vaihdevuosien lykkäys

vapiseva morsian

Olen yli 40-vuotias ja juuri avioitunut ensimmäistä kertaa. Minulla ei vielä ole ilmaantunut varsinaisia vv-oireita, mutta olen viimeaikoina ollut erittäin herkkätunteinen ja hermostunut. Pelkään vaihdevuosien ilmestyvän pilaamaan alkavan perheonneni ja tarkkailen jokaista kehoni merkkiä vavisten.
Olen terve ja hyväkuntoinen, en tupakoi enkä ole ylipainoinen. Yritän syödä mahdollisemman terveellisesti: runsaasti kasviksia ja vähän rasvaa ja hiilihydraatteja.
Olisikohan kellään neuvoja, miten jatkaa *nuoruutta* mahdollisemman pitkään ilman lääkehoitoa, esim. luontaislääkkeiden avulla.

16

1807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmasti rassaa

      Vastaat oikeastaan itse kysymykseesi: tarkkailet itseäsi kaiken aikaan kauheitten vaihtarioireiden pelossa. Kyllä moisesta hermostuukin!

      Sulla on kaikki ihan hyvin, joten voit palata tälle palstalle joskus vuosien kuluttua, kun aikasi koittaa. Elämä vaihtareissa ei ole sama kuin olisi viittä vaille vainaa :)

    • Hormoonihurmio

      Minun neuvoni on sama kuin edellisen kirjoittajan: älä murehdi etukäteen, asia tulee eteen sitten kun tulee.

      Hoikka ja tupakoimaton näyttää nuoremmalta kuin samanikäinen ylipainoinen tupakoitsija. Eniten nuorekkaaseen olemukseen kuitenkin vaikuttavat henkiset ominaisuudet. Henkisesti aktiivinen ja "virkku" ihminen vaikuttaa nuoremmalta kuin vanhoihin ajatuskulkuihinsa juuttunut. Turhien asioiden murehtiminen vanhentaa aivan varmasti ennen aikojaan!

      Valitettavasti on kuitenkin pakko sanoa, että et omilla toimillasi pysty millään lykkäämään vaihdevuosia. Eniten siihen vaikuttaa perimä, eli jos tiedät, minkäikäisenä äidilläsi ovat kuukautiset loppuneet, tiedät melko varmasti, missä iässä itse voit ilmiötä odottaa. Sama pätee vaivoihin: jos äiti on päässyt helpolla, pääset sinäkin.

      Herkkyys ja hermostuneisuus saattavat olla ensimmäisiä esioireita, tai sitten ne liittyvät muuttuneeseen elämäntilanteeseen. Yksi vaaraton konsti on, jota voisit kokeilla mielialan tasoittamiseen: osta apteekista vahvaa B-vitamiinivalmistetta (erityisesti B6-vitamiini vaikuttaa hermoihin), esimerkiksi Neurobion Forte. Se auttoi ainakin minulla hermostollisiin oireisiin.

    • Ihmetteleväinen

      Mitä onnea tarkoitat? Haluatko vielä saada lapsia, silloin pelkosi on hieman aiheellinen, sillä omien lasten hankkiminen edellyttää munasolujen irtoamista. Toisaalta et mainitse, että mikään viitaisi varhaisiin vaihdevuosiin.
      Jos tarkoitat seksuaalista avio-onnea, se ei lakkaa vaikka kuukautiset jäävät pois. Nainen on kyllä orgasmikelpoinen, vaikka munasoluja ei irtoaisikaan enää. Itse pelkäsin myös, että orgasmikyky katoaisi, mutta kuukautisten poisjäännillä ei ollut siihen mitään vaikutusta, ei ainakaan yht´äkkistä. Jos jotakin tapahtuu negatiivisempaan suuntaan,niin se tapahtuu hyvin hyvin hitaasti.

      • Hormoonihurmio

        Vaihdevuodet ohentavat limakalvoja ja saattavat tehdä yhdynnän kivuliaaksi. On kuitenkin olemassa lukuisia sekä ilman reseptiä että reseptillä saatavia paikallisesti käytettäviä lääkkeitä, joilla asiaa voidaan korjata.

        Jos lapsia haluat, se on periaatteessa mahdollista niin kauan kun kuukautiset jatkuvat, mutta käytännössä hedelmällisyys heikkenee jo noin 35 vuodesta lähtien. Toisaalta Suomessa syntyy joka vuosi muutama lapsi yli 50-vuotiaalle äidille, joten tässäkin asiassa on suuria yksilöllisiä vaihteluita.


      • vapiseva morsian
        Hormoonihurmio kirjoitti:

        Vaihdevuodet ohentavat limakalvoja ja saattavat tehdä yhdynnän kivuliaaksi. On kuitenkin olemassa lukuisia sekä ilman reseptiä että reseptillä saatavia paikallisesti käytettäviä lääkkeitä, joilla asiaa voidaan korjata.

        Jos lapsia haluat, se on periaatteessa mahdollista niin kauan kun kuukautiset jatkuvat, mutta käytännössä hedelmällisyys heikkenee jo noin 35 vuodesta lähtien. Toisaalta Suomessa syntyy joka vuosi muutama lapsi yli 50-vuotiaalle äidille, joten tässäkin asiassa on suuria yksilöllisiä vaihteluita.

        Emme ole mieheni kanssa asettaneet omia lapsia avio-onnemme ehdoksi, sillä miehelläni on lapsia ex-suhteestaan.Mutta niinkuin varmaan useimmilla naisilla, on minullakin syvällä sydämmessäni halu olla äiti. Haluaisin kuitenkin viettää ensin jonkin aikaa kahdestaan mieheni kanssa, mutta kello tikittää eikä aika etene edukseni.


      • terveelliseen ravintoosi
        vapiseva morsian kirjoitti:

        Emme ole mieheni kanssa asettaneet omia lapsia avio-onnemme ehdoksi, sillä miehelläni on lapsia ex-suhteestaan.Mutta niinkuin varmaan useimmilla naisilla, on minullakin syvällä sydämmessäni halu olla äiti. Haluaisin kuitenkin viettää ensin jonkin aikaa kahdestaan mieheni kanssa, mutta kello tikittää eikä aika etene edukseni.

        soijaa (esim Alpron soijajogurtit on hyvänmakuisia, Femisoija-jauhetta jogurttiin jne). Soija on hyväksi naisen hormonitoiminnalle. Äläkä stressaa turhia..


      • fermentoitu
        terveelliseen ravintoosi kirjoitti:

        soijaa (esim Alpron soijajogurtit on hyvänmakuisia, Femisoija-jauhetta jogurttiin jne). Soija on hyväksi naisen hormonitoiminnalle. Äläkä stressaa turhia..

        Minun neuvoni on: Unohda vähärasvainen dieetti!
        Ne ovat takuuuvarmoja keinoja ennenaikaistaa vaihdevuodet ja saada ennenaikaisen kurttuinen naama ja kuivat paikat.

        Lisää ravintoosi runsaasti kalarasvoja sekä reilua voita ja hyviä kylmäpuristettuja kasvisöljyjä. Käytä oikeaa kermaa. Itse popsin voita ja sivallan rauhassa pekonia jos siltä tuntuu.
        Ihoni on hyvä, ikää yli 50, eikä vaihdevuosioireista tietoakaan!


      • Rasvaa ja kuukautisia
        fermentoitu kirjoitti:

        Minun neuvoni on: Unohda vähärasvainen dieetti!
        Ne ovat takuuuvarmoja keinoja ennenaikaistaa vaihdevuodet ja saada ennenaikaisen kurttuinen naama ja kuivat paikat.

        Lisää ravintoosi runsaasti kalarasvoja sekä reilua voita ja hyviä kylmäpuristettuja kasvisöljyjä. Käytä oikeaa kermaa. Itse popsin voita ja sivallan rauhassa pekonia jos siltä tuntuu.
        Ihoni on hyvä, ikää yli 50, eikä vaihdevuosioireista tietoakaan!

        Rasvakudoshan tuottaa estrogeenia sekin, minkä vuoksi lihavilla vaihdevuodet tulevat vähän myöhemmin. Mitäs jos rupeaisit lihotuskuurille?

        Itse haluaisin kuukautisten kyllä jo loppuvan, pitäisköhän laihduttaa...


      • ovat..
        fermentoitu kirjoitti:

        Minun neuvoni on: Unohda vähärasvainen dieetti!
        Ne ovat takuuuvarmoja keinoja ennenaikaistaa vaihdevuodet ja saada ennenaikaisen kurttuinen naama ja kuivat paikat.

        Lisää ravintoosi runsaasti kalarasvoja sekä reilua voita ja hyviä kylmäpuristettuja kasvisöljyjä. Käytä oikeaa kermaa. Itse popsin voita ja sivallan rauhassa pekonia jos siltä tuntuu.
        Ihoni on hyvä, ikää yli 50, eikä vaihdevuosioireista tietoakaan!

        hyväksi siis ja kylmäpuristetut kasviöljyt esim. oliiviöljy ja rypsiöljy. Kalaa ei aina tule syötyä, joten omega-3 kapselit ovat oiva apu. Efamol vahva helokkivalmiste on myös hyvää tekevä hormoonitoiminnan tueksi ja ihon hyvinvointiin.

        Voista ja kermasta voidaan olla monta mieltä. Äitini kuoli 56v. ja oli pyöreähkö ja hyvä iho kylläkin, eikä pahempia vaihtarioireitakaan ollut. Hän käytti esim. voita ja kermaa sekä kulutusmaitoa(ns.punaista) Hänellä oli verenpainetauti ja kuoli aivoverenvuotoon.

        Itse olen nyt 52v. Käytän noita alussa mainitsemiani rasvoja. Olen normaalipainoinen, liikun suht riittävästi ja olen ikäistäni nuoremman näköinen(en kuivunut korppu, (vaikken voita ja kermaa käytäkkään) vaihtarit eivät vaivaa ja menkat pelaa suht koht hyvin.


      • ruokavaliossa
        ovat.. kirjoitti:

        hyväksi siis ja kylmäpuristetut kasviöljyt esim. oliiviöljy ja rypsiöljy. Kalaa ei aina tule syötyä, joten omega-3 kapselit ovat oiva apu. Efamol vahva helokkivalmiste on myös hyvää tekevä hormoonitoiminnan tueksi ja ihon hyvinvointiin.

        Voista ja kermasta voidaan olla monta mieltä. Äitini kuoli 56v. ja oli pyöreähkö ja hyvä iho kylläkin, eikä pahempia vaihtarioireitakaan ollut. Hän käytti esim. voita ja kermaa sekä kulutusmaitoa(ns.punaista) Hänellä oli verenpainetauti ja kuoli aivoverenvuotoon.

        Itse olen nyt 52v. Käytän noita alussa mainitsemiani rasvoja. Olen normaalipainoinen, liikun suht riittävästi ja olen ikäistäni nuoremman näköinen(en kuivunut korppu, (vaikken voita ja kermaa käytäkkään) vaihtarit eivät vaivaa ja menkat pelaa suht koht hyvin.

        oli se perusvika, että ruoka oli liian suolaista. Jokainen muistaa varmaan lapsuudestaan niitä myrkkysuolaisia ruokia.

        Toinen oli liian vähäinen kasvisten käyttö. Eipä sillä etikkapunajuuri-suolakurkku-puolukka-linjalla talvisin pitkälle pötkitty. Viksuimmat raastoivat porkkanaa ja lanttua pöytään.

        Vielä 60-luvulla oli kasvisten käyttö tavan työläisen taloudessa perunaa ja sipulia lukuun ottamatta hyvin niukkaa. Virkamiesperheissä paremminkin osteltiin brysseelinkaaleja sunnuntailounaille.

        Ruokavalio saattoi olla hyvinkin yksipuolinen. Läskisoossia ja perunaa, köyhempänä versiona margariiniin tehtyä ruskeaa kastiketta ilman lihansiruakaan ja liian paljon kaikenlaista maitovelliä.

        Kun lisätään runsas kahvinjuonti ja tupakansavuisissa tiloissa koko elämän oleskelu, sekä monesti fyysisesti rasittava työ, ei sairastelun siemeniä tarvitse sen kauempaa etsiä.

        Voin syönnillä ei varmastikaan ole asian kanssa tekemistä. Suomalaiset on vain aivopesty hyljeksimään hyvää luonnollista elintarviketta.

        Tänäänkin katselin edessäni kassalla olevan naisen ostosröykkiötä, transrasvaa tiukkuvia donitseja, sipsejä ja keksejä, vaaleaa mössöleipää, karkkeja, nitraattisia nakkeja ja sitten KEVYTlimsaa ja KEVYT leikettä! Ja KEVYTmargariinia!

        Tuokin nainen; takuuvarma tuleva diabetes-tapaus, varmasti uskoo syövänsä hyvinkin terveellisesti: Välttäähän hän voita ja syö kevyesti!


      • vapiseva morsian
        fermentoitu kirjoitti:

        Minun neuvoni on: Unohda vähärasvainen dieetti!
        Ne ovat takuuuvarmoja keinoja ennenaikaistaa vaihdevuodet ja saada ennenaikaisen kurttuinen naama ja kuivat paikat.

        Lisää ravintoosi runsaasti kalarasvoja sekä reilua voita ja hyviä kylmäpuristettuja kasvisöljyjä. Käytä oikeaa kermaa. Itse popsin voita ja sivallan rauhassa pekonia jos siltä tuntuu.
        Ihoni on hyvä, ikää yli 50, eikä vaihdevuosioireista tietoakaan!

        Olen aina ollut laiheliini. Paino pyörii laihuuden ja liikalaihuuden välillä. En säännöstele rasvoja, mutta ruuanlaitossa käytön yleensä kasvisöljyä. Voita käytän vain leivonnassa ja kermasta en pidä. Juustoja syön paljon ja kaikenlaisia: rasvaista, kevyttä, tuoretta, kypsytettyä,pehmeää, kovaa...
        Syön niin paljon kuin huvittaa, mutta en vain pysty ahtaamaan itseäni täyteen. Lisäksi olen hyvin liikkuvainen tyyppi ja töissäkin kuluu energiaa aika lailla.
        Tiedän kyllä, että muutama lisäkilo lantioilla tekisi ulkonäölleni vain hyvää, mutta jostakin syystä rasva ei pysy kropassani vaan aina ne luut tahtovat tökkiä esiin nahan alta.


      • Hormoonihurmio
        vapiseva morsian kirjoitti:

        Olen aina ollut laiheliini. Paino pyörii laihuuden ja liikalaihuuden välillä. En säännöstele rasvoja, mutta ruuanlaitossa käytön yleensä kasvisöljyä. Voita käytän vain leivonnassa ja kermasta en pidä. Juustoja syön paljon ja kaikenlaisia: rasvaista, kevyttä, tuoretta, kypsytettyä,pehmeää, kovaa...
        Syön niin paljon kuin huvittaa, mutta en vain pysty ahtaamaan itseäni täyteen. Lisäksi olen hyvin liikkuvainen tyyppi ja töissäkin kuluu energiaa aika lailla.
        Tiedän kyllä, että muutama lisäkilo lantioilla tekisi ulkonäölleni vain hyvää, mutta jostakin syystä rasva ei pysy kropassani vaan aina ne luut tahtovat tökkiä esiin nahan alta.

        Vaikka estrogenilla on jokin yhteys rasvakudokseen, ei se automaattisesti tarkoita, että hoikilla tulee aikaisemmin vaihdevuodet kuin tukevilla. Jos olet luonnostasi hoikka, ei sitä varten tarvitse yrittää itseäsi lihottaa.

        Voi jopa olla, että sitten, kun vaihdevuodet tulevat, pyöristyt sinäkin ihan yrittämättä hiukan. Niin ainakin monille tuttavilleni on käynyt, luultavasti siksi, että aineenvaihdunta hidastuu iän myötä, ja lisäksi jotkin hormonivalmisteet lisäävät ruokahalua ja lihottavat sitä kautta.


      • Heitä nyt vaan
        Hormoonihurmio kirjoitti:

        Vaikka estrogenilla on jokin yhteys rasvakudokseen, ei se automaattisesti tarkoita, että hoikilla tulee aikaisemmin vaihdevuodet kuin tukevilla. Jos olet luonnostasi hoikka, ei sitä varten tarvitse yrittää itseäsi lihottaa.

        Voi jopa olla, että sitten, kun vaihdevuodet tulevat, pyöristyt sinäkin ihan yrittämättä hiukan. Niin ainakin monille tuttavilleni on käynyt, luultavasti siksi, että aineenvaihdunta hidastuu iän myötä, ja lisäksi jotkin hormonivalmisteet lisäävät ruokahalua ja lihottavat sitä kautta.

        kaikki missä lukee KEVYT sinne hyllyyn. Osta vain aitoja rasvoja ja mahdollisimman käsittelemättömiä elintarvikkeita muutenkin.

        Vaikkapa hyvää luonnonlohta (ei kasvatettua jäämäistä), paistele sitä voissa tai hyvässä öljyssä pari kertaa viikossa, rasvasa myös kasvikset, eiköhän ala pyöreyttä karttumaan lanteille ja kuukautiset pelaamaan.

        Lohi on hyvä lihottaja. Karhukuvauskopilla kesän lohenperkeitä syöneillä karhuilla suorastaan mahat rellottavat lohensyönnistä.

        Se ei liene tavoite, mutta pieni pyöreys saa hormoonit hyrräämään. Esim. anorektikoilla kuukautset sen sijaan häipyvät.

        Vältä kaikkea keinotekoista, niin ruokien lisäaineissa kuin kemikaaleissa on hormonin häiritsijöitä.

        Itse vältän kaikkia keinotekoisia kemikaaleja, katson tarkkaan sampootkin mitä käytän (ei parabeeneja), mutta niinpä en todellakaan kärsikään yli 50-v:na minkään sortin vv-vaivoista.


    • Anonyymi

      Nettikaupoista ulkomailta tilattaessa voi tulla ihan mitä tahansa myrkkyä!

      Ei suositella edes klikkailemaan tuollaisia linkkejä. Tuovat vaan viruksia laitteisiin.

      Miksihän ylläpito ei poista noita spämmejä?

    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä, että mietit liikaa. Ehkä sinun kannattas vaan rentoutua ja antaa mennä 'kevyellä vaihteella'. Nousee vaan mieleen, että mitä olet tehnyt koko elämäsi jos olet 40 ja olet ekaa kertaa naimisissa?
      Sori, jos olen suora mutta yleensä naisten ongelma on, että asioita mietitään joko liikaa tai sitten ei ollenkaan. Yleensä kun on kyseessä manikyyrit, permanentit, hiusten värjäykset tai alemyynnit ynnä muut niin on kuin muita ei maailmassa olisikaan. Sitten kun on mies elämässä niin aivot raksuttaa tuhatta ja sataa. Mutta sinä kyllä et syytä miestäsi kaikesta, mikä on erikoista. Ehkä korkea ikä on tuonu jotain viisautta?

      Terv.
      Matias Oskari

      • Anonyymi

        Neuvot aloittajaa vähän liian myöhään, hän on nyt yli 52-vuotias, eli eivätköhän vaihdevuodet ole jo tulleet, samoin päätös lääketieteellisestä hormonikorvaushoidosta puoleen tai vastaan.

        Itseäni ärsyttää kommentit "ei saa ajatelle". Jos ihmiset ajattelisivat, ei olisi ei-toivottuja lapsia, sukupuolitauteja, velkaloukkoja ja ilmastonmuutosta. Ongelma on juuri siinä, että ihmiset eivät ajattele. Nykyaikana ei ole velvollisuutta avioitua, tai velvollisuutta avioitua nuorena. Vanhempana avioitunut on voinut vaikkapa luoda uraa. Tai ei ole vain sopiva kohdalle osunut. Nykyiset uranaiset pakastavat munasolujaan, niin ei tarvitse baarista käydä narraamassa siittiöitä. Avioliitto ei ole lastensaannin edellytys.

        Taitaa olla aivan yleistä, että jos yhtään on realistinen, niin nainen huomaa vanhenemisen 40-vuotiaana. Parasta on pysyä realistisena ja sopeutua asiaan. Hormonitoiminnan hiipumisen lisänä naisilla varmasti vaikuttaa oloon huono kunto. Sitä kautta kannattaa liikkua ja syödä perusterveesti, niin jaksaa paremmin. Lapset ja uran yhdistäneillä voi olla ruuhkavuodet viemässä elämästä mehuja hiipuvan hormonitoiminnan lisäksi. Sitä paitsi ihmiset elävät vanhemmiksi kuin biologisesti järkevää on, eli monella muhii myös sairaudet, joihin sekä perimä että ympäristö vaikuttavat.

        Ekat rypyt ja ekat muutokset kuukautiskierrossa eivät tarkoita välittömiä vaihdevuosia. Itse huomasin muutokset tosi aikaisin. Täytän nyt 45, ja välillä kierto on vähän lyhempi, välillä normaalin pituinen. Vaikka hikoilluttaa, niin eivät kuukautiset lakkaa kuin seinään. Hormonitoiminta on lähtenyt hiipumaan jo 30 - 35 -vuotiaana, joten itsekään en ole 10 vuoden ilman ehkäisyä olosta huolimatta tullut raskaaksi.

        Seksin itsessään pitäisi olla hyväksi limakalvoille ja hormonintuotannolle. Rakastunut ihminen kukoistaa. Jos ihonhoidon on laiminlyönyt (kuten itse), niin nyt kannattaa aloittaa mahdollisimman tehokas aurinkosuojaus. Aurinko on pahin ihon vanhentaja. Tutkitusti seerumeista retinoli on tehokkain, ja sitä saa nettikaupasta edullisestikin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe