Ammattiliitto tappoi merenkulkualan

Suomesta

Enään on turha opiskella merenkulkualalle Suomessa.Ammattiliitot kiristivät vuosikymmeniä ylisuuria korotuksia.-Odotan, milloin Suomen jäänmurtajienkin miehistöt ovat kaukoidästä!?
Varustamot liputtavat ulos ja miehistöt vaihtuvat halpamaiden työloisiin.-Olipa todellinen ammattitaito mitä tahansa.Vakuutusyhtiöthän maksaa.

43

3148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Philip Tariffi

      Haet Filippiinien kansalaisuutta ja kohta olet leivässä kiinni?

      Siellä ovat palkat oikealla tolalla - ööö lehmänsillalla?

    • kommentti heh.

      Turhaa opiskella sitten millekään alalle.
      Odottele rauhassa vain ,saattaa noutaja tulla ennen muutoksia.
      Ammattitaito ja työmotivaatio näillä nintendoilla on jo valmiiksi pilssissä.
      Sun kannattaa kuule alkaa poliitikoksi työnantajan leiriin.

    • ihan

      noinkaan. Joissain rajatapauksissa ehkæ. Suurin syyllinen lienee valtio, joka muutti verotusta, joka suosi ns. mattokauppiasvarustamoita. Toisaalta Suomi ei ole læhtenyt mukaan tukihuutokauppaan. Itse seilaan norskeissa; meillæ pæællystøllæ on norjalainen sopimus vaikka peræssæ on hauska lippu eli sama palkka ja samat edut kuin NOR-sopimuksella. Miehistø sitten omin kansallisin ehdoin. Simppeliæ ja kaikki ovat tyytyvæisiæ. Ja koska kouluista ei Suomessakaan kuulemma enææ tule kelpo miehistøæ niin olisi varmaan Suomessakin aika vaihtaa miehistøpuoli halvempaan.

    • jamo

      Suomessa sellainen hintataso(esim ruoka, asuminen)että edes näilläkään korotuksilla et rikastu. Suurin syy merenkulun siirtymiseen kolmansiin maihin,ahneet,kasvottomat osakkeenomistajat Jos haluat seilata puoli-ilmaiseksi,ota jobi aasiasta tai palauta ylisuuret korotukset redarille.

      • mennæ sinne

        Aasiaan; meille miehistøpuoli tulee tuolta:
        http://www.lapa.lv ottaisivat kuulemma mielellææn suomalaisia tøihin (tosin Latvian liksoin). Oonkin joskus ihmetellyt næitæ jobittomia peræmiehiæ; menkææ tonne; tehkææ pari tørniæ niin saatte paremman jobin esim. norjalaisista. Tosin jos ette osaa ruotsia ja ymmærræ norjaa niin teidæt rinnastetaan latvialaisiin, mutta kyseessæhæn on ns. savolaissuodatin.


      • jamo
        mennæ sinne kirjoitti:

        Aasiaan; meille miehistøpuoli tulee tuolta:
        http://www.lapa.lv ottaisivat kuulemma mielellææn suomalaisia tøihin (tosin Latvian liksoin). Oonkin joskus ihmetellyt næitæ jobittomia peræmiehiæ; menkææ tonne; tehkææ pari tørniæ niin saatte paremman jobin esim. norjalaisista. Tosin jos ette osaa ruotsia ja ymmærræ norjaa niin teidæt rinnastetaan latvialaisiin, mutta kyseessæhæn on ns. savolaissuodatin.

        Tässä olikin kannanotto alkuperäiseen kommentiin SYTYTTÄÄKÖ?


    • Perustelut erilaiset.
      Varustamo ei halua että liitot päättävät asioista ja uhkailevat lakoilla (siis AKT tukemalla UNIONIN lakolla) Suomessa esim. "estetty" uusien varustamojen syntyminen sillä, että ei kouluteta henkilökuntaa missään oppilaitoksessa varustamotyöhön (tämän huomaa laivassa kun yhtiön tarkastajia viedään "kuin pässiä narussa"). Samoin oppilaitoksiin opettajaksi palkataan aivan selvästi "hukkapehtooreta"(tittelin ja viran vankina oleva ihminen). Opettajiksi pitäisi palkata ulkomaisissa varustamoissa konttorityössä olleita merimiehiä.

      • lukijalta

        Harvinaisen fiksu kommentti tässä foorumissa. Mene sinne merenkulun foorumille jossa kaivataan ammattilaisten tietoa.


    • nardo

      Kyllä on taas niin "viisasta" juttua että ihmetellä pitää moista järjenjuoksua. Oikein v-tuttaa lukea tollasta skeidaa. Kyllä on redareitten aivopesu mennyt perille. Ilman ammattiliittoja meiltä olisi kadonneet kaikki jobit jo 20 vuotta sitten. Itse olen seilannut kohta 40 vuotta enkä ainakaan minä ole saanut koskaan mitään ylisuuria palkankorotuksia. Suomessa asuvana täytyy saada sellaista palkkaa että sillä pystyy elättämään itsensä ja perheensä.

      • lakko oli talvella

        Kysyisinkin vaan näin yksinkertaisena ihmisenä että miksi aikoinaan nuo useat jäänmurtajien miehistöjen lakot osuivat juuri pahimman jäätalven aikaan?
        Miksi niitä ei voinut pitää kesällä!?


      • siksi
        lakko oli talvella kirjoitti:

        Kysyisinkin vaan näin yksinkertaisena ihmisenä että miksi aikoinaan nuo useat jäänmurtajien miehistöjen lakot osuivat juuri pahimman jäätalven aikaan?
        Miksi niitä ei voinut pitää kesällä!?

        että sopimukset umpeutuivat helmi-maaliskuussa, kuten nytkin?


      • qimmo
        siksi kirjoitti:

        että sopimukset umpeutuivat helmi-maaliskuussa, kuten nytkin?

        ..eräillä tuo sarkasmin/ironian taju ihailtavaa.


      • Jääkarhu
        lakko oli talvella kirjoitti:

        Kysyisinkin vaan näin yksinkertaisena ihmisenä että miksi aikoinaan nuo useat jäänmurtajien miehistöjen lakot osuivat juuri pahimman jäätalven aikaan?
        Miksi niitä ei voinut pitää kesällä!?

        Eihän sitä voi lakkoilla kesälomien aikana. Onko sulla mitään korvien välissä, vai vitsikö kysymyksesi oli?


      • asettaja uskoi
        qimmo kirjoitti:

        ..eräillä tuo sarkasmin/ironian taju ihailtavaa.

        sarkasmiin, mutta tosiasiahan oli, että - kuten tuolla toisaalla esille tuotiinkin - vuodenvaihteen jälkeinen talvi oli se ajankohta kun sopimuksia väännettiin ja ensimmäisten joukossa oli Merimiesunioni ja muut tulivat perässä.


    • 1.mestari

      Olet osittain oikeassa,ammattiliitot tappoivat Lageroosin runkun kanssa merenkulun Suomesta,mutta vain siitä syystä etteivät lyöneet nyrkkiä pöytään aikanaan ja pistäneet antille luuta kurkkuun. Saksalaiset pistivät stopin antin sekoiluille , kun se yritti liputtaa Poseidonin laivat ulos Saksasta, jos olisi liputettu sen jälkeen ei olisi lastattu tai purettu yhtään finskilinskin käysää Saksassa.

    • halvalla..

      Koskaan emme kuitenkaan päässeet sille ITF:n palkkatasolle, jota esim. SM-U vaati tänne eksyneille mukavuuslippulaivojen miehistöille. Mutta vain niille, jotka eivät pitäneet palkoistaan kaksoiskirjanpitoa, "virallista tarkastajille" ja todellista kaikille muille.

    • 5-vuosikymmen merellä

      SUOMI EI OLE KOSKAAN OLLUT MERENKULKUMAA,
      EI OLE SITÄ NYT,
      EIKÄ KOSKAAN TULE OLEMAAN.

      Yhteiskunta ei suhtaudu kannustavasti merenkulkuun, ei tajua sen merkitystä.

      Bisnesmaailmassa on vain ani harvoja vakavasti merenkulkuelinkeinon elämäntyökseen ottavia ihmisiä, varustajia.

      Merenkulkijoille merenkulku ei ole tärkeä vaan "hyvinvointiyhteiskunnan" ihmeelliset oikeudet liki ilman velvollisuuksia.

      Toivon, että edes pienimuotoista merenkulkua säilyisi Suomessakin. Se on joka tapauksessa varsin tärkeää tälle maalle.

      • Antti L.

        Sinun ainakin kannattaa mennä kävelemään ja puhumaan pellolle, kun kirjoitat tuollaista sontaa. Miksi valtion pitäisi tukea merenkulkua, nehän ovat vinkuneet vuosikymmenet merenkulun vapaudesta. Suomalaiset merimiehet ovat number one.


      • Toivon rakentavaa keskustelua
        Antti L. kirjoitti:

        Sinun ainakin kannattaa mennä kävelemään ja puhumaan pellolle, kun kirjoitat tuollaista sontaa. Miksi valtion pitäisi tukea merenkulkua, nehän ovat vinkuneet vuosikymmenet merenkulun vapaudesta. Suomalaiset merimiehet ovat number one.

        Ilmeisesti kirjoittaja on merimies ja agressiivinen sellainen. Syytä en ymmärrä.

        Suomalaisethan ovat kaikkien alojen maailman parhaita omasta mielestään. Ehkä joskus ovatkin?

        Ottaen kantaa näihin kirjoituksiin:
        Kuika suurta osaa maailman kauppalaivastosta Suomen laivat edustavat?

        Kuinka monta prosenttia maailman meriliikenteestä kulkee suomalaisten merimiesten voimin? Suomalaisilla tai muiden valtioiden aluksilla!!

        Kuinka suuren osan Suomen ulkomaankaupasta kuljettavat suomalaiset itse omilla laivoillaan?

        Mikäli prosentit ovat huomattavia, pidän Suomea merenkulkumaana. Mutta taitavat olla aika pieniä, joten joudun minäkin olemaan sitä mieltä, että ei ole, niin kuin todettiin alkuperäisesä viestissä.
        Ei kai ole kyse yksittäisten merimiesten ammattitaidosta??


        Yhteiskunta tukee kyllä merenkulkua, mutta huomattavia varustajia meillä on hyvin vähän. Verrataanpa Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Saksaan, Hollantiin jne.

        Tietääkseni Suomessa on pulaa ammattitaitoisista (kokeneista) merimiehistä useimmilla sektoreilla. Luulisi merenkulkumaassa olevan väkeä merenkulkuammattiin. >> Jos eläisimme merenkulkumaassa!!! Nyt heitä haalitaan ympäri maailmaa ja tavara kulkee.

        Merenkululla on mielestäni merkitystä runsaan rantaviivan omaavalle valtiolle. Oman tonniston merkitys kasvaa kriisitilanteissa (ei nyt sentään vältämättä sota). Toisaalta myös ammattitaitoisen meriväen määrällinen ylläpito parempien päivien varalle olisi arvo sinänsä. Eli jos sattuisi sellainen päivä, jolloin merenkulku kukoistaisi. Hyvinhän se menee nytkin merenkulkumaissa, mutta miksi Suomessa tilanne ei ole erinomainen?

        Ei tilanne uhomielisellä asenteella parane. On pohdittava keinoja ja toimittava löydettyjen hyvien mallien mukaan. Antti L. - Suosittelen sinullekin merenkulkua ja merimiestä kunnioittavaa suhtautumista vaikka kirjoituksessasi varmaankin tarkoitit jotain hyvää.


      • Antti L
        Toivon rakentavaa keskustelua kirjoitti:

        Ilmeisesti kirjoittaja on merimies ja agressiivinen sellainen. Syytä en ymmärrä.

        Suomalaisethan ovat kaikkien alojen maailman parhaita omasta mielestään. Ehkä joskus ovatkin?

        Ottaen kantaa näihin kirjoituksiin:
        Kuika suurta osaa maailman kauppalaivastosta Suomen laivat edustavat?

        Kuinka monta prosenttia maailman meriliikenteestä kulkee suomalaisten merimiesten voimin? Suomalaisilla tai muiden valtioiden aluksilla!!

        Kuinka suuren osan Suomen ulkomaankaupasta kuljettavat suomalaiset itse omilla laivoillaan?

        Mikäli prosentit ovat huomattavia, pidän Suomea merenkulkumaana. Mutta taitavat olla aika pieniä, joten joudun minäkin olemaan sitä mieltä, että ei ole, niin kuin todettiin alkuperäisesä viestissä.
        Ei kai ole kyse yksittäisten merimiesten ammattitaidosta??


        Yhteiskunta tukee kyllä merenkulkua, mutta huomattavia varustajia meillä on hyvin vähän. Verrataanpa Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Saksaan, Hollantiin jne.

        Tietääkseni Suomessa on pulaa ammattitaitoisista (kokeneista) merimiehistä useimmilla sektoreilla. Luulisi merenkulkumaassa olevan väkeä merenkulkuammattiin. >> Jos eläisimme merenkulkumaassa!!! Nyt heitä haalitaan ympäri maailmaa ja tavara kulkee.

        Merenkululla on mielestäni merkitystä runsaan rantaviivan omaavalle valtiolle. Oman tonniston merkitys kasvaa kriisitilanteissa (ei nyt sentään vältämättä sota). Toisaalta myös ammattitaitoisen meriväen määrällinen ylläpito parempien päivien varalle olisi arvo sinänsä. Eli jos sattuisi sellainen päivä, jolloin merenkulku kukoistaisi. Hyvinhän se menee nytkin merenkulkumaissa, mutta miksi Suomessa tilanne ei ole erinomainen?

        Ei tilanne uhomielisellä asenteella parane. On pohdittava keinoja ja toimittava löydettyjen hyvien mallien mukaan. Antti L. - Suosittelen sinullekin merenkulkua ja merimiestä kunnioittavaa suhtautumista vaikka kirjoituksessasi varmaankin tarkoitit jotain hyvää.

        Sinulle suosittelen lukemisen ymmärtämisen opttelua, minähän kehuin Suomalaisia merimiehiä, heidän olevan number one eli parhaita. Mistä hemmetin prosenteista kirjoitit, mitä tekemistä sillä on merenkulun kanssa. Suomi ei pärjää ilman merenkulkua. Finnlinesin Antti Laagerroos ajoi Suomalaista merenkulkuosaamista alas, niin paljon kuin kerkisi, häärätessään Finskilinskin johtajana ja kupatessaan osakkeenomistajien rahoja, ajaen vain omia etujaan. Kerro kuinka paljon on merenkulkumaissa, esim Norjasa, Saksassa ja USA:ssa, on omien maiden kansalaisia laivoissa töissä.


    • finpå812

      Eipä ole ainut ala mikä on hiipunut.Ja verottaja vielä, niinpä.

    • Ihan perusasioita. Ei sitä laivaa liikuta kippari, ei siiffi eikä muutkaan merimiehet. Oikeassa maailmassa ei edes diesel saati sitten purje. Sitä liikuttaa vain ja ainoastaan taala tai euro. Niitä pitää löytyä ja markkinataloudessa niitä löytyy sijoittajilta. Enään ei ole olemassakaan rikkaita redareita jotka niitä laivoja ja varustamoita omilla rahoillaan pyörittelisivät. Nimellisesti heitä on keulakuvina mutta taustalta löytyvät pankit ja sijoittajat. Sijoittavat haluavat sijoiutukselleen katetta. Eli pääoman pitää kasvaa tietty % vuodessa jotta sijoitus olisi kannattava tai rahat otetaan kyseisestä kohteesta pois.
      Merenkulussa tuotot eli rahtien hinnat ovat todella kilpailtuja juttuja. Suomalaisten varustamojen täytyy pärjätä kaukoidän ja minkälie mukavuuslaivan hinnottelulle. Siinä ei merimiehen ammattitaito paljoa paina kunhan saadaan vaan se lasti satamasta A satamaan B. Myyntihinta siis on mitä on joten miten saada kannattavuus nousemaan niin, että laivaa oikeasti liikuttavat taustavoimat ovat tyytyväisiä? Ei liene muuta kuin kulujen karsinta. Kuluja tuskin voi karsia laivojen hinnasta eikä kukaan sitä polttoainettakaan myy huomattavalla alennuksella joten työvoima lienee ainut josta voi karsia. Laivoissa ja varustamoissa on paljon tehtäviä jotka on pakko miehittää lakien ja kansainvälisten sopimusten takia. Mitä vaativampiin tehtäviin mennään, niin sitä tarkemmin säädetty osaaminen ja koulutus. Alemmalla tasoilla voidaan joustaa kun niitä säätelyitä on vähemmän. Laivojen miehityspahvit määräävät montako ja minkälaista seiloria siellä on mutta ei määrää seilorien kansalaisuutta ainoastaan osalle määrää englannin kielitaidon. Tässä toimintamallissa siis ammattiliitot yrittävät sanella siis, että vuosikuluiltaan n. 15 000€ filpparien sijaan pitäisi ottaa suomalaisia n. 55 000€/vuosi merimiehiä tekemään ihan samaa työtä?

      Suomalaisten liksat kaikkine kuluineen ovat niin korkeita, että varustamojen on otettava näitä halvempia seiloreita jotta varustamo pysyy pinnalla kehittäen sijoitetulle pääomalle vaadittavan tuoton.

      Tämä on markkinatalouden pakkoyhtälö jolle ei ole vaihtoehtoa!

      Se miksi suomalainen seilori on niin kallis lienee ainakin osittain ammattiliittojen ansiota.

      • kuivanmaankippari

        "...ottaa suomalaisia n. 55 000€/vuosi merimiehiä..."
        Mikä varustamo noin hyvin maksaa ??
        Paljonko on miehityksen osuus, kallesta kippariin, rahtilaivan käyttökuluista ?


      • Siis tuo 55 000€/vuosi palkkakuluna tarkoittaa 3055€/kk bruttopalkkaa. Ainakin minulle nuo suomalaiset varustamot ovat maksaneet reilusti enemmän kuin tuon merimiehen töistä. Miehityksen osuus kuluissa riippuu ihan laivan tyypistä, iästä ja käyttötarkoituksesta. Sen verran aiheeseen liittyen, että noin 10 vuotta sitten olin Shanghaissa palaverissa isossa kontteihin erikoistuneessa varustamossa. Neuvoteltiin miehitykseen osin iittyvistä asioista ja ison varustamon henkilöstöpäällikkö tivahti, että ei missään nimessä lisää miehiä kun ne maksavat niin paljon, että nytkin niitä joudutaan haalimaan tuosta ympäriltä saarista. Tarkoitti siis filppareita kun kinkit ovat niin kalliita :-) Tämä oli siis tilanne n. 10 vuotta sitten Kiinassa.

        Kiinalla on korkeatasoinen kipparien ja meri-insinöörien koulutus ja sen myötä liksat nousseet sielläkin.


      • laskutaitokunniaan
        MarineroDeVela kirjoitti:

        Siis tuo 55 000€/vuosi palkkakuluna tarkoittaa 3055€/kk bruttopalkkaa. Ainakin minulle nuo suomalaiset varustamot ovat maksaneet reilusti enemmän kuin tuon merimiehen töistä. Miehityksen osuus kuluissa riippuu ihan laivan tyypistä, iästä ja käyttötarkoituksesta. Sen verran aiheeseen liittyen, että noin 10 vuotta sitten olin Shanghaissa palaverissa isossa kontteihin erikoistuneessa varustamossa. Neuvoteltiin miehitykseen osin iittyvistä asioista ja ison varustamon henkilöstöpäällikkö tivahti, että ei missään nimessä lisää miehiä kun ne maksavat niin paljon, että nytkin niitä joudutaan haalimaan tuosta ympäriltä saarista. Tarkoitti siis filppareita kun kinkit ovat niin kalliita :-) Tämä oli siis tilanne n. 10 vuotta sitten Kiinassa.

        Kiinalla on korkeatasoinen kipparien ja meri-insinöörien koulutus ja sen myötä liksat nousseet sielläkin.

        No voi että:)))))))))))))))))


    • lue-ja-luulet-vähemmän

      Kukas sen koko merenkulkualamme nyt TAAS on tappannu? Aika monta kertaa se onkin tapettu jo 1980-luvulta alkaen!! Melkoisen pitkät tappajaiset menossa?
      Ainakaan Trafin viralliset tilastot kauppatonnistostamme, ulkomaille rekisteröityjen suomalaisalusten määristä ja merimiestyöpaikoista eivät oikein tue tämän sivun aloittajan tappoteorioita.
      Pikemminkin nuo laivatilastojen käyrät osoittavat ihan jonnekin muualle kuin joukkohautaan. Ulkomaalaisten osuus täkeillä on viime vuosina lisääntynyt, mutta pihisee siellä vielä aika vahvasti myös suomipoikain henki.

      https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/vesiliikenne/kauppalaivaston_vuositilastot
      https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/vesiliikenne/ulkomaille_rekisteroidyt_alukset
      https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/vesiliikenne/merimiestilastot

    • arviarvonlisä

      Liiketoimintaahan se on.Laivan henkilökunta hoitaa oman työnsä.Loppupäässähän on sitten se asiakas joka maksaa koko ketjun.

      Varustamoissakin sitten tehdään niitä laskelmia koko ajan ja sille pääomalle pitää saada tuottoa.Olisihan se mukava että laivakuljetuksen hinta jäisi kotimaahan, mutta niin se maailma muuttuu.

      Suomi on hinnoittellut itsensä ulos. Parhammistolle löytyy töitä ulkomailtakin.Vaatihan se aika paljon lähteä ulkomaisen varustamon töihin.Työtähän se on, satamasta satamaan.

      Tuttuja on ollut merillä töissä kansimiehinä, 37 v toinen oli ja jäi äskettäin eläkkeelle.

      • maksetaan_yhtä_vähän

        "Parhammistolle löytyy töitä ulkomailtakin."
        Mutta kun ulkomailla ei makseta suomipojalle yhtään enempää kuin kiinalaisille, filppareille,tms.


      • Montako kinkkiä tai filpparia olet nähnyt esim. Norjan offshore-aluksilla kipparina tai siiffinä? Tuossa menee se raja jossa suomalaista koulutusta arvostetaan.


      • yritäedes
        MarineroDeVela kirjoitti:

        Montako kinkkiä tai filpparia olet nähnyt esim. Norjan offshore-aluksilla kipparina tai siiffinä? Tuossa menee se raja jossa suomalaista koulutusta arvostetaan.

        Ei aasialaisten offshore äijien tarvitse etsiä jobeja euroopasta.


    • 485-euroa-kk-riittäisi
    • grafit6

      Kyllä koulutusta arvostetaan. Kokemusta tietenkin pitää hankkia, jos ei täältä niin muualta.

    • raipe3920

      Tulos
      -kulut
      -verot

      Kulut saadaan alas kun työntekijät on edullisempia kuin kotimaiset.Verot saadaan alas kun verotusmaa on muu kuin Suomi.

      Samoin laivojen kunnossapidosta tingitään ja ei taida tieto/taito olla koulutuksen kautta tullutta.

      Itse aikanaan hain merimieskouluun Kotkaan, se jäi kun olin alaikäinen. Alaa tulee seurattua ja ikäväähän se olisi ollut jos töitä ei olisi löytynyt.

      Samoin monet muut toimialat ovat hävinneet halpamaihin.Kauppojen hyllyt suoraan haisevat Kiinalle, täyttä sekunda tavaraa tänne tuodaan lisäksi ulkomaisella halpatyövoimalla.

    • verokiertorätti-ahteriin

      Verotus saadaan alas kätevimmin pistämällä ahteriin jokin veronkiertorätti. Sitähän nuo maailman kauppamerenkulun pahimmat huijarit eli banaanivaltiot ovat harjoittaneet jo vuosikymmeniä. On tainnut jäädä raipelta mm. Panaman paperit -raportti lukematta. Homma ei koske vain mukavuusrättimaita.
      Onneksi tuota tivolia valvovat ITF:n ja Port State Controlin kaltaiset organisaatiot. ITF on (tiedoksesi) Kansainvälinen kuljetustyöntekijöiden liitto, joka tekee erinomaista työtä orjuuden kitkemiseksi maailman meriltä. PSC tarkastaa mm. laivojen merikelpoisuutta ja jopa pysäyttelee huonoimmat.
      ITF:n sivulta voi lukemisen ensimmäiseksi aloittaa. Lue äkkiä ennenkuin Suomi-niminen hyvinvointivaltio lakkaa olemasta merenkulkumaa verovarojen puutteen takia. Nykyinen äärioikeistohallitus on hyvää vauhtia tekemässä kaikkensa hyvinvointivaltion tuhoamiseksi.
      Kun kerran olet seurannut alaa, selitähän miksi kauppatonnistoltaan yksi maailman merkittävimmästä valtioista - vieläpä EU-maa - Kreikka on ollut kansantaloudeltaan käytännössä konkurssikypsä risaperse jo vuosikymmeniä.
      Johtuisko ainakin osaksi ehkä siitä, että onassisten todellisuudessa omistamassa armadassa suurimmaksi osaksi liehuu jonkinlainen veronkiertorätti ja verorahat valuvat niiden pimeisiin säästöpossuihin vero(nkierto)paratiiseihin?
      On se veronmaksu niiiin tyhmää - eiks je?

      • vainrahaavailla

        Kreikkalaiset varustamot ei maksa veroja vaikka kiuluissa olisikin Kreikan lippu.
        Joskus joku innokas poliitikko on vaatinut varustamoita verolle, varustamot ilmoittivat siirtävänsä laivat mukavan lipun alle ja palkkaavansa vain muita kuin kreikkuja.


      • jnser

        "...suurimmaksi osaksi liehuu jonkinlainen veronkiertorätti...."
        Näin se menee. 2017 maailman merillä seilasi 4086 kreikkalaisen yhtiön omistamaa laivaa.
        Peräti 747 paattia oli kreikan lipun alla. Marshali Island 791, Liberia 774, loput jossain muualla.


    • marinetraffic4

      Erittäin vaativalla alalla nuo turvallisuusasiat ovat tietenkin pääasia.Mitä tossa katsoin marinetraffic karttaa niin valtavasti noita laivoja on merillä.

      Kreikka, sen maan hommat on nähty.

    • rahalla-ei-ole-isänmaata

      Sveitsiläinen sosiologi, emeritusprofessori Jean Ziegler ei säästele edes omaa kotimaataan Panaman paperit -raportissa.
      Hänen mielestään Sveitsi on pankkien hallitsema Disneyland.
      Hän huomauttaa, ettei enää puhuttaisi veroparatiiseista, koska se kuulostaa liian hyvältä. "Oikeasti ne ovat rosvovaltioita", hän kuittaa ja jatkaa:
      "Niin paljon rikollisia voimavaroja jokaista neliömetriä kohden kuin Bahamalla tai Panamassa on, ei varmasti ole missään muualla maailmassa."
      ---
      ITF-sivuilla FOC-lista on melko kattava pahimmista verohuijauslipuista:
      http://www.itfseafarers.org/foc-registries.cfm

      (Rahalla ja sitä ahnehtivalla ei tunnetusti ole isänmaata.)

    • Tämä on asia, josta täytyy olla samaa mieltä.

      Koko surkeus alkoi 60-luvun puolivälille saavuttua, kun AKT.n ( silloinen merimiesunioni ) toimintaa ohjasi N.Wälläri.
      Hänen ajamansa kuningasajatus oli rakentaa järjestelmä työntekijöiden ehdoilla siten että varustamoiden kanssa tehtiin sitoumus että rekrytointi tapahtuu vain Unionin kautta ja solidaarisuutena työntekijöitä kohtaan sääntönä oli, etä työpaikat täytettiin siinä järjestyksessä kuin paikanhakijat olivat ilmoittautuneet halukkaaksi .

      Toimisto sijaitsi Katajanokalla, joka oli siihen aikaan varsin vilkas oleskelupaikka ns. " hieman työrajoitteisille " ulkomaalaisten laivojen ja niiden kauppaamien juomien, tarkkailijoille.
      Ja kuinka ollakaan, huhu "Wällärin-myllystä" kantautui myös kyseisen kansanosan tietoon ja porukka kävi aina 'lestiä noutaessaan' kirjautumassa listalle.
      Seurauksena oli kierre että laivalle saapui töihin 'hieman työkyvytön merimies", joka tietysti paiskattiin seuraavassa satamassa ulos ja maksettiin paluukyyti jollain muulla aluksella.
      Järjestely sopi erittäin hyvin kyseisen statuksen omaaville henkilöille, mukava matka, täysi ylöspito ja vielä parin päivän palkka.

      Ymmärrettävää lienee että koko juttu oli farssi, Kekkosen aikaan se ei julkisuuteen päässyt, mutta Wällärille pettymys oli ehkä sitä luokkaa että elämänhalu taisi hiipua ja varustamot alkoivat hakea porsaanreikää päästäkseen irti sopimuksesta ja koko yhteistyöstä suomalaisen AY- liikkeen kanssa, mm, liputtamalla tonnistonsa ulos.

      • go_west_young_man_go

        Suuri humoristi tekisi ison tilin Las Vegasissa.


    • tsadasws3a

      Politiikka, joo.Harmi kun kävi näin , no se oli sen ajan trendi.

      Merimiehistä osa on ammattimiehiä, oisko 20 %.

    • marinetraffix123

      Tämänkin toimialan politisoituminen lopetti. Suomi elää viennistä, niinpä.Ei auta maailmanmarkkinoilla nämä teot, ei todella.

      Eiköhän koulutettu merimies halua tehdä vaan työtään.

      Surkeinta on Finnlinesin ajautuminen ulkomaalaisomistukseen.Ne ajaa nonstoppina näköjään rahtia.Parhaat yritykset on ostettu pois.

    • italo-lines

      Wälläristä huolimatta - tai nimenomaan hänen ansiostaan kaikissa suomalaisissa suurissa jäänmurtajista liehu ja liehuu edelleen Suomen lippu. Juuri siksi olen valmis maksamaan siitä hyvästä veroakin oikein mielelläni.
      Olen jo vuosia ihmetellytkin miksi ja kenen tahdosta noitten spagettikuppien kyljessä edelleen leimuaa teksti FINNlines. Ehkä kyseessä on ilmeisesti parempi maailmanmaine kuin esim. olisi italolines tai berlusconilines...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      108
      2142
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1640
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe