Äkryyliväreillä maalaus

pensselisormi

Olen pahasti haksahtanut akryylimaalaukseen, ja tahtoisin tehdä ison taulun (0.5x2metriä). Paras tapa pohjan tekoon taitaa olla kangas, mutta riittääkö tavallinen taulukankaana myytävä lakanakangas? Tuntui sormituntumalla olevan liian huokoista?

Asiaan liittyen, onko kellään hyviä vinkkejä veden maalaukseen? Virtaavaan veteen löytyy useampikin ohje, mutta ei aaltoilevaan järviveteen...

Hyvä kirjakin jos löytyisi, niin olisin vinkistä hyvin kiitollinen! :)

6

3399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehtävä

maalaatpa akryyli tai öljyväreillä. Suosittelen kipaisemaan kirjastossa ja lainaamaan opaskirjan. Joka harrastuksessa pitää tehdä valmisteluja ja perehtyä perustekniikoihin saadakseen hyvää jälkeä. Maalaamisessakin vain harjoitus tekee mestarin.

Tuntuuhan se ohjeitten lukeminen aikaa vievältä ja saattaa turhauttaakin, mutta voin vakuuttaa että vähemmällä pääsee kun hankkii ensin tietoa ja tekee pienempiä kokeiluja. Kantapään kautta oppiminen on tosin tehokasta mutta vie aikaa sekin, ja epäonnistumiset voivat myös sammuttavat kiinnostuksen ja hyvä harrastus tyssää alkuunsa.

• pensselisormi

...Ohjeita tässä etsitäänkin! :)

• maalaaja1

Voiko esimerkiksi t-paitaan tai sukan varteen maalata?

• Paint It

Hei,

Olen maalannut akryyliväreillä tauluja, ja esim. (Ikeasta ostettuja) halpoja, käsittelemättömiä puukehyksiä sekä väsännyt säilykepurkeista ja vauvanruoka- ja muista lasipurkeista kavereille lahjoiksi nättejä säilytyspurkkeja esim kynille, siveltimille ym. Myös pahville, paperille, kovalevylle, kartongille, vanerille, lastulevylle, kertakäyttöpöytäliinoille ym. pinnoille maalaminen käy akryyliväreillä aivan oivasti.

Akryyliväri tarttuu kuin tauti, kun pinta on rasvaton. Kangas- ja muut huokoiset pohjat täytyy pohjustaa kunnolla(esim. gessolla), muuten kuluu kamalasti väriä.

Tässä pari hyödyllistä linkkiä:
      http://www.tempera.fi/opas.pdf (akryyli on sivulla 3)

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Akryylimaalaus.

Onnea, intoa - ja malttia ihanalle harrastukselle
      t. Paint It

• askarrellen

Kirjastoonmenoa minäkin suosittelisin tai kirjakauppaa kirjoja on todella paljon agryliväri maalauksesta.Taitaa tavallinen lakanakangas olla liian lepsua vaikka pohjustaisitkin sen.Lateksi maali käypohjustukseen siis se sama millä maalaillaan remonttia tehden .Iso kovalevy käy myöskin pohjaksi mutta vaatii myöskin tämän pohjustamisen maalilla.Valmiita pohjia saa myöskin ostaa aika suuria nykyään missä on tämä kangas valmiiksi pingoitettuna kiila kehyksiin.Tai sitten voit ostaa taidetarvike kaupasta kiila kehykset ja sieltä sai ainakin ennen metritavarana valmiiksi pohjustettua taulukangasta tai pohjustamatonta kangasta pellavaa jos haluat pohjustaa itse.Agrylivärit on todella siitä hyvät ,että niillä voi maalata melkein millekkä pinnalle tahansa tarttuu hyvin ja pysyy kanssa olen maalannut niillä myöskin ulos kukkaruukkuja puutarhakalusteita silloin vain lakka tai erikeepperivesiseos suojaksi kosteudelta ja kestää hyvin ulkona.Hyvät värit. Onnea maalauksille.

• pensselisormi

Tuota minä olen miettinyt, että onko esim. Eurokankaalla myytävä "taulukangas" oikeasti taulukankaaksi tarkoitettu vai onko se vain ihan tavallista lakanakangasta? En minä oikein niillä eroa nähnyt, ja näppituntumalla tiukkaan kudottu pellavakangas tuntuu paremmalta vaihtoehdolta, jos kangaspuolelle lähtisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2587
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1592
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      29
      1215
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26