Ja taas lisäkuluja tuli Chevy Vaniini...on nimittäin alkanut sammumaan itestään, eikä lähe käyntiin ko vähän ajan kuluttua (noin 2min). Selvitin asiaa ja kyseessä on kuulemmma 99 % varmuudella syöttöpumpun PC moduli (hinta noin 700 € !) Vien auton Lauantaina Chevy Vanin ammattikorjaajalle, joka vaihtaa ton modulin noin 5:ssä tunnissa...eli hintaa koko vian korjaamiselle tulee noin 1100 € :-(( Vika on yleensä lähes aina PC modulissa (vertaa: kaveri vaihtanut noin 55 sellaista uudempiin Vaneihin ja tähän mennessä noin 10 vuodena aikana vain 3 syöttöpumppua on tarvinnut uusia.
Chevy Vanin PC moduli
26
6171
Vastaukset
- kepa1
Moi
Tarkoititko fsd/pmd modulia kun en ole ennen kuullut syöttöpumpun pc modulista. Vika kyllä viittaisi tohon fsd/pmd moduuliin joka maksaa n.400€ ja vaihtaa kyllä itse n.3tunnissa. Syöttöpumppu harvoin menee rikki mutta korjaamot mielellään sillä rahastavat. Kysy ihmeessä lisävinkkiä jos haluat säästää tukun rahaa.- JPJ
modulin vaihdossa menee n. 1 tunti kun uuden modulin laittaa fsd-cooleriin.lisää tietoa esim Metroautosta.
- kepa1
JPJ kirjoitti:
modulin vaihdossa menee n. 1 tunti kun uuden modulin laittaa fsd-cooleriin.lisää tietoa esim Metroautosta.
Nyt tais olla trolli. JPJ onko sulla kyseinen auto?Kannattaa pysyä kaukana metroautosta jos rahasta tykkää. Cooleri helpottaa kyllä jos on myös uusi resistori #5 "standardi". Tunnissa ei ikinä onnistu edes ammattilaiselta jos vanhan fsd:n pitää irroittaa. Näissä keskusteluissa on kuitenkin tarkoitus auttaa tee se itse miehiä. Itse oon kyseisen työn tehnyt. Paras irroittaa etupenkit tilan saamiseksi jonka jälkeen keskikonsuli ja sitten konekoppa. Fsd tosi ahtaassa paikassa joten helpottaa jos jättää vanhan fsd:n sinne ja irroittaa vaan ton liittimen. Jos cooleri niin ton kun sijoittaa imusarjan päälle niin johtokin riittää. Vielä kun homma konehuoneessa tehty niin kokoamisessakin hieman menee aikaa joten 3 tuntiakin voi olla tiukka.
- JPJ
kepa1 kirjoitti:
Nyt tais olla trolli. JPJ onko sulla kyseinen auto?Kannattaa pysyä kaukana metroautosta jos rahasta tykkää. Cooleri helpottaa kyllä jos on myös uusi resistori #5 "standardi". Tunnissa ei ikinä onnistu edes ammattilaiselta jos vanhan fsd:n pitää irroittaa. Näissä keskusteluissa on kuitenkin tarkoitus auttaa tee se itse miehiä. Itse oon kyseisen työn tehnyt. Paras irroittaa etupenkit tilan saamiseksi jonka jälkeen keskikonsuli ja sitten konekoppa. Fsd tosi ahtaassa paikassa joten helpottaa jos jättää vanhan fsd:n sinne ja irroittaa vaan ton liittimen. Jos cooleri niin ton kun sijoittaa imusarjan päälle niin johtokin riittää. Vielä kun homma konehuoneessa tehty niin kokoamisessakin hieman menee aikaa joten 3 tuntiakin voi olla tiukka.
Meinasin että jätetään vanha fsd paikalleen,jolloin ammattimies tekee ton homman reippaasti alle tunnissakin.. Metroauton mainitsin sen takia että fsd cooleri vaihtotyö on n.1100 eli suht.koht. Edullinen hinta verrattuna tohon ketjun alottajan saamaan tarjoukseen verrattuna.
- kepa1
JPJ kirjoitti:
Meinasin että jätetään vanha fsd paikalleen,jolloin ammattimies tekee ton homman reippaasti alle tunnissakin.. Metroauton mainitsin sen takia että fsd cooleri vaihtotyö on n.1100 eli suht.koht. Edullinen hinta verrattuna tohon ketjun alottajan saamaan tarjoukseen verrattuna.
Niin. Alle tunnissa..hmmm. No niillä rutiinia ja varmaankin spesiali työkaluja. Jo ton liittimen irroittaminen on aika työ kun niin ahtaassa paikassa. Mistä JPJ tieto alle tunnissa??? Ootko metroautosta??? Hinnasta sanoisin, että itse en tolla hinnalla kyllä tettäisi kyseistä työtä koska itse tein sen vähän halvemmalla, eli n.400€ (fsd:n hinta). Tosin vaatii että tietää edes vähän mitä tekee. Mulla meni n.4 tuntia (koko työssä)kun irroitin vanhan fsd:n saadakseni ton vastuksen liittimen pohjasta ja jouduin irroitteleen imusarjaakin lisätilan saamiseksi. Ymmärsin kyllä että puhuit ajasta jolloin vanha jätetään paikoilleen mutta silti kuulostaa utopistiselta. Eli mistä oot ajan saanut???
- JPJ
kepa1 kirjoitti:
Niin. Alle tunnissa..hmmm. No niillä rutiinia ja varmaankin spesiali työkaluja. Jo ton liittimen irroittaminen on aika työ kun niin ahtaassa paikassa. Mistä JPJ tieto alle tunnissa??? Ootko metroautosta??? Hinnasta sanoisin, että itse en tolla hinnalla kyllä tettäisi kyseistä työtä koska itse tein sen vähän halvemmalla, eli n.400€ (fsd:n hinta). Tosin vaatii että tietää edes vähän mitä tekee. Mulla meni n.4 tuntia (koko työssä)kun irroitin vanhan fsd:n saadakseni ton vastuksen liittimen pohjasta ja jouduin irroitteleen imusarjaakin lisätilan saamiseksi. Ymmärsin kyllä että puhuit ajasta jolloin vanha jätetään paikoilleen mutta silti kuulostaa utopistiselta. Eli mistä oot ajan saanut???
Aika on oman kokemuksen perusteella saatu,eihän siinä loppujenlopuksi paljoa työtä ole eli repsikanpenkki irti (neljä mutteria auki) ,keskikonsoli pois ( neljä mutteria ja kaksi pulttia auki) ,lämppärin ilmaputki pois, konekopan henkselit pois, konekoppa pois, ja sitten vaan fsd:n liitin irti,saa helposti pois n. 40cm pitkällä rautalangalla jossa koukku päässä, sitten vaan cooleri kiinni fsd:n kera ja irrotetut osat kiinni.
- kepa1
JPJ kirjoitti:
Aika on oman kokemuksen perusteella saatu,eihän siinä loppujenlopuksi paljoa työtä ole eli repsikanpenkki irti (neljä mutteria auki) ,keskikonsoli pois ( neljä mutteria ja kaksi pulttia auki) ,lämppärin ilmaputki pois, konekopan henkselit pois, konekoppa pois, ja sitten vaan fsd:n liitin irti,saa helposti pois n. 40cm pitkällä rautalangalla jossa koukku päässä, sitten vaan cooleri kiinni fsd:n kera ja irrotetut osat kiinni.
Olisin valmis tulemaan kellon kanssa ottamaan aikaa. On tos hiukan liioittelua tai sitten metron ammattimies jolla on konevääntimet kuitenkin työstä laskutetaan 5 tuntia?. ei sittenkään alle tunnin koko työ.Oo nyt rehellinen ja elvistely sikseen. Montako vastaavaa työtä oot tehnyt?. Jos oot ammattimies niin anna hyviä vinkkejä. Tunnin sisällä myös siili kiinni johon myös fsd.Tehdastekoinen siili vai mikä ja mistä hommasit. Niin ja minne sen sijoitat.Entäs vastus vanha vai uusi???
- kepa1
ChevyVanLover jos haluat vinkkejä laita yhteystietosi/nimesi [email protected]
- ChevyVanLover
Siis onko toi cooleri erillinen laite, jonka joutuu ostamaan fsd modulin lisäksi ? Mistä nuo osat saa tilattua halvimmalla ? Onko ton coolerin tarkotuksena jäähdyttää sitä fsd modulia, ja onkohan siitä mitään hyötyä ?
- kepa1
ChevyVanLover kirjoitti:
Siis onko toi cooleri erillinen laite, jonka joutuu ostamaan fsd modulin lisäksi ? Mistä nuo osat saa tilattua halvimmalla ? Onko ton coolerin tarkotuksena jäähdyttää sitä fsd modulia, ja onkohan siitä mitään hyötyä ?
Toi cooleri on jäähdytyssiili johonka fsd kiinnitetään niinkuin tietokoneen prosessorit. Hyödyttää kyllä pidentäen fsd:n elinkaarta koska ei käy niin "kuumana" helpompi vaihtaa fsd ensi kerralla kun on siirtänyt syöttöpumpusta fsd pois.Ootko kattonut sivujani mistä löytyy omasta autostani kuvia huoltoohjeita ja myös kuvaa fsd:stä siirron jälkeen.
http://www.netikka.net/chevrolet/
kato kuvasivu. Mulla on siilejä itsetehtyjä jos kiinnostaa - ChevyVanLover
kepa1 kirjoitti:
Toi cooleri on jäähdytyssiili johonka fsd kiinnitetään niinkuin tietokoneen prosessorit. Hyödyttää kyllä pidentäen fsd:n elinkaarta koska ei käy niin "kuumana" helpompi vaihtaa fsd ensi kerralla kun on siirtänyt syöttöpumpusta fsd pois.Ootko kattonut sivujani mistä löytyy omasta autostani kuvia huoltoohjeita ja myös kuvaa fsd:stä siirron jälkeen.
http://www.netikka.net/chevrolet/
kato kuvasivu. Mulla on siilejä itsetehtyjä jos kiinnostaaSoitin tänään sille Chevy Vanien ammattikorjaajalle, ja kysyin PDM:n (FSD:tä ei Chevy Vanissa !)siirrosta eri paikkaan ja coolerista.
Hänen mukaansa uudemmasta Vanin moottoritilasta ei LÖYDY mitään kunnollista uutta paikkaa PDM:lle ja coolerille. Oli kerran yhden asiakkaan painostuksen jälkeen siirtänyt PDM:n eri paikkaan ja lisännyt siihen asiakkaaan hankkiman 280 €:n arvoisen coolerin...mutta jo kolmen kuukauden jälkeen kyseisen jampan sekä PDM, että cooleri hajosivat molemmat ...joten ton kokemukesen jälkeen ei kuulemma ole mitään järkeä siirtää PDM:ää mihinkään muualle, vaan sen ainoa oikea paikka on syöttöpumpun kyljessä !(jossa se kuulemma kestää taas vähintään 150 000 km !) Moottoritilasta ei löydy sellaista paikkaa, johon olisi suora ilmavirtaus ajetteassa..(ainakaan ilman lisäjohtoja) ainoa paikka voisi olla ilmastoinnin kompuran paikalla... - kepa1
ChevyVanLover kirjoitti:
Soitin tänään sille Chevy Vanien ammattikorjaajalle, ja kysyin PDM:n (FSD:tä ei Chevy Vanissa !)siirrosta eri paikkaan ja coolerista.
Hänen mukaansa uudemmasta Vanin moottoritilasta ei LÖYDY mitään kunnollista uutta paikkaa PDM:lle ja coolerille. Oli kerran yhden asiakkaan painostuksen jälkeen siirtänyt PDM:n eri paikkaan ja lisännyt siihen asiakkaaan hankkiman 280 €:n arvoisen coolerin...mutta jo kolmen kuukauden jälkeen kyseisen jampan sekä PDM, että cooleri hajosivat molemmat ...joten ton kokemukesen jälkeen ei kuulemma ole mitään järkeä siirtää PDM:ää mihinkään muualle, vaan sen ainoa oikea paikka on syöttöpumpun kyljessä !(jossa se kuulemma kestää taas vähintään 150 000 km !) Moottoritilasta ei löydy sellaista paikkaa, johon olisi suora ilmavirtaus ajetteassa..(ainakaan ilman lisäjohtoja) ainoa paikka voisi olla ilmastoinnin kompuran paikalla...No huh huh. Vanin syöttöpumpun kylki on niitä koneen kuumimpia paikkoja joten jo siirto cooleriin joka irti koneen kyljestä jäähdyttää kummasti. On jotkut vienyt kauemmaksikin jatkojohdolla. Coolerilla voi saada kyllä fsd:n rikki jos siilin pinta ei ole suora, eli vääntää rikki.Kuinkaan coolerikin on voinut hajota....sanoisin, että ainoastaan asennusvirheen takia. Enkä kokemuksella usko suomessa olevan vania jossa fsd orginaalipaikassa olisi kestänyt 150 000 km. Kysy jos antaa sulle takuun 150 000 km niin sitten suosittelen.Luulen, että siitä nikottelu alkaa. Valitettavasti ton fsd:n elinkaari on 3-6 vuotta teki mitä teki. Paras siirtää fsd semmoiseen paikkaan josta helppo vaihtaa uuden. Oletko katsonut sivuiltani omaa toteutustani.Kokemuksen rintaäänellä sanon, että älä usko tota korjaajaa. Töitähän ne saa enemmän kun pumpunkyljestä kyllä hajoavat useimmin sekä tunteja tulee reippaasti kun sieltä vaihdetaan. Ei toi fsd suoraa ilmavirtausta tarvi kunhan saa viileämpään paikkaan ja mulla ainakin oli helppo laittaa imusarjan päälle missä valmis paikka. Itse oon oppirahat maksanut kun kyseisen auton hommasin enkä tekniikkaa tuntenut. Vein korjaamoon missä ainut tarkoitus oli rahastaa asiakasta kunnolla. Itse hommasin code readerin joka on itsensä takaisin maksanut. Eli jos haluat keskustella asiasta niin yhteystietoo [email protected]. Puhumalla helpompi ja nopeampi selvittää asioita
- Spy
kepa1 kirjoitti:
No huh huh. Vanin syöttöpumpun kylki on niitä koneen kuumimpia paikkoja joten jo siirto cooleriin joka irti koneen kyljestä jäähdyttää kummasti. On jotkut vienyt kauemmaksikin jatkojohdolla. Coolerilla voi saada kyllä fsd:n rikki jos siilin pinta ei ole suora, eli vääntää rikki.Kuinkaan coolerikin on voinut hajota....sanoisin, että ainoastaan asennusvirheen takia. Enkä kokemuksella usko suomessa olevan vania jossa fsd orginaalipaikassa olisi kestänyt 150 000 km. Kysy jos antaa sulle takuun 150 000 km niin sitten suosittelen.Luulen, että siitä nikottelu alkaa. Valitettavasti ton fsd:n elinkaari on 3-6 vuotta teki mitä teki. Paras siirtää fsd semmoiseen paikkaan josta helppo vaihtaa uuden. Oletko katsonut sivuiltani omaa toteutustani.Kokemuksen rintaäänellä sanon, että älä usko tota korjaajaa. Töitähän ne saa enemmän kun pumpunkyljestä kyllä hajoavat useimmin sekä tunteja tulee reippaasti kun sieltä vaihdetaan. Ei toi fsd suoraa ilmavirtausta tarvi kunhan saa viileämpään paikkaan ja mulla ainakin oli helppo laittaa imusarjan päälle missä valmis paikka. Itse oon oppirahat maksanut kun kyseisen auton hommasin enkä tekniikkaa tuntenut. Vein korjaamoon missä ainut tarkoitus oli rahastaa asiakasta kunnolla. Itse hommasin code readerin joka on itsensä takaisin maksanut. Eli jos haluat keskustella asiasta niin yhteystietoo [email protected]. Puhumalla helpompi ja nopeampi selvittää asioita
Mulla ilmeisesti ei ole vielä vaihdettu!
Ainakin edellinen omistaja niin väitti eikä huoltokirjassakaan ole asiasta mainintaa
(Pallejani en tosin asiasta pantiksi laita).
Tieten huomenaa hajoaa kun mainostaa..:) - Spy
ChevyVanLover kirjoitti:
Soitin tänään sille Chevy Vanien ammattikorjaajalle, ja kysyin PDM:n (FSD:tä ei Chevy Vanissa !)siirrosta eri paikkaan ja coolerista.
Hänen mukaansa uudemmasta Vanin moottoritilasta ei LÖYDY mitään kunnollista uutta paikkaa PDM:lle ja coolerille. Oli kerran yhden asiakkaan painostuksen jälkeen siirtänyt PDM:n eri paikkaan ja lisännyt siihen asiakkaaan hankkiman 280 €:n arvoisen coolerin...mutta jo kolmen kuukauden jälkeen kyseisen jampan sekä PDM, että cooleri hajosivat molemmat ...joten ton kokemukesen jälkeen ei kuulemma ole mitään järkeä siirtää PDM:ää mihinkään muualle, vaan sen ainoa oikea paikka on syöttöpumpun kyljessä !(jossa se kuulemma kestää taas vähintään 150 000 km !) Moottoritilasta ei löydy sellaista paikkaa, johon olisi suora ilmavirtaus ajetteassa..(ainakaan ilman lisäjohtoja) ainoa paikka voisi olla ilmastoinnin kompuran paikalla...Lainaus:
Soitin tänään sille Chevy Vanien ammattikorjaajalle, ja kysyin PDM:n (FSD:tä ei Chevy Vanissa !)siirrosta eri paikkaan...
The Fuel Solenoid Driver (also known as Pump Module Driver) eli sama asia..:) - kepa1
Spy kirjoitti:
Lainaus:
Soitin tänään sille Chevy Vanien ammattikorjaajalle, ja kysyin PDM:n (FSD:tä ei Chevy Vanissa !)siirrosta eri paikkaan...
The Fuel Solenoid Driver (also known as Pump Module Driver) eli sama asia..:)Juu eli fsd on sama kuin pmd ei pdm. Ittellä ollut toi auto n.6 vuotta ja seurantaa asiasta sekä ulkomaisilta että kotimaisislta sivuilta joten varma on, että kannattaa siirtää. Mulle sama mihin päädytte ku vaan harmittaa jos muiltakin oppi kantapään kautta. Tosta vois kyllä laittaa galluppi. Monen kanssa oon jutellut ja samat ongelmat, eli useammatkin fsd:t siirtopumpput mennyt. Tosin siirtopumppu ei aiheuta vikakoodia ( joskus voi antaa vikakoodia optisen anturin kautta)joten voi olla, ettei monet edes huomaa kun se on rikki tosin poikii sitten fsd:tä vaihtoon. Kun toi siirtopumppu toimii on paineet n.4.3psi:tä ja naputus kuuluu/kädellä tuntuu.
- ChevyVanLover
kepa1 kirjoitti:
Juu eli fsd on sama kuin pmd ei pdm. Ittellä ollut toi auto n.6 vuotta ja seurantaa asiasta sekä ulkomaisilta että kotimaisislta sivuilta joten varma on, että kannattaa siirtää. Mulle sama mihin päädytte ku vaan harmittaa jos muiltakin oppi kantapään kautta. Tosta vois kyllä laittaa galluppi. Monen kanssa oon jutellut ja samat ongelmat, eli useammatkin fsd:t siirtopumpput mennyt. Tosin siirtopumppu ei aiheuta vikakoodia ( joskus voi antaa vikakoodia optisen anturin kautta)joten voi olla, ettei monet edes huomaa kun se on rikki tosin poikii sitten fsd:tä vaihtoon. Kun toi siirtopumppu toimii on paineet n.4.3psi:tä ja naputus kuuluu/kädellä tuntuu.
Joopa joo...ei oo tähänkään Vaniin ennen vaihdettu PMD:tä ja vasta nyt alkoi oireileen kun kilometrejä on mittarissa jo 173500 !!! Joten jos toi alkuperäinenkin on noin kauan kestänyt Syöttöpumpun kyljessä, niin kait se uusikin vähintään saman kestää. Korjaajan mukaan PMD:n kestoon vaikuttaa myös ajotyyli ja ajonopeus, eli miä enenmmän rajusti kiihdyttelet tai ajat vaikka 110 km/h on PDM:n elinikä korkeintaan 75000 km ! Täytyy nyt kertakaikkiaan uskoa, että Vanilla ei KANNATA HURJASTESTELLA ! Siis rauhallinen kiihdytys ja ajonopeus max n. 95 km/h ja samalla siinä myös säästää huomattavasti diesel kuluissa !
- van 1998
kepa1 kirjoitti:
Juu eli fsd on sama kuin pmd ei pdm. Ittellä ollut toi auto n.6 vuotta ja seurantaa asiasta sekä ulkomaisilta että kotimaisislta sivuilta joten varma on, että kannattaa siirtää. Mulle sama mihin päädytte ku vaan harmittaa jos muiltakin oppi kantapään kautta. Tosta vois kyllä laittaa galluppi. Monen kanssa oon jutellut ja samat ongelmat, eli useammatkin fsd:t siirtopumpput mennyt. Tosin siirtopumppu ei aiheuta vikakoodia ( joskus voi antaa vikakoodia optisen anturin kautta)joten voi olla, ettei monet edes huomaa kun se on rikki tosin poikii sitten fsd:tä vaihtoon. Kun toi siirtopumppu toimii on paineet n.4.3psi:tä ja naputus kuuluu/kädellä tuntuu.
olisi vähän kysyttävää 98-vanista joten sopiiko etta vastaat melillä terv best.man (at) kopteri.net
- kepa1
ChevyVanLover kirjoitti:
Joopa joo...ei oo tähänkään Vaniin ennen vaihdettu PMD:tä ja vasta nyt alkoi oireileen kun kilometrejä on mittarissa jo 173500 !!! Joten jos toi alkuperäinenkin on noin kauan kestänyt Syöttöpumpun kyljessä, niin kait se uusikin vähintään saman kestää. Korjaajan mukaan PMD:n kestoon vaikuttaa myös ajotyyli ja ajonopeus, eli miä enenmmän rajusti kiihdyttelet tai ajat vaikka 110 km/h on PDM:n elinikä korkeintaan 75000 km ! Täytyy nyt kertakaikkiaan uskoa, että Vanilla ei KANNATA HURJASTESTELLA ! Siis rauhallinen kiihdytys ja ajonopeus max n. 95 km/h ja samalla siinä myös säästää huomattavasti diesel kuluissa !
Kiva kuulla,että joillakin toimii niinkuin paremminkin. Tosin en usko tohon ajotapavaikutukseen. Ennemmin cooleriin sekä vähintään talvella soppaan lisää voiteluainetta joka kitkaa vähentää fuel solenoidista eikä rasita niin fuel solenoid driveria. Sekä, että siirtopumppu toimii oikein myös auto käynnissä. Eikö sulla korvaa toi good will fsd:tä ? Onko huollot kuinka.
- Spy
kepa1 kirjoitti:
FSD=PMD. PDM=?
- vani99
Spy kirjoitti:
FSD=PMD. PDM=?
Voin vahvistaa saman. Mullakin kesti 180 000 km alkuperäinen fsd ennen kuin alkoi sammuilu. Kun siirrettiin uuteen paikkaan keulille asennettiin jäähdytyssiili, niin kesti vielä 30 000. Sen jälkeen oli vaihto edessä. Sammuili eikä käynnistynyt enää helpolla. Ruiskupumpussa ei ole ollut mitään ongelmaa. Siirtopumppu poikinut 2 x. Kestoikä 50 000 -80 000 km. Kannattaa tarkastaa että toimii. Diiselin joukkoon olen lisäillyt synteettistä 2t öljyä pumpun voitelua varten.
- € 350
vani99 kirjoitti:
Voin vahvistaa saman. Mullakin kesti 180 000 km alkuperäinen fsd ennen kuin alkoi sammuilu. Kun siirrettiin uuteen paikkaan keulille asennettiin jäähdytyssiili, niin kesti vielä 30 000. Sen jälkeen oli vaihto edessä. Sammuili eikä käynnistynyt enää helpolla. Ruiskupumpussa ei ole ollut mitään ongelmaa. Siirtopumppu poikinut 2 x. Kestoikä 50 000 -80 000 km. Kannattaa tarkastaa että toimii. Diiselin joukkoon olen lisäillyt synteettistä 2t öljyä pumpun voitelua varten.
Juttujanne kun seuraa, tuli mieleen et kandeiskohan ostaa varoiksi hanskalokeroon tuollainen fsd 350 eurolla?
- kepa1
€ 350 kirjoitti:
Juttujanne kun seuraa, tuli mieleen et kandeiskohan ostaa varoiksi hanskalokeroon tuollainen fsd 350 eurolla?
Tolla hinnalla varmasti menee iskemätön kaupaksi. Kerro vaan mistä?
- sellainen
kepa1 kirjoitti:
Tolla hinnalla varmasti menee iskemätön kaupaksi. Kerro vaan mistä?
Nettivaraosassa näyttäisi joku kyseistä laitetta kauppaavan. Vähän on vaan arvokas osa vain varmuuden vuoksi mukana pidettäväksi. (tietysti oma fsd rupee oireilemaan heti näin sanottuani)
- koodit
postia on laitettu, suunnilleen samat oireet, koodit tarttis kattella (td-99)
- ^^^^^^^^^^
Overdrive-sivuilla on uusi fsd-moduli myynnissä.
Hinta 300€. - timppa1979
mulla 98 vani samat oireet oli pari vuotta sitten pmd vaihtoon ja se oli siinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1763407Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732171Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii542117- 421998
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321481Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931241- 541203
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul4091114Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1171029- 47903