun he tekivät varauksensa. Perhe perusteli korvausvaatimustaan sillä, että menomatkalla he olivat saaneet basketin, vaikka sitä ei oltu heille vahvistettu. Basketin he saivat menomatkalle, sillä yksi varaus oli peruttu edellisenä päivänä, asia selvisi vasta koneessa. Paluulennolle peruutusta ei ollut tullut, joten he eivät saaneet baby basketia (eikä sitä siis ollut heille koskaan vahvistettu). Koko heidän lomansa meni kuulemma pilalle, tuon paluumatkan "episodin" takia, kun eivät saaneet baby baskettia ja vaativat puolikkaan matkan hinnan palauttamista, koska eivät olleet saaneet sille vastinetta ja toisen puolikkaan palauttamista korvauksena kivusta ja särystä.

        Näitä alkaa itseasiassa tulemaan koko ajan enemmän ja enemmän mieleen, osan olin jo tyystin unohtanut! Mutta pointti on se, että ainakin matkailuun liittyen tulee alan yrityksiin välillä aivan käsittämättömiä palautteita, joista ei oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.


    • sazzy

      voi pyhä sylvi sentään kun joillakin ei vaan leikkaa. meinasin tipahtaa tuolilta kun luin tätä. silmät vuoti ja vatsalihakset aivan kipeinä. nauroin paremmin kuin mitä oon vuosiin. =D
      kaikkia ei ole selvästikään tarkoitettu matkustajiksi. olin itse ennen turvatarkastajana hki-vantaan lentoasemalla ja siellä kyllä näki kaikenlaisia ihmisiä. jotkut eivät vain tajua että mitään ei tehdä kiusallaan. koskaan. kaikelle on tarkoitus.
      ite matkustin yksin ensimmäistä kertaa 11 vuotiaana unkarista suomeen. okei, sillon matkustaminen oli helpompaa. mutta pääsin perille ilman oppaita, valvojaa tms. tsekkasin itseni sisään yksin, hain ruumalaukut yksin, menin turvatarkastuksesta läpi yksin. eikä mitään.
      vieläkin naureskelen tätä kirjoittaessa. niin hauska tuo reklamaatio oli. =D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5127
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3353
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3185
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2407
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      247
      1490
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1271
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      80
      1237
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      131
      1097
    Aihe