vapaa-ajan akun lataus

Miten onnistuu?

Kyseessä on 110Ah vapaa-ajan akku. Akussa on ns. silmä, josta näkee nopeasti akun kunnon (Kun silmä on vihreä, niin akku on täysi, musta = täytyy ladata, valkoinen = huolto).

Kun käytän akkua, niin invertteri rupeaa piippaamaan 10,6:ssa, jonka jälkeen täytyy ladata akku.. yritän ladata akkua jäljempänä olevan linkin akkulaturilla, mutta akku ei tule täyteen.

Akkulaturin pitäisi riittää 200A, mutta ladattaessa se näyttää lataus ajan olevan nolla (eli laturin mielestä akku on liki täysi..).

Ilmeisesti minun tulisi hankkia joku "ylläpitolaturi(?)", mutta minkälainen olisi hyvä?

Akkulaturi: http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.nettitukku.com/catalog/images/Akkulaturi%20AFEN%2010%20automaatti.jpg&imgrefurl=http://www.nettitukku.com/catalog/index.php/manufacturers_id/13&h=346&w=472&sz=80&hl=fi&start=5&um=1&tbnid=rIzryiGSS8wuGM:&tbnh=95&tbnw=129&prev=/images?q=einhell akkulaturi&svnum=10&um=1&hl=fi&rlz=1B3GGGL_fi___FI232&sa=N

akku on zap 110Ah motonetistä

4

10863

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mr. Laardi

Motonetin akku ja Einhellin laturi.
      Siinäpä se, halvalla ei saa hyvää.

• Nimetön

Toimivat laitteet ovat hinnakkaampia kuin roskat:
      Tuohon Sinun tilanteeseesi suosittelen viisasta
      Akkulaturia,joka voi olla jatkuvasti kytkettynä.
      Itse käytän "CTEK"-laitteita.
      Sinulle sopiva olisi:"MULTI XS 7000" >225 Ah asti.
      Tutki tilanne : www.ctek.com
      Tuotetta myyvät Tarvikeliikkeet yms.

• alkuperäinen viestiketjun a...

Käyttötarkoitus olisi kännykän/porakoneen/kannettavan akun lataus mökillä niin ettei agren tarvitsisi kokoajan mökillä laulaa (akku ja invertteri agren vieressä ja töpseli tarvittaessa eri pistokkeeseen).

Jätin tarkoituksella (ettei asia poikkeaisi turhaan kysymyksestä) tuosta aloitus viestistä mainitsematta sen ettei akun lataus onnistu myöskään agregaatin omasta lähdöstä (polttaa agren sulakkeen). Akun täyteen lataus ei onnistu myöskään toisellakaan akkulaturilla..

Ps. jouduin laittamaan tämän tarkennuksen sinun viesisi perään koska sitä ei jostain syystä pystynyt aloituksen perään laittamaan.

Ja KIITOKSIA linkistä :)

• vapaa-ajanakuissa
        alkuperäinen viestiketjun a... kirjoitti:

Käyttötarkoitus olisi kännykän/porakoneen/kannettavan akun lataus mökillä niin ettei agren tarvitsisi kokoajan mökillä laulaa (akku ja invertteri agren vieressä ja töpseli tarvittaessa eri pistokkeeseen).

Jätin tarkoituksella (ettei asia poikkeaisi turhaan kysymyksestä) tuosta aloitus viestistä mainitsematta sen ettei akun lataus onnistu myöskään agregaatin omasta lähdöstä (polttaa agren sulakkeen). Akun täyteen lataus ei onnistu myöskään toisellakaan akkulaturilla..

Ps. jouduin laittamaan tämän tarkennuksen sinun viesisi perään koska sitä ei jostain syystä pystynyt aloituksen perään laittamaan.

Ja KIITOKSIA linkistä :)

Mielestäni noissa vapaa-ajanakuissa (deep cycle) on rakenteesta johtuen hiukan korkeampi latausjännite kuin perinteisissä auton akuissa joten perinteinen auton akulle suunniteltu "tyhmä" vakiojännitelaturi ei välttämättä saakaan niitä aivan täyteen.

Jos sen akun haluaa aivan täyteen, tarvitaan siis tällainen älykäs elektroninen akkulaturi kuten edellä mainittu C-TEK tai vastaavat kloonit.

Nämä lataavat ensin vakiovirralla tiettyyn rajajännitteeseen asti jonka jälkeen vaihdetaan vakiojännitteeseen jolla akku ladataan virtaa laskien aivan täyteen. Tämän jälkeen niissä on vielä kolmas ylläpitomoodi joka kompensoi akun purkautumisen.

Aurinkosähköjärjestelmissä näiden laturien rajajännite ja virta on sovitettu vapaa-ajanakkujen kemiaan sopiviksi mutta tuommoisella C-TEK:illä pitää valita malli jossa on näihin akkuihin tarkoitettu toiminto. Käsittääkseni se on tämä "cold mode/AGM mode" joka löytyy mm mallista XS 3600

Tässä vähän linkkejä:

http://batteryuniversity.com/partone-13.htm

http://www.ctek.com/FI/Buy-Charger.aspx

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      149
      2852
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      365
      2030
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1698
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1401
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe