Pentu haukkuu yöllä

kohta väsynyt

Meillä on nyt ollut 2 viikkoa 4 kuukauden ikäinen pentu. Ensimmäinen viikko meni hyvin, mutta nyt viimeisen viikon pentu on haukkunut yöllä. Haukkuu muutaman kerran jonkun minuutin, ei siis hirveästi mutta kuitenkin sen verran, että herättää sillä. Kertaakaan ei olla menty sen luokse kun haukkuu tai sen jälkeenkään. Pentu nukkuu kodinhoitohuoneessa jossa sillä on paikka ja jossa se on myös päivisin kun olemme töissä. Huoneessa on ikkunoita ja olemme kokeilleet verhot auki ja kiinni, sillä ei ole vaikutusta. Onkohan tuo "ikävä haukkumista"? Olisiko vinkkejä tai kokemuksia miten haukkumisen saisi loppumaan? Päivisin kun ollaan kotona pentu haukkuu ainoastaan, jos on joku "jännä juttu".

16

4977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Made by tiimarin lelukoira

      Joo´on onhan tapa...
      kas, kun ette laita sitä laatikkoon pihalle tms ettei se häiritse - herranjumala sentään sehän on PENTU
      miksi sen pitää olla ´kodinhoitohuoneessa ´ ja onko se koko hiivatin päivän yksin kun olette poissa?
      Pentua ei voi käsitellä kuin Tiimarin lelukoiraa!

      • ***'

        Siksi kodinhoitohuoneessa, että se on PENTU. Ettei pissi ympäri taloa tai tee muita tuhoja. Ja juu, kyllä se on ihan yksin kun olemme töissä tai lapset koulussa. Ei lienee yleinen käytäntö ottaa äitiyslomaa koiranpennun hankinnan jälkeen. Sen sijaan käsittääkseni moni rajaa pennun alueen siksi aikaa kun se on yksin. Jotkut käyttävät jopa näyttelyhäkkiä tms. tuohon tarkoitukseen.


      • ............sama..............
        ***' kirjoitti:

        Siksi kodinhoitohuoneessa, että se on PENTU. Ettei pissi ympäri taloa tai tee muita tuhoja. Ja juu, kyllä se on ihan yksin kun olemme töissä tai lapset koulussa. Ei lienee yleinen käytäntö ottaa äitiyslomaa koiranpennun hankinnan jälkeen. Sen sijaan käsittääkseni moni rajaa pennun alueen siksi aikaa kun se on yksin. Jotkut käyttävät jopa näyttelyhäkkiä tms. tuohon tarkoitukseen.

        Käyttäköön vaan häkkejä tms.
        Itselläni ollut koiria yli 30 vuotta eikä ikinä ole ollut ongelmia - ei haukkumisia eikä pissaamisia sisälle sen jälkeen kun on oppinut sisäsiistiksi.
        Eikä kukaan ole vaatinut äitiyslomaa pennun takia MUTTA voisi harkita millaisiin oloihin sen koiran oikeastaan hankkii.

        Itse olen tehnyt paljon etätyötä, aviomiehellä vuorotyö - lapset kasvoivat siinä sivussa ja kun oppivat ottamaan vastuuta, hoitivat myös koiria.

        Mutta ikinä meidän koirat ole olleet yksin yli 5 h - ei pentuna eikä aikuisena.
        Se on valintakysymys kuule, miten asiat hoitaa -
        miksi ottaa koiraa jos siitä tuntuu olevan enemmän haittaa kuin iloa?
        Ei se pentu ole pyytänyt päästä juuri teille.

        Se on elävä, tunteva - kaipaa turvaa rakkauttaa ja rajoja - mutta ei häkkiin tai kodinhoitohuoneeseen telkeämistä.

        Onpa mielenkiintosta tietää - kuinka kauan tuollaisen pentuparan sisäsiistiksi oppiminen vie - ja jos kestää - kestääkö sun hermot?


      • huh...

        Hienoa jos itselläsi on sellainen työ, että olet kotoa pois päivisin vain muutaman tunnin. Moinen kun ei ole mahdollista suurimmalle osalle ihmisiä!

        Ja aloittajan kanssa olen samaa mieltä, että nimenomaan siksi koska kyseessä on PENTU, rajataan sille tila jossa ei pääse tuhoamaan koko kämppää ja tottuu siihen että yksin ollessa on turvallinen paikka jossa olla. Meillä on myös koiralla portitettu tila jossa se on yksin ollessaan, samoin nukkuu yöt siellä, erittäin hyvin vieläpä, eikä protestoi lainkaan kun jää yksin (makuuhuoneemme on tilan vieressä ja koira nukkuu usein oven edessä ns.vahdissa).

        Nämä asiat ovat totuttamiskysymyksiä, ja ok jos joku haluaa että oma sänky on täynnä karvoja ja hiekkaa ym. likaa, mutta meillä on se politiikka, että koiran paikka ei ole ihmisen sängyssä. Ja kaikkien (ihmiset koira) hyvien yöunien takaamiseksi me päädyimme edellämainittuun ratkaisuun, eikä koiramme ole moksiskaan!
        Koira tottuu siihen mihin se totutetaan. Ja kyse ei tosiaankaan ole siitä ettemmekö rakastaisi haukkuamme yli kaiken, mutta meillä näin. Tuntuu muutenkin että koiria inhimillistetään nykyään liikaa ja siitä seurauksena on mitä on.... Koira on kuitenkin eläin, ei ihminen.


      • ******
        ............sama.............. kirjoitti:

        Käyttäköön vaan häkkejä tms.
        Itselläni ollut koiria yli 30 vuotta eikä ikinä ole ollut ongelmia - ei haukkumisia eikä pissaamisia sisälle sen jälkeen kun on oppinut sisäsiistiksi.
        Eikä kukaan ole vaatinut äitiyslomaa pennun takia MUTTA voisi harkita millaisiin oloihin sen koiran oikeastaan hankkii.

        Itse olen tehnyt paljon etätyötä, aviomiehellä vuorotyö - lapset kasvoivat siinä sivussa ja kun oppivat ottamaan vastuuta, hoitivat myös koiria.

        Mutta ikinä meidän koirat ole olleet yksin yli 5 h - ei pentuna eikä aikuisena.
        Se on valintakysymys kuule, miten asiat hoitaa -
        miksi ottaa koiraa jos siitä tuntuu olevan enemmän haittaa kuin iloa?
        Ei se pentu ole pyytänyt päästä juuri teille.

        Se on elävä, tunteva - kaipaa turvaa rakkauttaa ja rajoja - mutta ei häkkiin tai kodinhoitohuoneeseen telkeämistä.

        Onpa mielenkiintosta tietää - kuinka kauan tuollaisen pentuparan sisäsiistiksi oppiminen vie - ja jos kestää - kestääkö sun hermot?

        Vastaan nyt kuitenkin sinulle, vaikka et itse kommentoinut esittämääni kysymykseen. Pentu on päivässä yksin 4-6 tuntia riippuen siitä miten koulu/työpäivät sattuu, vanhin lapsista käyttää pennun ulkona kun tulee koulusta. Miten se mielestäsi vaikuttaa sisäsiistiksi oppimiseen onko koira yksin ollessaan 12 neliön huoneessa vai koko asunnossa? Ei pentu silloin ole siellä huoneessa kun olemme kotona/"valvovan silmän alla" vaan meidän kanssa ihan normaalisti. Jääkö se mielestäsi vaille rakkautta ja huomiota ollessaan yksin kotona yhdessä huoneessa?


      • adea
        ***' kirjoitti:

        Siksi kodinhoitohuoneessa, että se on PENTU. Ettei pissi ympäri taloa tai tee muita tuhoja. Ja juu, kyllä se on ihan yksin kun olemme töissä tai lapset koulussa. Ei lienee yleinen käytäntö ottaa äitiyslomaa koiranpennun hankinnan jälkeen. Sen sijaan käsittääkseni moni rajaa pennun alueen siksi aikaa kun se on yksin. Jotkut käyttävät jopa näyttelyhäkkiä tms. tuohon tarkoitukseen.

        Kyllähän se on sanomattakin selvää, että kun pennun ottaa niin joskus kämppä on täynnä pissaa ja kakkaa, mitä sitten, senhän saa luututtua pois, koiranne voisi viihtyä paremmin jos sillä olisi koko talo käytössä, saisi haistella ja tutkiskella paikkoja yms. ja voihan olla että pentu ei ole tuhoaja tyypiä =)


      • on pentu
        ............sama.............. kirjoitti:

        Käyttäköön vaan häkkejä tms.
        Itselläni ollut koiria yli 30 vuotta eikä ikinä ole ollut ongelmia - ei haukkumisia eikä pissaamisia sisälle sen jälkeen kun on oppinut sisäsiistiksi.
        Eikä kukaan ole vaatinut äitiyslomaa pennun takia MUTTA voisi harkita millaisiin oloihin sen koiran oikeastaan hankkii.

        Itse olen tehnyt paljon etätyötä, aviomiehellä vuorotyö - lapset kasvoivat siinä sivussa ja kun oppivat ottamaan vastuuta, hoitivat myös koiria.

        Mutta ikinä meidän koirat ole olleet yksin yli 5 h - ei pentuna eikä aikuisena.
        Se on valintakysymys kuule, miten asiat hoitaa -
        miksi ottaa koiraa jos siitä tuntuu olevan enemmän haittaa kuin iloa?
        Ei se pentu ole pyytänyt päästä juuri teille.

        Se on elävä, tunteva - kaipaa turvaa rakkauttaa ja rajoja - mutta ei häkkiin tai kodinhoitohuoneeseen telkeämistä.

        Onpa mielenkiintosta tietää - kuinka kauan tuollaisen pentuparan sisäsiistiksi oppiminen vie - ja jos kestää - kestääkö sun hermot?

        saa käyttöönsä koko asuntoni, siksi aikaa kun olen töissä ja nukkuu samassa sängyssä, mutta joutuu kyllä kanssa olemaan yksin sen noin 5 tuntia ja ehin päivällä puolen tunnin ruokkiksen aikana vaan käyttään ulkona ja antaan hyviä paloja.... Ja pissiii ja kakkii olohuoneeseen, sama siivoominen siitä lienee on sitten missä vaan, tosin harvemmin enää ja senkin lehden päälle.

        Tosin aika raakaa sulta, oletko sitä mieltä että esim. minä, joka olen yksinäinen ihminen en olisi sitten sitä koiraa voinut ottaa. Edellinen joutui aikuisena olemaan koko työpäivänkin joskus yksin eli sen 8 - 9 tuntia, hyvin pärjättiin 13 ja puol vuotta.

        :) Onnea ja menestystä vaan meille kaikille pennun omistajille, toisinaan joinain päivinä kun sitä epäilee omaa mielenterveyttään....'

        Mutta niin paljon enemmän antaa kun ottaa kuitenkin, vaikka onkin tuhonnut kaikenlaista...


      • SILLE PENNULLE
        ***' kirjoitti:

        Siksi kodinhoitohuoneessa, että se on PENTU. Ettei pissi ympäri taloa tai tee muita tuhoja. Ja juu, kyllä se on ihan yksin kun olemme töissä tai lapset koulussa. Ei lienee yleinen käytäntö ottaa äitiyslomaa koiranpennun hankinnan jälkeen. Sen sijaan käsittääkseni moni rajaa pennun alueen siksi aikaa kun se on yksin. Jotkut käyttävät jopa näyttelyhäkkiä tms. tuohon tarkoitukseen.

        AITAUS!! SELLASEEN PAIKKAAN MISSÄ EI TARVI YKSIN OLLA, OOT SÄ IDIOOTTI!!


      • rajattu tila
        huh... kirjoitti:

        Hienoa jos itselläsi on sellainen työ, että olet kotoa pois päivisin vain muutaman tunnin. Moinen kun ei ole mahdollista suurimmalle osalle ihmisiä!

        Ja aloittajan kanssa olen samaa mieltä, että nimenomaan siksi koska kyseessä on PENTU, rajataan sille tila jossa ei pääse tuhoamaan koko kämppää ja tottuu siihen että yksin ollessa on turvallinen paikka jossa olla. Meillä on myös koiralla portitettu tila jossa se on yksin ollessaan, samoin nukkuu yöt siellä, erittäin hyvin vieläpä, eikä protestoi lainkaan kun jää yksin (makuuhuoneemme on tilan vieressä ja koira nukkuu usein oven edessä ns.vahdissa).

        Nämä asiat ovat totuttamiskysymyksiä, ja ok jos joku haluaa että oma sänky on täynnä karvoja ja hiekkaa ym. likaa, mutta meillä on se politiikka, että koiran paikka ei ole ihmisen sängyssä. Ja kaikkien (ihmiset koira) hyvien yöunien takaamiseksi me päädyimme edellämainittuun ratkaisuun, eikä koiramme ole moksiskaan!
        Koira tottuu siihen mihin se totutetaan. Ja kyse ei tosiaankaan ole siitä ettemmekö rakastaisi haukkuamme yli kaiken, mutta meillä näin. Tuntuu muutenkin että koiria inhimillistetään nykyään liikaa ja siitä seurauksena on mitä on.... Koira on kuitenkin eläin, ei ihminen.

        Tilan rajaamisella on myös muitakin hyötyjä kuin vai se tuhoamisen , pissojen ja kokkojen ehkäisy.

        Pentu oppii hyvin ja nopeasti sen , kun se on yksin niin osaa olla rauhassa, ei meillä ainakaan ole tarkoituksena antaa pennun riehua yksin ollessaan ympäri asuntoa, rajtussa tilassa se oppii rauhoittumaan seuranaan puruluu, ei liikaa leluja tms.

        Leikin ja energian purkamisen aika on sitten ulkona omistajan kanssa, ei yksin kotona ollessa.

        Myös se ettei koiran tarvitse kiinnittää huomiotaan pihalla kulkeviin ihmisiin (rivitalossa).

        Öisin meillä ei enään koira ole rajatussa tilassa vaan nukkuu sängyn alla tai menee itsekseen eteiseen.
        Pienenpänä oli myös öisin rajatulla alueella.

        Ja nyt on koira 10kk eikä ole mitään traumoja saanut on erittäin tasapainoinen koira eikä riehu sisällä, ei yksin eikä silloin kun itse olemme kotona.

        Ja on muuten päivisin 8 tuntia yksin, ollut luovutusiästä saakka.

        Koira on koira, ei ihmislapsi.


      • blääh
        huh... kirjoitti:

        Hienoa jos itselläsi on sellainen työ, että olet kotoa pois päivisin vain muutaman tunnin. Moinen kun ei ole mahdollista suurimmalle osalle ihmisiä!

        Ja aloittajan kanssa olen samaa mieltä, että nimenomaan siksi koska kyseessä on PENTU, rajataan sille tila jossa ei pääse tuhoamaan koko kämppää ja tottuu siihen että yksin ollessa on turvallinen paikka jossa olla. Meillä on myös koiralla portitettu tila jossa se on yksin ollessaan, samoin nukkuu yöt siellä, erittäin hyvin vieläpä, eikä protestoi lainkaan kun jää yksin (makuuhuoneemme on tilan vieressä ja koira nukkuu usein oven edessä ns.vahdissa).

        Nämä asiat ovat totuttamiskysymyksiä, ja ok jos joku haluaa että oma sänky on täynnä karvoja ja hiekkaa ym. likaa, mutta meillä on se politiikka, että koiran paikka ei ole ihmisen sängyssä. Ja kaikkien (ihmiset koira) hyvien yöunien takaamiseksi me päädyimme edellämainittuun ratkaisuun, eikä koiramme ole moksiskaan!
        Koira tottuu siihen mihin se totutetaan. Ja kyse ei tosiaankaan ole siitä ettemmekö rakastaisi haukkuamme yli kaiken, mutta meillä näin. Tuntuu muutenkin että koiria inhimillistetään nykyään liikaa ja siitä seurauksena on mitä on.... Koira on kuitenkin eläin, ei ihminen.

        mitä niuhottamista täällä taas on,onpa kauheeta jos haluaa pennulle rajata tilan. eihän se sitä meinaa että koko elämänsä on jossain tietyssä tilassa. täällä pentu oli alkuun pentuaitauksessa ja herran jumala,se oppi vkossa sisäsiistiks,että niin vaikeeta se sisäsiistikse opettaminen on pennulle joka on viettäny osan ajastaa aitauksessa,ihmiset jaksaa niuhottaa kyl kaikesta ja kovia ollaan aina arvostelemaan,ei se oma tyyli kasvattaa pentu ole aina se ainut ja oikea,jokainen kasvattaa tyylillään ja ainekin mun kaikista kolmesta hauvasta tullut ihan täyspäisiä normaaleja koiria. Eipä oo paljoo niitten elämää haitannnu aitauksessa vietetty aika sillon kun oltu töissä. ja yötkin siellä vietti,kyl on seki nyt taas kaikista kauheeta ja julmaa,mutta niinpä vaan on tervepäinen tapaus.


      • hurjalta kuulostaa
        ****** kirjoitti:

        Vastaan nyt kuitenkin sinulle, vaikka et itse kommentoinut esittämääni kysymykseen. Pentu on päivässä yksin 4-6 tuntia riippuen siitä miten koulu/työpäivät sattuu, vanhin lapsista käyttää pennun ulkona kun tulee koulusta. Miten se mielestäsi vaikuttaa sisäsiistiksi oppimiseen onko koira yksin ollessaan 12 neliön huoneessa vai koko asunnossa? Ei pentu silloin ole siellä huoneessa kun olemme kotona/"valvovan silmän alla" vaan meidän kanssa ihan normaalisti. Jääkö se mielestäsi vaille rakkautta ja huomiota ollessaan yksin kotona yhdessä huoneessa?

        Käytännössähän pentu siis on lähemmäs 60% ajastaan eristettynä kodinhoitohuoneeseen. Se kuulostaa jo aika hurjalta prosentilta, vaikkei se niin pahalta kuulostakaan, jos sanoo vaan, että se on yksin nukkuessaan ja työpäivän ajan... Itse en ikinä telkeäisi koiraa yöksi täysin eristyksiin, korkeintaa portin laittaisin oviaukkoon, jos jotain olisi pakko tehdä. En kuitenkaan ymmärrä, miksi porttiakaan tarvittaisiin. Pennulle on tärkeää saada nukkua turvallisesti muiden seurassa. Tästä aiheesta ollaan toki montaa mieltä, joten korostan, että edellinen lause on OMA mielipiteeni, enkä tyrkytä sitä ehdottomana totuutena.
        Koiraa sen kummemmin inhimillästämättä jokaisen on ymmärrettävä se tosiseikka, että koira on sosiaalinen eläin, jota ei pitäisi välttämättä edes ottaa, jos ei ole valmis mukautumaan muutoksiin, joita se tuo tullessaan. Lelukoirat on asia erikseen, vaikka ne osaisi haukkua ja heiluttaa häntää, niistä saa patterit pois silloin, kun haluaa. Oikeasta koirasta tuo kätevä ominaisuus puuttuu.


      • kyllä

        minäkin haukkuisin jos olisi 1 huoneessa koko yön ja päivän. Kaikki ne koiria ottaa ja kaikille annetaa, kunhan vaan rahaa löytyy. HÄPEÄ!


    • hurjalta kuulostaa

      Yöllinen pennun lyhytkestoinen haukkuminen saattaa johtua pelosta. Pentu nukkuu pimeässä yksin, yön hiljaisuudessa kuuluu kaikenlaisia ääniä, joita pieni pentu pelkää, tietysti...

    • huoh...

      mitähän virkaa pentu mahtaa oikein teillä toimittaa, koska saa olla yksinään raukka jossain kodinhoitohuoneessa. Voi että sääliksi käy..

    • Anonyymi

      Itselleni tuli koiranpentu heinäkuussa. Aina olen tehnyt täysiä tunteja töitä, mutta kun pentu tuli, aloin tehdä 80%, ja pelkkää iltaa
      mies tekee ma-pe 8-16, eli itse hoidan siis aamupäivään asti klo 13, ja mies kotona n.16.30. Tätä tein .pari kuukautta. Ja kyllä. Eihän sitä hirveästi tienannut, ja kun koiranpentu TARVITSEE aikaa, opastusta, ym ym katsoin paremmaksi, että lopetan työt kokonaan. Kyllä. Jäi liitonrahoille, sillä elää hyvin. Minulta paloi kaikki lomat, olin ollut jo useamman vuoden töissä tuolla. KYLLÄ! Koiraansa ajatteleva ottaa sitä "mammalomaa", itsekäs ihminen ei. En katunut päätöstäni hetkeäkään. Minä olen pennun halunnut, on löydyttävä sille aikaa. Vaikkei pentu joutunutkaan olemaan kuin muutaman tunnin itekseen. Ei se takia, vaan, että voi rauhassa opettaa tavoille ym. Moni töissä ihmetteli päätöstäni, lopettaa työt koiranpennun takia. Kyllä. Olen nyt kotona niin kuan , kunnes on vuoden ikäinen. Miettikää ennen pennun ottoa , minkälaiseen kotiin, joutuuko yksin olemaan montako tuntia heti alusta lähtien (1h/kk voi jättää, eli jos 2kk, voi jättää 2h itekseen jne..).

      • Anonyymi

        Olet oikeassa, kyllä ihmisen on parempi olla koiran kanssa kuin ihmisten seurassa.

        Noi niin sosiaaliset ihmiset ärsyttää, kun viihtyvät vain ihmisten seurassa. Koirasta saa seuraa ja uskollisuutta ei siinä tarvita riiteleviä kavereita. Koira katsoo suurilla silmillä, kun sille puhuu ja varmasti ymmärtää mitä hänen kanssaan keskustelen.

        Koira ei osaa puhua mutta ilmeillä ja eleillä se ilmaisee mulle mielipiteensä, kun kysyn. Ei sen parempaa ystävää ja kaveria kaipaa elämässä. Hän kääriytyy viereeni öisin ja vartioi untani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      13
      1327
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1257
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1225
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1136
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe